Gdynia tworzy strategię rowerową
Cel: zwiększenie ruchu rowerowego w mieście do 2040 r. Co 3-5 lat plan działań ma być aktualizowany, a punktem wyjścia będzie diagnoza stanu obecnego.
Strategia Rowerowa Gdyni
Dokument ma się skupić na trzech najważniejszych obszarach:
- inwestycje w infrastrukturę,
- usługi,
- działania promocyjne.
- Dążymy do tego, aby mieszkańcy częściej wybierali rower w codziennych podróżach, ponieważ to właśnie rower stanowi najtańszą, najmniej emisyjną i najlepszą z punktu widzenia zdrowia formę transportu na średnich dystansach. Od lat realizujemy liczne działania w zakresie rozwoju tras rowerowych, kampanii promocyjno-edukacyjnych i usług typu wypożyczalnia rowerów cargo czy dofinansowanie rowerów elektrycznych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ruch rowerowy w Gdyni - audyty w dzielnicach
Podczas prac nad dokumentem zostaną także przeprowadzone audyty dzielnic i analizy dostępności do przystanków. Wcześniej sprawdzono okolice szkół i największych przedsiębiorstw. Obecnie trwa analiza wyników i opracowywany jest raport z badań.
- Analizowane są również dane wtórne, dotyczące transportu rowerowego w Gdyni. Chcemy lepiej zrozumieć lokalną społeczność, identyfikując kluczowe problemy i określając potrzeby mieszkańców związane z ruchem rowerowym. W tym celu niezbędne jest zaangażowanie odpowiednich grup interesariuszy, w tym przede wszystkim mieszkańców, którzy stanowią bezpośrednich odbiorców dokumentu i to ich potrzeby są dla nas najważniejsze - podkreśla Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Rowerzyści w Gdyni - będą konsultacje z mieszkańcami
W niedalekiej przyszłości planowane są też konsultacje z mieszkańcami. Swoje uwagi można jednak wysyłać już teraz na adres: mobilnosc@gdynia.pl.
Strategia ma być gotowa do ostatecznej konsultacji w IV kwartale roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-28 12:49
(20)
50 kilometrów na godzinę i trochę szerszy pas, który pozwoli zmotoryzowanemu minąć rowerzystę w regulaminowej odległości. Zalety: cyklista będzie poruszał się de facto po jezdni a nie de facto po chodniku lub jego części czasami dla niepoznaki zwanej drogą dla rowerów. Nie będzie zapylał między pieszymi, bo będzie na jezdni. Będzie zachowywał się
50 kilometrów na godzinę i trochę szerszy pas, który pozwoli zmotoryzowanemu minąć rowerzystę w regulaminowej odległości. Zalety: cyklista będzie poruszał się de facto po jezdni a nie de facto po chodniku lub jego części czasami dla niepoznaki zwanej drogą dla rowerów. Nie będzie zapylał między pieszymi, bo będzie na jezdni. Będzie zachowywał się jak pojazd, w sensie pierwszeństwa, manwrów itd, czyli ograniczy to utyskiwanie na niecywilizowanych nieogarniętych dwukołowców. Zauważyłem, że o ile rower na chodniku jedzie nieprzewidywalnie, slalomem i tak dalej, to na jezdni wszystko już jest w porządku. Nie wyleci nagle pod pojazd na przejeździe rowerowym, bo nie będzie przejazdu rowerowego. Nie będzie problemu z przejeżdzaniem po przejściu dla pieszych, bo nie będzie wjeżdżał na przejście. Skoro nie jedzie chodnikiem, to po co ma nagle wjeżdżać na pzrejście dla pieszych. Będzie widoczny dla samochodów, nie będzie straszył pieszych. Tylko tyle i aż tyle.
W kwestii natomiast bezpieczeństwa, badania (w Europie zachodniej zebrane) pokazały, że to, przed czym chroni de facto wydzielona droga dla rowerów, czyli najechania z tyłu, zbyt bliskie wyprzedzanie do 2 (dwa) procent kilizji. Większość kolizji/ wypadków z udziałem roweru to te, związane z nieustąpieniem pierwszeństwa/ruchem poprzecznym. A drogi dla rowerów to właśnie zagrożenie wręcz uwypuklają.- 90 28
-
2023-03-02 09:02
Kiedy ?
Obowiązkowe OC dla rowerzystów ?
- 1 1
-
2023-03-01 17:04
(4)
większość jeżdżących rowerami to dzieci i młodzież.
jednia to nie jest miejsce dla nich, nawet pod opieką rodziców
infrastruktura rowerowa powinna być wydzielona z jezdni jak najbardziej- 3 2
-
2023-03-02 09:03
Racja (1)
Obowiązkowe OC !
- 1 1
-
2023-03-03 21:39
może jeszcze dla pieszych?
- 0 1
-
2023-03-01 21:02
zapomniałeś dodać: kosztem szerokości jezdni lub miejsc do parkowania samochodów, a nie kosztem szerokości chodnika (1)
- 2 0
-
2023-03-05 00:55
kosztem nowych odseparowanych dróg, a nie miejsc postojowych lub jezdni
- 0 0
-
2023-03-01 10:44
cyt. "Większość kolizji/ wypadków z udziałem roweru to te, związane z nieustąpieniem pierwszeństwa/ruchem poprzecznym. A drogi dla rowerów to właśnie zagrożenie wręcz uwypuklają."
Dokładnie. Choć często jest to wynikiem wprowadzanych dziwacznych rozwiązań. Przykład z Gdyni - skrzyżowanie Armii Krajowej z Abrahama. Skrzyżowanie to jestcyt. "Większość kolizji/ wypadków z udziałem roweru to te, związane z nieustąpieniem pierwszeństwa/ruchem poprzecznym. A drogi dla rowerów to właśnie zagrożenie wręcz uwypuklają."
Dokładnie. Choć często jest to wynikiem wprowadzanych dziwacznych rozwiązań. Przykład z Gdyni - skrzyżowanie Armii Krajowej z Abrahama. Skrzyżowanie to jest równorzędne, ul. Abrahama od dawna jest jednokierunkowa ale ścieżkę rowerową poprowadzono "pod prąd". Efekt - jadę ul. Armii Krajowej w kierunku Władysława IV, przepuszczam auta jadące z prawej ul. Abrahama, zadowolony ruszam i nagle z lewej pakuje mi się pod maskę rowerzysta. Na szczęście do niczego nie doszło, ale rowerzystę, podobnie jak każdego innego uczestnika ruchu, obowiązują te same przepisy o ruchu drogowym. Jeśli już dano mu możliwość jazdy "pod prąd" to nie oznacza wcale, że na skrzyżowaniu równorzędnym jest pojazdem uprzywilejowanym.- 6 1
-
2023-03-01 09:35
Rowerem do.... (1)
Włodarzom nie chodzi o zdrowie i ekologię tylko nie mają pomysłu na udrożnienie ruchu w mieście, wszędzie budowy a ulic brak. Nie chodzi o nowe ścieżki tylko farba na już i tak wąskiej ulicy i do przodu
- 18 3
-
2023-03-01 21:00
włodarze, w przeciwieństwie do wielu internautów, wiedzą, że poszerzanie ulic nie prowadzi do "udrożnienia" ruchu w mieście
Ulic nie brak, wyzwaniem jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Skądinąd wiele z nich jest zastawionych (tak jak wiele chodników) przez zaparkowane samochody.
- 1 2
-
2023-03-01 09:28
Polska to nie Hiszpania (1)
Jazda rowerem od października do kwietnia to dramat
- 10 9
-
2023-03-01 14:34
w zimniejszej Skandynawii jakoś nie mają z tym problemu
- 4 3
-
2023-03-01 09:15
(1)
Wszystko ładnie i pięknie tylko zapomniałeś o tym, że rowerzysta boi się samochodów 3x bardziej niż piesi rowerzysty. Jeśli coś jest napędzane siłą ludzkich mięśi to bardziej nadaje sie na chodnik niż drogę. Poszerzanie pasów by samochód i rower się mieścili razem to już najgorszy pomysł jaki można mieć. Dodatkowo wdychanie syfu bezpiśrednio z rur
Wszystko ładnie i pięknie tylko zapomniałeś o tym, że rowerzysta boi się samochodów 3x bardziej niż piesi rowerzysty. Jeśli coś jest napędzane siłą ludzkich mięśi to bardziej nadaje sie na chodnik niż drogę. Poszerzanie pasów by samochód i rower się mieścili razem to już najgorszy pomysł jaki można mieć. Dodatkowo wdychanie syfu bezpiśrednio z rur naszych trupów... Gratulacje. Takie rowzwiązanie możśę być zrobione w niektórych miejscach i będize dobre ale nie na dłuższych odcinkach gdzie auta mogą jechać powyżej 30-40km/h.
- 7 7
-
2023-03-02 23:23
to akurat jest g..wno prawda bo to coś napędzane siłą mięśni potrafi jechać zbyt szybko jak na chodniczkowe eski floreski
- 1 1
-
2023-02-28 20:03
Takie pogody (5)
To wypisz wymaluj sposób na tłumienie ruchu rowerowego. Nigdzie nie wdrożono takiego rozwiązania, bo ludzie boją się jezdni. W Polsce zwłaszcza. W efekcie będą jakieś gryzdoły na jezdni i znaczki a rowery będą na chodnikach.
Idź zachęcaj do samobójstwa może -nie wiem - w Redzie...- 11 11
-
2023-03-02 23:22
tak i dlatego w takim Bojanie zrobili kolarzom pierd..ny chodnik na drodze z ograniczeniem do 40 i zakaz jazdy po jezdni brawo!!!!! to jest dopiero zachęcanie do roweru
- 0 1
-
2023-03-01 20:51
Że co? (2)
Najczęstszy sposób prowadzenia ruchu rowerowego np. w Holandii. Na czym jak na czym, ale na architekturze współczesnej i poruszaniu się rowerem Holendrzy znają się jakby lepiej niż Polacy...
- 2 2
-
2023-03-01 20:58
47% przejazdów rowerowych w Holandii odbywa się w tzw. ruchu mieszanym, (1)
zwykle na jezdniach ulic uspokojonego ruchu lub tzw. ulicach rowerowych. Jeśli na ulicy natężenie ruchu i prędkości ruchu kołowego są wysokie, to tworzy się tam wydzielone drogi dla rowerów, oddzielone pasem zieleni lub w inny sposób od jezdni. Dla zewnętrznych obserwatorów może to wydawać się tworzeniem dróg dla rowerów kosztem chodnika, w
zwykle na jezdniach ulic uspokojonego ruchu lub tzw. ulicach rowerowych. Jeśli na ulicy natężenie ruchu i prędkości ruchu kołowego są wysokie, to tworzy się tam wydzielone drogi dla rowerów, oddzielone pasem zieleni lub w inny sposób od jezdni. Dla zewnętrznych obserwatorów może to wydawać się tworzeniem dróg dla rowerów kosztem chodnika, w rzeczywistości są one często tworzone kosztem miejsc do parkowania lub kosztem zwężenia jezdni przeznaczonej dla ruchu samochodów. Ta wiedza jest łatwo dostępna na filmikach holenderskiej ambasady rowerowej (Dutch Cycling Embassy, wiele z nich ma napisy umożliwiające zrozumienie tekstu w języku polskim.
- 1 0
-
2023-03-05 00:52
słowo klucz - tworzy - się nowe drogi, a nei zabiera chodnik lub jezdnię
- 0 0
-
2023-02-28 22:51
Tak. Rowerzyści boją się jezdni. Trochę przez świadomość, że jednak kilkadziesiąt kilo nie ma szans z rozpędzonym półtorej tony (i więcej). Trochę też przez to, że od lat 90-tych wmawia się nam, że jest to niebezpieczne. I w imię pozornego lub nie, nie chcę tutaj się o to spierać, bezpieczństwa wyrzucano rowery z jedni, zabierając przy okazji
Tak. Rowerzyści boją się jezdni. Trochę przez świadomość, że jednak kilkadziesiąt kilo nie ma szans z rozpędzonym półtorej tony (i więcej). Trochę też przez to, że od lat 90-tych wmawia się nam, że jest to niebezpieczne. I w imię pozornego lub nie, nie chcę tutaj się o to spierać, bezpieczństwa wyrzucano rowery z jedni, zabierając przy okazji przestrzeń pieszym. Pieszym. Nie samochodom. Bo rower w opinii decydentów był zawsze takim pieszym z kołami, nidgy tym, co sugeruje kodeks drogowy (pojazdem, bezsilnikowym). Ale takie były dzikie lata dziweięćdziesiąte, potem tak już zostało.
A przykłady pasów na jezdni są: Wita Stwosza (w mojej opinii absolutnie najlepsza DDR w Gdańsku), Jana Pawła, Chrzanowskiego na krótkim odcinku i Kartuska, też krótki fragment. Teoretycznie jeszcze Czyżewskiego (bardzo teoretycznie)
A nowsze DDR nie są już często fragmentem chodnika (Adamowicza). Czyli: coś się zmienia.- 10 2
-
2023-02-28 19:47
Po to wymyślono pasy do jazdy rowerem.
50km/h na niewydzielonej powierzchni to w praktyce 60+km/h a już powyżej 30km/h poczucie zagrożenia zniechęca do jazdy rowerem jezdnią większość ludzi.
- 8 3
-
2023-02-28 12:09
Dobra wiadomość (42)
Mieszkam w Gdyni i od 3.5 roku jeżdżę do pracy rowerem. Jeżdżę prawie cały rok. Wyjątek dla mnie stanowi oblodzona nawierzchnia. Wtedy jest po prostu niebezpiecznie. Każda inicjatywa w kierunku polepszenia warunków dla rowerzystów i rowerzystek mnie cieszy.
- 108 200
-
2023-03-03 20:55
ok, to teraz zrób dziecko to pogadamy.
- 0 1
-
2023-03-03 16:02
Rower ok ale przed przystapieniem do pracy odswiezenie.
Rozumie,ze lubisz jezdzic rowerem,jak dojedziesz do pracy to masz gdzie sie odswiezyc?Wielu przyjezdza rowerami ale maja gdzies to,ze capia potem a reszta musi z nimi siedziec 8godz.
- 1 0
-
2023-03-01 11:18
A co z osobami niebinarnymi i trans na rowerach?
- 1 2
-
2023-03-01 11:11
a pani mama i tata, seniorzy popylaja do ortopedy rowerkiem? w śmiegu i deszczu?
jakoś ci z Piłsudskiego nie jeżdza rowerami. wszyscy samochodami, jeden z kierowcą a jeden z żoną bo sam nie daje rady zdac prawa jazdy
- 8 1
-
2023-03-01 09:55
Zgaduję że: do pracy nasz nie dalej niż 15 km. W pracy masz możliwość wzięcia prysznicu. Nie przewozisz dzieci.
- 15 1
-
2023-02-28 15:16
(34)
Zastanawiam się jak rowerem odebrać dwójkę dzieci z przedszkola i zrobić jeszcze zakupy
- 43 16
-
2023-03-01 21:04
jest wiele możliwych rozwiązań, warto pamiętać, że dzieci szybko rosną (1)
jedno dziecko na foteliku umieszczonym na ramie roweru, drugie na foteliku na bagażniku z tyłu roweru. Można także dwoje dzieci wieźć w przyczepce lub skorzystać z opcji roweru cargo, w tym także roweru wspomaganego elektrycznie. Zakupy wtedy można wozić w sakwach pod fotelikiem umieszczonym na bagażniku. Najważniejsza jest kreatywność i trochę wyobraźni.
- 0 1
-
2023-03-05 00:50
dzieci szybko rosną i za chwilę bedą ci wystawały z tych fotelików także będziesz mieć ograniczone pole widzenia
poza tym gratuluję kondycji - dwoje dzieci to codzinnie 40kg do przewiedzienia + zakupy
- 0 0
-
2023-03-01 09:57
nie wiem jak ty, ale ja, tak jak wiekszosc, mieszka w promieniu 1-2km od zlobka i przedszkola (3)
to sie nazywa miasto, dlatego ludzie sie do niego sprowadzaja, bo takie rzeczy, ktore nazywamy infrastruktura i uslugami sa blisko.
A ze ktos wybudowal sie w polu, by czuc sie jak panisko. To cóz, to będzie twoj problem, nie wieksosci- 4 12
-
2023-03-05 00:48
własne lenistwo stawiać na szali z lepszą edukacją dzieci (czasem bardziej odległą pod kątem transportu) - gratulacje
- 0 0
-
2023-03-01 11:16
25 tys osób wyprowadziło się z Gdyni przez ostatnie 4 lata, bo właśnie to o czym piszesz, w centrum nie istnieje
- 8 1
-
2023-03-01 10:58
Nie powiesz mi, że większość mieszka w śródmieściu. A panisko dlatego, że nowe mieszkania? Bo ty w klitce ale w śródmieściu? Każdy ma wybór gdzie chce mieszkać i każdy płaci podatki.
- 7 1
-
2023-03-01 09:36
(6)
Ja dzieci odprowadzałem pieszo do przedszkola
- 5 4
-
2023-03-05 00:45
jak się nie pracuje to cały dzień mozna chodzić
- 0 0
-
2023-03-01 11:15
jak masz do 2km to idziesz, jak masz 10km to jedziesz. (4)
- 9 1
-
2023-03-01 11:30
(3)
miałem 500 m ale widziałem sąsiadów przywożących dzieci samochodami
- 6 5
-
2023-03-01 12:31
i potem jadą dalej, do pracy itp geniuszu... a tak musieli by wracać po auto - czas... (2)
w przeciwieństwie do ciebie wielu pracuje.
- 10 2
-
2023-03-01 14:28
odprowadzasz dzieci do przedszkola prowadząc rower. (1)
Portem na niego wsiadasz i jedziesz do pracy rowerrem. Nie jest to jakaś specjalna ekwilibrystyka.
- 3 4
-
2023-03-05 00:46
po takiej jeździe powstają docinki o zapachu mieszkańców Gdyni w gdańskich biurach
- 0 0
-
2023-03-01 09:37
Rowerem cargo.
A dzieci do przyczepki rowerowej - albo do tego cargo właśnie.
- 5 7
-
2023-03-01 09:20
To musi być rower towarowy. (2)
- 7 1
-
2023-03-01 11:54
rower cargo, elektryczny kosztuje jakieś 30tyś zł. (Kross E-Cargo 1.0 Family 2022), waży kilkadziesiąt kilkogramów. Zatem do piwnicy, czy do mieszkania raczej się go nie wniesie. Będzie musiał stać pod blokiem. Zajmuje praktycznie połowę miejsca jak samochód.
- 3 2
-
2023-03-01 09:41
Problemem jest bezpieczne pozostawienie roweru aby nie ukradli , reszta jest do ogarnięcia .Mam rower elektryczny z koszykiem z przodu i dwoma sakwami po bokach , da się zrobić zakupy i tam gdzie rower mam na oku tak robię . .
- 6 5
-
2023-03-01 07:03
Woziłem dziecko do przedszkola w foteliku z tyłu (3)
A wielkich zakupów nie robi się codziennie
- 17 22
-
2023-03-01 11:14
weż swoje dzieci i zapewnij im szanse na śmierć jadąc od hali do pomnika 70.
- 7 1
-
2023-03-01 10:54
(1)
To weź 2 dzieci, wjedź do góry bo niestety Gdynia jest tak ukształtowana. A już najlepiej w tych przyczepkach rowerowych z dziećmi po głównych drogach żeby się spalin nawąchały to pójdą szybciej spać.
- 16 2
-
2023-03-01 11:56
Masz rację , to nie dla ciebie .
- 3 5
-
2023-02-28 22:52
rower cargo (3)
W bibliotece w Gdyni się zgłoś i pozycz, to zobaczysz jak to działa
- 11 21
-
2023-03-01 11:14
zapakuj do cargo babcię i zapychaj z nią pod Kielecką do góry. (2)
- 12 3
-
2023-03-01 14:25
babcie codziennie wozisz? (1)
Jak masz auto to już musisz nim jechać do pracy?
Mam samochód i używam go gdy potrzebuje.
Nie potrzebuje nim jeździć co dziennie. Czasami go odpalam raz na tydzień.- 3 5
-
2023-03-05 00:44
przecież to myślozbrodnia - jak możesz zajmować nieużywanym samochodem publiczną przestrzeń. Zgodnie z socjalistycznym
i trzeba go przekazać na ukrainę, a ty wynajmij ubera jak chcesz się poruszać
- 0 0
-
2023-02-28 17:02
te 3/4 samochodów w których jedzie jedna osoba (8)
wiozą dzieci w bagażniku?
- 29 36
-
2023-03-01 11:47
(1)
Samochód ma taką funkcję że może wozić więcej lub mniej osób. Mamy kupować 2 samochody? Jednomiejscowy i wielomiejscowy? Zero logiki u ciebie!
- 6 2
-
2023-03-01 21:01
Tak
Jednomiejscowy jest rower :)
- 0 3
-
2023-03-01 11:45
A co ci do tego ile jest miejsca w samochodzie? (2)
- 6 3
-
2023-03-01 21:06
samochód jest terenochłonny i powoduje zajmowanie miejsca, które można wykorzystać do innych celów
przeciętny samochód przez większość czasu swojej eksploatacji stoi i zajmuje przestrzeń miejską (przeciętnie 23 godziny na dobę).
- 1 2
-
2023-03-01 21:00
A co masz w gaciach, ile miejsca?
- 0 1
-
2023-03-01 11:13
wybór co do środka transportu a nie terroryzm. Już wiemy że te dzialania nie mają nic wsólnego z ekologią (1)
tylko z brakiem kasy w kasie miasta, to tak fachowcy od szczura rządzą. Po drugie łykają wszystko jak pelikany co im warsiafka i trzaskowski poda. Zaraz bedziemy kolejnym po Warszawie i Rzeszowie miastem przyjaznym iluminatom.
- 10 6
-
2023-03-01 11:23
Pierwszy wniosek trafny, ale potem pooooleciałeś
- 5 0
-
2023-03-01 09:17
Po drodze rozwożą
- 21 4
-
2023-02-28 15:01
ty rower to chyba na obrazku widziałes albo wyjatkowo naiwny jestes
- 17 15
-
2023-02-28 14:36
Pan Pani z sekretariatu pana M.Ł?
- 39 10
-
2023-03-01 14:51
Gdyńskie bzdury (1)
Tak tylko można podsumować działania władz. Zero prawdziwych inwestycji, tylko bajera. Ale skoro w budżecie pusto, a nawet minus to trzeba choć propagandę sukcesu serwować, czy ktoś to jeszcze kupi? Ja na pewno nie, Wojtek dzięki, skończ już, wstydu sobie oszczędź, a mieszkańcom udręki, świtę oczywiście też zabierz, 30 lat wystarczy tych sukcesów
- 45 4
-
2023-03-03 17:53
Dokładnie...
A jeszcze zobaczcie, kto to opracowuje - Referacik UM, w którym część ludzi w ogóle nie mieszka w Gdyni i jeżdżą chodnikami.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.