• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mało miejsca dla pieszych i rowerzystów nad morzem

Patryk Szczerba
12 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nawet w dni powszednie i w godzinach pracy na bulwarze jest sporo pieszych i rowerzystów. A im bliżej lata, tym ich liczba będzie rosła. Nawet w dni powszednie i w godzinach pracy na bulwarze jest sporo pieszych i rowerzystów. A im bliżej lata, tym ich liczba będzie rosła.

Czy w sezonie turystycznym z powodu tłoku powinno ograniczyć się ruch rowerowy na odcinku drogi prowadzącej od klubu Marynarki Wojennej do bulwaru w Gdyni zobacz na mapie Gdyni wzorem Promenady Marysieńki zobacz na mapie Gdyni w Orłowie czy okolic mola w Sopocie? Tak sugeruje cześć mieszkańców, ale urzędnicy odpowiadają, że wolą edukować i przekonywać do wzajemnego poszanowania pieszych i rowerzystów niż zakazywać jazdy.



Schodzisz z roweru, gdy obligują cię do tego znaki i przepisy?

Sezon rowerowy w Trójmieście rozkręcił się na dobre. Widać to zwłaszcza w weekendy na najbardziej popularnych trasach przebiegających nad morzem, gdzie robi się tłoczno, więc rowerzyści muszą mocno zwalniać. Tak jest m.in. na skwerze Kuracyjnym zobacz na mapie Sopotu.

Zakazy dla rowerzystów w wakacje



Sam przejazd przez skwer jest w okresie od maja do końca września zakazany. Rowerzyści zgodnie z przepisami powinni schodzić z roweru i przeprowadzić go, ponownie wsiadając na siodełko w miejscu, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Powodem jest ochrona pieszych i cyklistów przed niespodziewanymi zdarzeniami. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy tak robią, ale widać jednocześnie, że świadomość i kultura wśród rowerzystów rośnie z każdym rokiem.

Podobne rozwiązanie - na odcinku drogi rowerowej pomiędzy klubem Marynarki Wojennej Riviera i gdyńskim bulwarem - zaczynają proponować mieszkańcy Gdyni

- Sama jestem rowerzystką, więc znam problem z dwóch stron. W sezonie letnim dochodzi do zagrożenia zdrowia w tym miejscu. Droga nie jest wyraźnie oznaczona, piesi tłoczą się obok, ale bywa, że dzieci wchodzą pod koła rowerów. Do tego dochodzą sezonowe punkty gastronomiczne, których klienci czekają na odbiór zamówień na drodze rowerowej - opowiada pani Aleksandra.

W Orłowie ograniczenia są, w centrum Gdyni nie będzie



Sprawą zainteresowała Zarząd Dróg i Zieleni. Nie zanosi się jednak na zmiany, bowiem urzędnicy tłumaczą, że to odcinek trasy R-10, więc nakłanianie do zejścia z roweru nie byłoby zasadne.

Na Promenadzie Marysieńki w Orłowie oznakowanie zakazuje jazdy rowerem w ciągu dnia w sezonie letnim. Na Promenadzie Marysieńki w Orłowie oznakowanie zakazuje jazdy rowerem w ciągu dnia w sezonie letnim.
Tyle że podobne ograniczenie zastosowano już w Gdyni dawno - konkretnie na Promenadzie Marysieńki w Orłowie. Stało się to po tym, jak w 2012 roku grupa rowerzystów Masy Krytycznej nie zastosowała się do poleceń policji i nie zeszła z rowerów.

Całą sytuację komplikował fakt, że droga jest oznaczona na mapach jako trasa rowerowa. W rzeczywistości poruszania się tam na rowerach zabraniał znak, tyle że w trackie budowy drogi przez Kolibki zniknął. Ostatecznie znaleziono kompromis, w którym rowerzyści z promenady mogą korzystać bez przeszkód, ale tylko poza sezonem letnim. Od 15 czerwca do 15 września obowiązuje zakaz jazdy od godz. 10 do 18.

W magistracie usłyszeliśmy, że to sytuacja tymczasowa, bo docelowo trasa R-10 ma omijać promenadę, a rowerzyści pojadą nową osobną trasą, więc promenada zostanie tylko dla pieszych.

Urzędnicy: chcemy edukować



Zdaniem urzędników najważniejsza w takich sytuacjach powinna być przede wszystkim edukacja.

- I tak spotykamy się z zarzutami, że w przestrzeni miejskiej jest zbyt dużo znaków. Kolejne w tym konkretnym miejscu mogłyby być też nierespektowane. Nie tędy droga. Chcemy zachęcać do wzajemnego poszanowania pieszych i rowerzystów, którzy powinni funkcjonować w symbiozie. - odpowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Okazją do nauki i dyskusji ma być projekcja filmu "Why We Cycle", która odbędzie się 21 maja w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Twórcy dokumentu zapraszają rowerzystów i naukowców ze wszystkich środowisk, aby porozmawiać właśnie o holenderskiej kulturze rowerowej.

Pokaz w Gdyni będzie bezpłatną premierą filmu w Polsce. Po filmie Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdańska - Remigiusz Kitliński oraz Krzysztof Jałoszyński będą dyskutować o poruszaniu się rowerem po Trójmieście.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Powiem Wam szczerze (11)

    Trzeba być niespełna rozumu, żeby jechać rowerem na bulwar nadmorski. Niewazne czy Gdynia, Sopot, Jelitkowo. Po co? Jedziesz, to nie widać morza, bo musisz uważać na ludzi i innych rowerzystów/rolkarzy/biegaczy. Wąsko. Ciasno. Debile jeźdzą tam z max prędkościami. Pytam - po co się narazać? Jak bym musiał tam dotrzec rowerem, to bym go albo gdzieś zostawił i się przeszedł plażą, albo prowadził.

    • 46 18

    • Własnie potwierdziłes ze sam rozumu nie masz (4)

      • 6 11

      • A ty co, jeden z obcisłogaci lansujących się na bulwarku, bo sił na las nie starcza? (3)

        • 6 9

        • Zostawce lasy w spokoju, co wy z tymi lasami (2)

          Rower to srodek głownie do kumunikacji. Co ma do tego las?

          • 10 2

          • Zostaw tą komunikację w spokoju (1)

            Tu mowa o rekreacyjnym jeżdżeniu.

            • 1 3

            • a dlaczego ktoś kto ma ochotę szybciej pojechać ma się do safandułek popylających 10 na godzinę dopasować?Możesz to wyjaśnić?

              • 1 1

    • Po jajko (4)

      Po to aby pooddychać sobie świeżym powietrzem. Los Angeles, California. Bulwar z osobną, wydzieloną drogą dla rowerów - ciągnie się od plaży w Santa Monica do Venice. Idź i krytykuj ich tam, że też lubią się polansować. Bo przecież nie plaża, słońce i szum morza jest decydujący, a lans...

      • 8 5

      • Nic nie rozumiesz. Nic. (2)

        Tam są warunki więc można. A u nas 2 m ścieżki.

        • 4 5

        • Tam też ścieżka rowerowa nie jest zbyt szeroka, ale jakoś dają radę nie tylko rowerzyści, ale też rolkarze i nawet biegacze.

          Ale tam jest inaczej, to fakt. Tam jak na kogoś spojrzysz, to się uśmiechnie. A u nas?

          • 7 2

        • jakie 2 m pacanie?Dla pieszego biegającego i łażącego z kijami bydła jest cały stary bulwar drogę rowerową zrobiono dalej a ci i tak się pchają

          • 1 1

      • HAHA Santa Monica i Los Angeles :D

        Wytrzeźwiej chłopie. Nasz grajdół porównujesz do USA?
        Poza tym jaka jest różnica czy idziesz czy jedziesz? "plaża, słońce i szum morza" też masz, a nie musisz się martwić, że wjedziesz w g*wniaka, który się urwał mamuśce.

        • 5 4

    • Debile na rolkach z kijkami itd?B0o ja rowerzystów tam widzę mniej niż w/w barachła które zaanektowało drogę rowerową na bulwarze dla siebie

      • 1 1

  • (2)

    Czemu na bulwarze nie ma zacienionego przejścia dla pieszych?

    • 9 7

    • I na plaży! I na plaży!

      • 4 1

    • Bo w Gdyni nie ma nic sensownego.

      • 1 2

  • (1)

    Na bulwarze nie da rady jechac po ddr. Tysiace pieszych, wozki, rolkarze itp

    • 29 3

    • To nieważne

      Zaraz jakiś debil powie że w Santa Monica i Venice można, to u nas też :-D

      • 3 6

  • niezly pomysl

    tylko wtedy, teoretycznie,niemozliwy jest przejazd przez Gdynie rowerem bez zsiadania z roweru. Po co tam inwestowac w turystyke w nadmorskim kurorcie? Ma byc wygodniej januszom w passatach z interioru. Oni na pewno zostawiaja wiecej kasy niz tacy turysci co zwiedzaja aktywnie

    • 21 4

  • Polska jest zasciankiem europy nawet kulturalnie dlatego zakazy bezsensowne tylko dla jednej grupy. (2)

    A dlaczego nie zakazac chodzenia po drodze rowerowej?W okresie od maja do wrzesnia gdy jest ładna pogoda mamy wysyp niedzielnych rowerzystów .większość z nich rzeczywiście zachowuje sie jak pirat drogowy z blachosmroda na ulicy,i pewnie tez nimi jest za kierownicą.Tylko czy stego powodu ze mamy wiekszosc kierowców piratów drogowych powodujacych wypadki drogowe zabronić jazdy wszystkim po ulicach?Na turalnie niebyło by korków komunikacji, zmniejszyła by sie liczba wypadków i zanieczyszczenie powietrza i zatruwanie ludzi spalinami blachosmrodów by znikneła!To dlaczego sie tego nierobi!!Tak edukacja to jedyne wyjscie niech sie nauczą chodzić i jeździć !! W innych krajach potrafią robią to od kilkudziesieciu lat w USA z drogi rowerowej korzystaja wszyscy co uprawiaja jakie kolwiek sporty.
    Najlepiej zakazac wszystkiego :)

    • 18 12

    • Nie (1)

      Bulwar jest po to żeby nim spacerować. Poważnie, ludzie chcą sobie chodzić tak bez celu i podziwiać widoki. Rozdzielanie tego miejsca drogą rowerową i barierkami, zmuszanie ludzi do przechodzenia po przejściach dla pieszych i ciągłego uważania na rowerzystów którzy poruszają się 5 razy szybciej to głupota i tyle. Chcesz się gdzieś szybciej przemieścić rowerem? Ok tylko dlaczego akurat w tym miejscu?

      • 8 4

      • rowerzyści w większości poruszają się z prędkością od 15 do 22 km/h

        piesi poruszają się w większości z prędkością 3-6 km/h.

        Bezwzględne różnice prędkości są pomijalnie małe (w większości przypadków mniejsze niż 10 km/h) to znaczy mniej więcej takie, jak różnice między pieszymi idącymi a biegnącymi.

        Wzajemny szacunek eliminuje wszelkie problemy.

        • 1 2

  • Miejsca mało dziur dużo.

    • 11 2

  • Czy schodzisz z roweru, gdy obligują cię do tego znaki i przepisy? (1)

    Kiedy znaki - tak, kiedy przepisy - nie zawsze; np na przejściu, z prędkością pieszego, ale przejeżdżam - schodzenie w/g mnie nie ma większego sensu; w razie spotkania z samochodem to wolę być wyżej niż dostać w kolano.

    • 12 9

    • powinienes dostac w łeb od tira

      • 6 10

  • rowerowa polityka (1)

    W centrum Gdyni pomalowano pasy na czerwono i w krótkim czasie Gdynia stała sie stolica rowerową. nowe oznaczenia sa juz niewidzalne, trudno sie sensownie poruszać. POza bałaganem w centrum problemy na dojazdach z centrum do dzielnic - Kwiatkowskiego zapchana - ale Pogórze się rozbudowuje , Chwaszczyńska zapchana ale Kacze Buki i Wiczlino się rozbudowuje , itd itd. Mamy lewitować ????

    • 25 2

    • Gdynia ani nie była ani nie stała się jakąkolwiek "stolicą rowerową"

      Wystarczy, że będzie stolicą "zrównoważonej mobilności" - taką jak Kopenhaga.

      Dominacja ruchu pieszych, rowerzystów i klientów SKM.

      PKM na Oksywie i nie będzie większych problemów z poruszaniem się po mieście.

      • 0 2

  • a może

    tak zabrać te śmierdzące budy z kebabem i grillowaną kiełbasą z biedronki. Od razu zrobi się więcej miejsca, a nie pozastawiać wszystko i szczuć mieszkańców.

    • 33 5

  • Znów cykloterroryści (2)

    • 23 19

    • automobiloholicy dominują (1)

      jak dotąd wszędzie - również na tym portalu.

      • 2 1

      • Masz zwidy

        Ten portal to przytulisko upośledzonych cyklistów.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum