Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta
Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej , nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.
Przypomnijmy:
- Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
- Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
- Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
- Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.
Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.
Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek
- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.
Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)
Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.
- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.
Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking
Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.
Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.
Opinie (453) 8 zablokowanych
-
2018-11-22 09:45
Uprzywilejowani
Niedobrze się robi słuchając takie brednie. A rowerzyści swoje.Mamy w d.... przepisy i po chodniku
- 32 10
-
2018-11-22 09:56
(1)
Mega nie praktyczne rozwiazanie i w dodatku szpeci Gdynie. Tymi pasami porusza sie jeden rowerzysta na dzien.
- 30 8
-
2018-11-22 14:40
cholera
to dzisiaj wyrobiłem ogólnogdyńską normę na 3 dni
- 7 2
-
2018-11-22 10:02
Tak działa Szczurek i jego banda...
... Sfiksowali centralnie na punkcie ścieżek...
- 27 6
-
2018-11-22 10:04
Totalna bzdura. Nie dosc ze nie poprawi to bezpieczenstwa bo ludzie w tym miejscu akurat czesto zmieniaja pas. To w dodatku po przejezdzie tego rowerzysta albo bedzie jechal ulica albo chodnikiem przez swietojanska. To po co malowac taki krotki kawalek gow** ktory wprowadza same niepptrzebne zamieszanie. Autor pomyslu to chyba jakis de***
- 32 9
-
2018-11-22 10:04
Pseudointeligencja z urzędu
Hahaha ale ktoś miał fazę aby na środku drogi zrobić ścieżkę rowerową , mogli odrazu oznaczyć to miejsce jako czarny punkt miasta w obok postawić zakład pogrzebowy i punkt naprawy rowerów ....dramat
- 35 7
-
2018-11-22 10:04
paranoja
Tego d**ila co wymyśla te dziwne miejsca na trasy rowerowe to z pracy wyrzucic z hukiem to jest zagrozenie zycia
- 31 8
-
2018-11-22 10:09
jak to w Gdyni
do pierwszego wypadku! potem opadna klapy z oczu urzednikowi ktory wymyslil te idiotyzmy!!!
- 25 8
-
2018-11-22 10:16
Bareja
Nie jestem z Gdyni ale to co widzę na zdjęciu to chyba jakiś żart ? Alternatywy 4 , Zmiennicy , czy Miś . Jak chory mózg trzeba mieć żeby coś takiego wymyślić ?
- 35 6
-
2018-11-22 10:17
Puszka, pędzel
Opamiętajcie się !!!
- 25 7
-
2018-11-22 10:22
Pas to nie sciezka (1)
15 lat temu - Gdansk zaczal organizowac sciezki rowerowe wg wzorca z Holandii - t.j. osobna droga, najczesciej na czesci chodniku lub trawnika. Droga rowerowa - to bezpieczne miejsce dla rowerzystow od najmlodszych do najstarszych (jezdzilem nawet z 5 letnim dzieckiem - on na swoim rowerku w kasku). Pas rowerowy to nieporozumienie. Niebezpieczne, i niewidoczne w nocy czy zima. Jest to zagrozenie zarowno dla kierowcow jak i rowerzystow (jestem jednym i drugim). Gdynio - jesli Holandia to za daleko dla Was - podjedzcie do Gdanska zeby podpatrzec !
- 31 8
-
2018-11-22 10:54
Pas ruchu dla rowerów w jezdni ma spełniać funkcje komunikacyjną.
Nie jest placem zabaw dla dzieci.
Z 5 letnim dzieckiem masz obowiązek jechać po chodniku, nawet jak obok jest wydzielona na wysokości chodnika droga dla rowerów.
Pasy w jezdni są bezpieczniejsze wygodniejsze i szybsze dla wszystkich. Wydzielone drogi dla rowerów sprawdzają się jedynie przy drogach "przelotowych" gdzie jest na nie "przestrzeń". W centrach miast gdzie jest dużo pieszych, skrzyżowań, ograniczona widoczność się od nich odchodzi na rzecz właśnie pasów. Skoro byłeś w Holandii to na pewno to wiesz.- 10 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.