• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów

Patryk Szczerba
27 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej. Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej.

Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni, reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.



Czy w centrum Gdyni da się obecnie jeździć bezpiecznie po ulicy?

Obecnie rowerzyści w centrum nie są mile widzianymi gośćmi. Mogą korzystać z drogi przy chodniku na ul. Władysława zobacz na mapie Gdyni. Trasa kończy się się jednak na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni. Zostaje jeszcze kontrapas na Starowiejskiej, który szybko zdążył wywołać sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród parkujących. By kontynuować podróż w kierunku 10 lutego i Świętojańskiej odważniejsi zmuszeni są wjechać na ulicę. Wielu wybiera chodnik, który jednak także nie jest miejscem, gdzie można czuć się bezpiecznie.

W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.

Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.

Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera zobacz na mapie Gdyni.

- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.

By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.

- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.

- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.

Opinie (467) 7 zablokowanych

  • Gdansk ma najnowszy stadion za 700 mln który stoi sobie pusty (14)

    Nikomu niepotrzebny i ktory zgnije sobie na świeżym powietrzu,

    • 30 17

    • Nie zgnije po co roku doplacamy 40 milionów zł na jego utrzymanie

      zgadza sie jest pusty dlatego dopłacamy jeszcze nierobom kolesiom partyjnym PO 5 milionów rocznie którzy mieli zapewnic zze stadion niebedzie stał pusty i bedzie na siebie zarabiał !Ale poco maja sie wysilac jak podatnik miliony na utrzymanie wyłozy

      • 8 7

    • (12)

      Ten "pusty" stadion odwiedziło już (mecze, koncerty itd.) ponad 1,5 mln ludzi. Przypomnij, ile osób (poza pracującymi) skorzystało z lotniska w Kosakowie?

      • 12 8

      • (7)

        Chyba liczysz darmowe spędy ludności napędzane prorządowymi mediami, i co z tego że ludność przyszła raz zobaczyć, obejrzeli i nic się nie dzieje.

        Lotnisko jeszcze zostanie uruchomione, spokojna twoja rozczochrana

        • 8 10

        • (6)

          Nawet jak zostanie uruchomione, to 1,5 mln paxów łącznie przez najbliższe 10 lat nie zrobi, spokojna twoja rozczochrana.
          Przypominam, że lotnisko będzie tylko do kodu B, czyli maks małe business jety i awionetki. Ilu pasażerów z takich samolotów będzie dziennie, 20-tu? Nie dobijecie nawet do 10 tys. paxów rocznie, czyli tyle co na jednym meczu Lechii (przy słabej frekwencji). Żeby podnieść standard lotniska do kodu C, potrzeba nowych dróg kołowania, płyt postojowych, certyfikacji ILS-a, następne set milionów, wtedy może dobijecie do 100 tys. paxów rocznie, łał.

          • 10 1

          • (4)

            100 tys. ale miesięcznie!

            • 3 4

            • (3)

              Tak? I kto te 100 tys. miesięcznie będzie przewoził? Które linie pójdą latać z Gdyni? Nawet jakbyście mieli już czynne lotnisko z certyfikacją do kodu C, to jaki przewoźnik tam przyjdzie latać? LOT, Eurolot i Lufa mieliby wylane na was, Wizz też, bo za dużo zainwestował w Gdańsku, Ryan też zapowiada, że nie ma zamiaru ruszać się z Rębiechowa, więc kto? Czarterami nie wyrobisz nawet 10 tys. miesięcznie.

              • 8 0

              • (2)

                W Hiszpanii co najmniej 4 lotniska zbudowano, które nigdy nie były czynne i sobie stoją. Bierzmy przykład!

                • 5 0

              • (1)

                tam jest 40 lotnisk, u nas może 10, liczba mieszkańców porównywalna

                • 0 4

              • Ale chodzi jeszcze o lokalizację, budowanie lotniska 20 km od istniejącego, które prężnie działa i ma jeszcze duży zapas przepustowości to idiotyzm.

                • 6 0

          • Jasnowidz jesteś ? Mam gdzieś twoje gadanie - powinni decydować

            właściciele i użytkownicy awionetek - komuchem jesteś aby zmuszać ich do jedynie słusznego lotniska ? Niech będzie nawet ze 20. Jeśli kupiłbym sobie samolocik to kij ci w gębę gdzie będę nim fruwał.
            Na podstawie materiału z NGC ("katastrofa w przestworzach") i na podstawie tragicznego wydarzenia z maja 1987 roku uważam że powinny być stworzone w ciągu dróg lądowiska awaryjne (czyli na jakimś dystansie droga samochodowa powinna być na tyle szeroka aby wylądował tu awaryjnie samolot) co 100 km w kształcie gwiazdy (możliwość lądowania z 4 kierunków), aby pilot nie musiał się pocić jak skręcić maszyną w przypadku jak ma poprzecinane linki sterownicze i nie może machać skrzydłami i lotkami. IŁ w 1987 stracił sterowność daleko od Warszawy i piloci zamiast natychmiast wylądować gdzieś po drodze podjęli ryzyko lecąc z powrotem do stolicy i zamiast lecieć na pas jak lecieli z północy to okazało się że musieli wykonać skręt aby nadlecieć z południowego-wschodu. I chyba ten skręt spowodował że maszyna runęła do lasu kabackiego. Co to k... jest ? Jeśli płacę za bilet to nie życzę sobie aby samolot w razie niebezpiecznej awarii zbyt długo leciał - ma natychmiast wylądować - w końcu żyjemy w XXI w. i wstyd żeby nie było awaryjnych lądowisk. Gdańskie lotnisko też powinno mieć prostopadły do obecnego pas (na satelicie widzę miejsce - w kierunku Osowej). Kosakowo ma pewną w razie niebezpiecznej sytuacji zaletę - zepsuty samolot może nadlecieć znad zatoki , natomiast do Gdańska lądowania od wschodu to loty na niskim pułapie nad miastem. Tu pytanie do takich jak ty - polskie lotnictwo i przede wszystkim lotniska są gotowe do przyjęcia samolotów z poprzecinanymi linkami sterowniczymi lub z pustym bakiem przez co jest szybowcem, co powoduje że samolot może nie wykonać skrętu i leci do pasa startowego prostopadle ? Był taki lot w Kanadzie w latach 80-tych - z powodu pomyłki - kilogramy pomylono z funtami i do samolotu wlano 50 % potrzebnego paliwa, przez co w powietrzu po pewnym czasie stał się szybowcem - tylko dzięki umiejętności pilota który wprowadził boeinga w lot szybowcowy. I lecieli do najbliższego lotniska i okazało się iż pas startowy jest w stosunku do nich w układzie prostopadłym i nieco za daleko. Na szczęście okolica do której zmierzali miała drugie, bliższe, ale nieczynne lotnisko, na którym grupa ludzi urządziła jakiś piknik samochodowy i układ względem nich mniej więcej równoległy, przez co nie musiał wykonywać jakiś mocnych skrętów w powietrzu. I wylądował szczęśliwie i jedynie nie otworzyło się przednie koło, czy mu się złamało przez co trochę porył "nosem" po betonie. Ale zniszczenia nie były wielkie, po postoju, śledztwie i naprawie samolot zatankowano i odleciał i służył jeszcze 30 lat. Ten incydent uświadomił mi i inne podobne incydenty i katastrofy, że co 100 km jeśli nie częściej we fragmentach dróg samochodowych powinny być pasy do awaryjnego lądowania samolotów. Zresztą na NGC pokazywali jak samoloty lądowały na drogach, ale zupełnie do tego nie przystosowanych - widziałem jak samolot ładnie ścinał uliczne latarnie, aż w końcu z powodu "zdumiewającej szerokości" drogi wyleciał z niej do rowu rozpadając się na kilka kawałków. Jechałem samochodem przez taki pas przed Międzyzdrojami od strony Kołobrzegu - w pewnym momencie droga zrobiła się szeroka na 10 pasów (dawne wojskowe lotnisko niemieckie ?) na długości kilkuset metrów.

            Zatem na Kosakowo powinno się spojrzeć też z pozycji niebezpiecznych awarii samolotów, co chyba i władzom gdańskiego lotniska, władzom Trójmiasta (z p. Szczurkiem na czele) i opinii publicznej uchodzi uwadze. Jak nad Trójmiastem pojawi się dymiący mocno samolot (odpukać !!!) robiący nad osiedlami jakieś kółka to wtedy wszyscy ludzie otrzeźwiejecie ?

            • 0 1

      • (3)

        Przypomnij ile wynosi rata kredytu za stadion, ile ?

        nie słyszę - kilkadziesiąt mln zł rocznie? Śmiało, głośniej !

        Ile podatnicy - mieszkańcy Gdańska rocznie dokładają do utrzymania obiektu?

        ile? 10 mln zł rocznie, nie słyszę?

        • 5 6

        • dokladamy wielokrotnie mniej niz wY pr marionetki do

          propagandy, drutex areny,szkoly filmowej infoboxu, ppnt, i lotniska he he.
          Nie wspomnę że żalosny gryzoniowy budżet w porównaniu do Gdańska gdyńskie biedaki.

          gdyńska nędza
          Statystyczne Vademecum Samorzdowca 2012).

          * Roczny dochˇd budetu na jednego mieszka˝ca: Gda˝sk - 4520 z, Gdynia - 4127 z

          * Roczne wydatki budetu miasta w przeliczeniu na mieszka˝ca: Gda˝sk - 5523 z, Gdynia - 4455 z.

          * Mieszkania oddane na 100 tys. ludnoťci: Gda˝sk - 96, Gdynia - 44.

          * Pracujcy na 1000 ludnoťci: Gda˝sk - 316 osˇb, Gdynia - 275 osˇb.

          * Produkcja przemysowa na jednego mieszka˝ca: Gda˝sk - 90 tys. z, Gdynia - 11,8 tys. z.

          * Studenci: Gda˝sk - 82 tys., Gdynia - 11 tys

          • 5 7

        • A ile dokładacie do słup areny?

          • 4 1

        • Coś Ci się pokręciło

          Kilkadziesiąt baniek rocznie to Gdynia dopłaca do PPNT, Który świeci pustkami. Ostatnio nawet kino (DKF) tam przenieśli co jest skandalem

          • 2 1

  • macie szansę uniknąć niektórych błedów z Gdańska (5)

    Jako kierowca samochodu, roweru i jako pieszy w Gdańsku mogę powiedzieć, że u nas nie podoba mi się to że: ścieżki rowerowe są po jednej stronie ulicy (w efekcie rowerzyści jeżdżą po chodnikach jak im to bardziej pasuje), to że ścieżki są nie raz dalej od jezdni niż chodniki, a powinny być przy samej jezdni albo na jezdni (bo rowerzyści niestety jeżdżą nie raz prawie tak samo szybko jak samochody), to że ścieżki zawężają chodniki dla pieszych w okolicach przystanków autobusowych, ustawienie sygnalizacja świetlnej zbliżone do pieszych a nie do samochodów itp
    Powodzenia

    • 17 7

    • (4)

      tak tak na każdej ulicy po obu stronach i co jeszcze ?

      • 5 7

      • (1)

        dokładnie tak być powinno, jeśli rower ma być faktycznie środkiem transportu w mieście. Przejedź się np do Danii to zobaczysz, że ruch rowerowy oparty jest o jednokierunkowe drogi rowerowe zawsze po obu stronach ulicy.

        • 11 2

        • W Hamburgu jak pojedziesz pod prąd ścieżką to zapłacisz 50 i 2 Punkte in Flensburg.

          A PRL-BIS nie ma dróżek po obu stronach i jest pełna dowolność, albo jadą pod prąd, albo po jezdni po przeciwnej niż dróżka stronie, albo po chodniku. Polnische Bordell.

          • 9 2

      • (1)

        Wyburzajmy domy, zwężajmy drogi, wycinajmy drzewa by rowerowe trasy rozkwitały. Niech żyje nowy środek transportu.

        • 7 9

        • jak wyburzali domy pod "autostradę", która i tak się korkuje, to nie protestowałeś

          • 5 6

  • Chce się zmieniać?

    To niech się zmienia, a nie tylko mówią, mówią i mówią.

    Połączcie wreszcie DDR w całość, bo teraz prowadzą znikąd donikąd.

    Namalujcie przejazdy dla rowerów obok każdego przejścia dla pieszych. Nie mam ochoty schodzić z roweru 27 razy dziennie, bo zabrakło farby na przejazd dla rowerów.

    Obniżcie krawężniki.

    Montujcie wyłącznie stojaki w kształcie odwróconego U, a nie wyrwikółka (nie można się przypiąć U-Lockiem, a tylko linką).

    I najważniejsze: współpracujcie z rowerzystami, bo czasami mam wrażenie, że za drogi rowerowe w Gdyni odpowiada osoba nie jeżdżąca na rowerze.

    Czy to tak wiele?

    • 30 7

  • co wy z tymi rowerami ? (11)

    kto sponsoruje te artykuły o pedalarzach ? rowerami jezdzi sie po wsi i po lesie
    przedpotopowy wynalazek dla miłosników lubiacych zadawać sie z pedałami .....

    • 40 50

    • (1)

      Stary cię zrobił w żuku czy sam z siebie tak pier.dzielisz

      • 11 13

      • ciebie chyba spolodzilo dwoch pedalow....

        stad to umilowanie do rowerow

        • 12 10

    • a samochodami po autostradzie i za miastem

      • 14 7

    • (6)

      Noooooooo, mam nadzieje, ze nie parkujesz po CHODNIKU, ktory jest do chodzenia??

      • 9 1

      • mam juz dosc bydla na rowerach terroryzujacego pieszych na chodnikach

        stop rowerowemu buractwu!

        • 13 8

      • Jak słusznie zauważyłeś (4)

        chodnik służy do CHODZENIA, a nie jeżdżenia rowerem.

        • 11 4

        • (1)

          Nie cierpie jezdzic po chodniku rowerem. Robie to tylko w przypadku zagrozenia zycia i zawsze ustepuje pieszym

          • 4 0

          • Jak fajnie, że wszyscy rowerzyści "nie cierpią" i "ustępują"...

            • 8 3

        • (1)

          ja natomiast uwielbiam zamyślonych spacerowiczów niezauważających, że kroczą zazwyczaj czerwoną ścieżką przeznaczoną dla rowerów. a potem zapewne prujących się na forach, że rowerzyści terroryzują trójmiasto ;)

          • 3 4

          • Tak bardzo cię to boli, że piesi nie lubią chodnikowych pedalarzy?

            • 3 1

    • taka prawda

      Cudowne dzieci dwóch pedałów nadają ton dyskusjom na tym portalu

      • 4 6

  • Ścieżka rowerowa nad zatoką z Gdyni do Sopotu przydałaby się (4)

    Od końca bulwaru do granicy z Sopotem brak ścieżki rowerowej. To jest duży problem.

    • 22 5

    • (3)

      ale niby jak? górą przez klif czy tunelem pod? jeżdżę rowerem częściej niż czymkolwiek innym i sama bym chętnie skorzystała. Ale to chyba nierealne!

      • 9 1

      • Technicznie możliwe, ale zbyt kosztowne, możnaby zrobić ciąg pieszo-rowerowy w postaci molo, omijający klif w pewnej odległości od brzegu, ale nikt się na to nie zdecyduje, za drogo a zysk zbyt mały.

        • 2 2

      • Jak nierealne ,można zbudować kolejkę linową ,jak na Kamienna Góre

        • 2 3

      • Bo urzędnicy potrafią z unii tylko pieniądze na kostkę i kiepską farbę wyciągnąć? To po co ich tylu zatrudnił urząd?
        Wyspy na świecie powstają, a tu kasa przeszkodą na kolejkę linową czy katapultę?

        • 0 4

  • Ludzie !

    W artykule nie ma nic o Gdańsku, a tu w coktórejś wypowiedzi ktoś się odnosi do Gdańska. Widać jak na dłoni kto tu ma kompleksy i ulega propagandzie Szczurka. W Gdyni (a zwłaszcza w kręgu władzy) mile widziane jest kpienie z Gdańska a zwłaszcza z Adamowicza, za to w złym tonie jest źle mówić o Szczurku.

    • 17 6

  • Poprawa jakości przy Morskiej?

    Znaczy się namalują nową białą linię na asfalcie pamiętającym Gierka i dziurawym jak ser.

    • 23 0

  • NIC się nie zmieni dopóki na ulicach nie będzie życzliwości. A nie będzie, bo nigdzie jej nie ma

    • 13 2

  • Jak czytam takie artykuły to mam dreszcze!

    przypominają mi pewien telewizyjny sPOt.

    • 8 8

  • Chodniki w fatalnym stanie

    drogi dziurawe a taki Stępa rowerami się zajmuje.Pora rozliczyć tych gdyńskich nierobów

    • 24 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum