Gdynia: Dofinansowania do rowerów cargo dla mieszkańców
Już wkrótce każdy mieszkaniec Gdyni będzie mógł skorzystać ze znacznego dofinansowania na zakup roweru towarowego. 4 sierpnia 2020 roku wejdzie w życie uchwała dotycząca dotacji na zakup rowerów towarowych dla mieszkańców Gdyni. Rowery cargo zakupione po tym dniu będą mogły zostać dofinansowane aż w połowie kosztów, maksymalnie do 5 tys. zł.
Tegoroczny sezon to sezon prawdziwie rowerowy. Coraz więcej mieszkańców miast przesiada się z komunikacji zbiorowej na rower, który w dobie pandemii zdaje się bezpieczniejszym, a już na pewno mniej kontaktowym środkiem transportu. Wiele europejskich miast w bieżącym roku podejmuje coraz to kolejne działania mające na celu promowanie transportu rowerowego wśród swoich mieszkańców. W stolicy Węgier, Budapeszcie, wiele dróg w centrum miasta zostało zamkniętych dla ruchu samochodowego, a zamiast nich zrobiono drogi rowerowe. Władze Włoch poszły jeszcze dalej i wprowadziły zwrot w wysokości 500 euro dla osób, które do końca roku zakupią dla siebie rower.
Gdynia: wróciła wypożyczalnia rowerów cargo
Gdynia pierwsza w Polsce
- Projekty unijne pozwalają nam na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki CityChangerCargoBike jako pierwsze miasto w Polsce wprowadzamy dotacje do zakupu rowerów cargo. Liczymy, że więcej takich pojazdów pojawi się na gdyńskich ulicach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W czerwcu, po okresie najsurowszych obostrzeń związanych z pandemią nowego koronawirusa, do Gdyni wróciła wypożyczalnia rowerów towarowych. Jak wskazują władze miasta, cieszy się ona ogromną popularnością - kolejka do wypożyczenia takiego roweru jest długa, a miejsca na liście oczekujących są zajęte aż do października.
Miłośnicy rowerów cargo zjechali do Gdyni
50.000 na rowery
Projekt dofinansowano z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020. Celami projektu CityChangerCargoBike są między innymi podnoszenie świadomości wśród odpowiednich podmiotów sektora publicznego, komercyjnego i prywatnego, tworzenie korzystnych warunków do poruszania się rowerami towarowymi, a co za tym idzie - zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza w miastach. Zgodnie z zapisami uchwały, osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które dokonają zakupu roweru towarowego (rower ze skrzynią do przewozu towarów lub osób) będą mogły otrzymać zwrot części kosztów, a dokładniej: 50 proc. wartości zakupionego roweru, jednak maksymalnie 5 tys. zł.
Według twórców projektu CCCB, rowery dostawcze są w stanie obsłużyć blisko 1/4 dostaw komercyjnych w miastach, połowę podróży służbowych i obsługi technicznej, a także 77 proc. prywatnych podróży logistycznych, takich jak wyjazd po zakupy czy z dziećmi do przedszkola.
Budżet przewidziany na realizację tego zadania w Gdyni to blisko pół miliona złotych. Uczestnikami programu, poza Gdynią, jest Politechnika Krakowska, a także miasta w Danii, Norwegii, Hiszpanii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Francji, Rumunii, Chorwacji, Włoch, Bułgarii, Grecji, Czech i Niemiec.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (78) 4 zablokowane
-
2020-07-31 21:12
Jeżdże tylko rowerem i jestem wszędzie szybko
A cebula niech jeździ autobusami i się dusi w maseczkach bojąc się urojonego świrusa!
- 1 5
-
2020-08-01 16:26
Gdynia - miastem rzadzi gromada i**otow
Chodniki zastawione slupkami, dotacje do rowerow towarowych..... Czas pogonic te gromade nieudacznikow
- 4 0
-
2020-08-02 16:59
Biznesy w Gdyni
że co ? PO co taka ściema ,że "dla mieszkańców" - miasto czyli również ze mnie ze mnie Szczurek zdziera dla kolegi otwierającego biznes rowerowy...
- 0 1
-
2020-09-21 16:43
Za ale przeciw.
Jestem jak najbardziej za rowerami ale to coś jest jedynie dla mieszkańców z garażem, nie dla każdego. Kto to wniesie do domu po schodach, do jakiej piwnicy to zmieścisz w bloku itd...
- 0 0
-
2020-10-02 11:16
A parkowanie (bezpieczne) przed blokiem
Fajny pomysł, jednak jak taki rower mieć i trzymać jeżeli mieszka się w bloku?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.