Gdynia: Dofinansowania do rowerów cargo dla mieszkańców
Już wkrótce każdy mieszkaniec Gdyni będzie mógł skorzystać ze znacznego dofinansowania na zakup roweru towarowego. 4 sierpnia 2020 roku wejdzie w życie uchwała dotycząca dotacji na zakup rowerów towarowych dla mieszkańców Gdyni. Rowery cargo zakupione po tym dniu będą mogły zostać dofinansowane aż w połowie kosztów, maksymalnie do 5 tys. zł.
Tegoroczny sezon to sezon prawdziwie rowerowy. Coraz więcej mieszkańców miast przesiada się z komunikacji zbiorowej na rower, który w dobie pandemii zdaje się bezpieczniejszym, a już na pewno mniej kontaktowym środkiem transportu. Wiele europejskich miast w bieżącym roku podejmuje coraz to kolejne działania mające na celu promowanie transportu rowerowego wśród swoich mieszkańców. W stolicy Węgier, Budapeszcie, wiele dróg w centrum miasta zostało zamkniętych dla ruchu samochodowego, a zamiast nich zrobiono drogi rowerowe. Władze Włoch poszły jeszcze dalej i wprowadziły zwrot w wysokości 500 euro dla osób, które do końca roku zakupią dla siebie rower.
Gdynia: wróciła wypożyczalnia rowerów cargo
Gdynia pierwsza w Polsce
- Projekty unijne pozwalają nam na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki CityChangerCargoBike jako pierwsze miasto w Polsce wprowadzamy dotacje do zakupu rowerów cargo. Liczymy, że więcej takich pojazdów pojawi się na gdyńskich ulicach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W czerwcu, po okresie najsurowszych obostrzeń związanych z pandemią nowego koronawirusa, do Gdyni wróciła wypożyczalnia rowerów towarowych. Jak wskazują władze miasta, cieszy się ona ogromną popularnością - kolejka do wypożyczenia takiego roweru jest długa, a miejsca na liście oczekujących są zajęte aż do października.
Miłośnicy rowerów cargo zjechali do Gdyni
50.000 na rowery
Projekt dofinansowano z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020. Celami projektu CityChangerCargoBike są między innymi podnoszenie świadomości wśród odpowiednich podmiotów sektora publicznego, komercyjnego i prywatnego, tworzenie korzystnych warunków do poruszania się rowerami towarowymi, a co za tym idzie - zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza w miastach. Zgodnie z zapisami uchwały, osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które dokonają zakupu roweru towarowego (rower ze skrzynią do przewozu towarów lub osób) będą mogły otrzymać zwrot części kosztów, a dokładniej: 50 proc. wartości zakupionego roweru, jednak maksymalnie 5 tys. zł.
Według twórców projektu CCCB, rowery dostawcze są w stanie obsłużyć blisko 1/4 dostaw komercyjnych w miastach, połowę podróży służbowych i obsługi technicznej, a także 77 proc. prywatnych podróży logistycznych, takich jak wyjazd po zakupy czy z dziećmi do przedszkola.
Budżet przewidziany na realizację tego zadania w Gdyni to blisko pół miliona złotych. Uczestnikami programu, poza Gdynią, jest Politechnika Krakowska, a także miasta w Danii, Norwegii, Hiszpanii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Francji, Rumunii, Chorwacji, Włoch, Bułgarii, Grecji, Czech i Niemiec.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (78) 4 zablokowane
-
2020-07-30 15:00
Opinia wyróżniona
Powinni wprowadxic dofinansowanie na zakup roweru dla kazdego (10)
Rower w wersji miejskiej lub treking z pełnym wyposażeniem ,czyli błotniki lampki i bagażnik.
- 27 10
-
2020-07-30 20:39
to idz do pracy zarób pieniądze idz do sklepu kup takie rowery i podaruj je potrzebującym
- 2 0
-
2020-07-30 18:46
idź do pracy i zarób na rower
Mam dosyć sponsorowania życia nierobom
- 1 2
-
2020-07-30 16:00
Ile tego dofinansowania dadzą? 100? 200? (1)
a następnie 3/4 społeczeństwa te pieniądze przebaluje, przepije, przeje itp.
Myślenie za innych nie popłaca.- 1 4
-
2020-07-30 17:34
Inteligent:) kasy nie dostajesz tylko rabat
- 1 1
-
2020-07-30 15:59
(1)
Używany rower można kupić czasem na kilkadziesiąt złotych - więc cena nie jest żadną przeszkodą w posiadaniu roweru.
- 3 2
-
2020-07-30 17:33
Głupku szrota starego diesla tez mozna kupic za pare zlotych
Ale tynaj wyrazniej nie masz pojęcia co znaczy stan techniczny
- 2 1
-
2020-07-30 15:15
Jeżeli plus karta rowerowa (3)
to jestem za.
- 1 3
-
2020-07-30 16:19
A co ta karta ma dać? (2)
Ludzie mają prawo jazdy i dalej twierdzą, że na DDR pieszy ma pierwszeństwo, a na jezdni nie, chociaż ten sam przepis opisuje oba przypadki...
- 7 1
-
2020-07-30 16:24
No i w sumie racja (1)
skoro rowerzystę przepisy uznają za pieszego :)
- 0 2
-
2020-07-30 16:44
Kierowcę też uznają za pieszego
Jak wyjdzie z samochodu :)
- 0 0
-
2020-07-30 20:12
A gdzie tym jeździć w Gdyni?
- 8 0
-
2020-07-30 20:10
dla przypomnienia
na jeden elektryczny rower cargo, który stoi cały rok pod pokrowcem na Świętojańskiej, wydano 100tys zł Gdynia kupiła ich 10szt Tak wygląda rowerowy odlot w tym mieście
- 11 1
-
2020-07-30 20:06
dotacja ma jeden pewny skutek
wzrost cen, bo kasę rozdaje się za bezdurno.
- 6 0
-
2020-07-30 18:07
Drogi rowerowe łączące poszczególne dzielnice powinny zostać zbudowane jako pierwsze (1)
U nas jak zawsze nie ma dróg rowerowych a będą rowery Cargo. Proszę wpierw umożliwić bezpieczne poruszanie się rowerem po Gdyni a potem myśleć o towarach Cargo.
- 9 3
-
2020-07-30 18:28
Tu nie chodzi o myślenie
Tu chodzi że jakaś grupa urzędników próbuje legitymizować sens istnienia w strukturach Urzędy wymyślając pomysły w zasadzie nikomu z mieszkańców nie potrzebne.
- 3 1
-
2020-07-30 17:49
Dlaczego tylko jakieś cargo?
Jeśli mamy być ekologiczni to do każdego roweru, którym mogę dojeżdżać do pracy
- 4 0
-
2020-07-30 16:11
Ooooo. To jestem spokojny... (1)
.... że wkrótce ceny rowerów cargo skoczą w górę! Z portfela wydasz tyle samo, dofinansowanie dostaniesz a rower dwa razy droższy....
- 13 1
-
2020-07-30 17:37
Jak zawsze mozesz byc spokojny tylko o swoją głupotę
Jak widać ekonamomia jest ci obca
- 1 3
-
2020-07-30 15:23
A nie lepiej dofinansować wspomaganie elektryczne do nich? (5)
Wiele transportów pod górkę i z ciężkim ładunkiem stałoby się możliwe
- 9 9
-
2020-07-30 15:45
ten na zdjęciu to elektryk (3)
- 1 0
-
2020-07-30 16:22
czyli zamiast kręcenia nóżkami (1)
więcej węgla spalonego w megakotłowniach. Zdrówka.
- 2 7
-
2020-07-30 16:45
Dalej to lepsze, niż olej napędowy spalony mi pod nosem :)
- 4 1
-
2020-07-30 16:18
Teraz widzę, dzięki za info
Czy pani dziennikarz zająknęła się w artykule, że są to rowery elektryczne?
- 3 1
-
2020-07-30 16:27
To praktycznie robią
Płacisz 5k za rower, dostajesz 5k na silnik i baterie :)
- 2 1
-
2020-07-30 15:06
To jest wózek rowerowy a nie rower (2)
jeśli szerokość przekracza 0,9 m. Taki pojazd nie może poruszać się po drodze dla rowerów tylko po jezdni. Kierofczyki dostaną szału.
- 35 6
-
2020-07-30 16:36
szerokość tych rowerów to ~60-70 cm.
wyczynowe rowery górskie mają szersze kierownice :)
- 3 0
-
2020-07-30 16:26
Większość z tych rowerów nie ma 0.9m
Porównaj szerokość paki do długości kierownicy.
- 6 0
-
2020-07-30 16:34
To tłumaczy dlaczego np. ul. Hodowlana będzie taka wąska
po bokach będą dwumetrowej szerokości ścieżki rowerowe. Co z tego że do nikąd :)
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.