Gdynia: Dofinansowania do rowerów cargo dla mieszkańców
Już wkrótce każdy mieszkaniec Gdyni będzie mógł skorzystać ze znacznego dofinansowania na zakup roweru towarowego. 4 sierpnia 2020 roku wejdzie w życie uchwała dotycząca dotacji na zakup rowerów towarowych dla mieszkańców Gdyni. Rowery cargo zakupione po tym dniu będą mogły zostać dofinansowane aż w połowie kosztów, maksymalnie do 5 tys. zł.
Tegoroczny sezon to sezon prawdziwie rowerowy. Coraz więcej mieszkańców miast przesiada się z komunikacji zbiorowej na rower, który w dobie pandemii zdaje się bezpieczniejszym, a już na pewno mniej kontaktowym środkiem transportu. Wiele europejskich miast w bieżącym roku podejmuje coraz to kolejne działania mające na celu promowanie transportu rowerowego wśród swoich mieszkańców. W stolicy Węgier, Budapeszcie, wiele dróg w centrum miasta zostało zamkniętych dla ruchu samochodowego, a zamiast nich zrobiono drogi rowerowe. Władze Włoch poszły jeszcze dalej i wprowadziły zwrot w wysokości 500 euro dla osób, które do końca roku zakupią dla siebie rower.
Gdynia: wróciła wypożyczalnia rowerów cargo
Gdynia pierwsza w Polsce
- Projekty unijne pozwalają nam na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki CityChangerCargoBike jako pierwsze miasto w Polsce wprowadzamy dotacje do zakupu rowerów cargo. Liczymy, że więcej takich pojazdów pojawi się na gdyńskich ulicach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W czerwcu, po okresie najsurowszych obostrzeń związanych z pandemią nowego koronawirusa, do Gdyni wróciła wypożyczalnia rowerów towarowych. Jak wskazują władze miasta, cieszy się ona ogromną popularnością - kolejka do wypożyczenia takiego roweru jest długa, a miejsca na liście oczekujących są zajęte aż do października.
Miłośnicy rowerów cargo zjechali do Gdyni
50.000 na rowery
Projekt dofinansowano z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020. Celami projektu CityChangerCargoBike są między innymi podnoszenie świadomości wśród odpowiednich podmiotów sektora publicznego, komercyjnego i prywatnego, tworzenie korzystnych warunków do poruszania się rowerami towarowymi, a co za tym idzie - zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza w miastach. Zgodnie z zapisami uchwały, osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które dokonają zakupu roweru towarowego (rower ze skrzynią do przewozu towarów lub osób) będą mogły otrzymać zwrot części kosztów, a dokładniej: 50 proc. wartości zakupionego roweru, jednak maksymalnie 5 tys. zł.
Według twórców projektu CCCB, rowery dostawcze są w stanie obsłużyć blisko 1/4 dostaw komercyjnych w miastach, połowę podróży służbowych i obsługi technicznej, a także 77 proc. prywatnych podróży logistycznych, takich jak wyjazd po zakupy czy z dziećmi do przedszkola.
Budżet przewidziany na realizację tego zadania w Gdyni to blisko pół miliona złotych. Uczestnikami programu, poza Gdynią, jest Politechnika Krakowska, a także miasta w Danii, Norwegii, Hiszpanii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Francji, Rumunii, Chorwacji, Włoch, Bułgarii, Grecji, Czech i Niemiec.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (78) 4 zablokowane
-
2020-07-30 15:26
Co sie z tym miastem dzieje...
- 22 3
-
2020-07-30 15:34
Chiny ver. 2.0
Fajnie że w Gdyni :)
- 8 3
-
2020-07-30 15:50
Pierwszeństwo
to porządne dofinansowania na infrastrukturę rowerową ale niestety farba musi wystarczyć; obecny stan to totalny bałagan ze ścieżkami.
- 17 3
-
2020-07-30 15:51
Bez sensu
Na ścieżki za wielkie, na ulicach zawalidroga
- 18 3
-
2020-07-30 15:56
Kiedy dofinansowanie taczek? Przy taczce pracują również ręce. (1)
Tani chwyt PR. Już widzę te dziesiątki dostawczych rowerów jadących ze Śródmieścia na Karwiny....
Brak infrastruktury rowerowej, a na tych dróżkach rowerowych które są minięcie się dwóch rowerów cargo będzie pewnie dużym przeżyciem (wąsko).
Kiedy dofinansowanie taczek? Taczki są lepsze gdyż:
- pracują również ręce;
- można jechać po chodniku, a chodników jest dużo więcej jak dróg rowerowych
- taczką można zawrócić praktycznie w miejscu;
- nie blokuje się jezdni - jadący ulica rower cargo zajmuje więcej szerokości jak zwykły
- można jechać taczką po piwie
.... i jest jeszcze pewnie milion powodów nad wyższością taczki nad rowerem cargo
PS. Mam nadzieję, że Czytelnicy też mają poczucie humoru - co najmniej tak duże jak duża jest wyobraźnia Władz Miasta na wydawanie Naszej Kasy!- 28 3
-
2020-08-01 10:02
Widzę,że promujesz taczkę narzędzie swojej pracy.
Brawo!
- 1 1
-
2020-07-30 16:11
Ooooo. To jestem spokojny... (1)
.... że wkrótce ceny rowerów cargo skoczą w górę! Z portfela wydasz tyle samo, dofinansowanie dostaniesz a rower dwa razy droższy....
- 13 1
-
2020-07-30 17:37
Jak zawsze mozesz byc spokojny tylko o swoją głupotę
Jak widać ekonamomia jest ci obca
- 1 3
-
2020-07-30 16:34
To tłumaczy dlaczego np. ul. Hodowlana będzie taka wąska
po bokach będą dwumetrowej szerokości ścieżki rowerowe. Co z tego że do nikąd :)
- 13 0
-
2020-07-30 17:49
Dlaczego tylko jakieś cargo?
Jeśli mamy być ekologiczni to do każdego roweru, którym mogę dojeżdżać do pracy
- 4 0
-
2020-07-30 18:07
Drogi rowerowe łączące poszczególne dzielnice powinny zostać zbudowane jako pierwsze (1)
U nas jak zawsze nie ma dróg rowerowych a będą rowery Cargo. Proszę wpierw umożliwić bezpieczne poruszanie się rowerem po Gdyni a potem myśleć o towarach Cargo.
- 9 3
-
2020-07-30 18:28
Tu nie chodzi o myślenie
Tu chodzi że jakaś grupa urzędników próbuje legitymizować sens istnienia w strukturach Urzędy wymyślając pomysły w zasadzie nikomu z mieszkańców nie potrzebne.
- 3 1
-
2020-07-30 18:58
A dlaczego musimy kopiować kultura skandynawska???????. (2)
- 9 2
-
2020-07-30 21:45
o zboczeńcy i dzikusy, poczytajcie o Sygridzie Storada, polka na ich tronie
- 1 0
-
2020-08-01 10:04
Tu masz kulturę 500+
,a to nic dobrego.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.