• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Joanna Skutkiewicz
12 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.

W czasie pandemii rower, jako środek transportu bezpieczniejszy niż komunikacja zbiorowa, zyskuje na popularności. W związku z rosnącym zainteresowaniem mieszkańców Trójmiasta tą formą przemieszczania się miasto Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Już w czwartek, 11 czerwca, weszły w życie pierwsze z zaplanowanych zmian w organizacji ruchu.



W marcu, kwietniu i maju bieżącego roku ruch pojazdów w Gdańsku był aż o 30-40 proc. mniejszy niż w latach poprzednich. Powodem jest, rzecz jasna, pandemia koronawirusa, która przez wiele tygodni zmusiła mieszkańców do pozostawania w domach.

Rower zdaje się bezpieczniejszą formą poruszania się po mieście niż podróżowanie komunikacją miejską, w godzinach szczytu nierzadko zatłoczoną. Pandemia miała wpływ na zmianę charakteru codziennych wyborów gdańszczan, które utrzymują się nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Właśnie z tego względu miasto Gdańsk postanowiło pilotażowo zmienić organizację ruchu na ulicach. Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez rady dzielnic, na których terenie są wprowadzane.

Wrzeszcz i Oliwa dla rowerów



Pierwsze z kolei zmiany dotyczą dwóch odcinków al. Grunwaldzkiej - w Oliwie między ulicami KaprówMapkaDerdowskiegoMapka oraz we Wrzeszczu między ulicami KlonowąMapkaDmowskiegoMapka. 11 czerwca chodnik w całej szerokości został "uwolniony" od parkujących samochodów dla pieszych i rowerzystów. Miejsca postojowe będą zlokalizowane na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie, a we Wrzeszczu na wyłożonym kostką brukową pasie manewrowym. Zmiany te pilotażowo obowiązywać będą do końca wakacji - w zależności od efektów podejmowane będą kolejne działania.

Strefy zamieszkania spowolnią ruch samochodowy



W niektórych miejscach Gdańska wprowadzone zostaną tzw. strefy zamieszkania, przyznające pierwszeństwo pieszym i ograniczające prędkość ruchu samochodowego do 20 km/h. Już w czwartek, 11 czerwca, takimi zasadami objęto ul. CeynowyMapka - główny ciąg komunikacyjny pomiędzy węzłami Oliwa PKP i pętlą tramwajową Oliwa oraz ul. KanapariuszaMapka - ciąg komunikacyjny w pobliżu parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej.

Pod koniec czerwca podobne rozwiązanie zostanie wprowadzone na ulicy WajdelotyMapka oraz na Głównym Mieście. Już teraz, w dniach od 11 do 14 czerwca, ulica Wajdeloty na próbę stała się deptakiem przeznaczonym dla pieszych i rowerzystów, a mieszkańcy tej okolicy mogą wyrażać swoje zdanie na temat tego rozwiązania w ankiecie.

Otwarcie deptaka na ulicy Wajdeloty



Podobnie jak w kilku innych miastach Europy Gdańsk postanowił także wyznaczyć dodatkowe pasy rowerowe na jezdniach ulic: MatemblewskiejMapka, MyśliwskiejMapka, PlatynowejMapka, 3 MajaMapka, DraganaMapka, WarszawskiejMapkaal. HalleraMapka.
Ważną zmianą, która poprawi bezpieczeństwo pieszych, a przede wszystkim rowerzystów będzie przeorganizowanie ruchu na ul. PiramowiczaMapka. Szczegóły tej zmiany przedstawione zostaną w późniejszym czasie.

Powstaną drogi rowerowe na Dmowskiego i Nowatorów



Spór o drogę rowerową na ulicy Dmowskiego we Wrzeszczu rozstrzygnął się na korzyść rowerzystów. Umowa dotycząca tego zadania została podpisana w tym tygodniu. Inwestycja obejmuje ok. 500-metrowy odcinek ul. Dmowskiego, od Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Trasa rowerowa powstanie po lewej stronie jezdni. Oprócz budowy ścieżki w zakresie zadania znalazła się przebudowa chodników i miejsc postojowych. Ponadto zaplanowano budowę nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania posadzone zostaną krzewy i drzewa, a także pojawią się nowe ławki. Prace przy budowie drogi rowerowej na ul. Dmowskiego mają potrwać ok. sześć miesięcy. Wykonawcą prac jest firma WPRD Gravel. Koszt to niecałe 1,4 mln złotych.

Również na ulicy NowatorówMapka - na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych - powstanie droga rowerowa, a właściwie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Inwestycja ta będzie miała długość około 1,2 km. W ramach zadania wybudowana zostanie także kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą rowerzyści i piesi. Przebudowane zostaną niektóre zjazdy, a fragment ul. Nowatorów zostanie poszerzony. Inwestycja na ul. Nowatorów zostanie zrealizowana w ramach projektu pn.: "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Gdańsk apeluje: rowerem bezpiecznie w czasie pandemii

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • Takie udogodnienia a w autobusie nawet rowerka dziecięcego przewieść nie można. (2)

    Niedawno poszliśmy na dłuższy spacer z dziećmi. W drogę powrotną mieliśmy wrócić autobusem. Mieliśmy ze sobą 2 małe rowerki dziecięce. Kierowca kazał nam opuścić autobus (poza nami nie było innych pasażerów) z jednym z rowerków. Ponieważ w autobusie może być przewożony tylko 1 rower. To dopiero jest chore. Skończyło się na zamówieniu 2 taksówek, takie udogodnienia dla rowerzystów w Gdańsku.

    • 8 7

    • Masz rower to pedałuj. (1)

      Głupia moda najpierw 5 minut na rowerze a za chwilę autobusem.

      • 1 2

      • powiedz to swojej wnuczce

        • 0 1

  • Szlag mnie trafia jak ktoś przekonuje mnie że mam wdychac wiecej trujacych spalin i wmawia mi że robi to dla mojego dobra!! (2)

    Z roweru korzystamy przedewszystkim dla zdrowia wbijcie sobie to w te puste łby !!
    Dlatego macie rowerzystom wybudowac takie przejazdy by jazda rowerem nie była dla nas szkodliwa dla zdrowia !!

    • 3 7

    • To jedz do lasu i nie smęć tyle. (1)

      • 2 2

      • a ty walnij sie młotkiek w te pusty łeb szkody sobie nie zrobisz :)

        • 0 2

  • Ludzie różowy pasek na chodniku to nie droga dla rowerów (3)

    droga dla rowerów to odseparowana od chodnika i jezdni część drogi przeznaczona dla rowerów.

    najczesciej jest prowadzona przy samej jezdni. Prosto, równolegle 1:1 jak jezdnia, bez serpentyn nawet w obrebie skrzyzowan, bez krawężników, cały czas na jednej wysokości, najczęściej z obu stron jezdni jednokierunkowo ze skrajnią jak jezdnia....

    Czy u nas ktoś coś takiego widział? No właśnie. To o jakich udogodnieniach tu mowa?

    • 13 3

    • Ty bezmógowcu niemasz pojecia jak powinna wygladac droga rowerowe to poco sie kompromitujesz (2)

      jak chcesz jeździć rowerem i wdychać spaliny możesz robic to już teraz nikt ci bezmózgowcu ni ezabrania

      • 0 4

      • O, Wolak się odezwal

        Bo oczywiście spalin nie ma metr dalej na chodniku. Oczywiście twoja skdoa filtruje wszystkie zanieczyszczenia w środku

        • 3 1

      • dzbanie ty widac niemasz pojecia w jakiej odległosci sa chodniki wmiescie i dlaczego sa przedzielone zielenią

        wiec poco się kompromitujesz dzbanie?

        • 0 4

  • Pomysł na zwiększenie bezpieczeństwa (3)

    Ścieżka rowerowa wzdłuż Jaśkowej Doliny przechodzi na drugą stronę ulicy na wysokości skrzyżowania z ul. Batorego. I tu bardzo wielu rowerzystów zjeżdża z góry prosto, przecinając Batorego na przejściu dla pieszych z dużą prędkością wprost pod koła skrecajacych samochodów. Należy postawić przed przejściem barierki, żeby rowerzyści nie mogli jechać na wprost, tylko musieli skręcać zgodnie z przebiegiem ścieżki rowerowej

    • 10 5

    • Taki urok esów floresów szlaczków zygzaczków w postaci różowego paska na chodniku :D

      • 2 2

    • wstaw se barierke w przegladarce by blokowała pisanie głupot :)

      • 2 2

    • wzdłuż przejścia dla pieszych na Batorego warto wymalować obok przejazd dla rowerów

      Regularnie jeżdżę tamtędy skręcając z DDR na Jaśkowej w jezdnię ulicy Batorego, na której obowiązuje strefa Tempo 30. Tylko sporadyczni kierowcy wykazywali się brakiem cierpliwości i próbowali mnie wyprzedzić na odcinku do ulicy Sosnowej. Rowerzysta na jezdni strefy Tempo 30 nie stwarza zagrożenia, tylko naraża się na umiarkowane ryzyko. Spróbuj sam i przestań bezproduktywnie trollować. To ruch samochodów powinien być kanalizowany, ruch pieszych i rowerzystów powinien mieć możliwe proste połączenia między punktami A i B w mieście.

      • 0 0

  • "chodnik został uwolniony dla pieszych i rowerzystów" - no, powodzenia życzę tym pieszym, (2)

    co razem z rowerzystami będą użytkować ten chodnik. Nasłuchają się, jesli w porę nie uskoczą spod kół nadjeżdżającego właśnie kolejnego "rekordzisty" w obciskajacych majtasach.

    • 13 3

    • no ale przed "uwolnieniem" był tam chodnik rowerowy o szerokości 0.5m :D

      to było dopiero cudo

      • 2 0

    • większość osób jeżdżących rowerami to osoby ubrane i zachowujące się jak piesi

      a nie jak osoby udające kolarzy trenujących do turdefrans lub triathlonu, więc proszę nie pisz głupot.

      • 4 0

  • (4)

    "na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych - powstanie droga rowerowa, a właściwie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego"

    I gdzie ułatwienie na rowerzystów? Zwykły chodnik i wciśnięci tam rowerzyści

    • 8 2

    • tam piesi będą się pojawiali rzadziej niż na chodniku przy Kartuskiej (3)

      nie demonizuj konfliktów między pieszymi a rowerzystami w rejonie miasta, w których piesi nie mają żadnych istotnych celów podróży. Nawet na Hucisku, gdzie pieszych jest dużo i rowerzystów także bardzo wielu, faktyczne konflikty występują bardzo, bardzo rzadko. Kontakt wzrokowy wystarczy do porozumienia się bez słów. A na treningi szosowe wybierz sobie mało uczęszczaną szosę poza miastem.

      • 0 2

      • weź ty się nie kompromituj. (2)

        konfliktów nie ma bo rowerzysta jedzie 5kmh.

        To jak nie ma konfliktów z rowerzystami to nie będzie też i z samochodami.
        Samochody trzeba spowolnić do 5kmh i też nie będzie problemu żeby piesi sobie środkiem jezdni chodzili.

        Nie chodzi o żadne treningi tylko o sprawne szybkie przemieszczanie się rowerem. Skoro jezdnia to oferuje to trasy rowerowe też powinny.

        • 0 1

        • samochody wystarczy spowolnić do 30 km/h (1)

          piszesz przeginające teksty a świstak prosamochodowy tylko zawija sreberka. W Kopenhadze "zielona fala" dla rowerzystów jest projektowana dla osób jadących rowerem z prędkością 20 km/h. Czy to jest możliwość sprawnego i szybkiego przemieszczania się rowerem? dla mnie tak. Jeśli masz inne zdanie, to wybierz się na szosę lub tor kolarski.

          • 0 0

          • 20kmh po naszych chodnikach rowerowych?

            szkoda sił na rozpędzanie. 15m i ostre hamowanie cie czeka wiec sie nie opłaca. W tym problem. Wystarczyłoby je prosto prowadzic i bez krawężników, czemu się tak ich nie robi?.... może za 50lat się takich doczekamy. Jak na razie wole jezdnie.

            Poza tym widzisz jaki z ciebie hipokryta. Samochod według ciebie moze jechac 30kmh, a rowerzysta już nie bo to za szybko? ma spadać na jakiś tor wyścigowy jak chce te zawrotne 30kmh jechać? echh

            • 0 1

  • kolejne martwe przepisy

    i co z tego ze postawicie znak 30 czy 20 km/h. Jak wielu to olewa. Na budowanym wiadukcie stoi znak 30. Tam nie jeden by stracił prawo jazdy. Im większa fura tym większy burak.

    • 3 4

  • Jazda rowerem jest wyjątkowo zdrowa ,ale jazda ulicami nim jest wyjatkowo szkodliwa dla zdrowia!! (2)

    Miasto wydaje setki milionów na remonty ulic i budowę nowych dla blachoszmrodów ale szkoda im kasy by budować drogi rowerowe z dale od ulic i trujących spalin wiec wymyślili ze wpakują na ulice rowerzystów i pozbędą się kłopotów !!W Europie zachodniej władze miast by z powodu koronowirusa by zachęcić do roweru opłacają rowerzystom naprawy rowerów!! Władze państwowe zadeklarowały setki milionów euro na budowę dróg rowerowych. A niektóre zdecydowały ze będą doplacac ponad połowe do każdego kupionego roweru!!!
    A co wymyślili w Gdańsku ??
    Wywalimy rowerzystów na ulice niech się trującymi spalinami naszych 20letnich blachoszrotów zatruwają!!

    • 3 7

    • ale bełkot

      jak ty chcesz to w miescie uzyskac?
      jak chcesz budowac infrastrukture rowerową z dala od ulic? czyli gdzie?
      Z Oliwy do Wrzeszcza można lasem jechać z dala od ulic. Czy ktoś tak jezdzi? Nie, bo to na około, strata czasu.

      Na całym świecie infrasteukture rowerową tworzy się głównie na jezdniach i nikt nie narzeka. Trzeba ograniczyć ilość samochodów i wyeliminować z dróg te smrodzące. To zabiegi wystarczające.

      • 2 2

    • Niema problemu by wszedzie były drogi rowerowe zabezpieczone przed spalinami w miescie

      Bezmógowcu jesli jestes slepy głuchy i głupi to poco zabierasz głos?Ty w du..pie byłes i g..no widziałeś.
      Można to zrobić wszędzie .
      I jeszcze jedno skala zanieczyszczenia spalinami w Polsce jest 20 krotnie wieksza niż w krajach zachodnich tam 90% blachosmrodów z Polski nie została by dopuszczona do jazdy w miescie .

      • 1 3

  • Jak czytam blacho-smród/złom to od razu wiem że mam do czynienia z chorym z nienawiści hipisem. (4)

    Zwykle nie potrafi on sobie wyobrazić że ktoś musi potrzebować poruszać się autem. Ze ktoś musi nieraz od klienta do klienta zrobić naście kilometrów i to ilu klientów załatwi to tyle zarobi. Nie rozumie ze rower to alternatywa tylko dla tych którzy obsługują max 2-4 pkt dziennie w obrębie paru km. Ze nie ma nic przyjemnego w lataniu na nim w deszczu albo i też za dużym upale. Rower to alternatywa dla snobów bez żadnych zobowiązań

    • 12 7

    • Nie każdy jest kurierem (1)

      Nie każdy jest kurierem, inni się uczyki w życiu. Patrz, nawet pizze szybciej i lepiej rowerem dowożą już

      • 1 4

      • widać jak się "uczyki" :]
        nie tylko kurierzy jeżdżą. użyj wyobraźni

        • 4 0

    • mam wrażenie, że udajesz "zrównoważonego" ale w praktyce masz spaczone kryteria "normalności"

      Olbrzymia większość rowerzystów to ludzie mający dostęp do samochodów w swoich gospodarstwach domowych i prawo jazdy. Olbrzymia większość mieszkańców miast to osoby mające do obsłużenia dziennie nie więcej niż 2-4 punkty. Na temat przyjemności stania w korkach w samochodzie wypełnionym spalinami (przypuszczalnie twoja wrażliwość uległa stępieniu na tyle, że w ogóle ich nie czujesz) się nie wypowiadam. Rower to codzienny środek transportu dla dziesiątek tysięcy ludzi - w dobrze zarządzanych miastach to codzienny środek transportu dla setek tysięcy ludzi. Hejterzy rowerowi to pomijalny procent ogółu, antyrowerowe trollowanie to na tym portalu codzienność, ale znajdująca coraz bardziej rozsądny i konsekwentny odpór.

      • 0 4

    • buraku tacy jak ty sa najwiekszymi szkodnikami w miescie i takich jak ty mamy w trójmiescie najwiecej

      ale gdyby taki burak miał mózg to by błagał wszystkich wokoło by korzystali z roweru bo dzięki temu on będzie miał mniejsze korki na ulicach.
      No ale do tego musiał bys mieć mózg :)

      • 0 5

  • Strefa zamieszkania

    To dobra opcja, na Ujeścisko np. były, poczym znikły na rzecz dróg równożędnych. Dla mnie to bez sensu, wszystkie ulice wewnętrzne na osiedlu bez przelotu powinny mieć status dróg zamieszkania.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum