• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej rowerowym miastem?

Krzysztof Koprowski
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego. W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego.

W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.



Czy Gdańsk słusznie zajął ostatnie miejsce w rankingu rowerowych miast Polski?

Ranking został przygotowany przez firmę Morizon, która na co dzień zajmuje się tematyką nieruchomości. Publikacja różnego rodzaju analiz to jedyne dodatkowa działalność ze sfery blogowej, obok m.in. artykułów z pomysłami na wspólny spacer z psem w Warszawie, porad dotyczącego zdrowego urządzenia mieszkania czy propozycji najlepszych książek architektonicznych, którymi można obdarować bliską osobę.

W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:

  1. infrastruktury rowerowej,
  2. bezpieczeństwa,
  3. roweru miejskiego.

* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.

Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem. Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem.

Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu



Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.

Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.

Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.

Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu



Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.

Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu



Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.

Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.

Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce

Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?



Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).

Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.

- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania. Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania.

Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu



Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:

  1. układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
  2. z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
  3. leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.

W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach. W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach.

Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?



Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.

Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • hurraaaa !!!

    I całe szczęście! STOP dla ped**arzy! Największe zagrożenie w ruchu drogowym!!!

    • 1 13

  • (1)

    Gdańsk można pochwalić jedynie za jezdnie uspokojonego ruchu (w tym kontra ruchy) .
    No i tyle.
    Z porządnej infrastruktury rowerowej co mamy?

    Pasy ruchu dla rowerów w jezdni? Praktycznie nic nie mamy. 3 ulice na takie miasto to jest nic.

    Wydzielone Drogi dla Rowerów? większość jest beznadziejnie zaprojektowana i słabo wykonana. Są powolne (masa zbędnych świateł i serpentyn), mało komfortowe( krawężniki co 20m, często kostka) i niebezpieczne ( przejazdy na których kierowcy nie ustępują pierwszeństwa).

    inne cuda typu CPR czy innego typu chodniki nie wliczam bo nie można tego zaliczać do infrastruktury rowerowej.

    • 6 3

    • infrastruktura nie jest najważniejsza

      najlepszym wskaźnikiem przyjazności miasta dla rowerów jest skala ruchu rowerowego: udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie podróży odbywanych dziennie.

      Inny ważny wskaźnik to proporcja kobiet wśród osób jeżdżących rowerem: w Holandii jest więcej pań na rowerach niż panów.

      Jeśli panie jeżdżą w co najmniej 40%, to znaczy że infrastruktura jest niezła.

      • 1 1

  • Ścieżki rowerowe powinny być wzdluż tras wyjazdowych na obwodnice, czyt Spacerowa, słowackiego, armii... jabłoniowa i świetokrzyska,, a tu lipa

    • 4 2

  • w pelni zasluzona opinia 5 miejscie to za wysoko ................ 9 lub 14 bylo by bardziej odpowiednie (3)

    jezdac codzienneie rowerem nie zauważyłem żeby w mieście na 5 miejscu wszystkie przejścia dla pieszych byly tez przejazdami dla rowerów , a dlaczego nie zrobic tak aby rowerzysta nie łamał prawa ???
    oddano niedawno Forum R. i dlaczego droga rowerowa wokol forum jest polaczona "okreznica " przez skrzyzowanie 3-ego maja i ak , dlaczego na przejazd z forum R na Hucisku po stronie forum trzeba czekac okolo 120 sekund do 185 ????
    czemu drogi rowerowe w gdansku sa tak wybudowane jakby projektant skrecal sie ze zlosci nad projektem , no bardziej tego nie dalo sie pofalowac ?
    Gdansk przbija jesynie Sopot ze swoim kuriozalnym ograniczeniem 10km/h - ktos probowal ???

    • 3 2

    • ps. mosty budowne w ciagu ostatnich 20 lat ???? (2)

      gdzie jest droga dla pieszych i rowerów na : moście Wantowym ??? na wiadukcie w ciągu ul Popiełuszki ? na wiadukcie miedzy Brzeznem a Letnica ??? a moze nad obwodowa mamy od miasta eksta miejsce dla rowerow ????

      • 1 2

      • (1)

        no i tunel

        • 3 1

        • a Spacerowa?

          • 1 1

  • Panowie na rowerkach (2)

    Rowerzyści to święte krowy,jeżdżą chodnikiem a obok ścieżka rowerowa,jeżdżą jezdnią a obok ścieżka rowerowa,jeżdżą za szybko nie patrzą że jest przejście nie myślą że dziecko wyjdzie wyjedzie.Oni są panami ulic chodników reszta spadać .A gdzie przepisy ruchu drogowego,a gdzie karty rowerowe .

    • 3 5

    • a może to nie ścieżka tylko ciąg pieszy 2 kolorowy ze znakiem roweru i dopiskiem "nie dotyczy"

      sam się doucz i przestrzegaj przepisów, majwięcej ich łamią kierowcy

      • 3 0

    • Ile to jest "za szybko"?

      30, 40 km/h?
      A samochód jadący z taką prędkością też jedzie "za szybko". Może rower 30 km/h jest groźniejszy dla pieszego niż samochód poruszający się 30 km/h?
      Traktujmy pojazdy jedną miarą. Niech rowery mają ograniczenie do 20, i samochody tak samo.

      • 3 0

  • Sprawdzam

    Wreszcie ktoś sprawdził te znaczone karty.

    • 0 2

  • ważne kryterium oceny

    W parkach w innych miastach nie ma zakazu jazdy rowerem,

    a u mnie w Oliwie jest, Po co ta fikcja? Nawet obsługa parku jeździ rowerami...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum