• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej rowerowym miastem?

Krzysztof Koprowski
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego. W rankingu Gdańsk wypadł słabo przede wszystkim ze względu na brak roweru miejskiego.

W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.



Czy Gdańsk słusznie zajął ostatnie miejsce w rankingu rowerowych miast Polski?

Ranking został przygotowany przez firmę Morizon, która na co dzień zajmuje się tematyką nieruchomości. Publikacja różnego rodzaju analiz to jedyne dodatkowa działalność ze sfery blogowej, obok m.in. artykułów z pomysłami na wspólny spacer z psem w Warszawie, porad dotyczącego zdrowego urządzenia mieszkania czy propozycji najlepszych książek architektonicznych, którymi można obdarować bliską osobę.

W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:

  1. infrastruktury rowerowej,
  2. bezpieczeństwa,
  3. roweru miejskiego.

* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.

Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem. Autorzy rankingu skupili się jedynie na długości "ścieżek rowerowych", nie biorąc pod uwagę ich stanu technicznego, zasadności budowy i pomijając liczbę ulic z uspokojonym ruchem.

Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu



Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.

Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.

Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.

Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu



Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.

Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu



Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.

Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.

Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce

Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?



Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).

Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.

- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania. Fragment drogi dla rowerzystów z Westerplatte sugerowanej przez autorów opracowania.

Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu



Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:

  1. układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
  2. z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
  3. leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.

W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach. W zestawieniu nie uwzględniano żadnych akcji promujących ruch rowerowy, jak np. Rowerowy Maj ani tym bardziej podziału zadań przewozowych w danych miastach.

Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?



Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.

Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Ja dojeżdzam do pracy na Osową i ratuje (1)

    mnie las, którym jadę bez stresu a wyjeżdzam przed samym wiaduktem i prawie w pracy. Przejazd przez miasto jest tragiczny. Ruszam z Sopotu.

    • 10 2

    • szkoda ze z Osowy jest sie tak ciezko wydostac rowerem w strone pieknej sciezki wzdluz Reja do Sopotu - najgorzej ze trzeba wjechac na chwile na wezel i przejechac przez obwodnice w towarzystwie aut.

      • 6 0

  • I bardzo dobrze. Do ścisłego centrum powinny mieć możliwość wjazdu tylko elektryczne rowery, a nie setki zdyszanych pedałujących rowerzystów, którzy wyrzucają ogromne ilości gazów cieplarnianych, przyczyniając się do ocieplenia klimatu. Wiem to odważne rozwiązanie, ale jak nie zrobimy tego dziś, to przegramy w przyszłości.

    • 9 18

  • Precz z rowerami do Chin ludowych! (3)

    • 3 18

    • i z blachosmrodami!!!

      • 7 2

    • Tourist (1)

      Chiny likwidują rowery i przechodzą na auta oraz metro. Rower to symbol biedy i zacofania.

      • 1 7

      • napisał globtroter ostatnio widziany na plaży nad jeziorem Otomin

        • 3 0

  • Polowa tych drog rowerowych to zwykle chodniki nie nadajace sie do jazdy.

    • 18 4

  • Budyniu i caly misterny plan w leb

    Moze nie przedszkola a kolarstwo promuj?

    • 8 4

  • brak dróg rowerowych w gdańsku (5)

    zgadzam się w 100% wszędzie się planuje i sukcesywnie buduje w gdańsku władza myśli że jak na drodze namaluje białą linie to już jest droga dla rowerów, to zapraszam włodarzy na rower i niech się minie z autobusem, drogi rowerowe nie są połączone w żaden sposób i to powoduje zagrożenie i obawy o bezpieczeństwo.

    • 11 9

    • Obowiązkowa karta rowerowa +OC

      Nie lepiej jechać autobusem niż być przez autobus mijanym?

      • 0 12

    • (3)

      akurat pasy ruchu dla rowerów w jezdni to najlepsza z możliwych opcji dla wszystkich.
      Także nie znasz się.

      Osobiście jeżdżę prawie co dzień piecewską ( po kontrapasie zastawionym autami) i mam okazje czasem mijać się z autobusem. Problemu nie dostrzegam.

      • 4 2

      • pasy dla rowerów w jezdni nie są akceptowaną opcją przez wiele rowerzystek w wieku 10-17 lat (2)

        a nawet więcej.

        • 1 0

        • (1)

          gdyby były cywilizowane jak w Kopenchadze byłby by, polecam kiedyś zobaczyć jak tam to świetnie działa.

          • 0 2

          • w Kopenhadze głównym działaniem jest przekształcanie ulic

            w strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów, wysokie podatki nakładane na paliwo i części samochodowe, działanie na rzecz uspokojenia ruchu i dopiero wtedy się myśli o budowie traktów rowerowych oddzielonych od jezdni niskim krawężnikiem.

            • 1 0

  • W pełni zgadzam się z tym rankingiem. Comieszksm na Osowie i ta dzielnica jest kompletnie zaniedbana w kwestii dróg, i ścieżek (4)

    • 12 6

    • tez tu mieszkam mam wrazenie ze oni dopiero biora sie za drogi dla samochodow, o rowerach przypomna sobie pewnie za 10 lat...

      • 4 1

    • Osowa jest zaniedbana jeśli chodzi o chodniki (1)

      generalnie ani rowerzyści ani piesi nie mają tam lekko.

      Brakuje kładki pieszo-rowerowej nad obwodnicą przy węźle Spacerowa - obwodnica

      • 3 1

      • często pokonuję moim składaczkiem wiadukt na Spacerowej

        chwała kierowcom, w tym akurat miejscu są uważni i nie czuję z ich strony zagrożenia

        • 2 0

    • Jak skończą Planetarną to będzie miodzio

      Inne wyjazdy: Wodnika (płyty omijasz Galaktyczną), Walka o ogień przy Biedrze, i albo przebijabie się między lotniskiem, a PKM, albo dobry ddr i Budowlanych - jak nie przejadą, to ddr przy Nowatorów jest względnie dobry.
      Kielnieńską należy jechać przed 6:15. Do Chwaszczyna ddr kostkowany, ani razu moja opona go nie dotknęła na odcinku światła- Osowa i chyba ze 2-3 razy Chwaszczyno-światła. Wyjazd na Kielno w sumie spoko, dobry asfalt, ruch względny
      Spacerowa- masakra, ale 50 można popier..iczać. ddr od leśniczówki w porządku, jak uprzątną liście.
      Kościerska, Węglowa itp. zjazdy leśne- jak się nie boisz to zjeżdżasz, masz parę, to Kościerska jest najszybszym dojazdem z Oliwy. Juraty do Gdyni- jeżdżę 3 razy w tygodniu, hardcore, jak nie masz stracha to 35 zjeżdżasz.
      Reja - najspokojniejszy dojazd do Sopotu

      Ddry Osowej to wielka sieć 3 odcinków: 2 po obu stronach Koziorożca i jeden przy Wodnika. Na ddr przy Koziorożca udało się jednemu kierowcy mnie potrącić (w okolicy Wolarza, więc żadne skrzyżowanie)
      Tam gdzie jest uspokojony ruch, nie potrzeba żadnych dodatkowych pasów, ani ścieżek. Tam, gdzie jest walka o życie, przydałyby się, np. po obu stronach Budowlanych.
      W sumie Osowa jest przyjazna rowerom, bo kierowcy raczej współpracują. po ddrach jeżdżą dzieci, rolkarze, chodziki, hulajnogi i wózki (wszystko to pojazdy kołowe bez silnika), oraz chodzą piesi, stoją kolejki po lody, parkują samochody. Pełna symbioza ;)

      • 2 0

  • Aleja lipowa

    Każdy wie, że publikacje "6% udziału" w przewozach to lipa.

    • 2 7

  • Pracuję w W-wie, w weekendy wracam do Gdańska, nie ma co porównywać. Niestety u nas ten temat jest słaaaaaby...

    • 10 5

  • Może najmniej bezpiecznym dla rowerzystów

    Ale nie najmniej rowerowym! Można by podyskutować...

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum