Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok
Rowerzystów na drogach coraz więcej - nie tylko w Gdańsku. Tydzień temu sprawdziliśmy, jakie inwestycje rowerowe planowane są na 2020 rok w Sopocie. Tym razem, aby dowiedzieć się, co w tym sektorze planuje Gdańsk, pytaliśmy pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, co takiego miasto planuje w tym roku.
Pięć głównych projektów wartych prawie 50 mln złotych oraz sześć tras rowerowych realizowanych w ramach inwestycji drogowych - takie plany rysuje Gdańsk na rok bieżący. Poniżej przedstawiamy każdy z projektów. Już dziś wiemy, które z dróg rowerowych powstaną niedługo, a które z istniejących zostaną zmodernizowane.
Nowe trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych
Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska - 30 mln 20 tys. 280 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie, III etap (0,4 km);
- droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km);
- droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej, strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km);
- droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego, odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca PKP Wrzeszcz (0,3 km);
- trasa rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej, strona wschodnia (0,5 km);
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Nowatorów od ulicy Budowlanych do ulicy Kartuskiej (1,1 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko od ul. Podwale Grodzkie do ul. Elżbietańskiej (0,4 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych od ul. Jesiennej do ul. Nowatorów (1,5 km);
- pasy rowerowe w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk-Osowa (0,1 km).
Drogi dla rowerów o "większym znaczeniu"
Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-9 Wiślana Trasa Rowerowa - 9 mln 899 tys. 471 zł. Zadania planowane do realizacji:
- droga rowerowa na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna, wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku (6,6 km).
Więcej szlaków rowerowych w TPK
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami - 3 mln 847 tys. 184 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa turystyczna o nawierzchni szutrowej, częściowo asfaltowej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem; rozpoczęcie realizacji.
Budżet Obywatelski i kilka nowych dróg rowerowych
Budżet Obywatelski - 1 mln 619 tys. 600 zł. Zadania planowane do realizacji:
- budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jana z Kolna - etap I: od węzła Kliniczna do biurowca C200 (Stocznia Północna) (0,3 km);
- 3 drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska - Czarny Dwór (1,4 km);
- trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej; dokumentacja techniczna.
Nie tylko infrastruktura, lecz także bezpieczeństwo
Rozwój Komunikacji Rowerowej - 1 mln zł. Planowane zadania:
- realizacja kolejnych zadań programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym.
Mandat dla rowerzysty - za co i ile?
Kilkanaście kilometrów nowych tras rowerowych w ramach inwestycji drogowych
Ponadto w ramach inwestycji drogowych zostaną zrealizowane następujące trasy rowerowe:
- trasy rowerowe w ramach budowy ulicy Nowej Bulońskiej (5 km);
- trasy rowerowe w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km);
- przebudowa drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km);
- pas rowerowy w ul. Barniewickiej od ul. Kielnieńskiej do ul. Niedziałkowskiego (0,6 km);
- budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej (1,8 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasy rowerowe w ramach rozbudowy ulicy Kartuskiej na odcinku od ulicy Nowatorów do ulicy Jaśminowy Stok (2 km), rozpoczęcie realizacji.
- Wśród realizowanych i planowanych inwestycji należy wyróżnić dwie: drogę rowerową wzdłuż alei Adamowicza oraz drogę wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To bardzo ważne połączenia międzydzielnicowe, komunikujące rowerowo południowe dzielnice Gdańska: Jasień, Ujeścisko czy okolice ulicy Jabłoniowej. Wyczekiwanymi połączeniami są również trasy wzdłuż ulicy Budowlanych i Kartuskiej, włączające dzielnicę Kokoszki do sieci tras rowerowych.
Opinie (125)
-
2020-02-06 10:55
lepiej wyremontowć drogi (2)
- 2 9
-
2020-02-06 12:25
lepiej zezłomuj swojego blachoszrota
- 1 1
-
2020-02-08 20:40
remonty istniejącej sieci drogowej powinny mieć pierwszeństwo przed budową nowych elementów tej sieci
wydatki na udogodnienia do jazdy rowerem okazują się jednak dużo bardziej produktywne niż wydatki na jakiekolwiek inne elementy sieci ulicznej miasta: bez względu czy mówimy o ich budowie czy ich remontach.
- 0 0
-
2020-02-06 11:18
(2)
W d... Mam tych obcisloposladkowcow. Ja chce chodniki. O pieszych nikt już k. nie myśli.
- 3 8
-
2020-02-06 17:41
Jak zbuduja chodnik to od razu jest zastawiony przez samochody
- 2 0
-
2020-02-08 20:41
duża część chodników w Gdańsku zyskała na jakości dzięki realizacji programu budowy dróg dla rowerów
niestety brak w Gdańsku spójnej polityki parkingowej, której elementem powinno być stopniowe eliminowanie prawa kierowców do parkowania na chodnikach.
- 0 0
-
2020-02-06 11:27
Tylko nie w tle ulicy (7)
Proszę o ścieżki rowerowe - bezpieczne. Te ścieżki rowerowe, które są budowane lub wyznaczane w tle ulicy jak np. na Zaspie czy na Podwalu Przedmiejskim to strach nimi się poruszać. Szczególnie jak zabiorę dzieci lat 13, 15 na wycieczkę. Proszę aby ten kto wymyślił tą ścieżkę żeby sam sobie ją pojeździł. Przecież na Podwalu można było wyznaczyć ścieżki w tle chodnika, szczególnie że jest bardzo szeroki od hotelu Qubus do ulicy Łąkowej.
- 5 7
-
2020-02-06 12:24
zgadzam sie drogi rowe maja byc nie tylko bezpieczne ale i zdrowe jazda w chmurze spalin szrotów jest szkodliwa (2)
Taka droga powinna być oddzielona od jezdni pasem zieleni
- 1 6
-
2020-02-06 12:44
Taaa, bo skrawek zieleni zatrzyma spaliny...
- 4 2
-
2020-02-06 16:02
niby jak? w mieście?
- 3 1
-
2020-02-06 16:06
Trasy rowerowe powinny spełniać przede wszystkim funkcje komunikacyjne. To nie plac zabaw dla dzieci.
Chodnikowe rozwiązania nadają się co najwyżej do dziecięcych rowerków biegowych. Wszędzie to wiedzą tylko nie w zacofanej Polsce. Nie jest też prawdą że są bezpieczne. Są bardziej kolizyjne niż te wyznaczone na jezdni. Jak ludzie mają się przesiadać na rowery to musi się im to opłacać czasowo.
chodnikowe esy floresy są stratą czasu o wygodzie i bezpieczeństwie nie wspominając- 5 1
-
2020-02-06 17:42
(1)
Wlasnie te w formie pasow sa lepsze i szybsze
- 4 1
-
2020-02-08 20:42
niestety nie są postrzegane jako bezpieczne przez wiele rowerzystek
- 0 0
-
2020-02-06 17:54
Zabierz dzieci na plac zabaw
a nie na drogę dla dorosłych
- 3 1
-
2020-02-06 11:39
Pieniądze wyrzucone w błoto. (2)
Są drogi rowerowe, a rowerzyści jeżdżą ulicą. To powinno być karalne!!!
- 0 12
-
2020-02-06 15:37
gdzie ty w 3miescie masz drogi rowerowe?
wymień chociaż jedną. 95% to zwykłe pieszo-rowerówki.
- 7 0
-
2020-02-06 17:56
Tak czy inaczej będą jeździć ulicą
chyba, że chodziło Ci o jezdnię :)
- 2 0
-
2020-02-06 12:22
Jak bedzie to sie dopiero zobaczymy bo urzedasy juz chca z tych dróg rowerowych zrobic sciezki rowerowe!
Drogi rowerowe to tez nie jest pasek na ulicy !!Bo nie chcemy wdychać spalin tych trujących blachoszrotów!! Gdańsk jest głęboko zacofany a ich działania sa tylko pozorne. Likwiduje się drogi rowerowe ,kasuje stojaki rowerowe, niszczy się zieleń pod parkingi dla blachoszrotów . A By zmniejszyć dostępność MEVO ponosi się opłaty o 200%
- 1 2
-
2020-02-06 12:23
Panie Oficerze Kitliński! (3)
Czy "wytrząsarka plomb" przy ul Obrońców Wybrzeża 4 doczeka dziesięciolecia hańby ? To tylko 80 m betonowych dziur!
Wstydź się Pan.- 9 1
-
2020-02-06 16:01
Ta prowizorka zostaje (2)
W stronę morza wyremontowano chodnik bez wydzielenia już "ścieżki".
Po południowej stronie będzie docelowo tylko chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego, mimo że trasa w połowie jest zrobiona (jest wydzielony różowy pasek z chodnika). Jak widać bardziej gospodarnie jest zlikwidować niż dokończyć.
Różowy pasek rowerowy będzie jedynie po północnej stronie obrońców na całej długości.- 2 1
-
2020-02-06 18:45
(1)
co ciekawe po drugiej stronie falowca jest kompletna (na całej długości falowca ) trasa w standardzie sopockim (czerwona kostka), straszna tandeta ale na cele rekreacyjne z dziećmi się nada.
- 0 0
-
2020-02-07 19:12
kostka lub wręcz trylinka typu dy-dy-dy-dy
a nawet skrajny prypadek oliwskich kocich łbów,
które koń serwator ludziom zgotował ten los
to jest zaproszenie do technologicznego wyścigu zbrojeń
oni nam koskę Dauna
my im... full suspension
oni nam trylinkę
my im... fatbike
oni nam kocie łby z dziurami
my im... semtex w urzędzie?- 0 1
-
2020-02-06 12:41
(1)
Drogi rowerowej, aby dostać się do/z Osowej dalej nie widac
- 6 0
-
2020-02-06 17:56
Ee, dlaczego? Wydostanie się w stronę Chwaszczyna: nie narzekam... Zwykle jeżdżę tamtędy sam, samiuteńki, w lecie też, nie tylko teraz. Aż głupio być jedyny rowerakiem, na tej względnie porządnej śmieszce. Może nam niepotrzebne?
- 0 2
-
2020-02-06 13:00
Ścieżki pieszo rowerowe to dopiero niebezpieczna głupota (1)
Chodnik na którym dopuszczono ruch rowerowy informując o tym kilkoma ciemnymi płytami chodnikowymi z ciemnym wizerunkiem rowerzysty (brak kolorowej farby?)to jest głupota! nikt z pieszych nie zwraca na to uwagi! a rowerzysta musi jechać slalomem!i do tego wysłuchiwać wyzwisk że to chodnik nie dla rowerów!Nie raz tego doświadczyłem!chciałbym poznać ,,geniusza"który wpadł na tak i**otyczny pomysł!
- 7 1
-
2020-02-06 18:47
Ma być wygodnie kierowcom. Nie rowerzystom, nie pieszym.
- 2 1
-
2020-02-06 14:38
Ale portal prowokuje tymi kolarzami
Kiedy artykuł kobietach z dziećmi i developerach . Niby stop hejt ale sami się prosicie o to. Wstyd jesteście jak WP
- 0 5
-
2020-02-06 15:29
Kolejne trasy rowerowe w postaci zwykłego chodnika szykują?
niech już sobie je darują. lepiej niech zostawią to jak jest
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.