Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok
Rowerzystów na drogach coraz więcej - nie tylko w Gdańsku. Tydzień temu sprawdziliśmy, jakie inwestycje rowerowe planowane są na 2020 rok w Sopocie. Tym razem, aby dowiedzieć się, co w tym sektorze planuje Gdańsk, pytaliśmy pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, co takiego miasto planuje w tym roku.
Pięć głównych projektów wartych prawie 50 mln złotych oraz sześć tras rowerowych realizowanych w ramach inwestycji drogowych - takie plany rysuje Gdańsk na rok bieżący. Poniżej przedstawiamy każdy z projektów. Już dziś wiemy, które z dróg rowerowych powstaną niedługo, a które z istniejących zostaną zmodernizowane.
Nowe trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych
Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska - 30 mln 20 tys. 280 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie, III etap (0,4 km);
- droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km);
- droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej, strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km);
- droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego, odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca PKP Wrzeszcz (0,3 km);
- trasa rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej, strona wschodnia (0,5 km);
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Nowatorów od ulicy Budowlanych do ulicy Kartuskiej (1,1 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko od ul. Podwale Grodzkie do ul. Elżbietańskiej (0,4 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasa rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych od ul. Jesiennej do ul. Nowatorów (1,5 km);
- pasy rowerowe w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk-Osowa (0,1 km).
Drogi dla rowerów o "większym znaczeniu"
Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-9 Wiślana Trasa Rowerowa - 9 mln 899 tys. 471 zł. Zadania planowane do realizacji:
- droga rowerowa na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna, wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku (6,6 km).
Więcej szlaków rowerowych w TPK
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami - 3 mln 847 tys. 184 zł. Zadania planowane do realizacji:
- trasa turystyczna o nawierzchni szutrowej, częściowo asfaltowej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem; rozpoczęcie realizacji.
Budżet Obywatelski i kilka nowych dróg rowerowych
Budżet Obywatelski - 1 mln 619 tys. 600 zł. Zadania planowane do realizacji:
- budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jana z Kolna - etap I: od węzła Kliniczna do biurowca C200 (Stocznia Północna) (0,3 km);
- 3 drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska - Czarny Dwór (1,4 km);
- trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej; dokumentacja techniczna.
Nie tylko infrastruktura, lecz także bezpieczeństwo
Rozwój Komunikacji Rowerowej - 1 mln zł. Planowane zadania:
- realizacja kolejnych zadań programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym.
Mandat dla rowerzysty - za co i ile?
Kilkanaście kilometrów nowych tras rowerowych w ramach inwestycji drogowych
Ponadto w ramach inwestycji drogowych zostaną zrealizowane następujące trasy rowerowe:
- trasy rowerowe w ramach budowy ulicy Nowej Bulońskiej (5 km);
- trasy rowerowe w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km);
- przebudowa drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km);
- pas rowerowy w ul. Barniewickiej od ul. Kielnieńskiej do ul. Niedziałkowskiego (0,6 km);
- budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej (1,8 km), rozpoczęcie realizacji;
- trasy rowerowe w ramach rozbudowy ulicy Kartuskiej na odcinku od ulicy Nowatorów do ulicy Jaśminowy Stok (2 km), rozpoczęcie realizacji.
- Wśród realizowanych i planowanych inwestycji należy wyróżnić dwie: drogę rowerową wzdłuż alei Adamowicza oraz drogę wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To bardzo ważne połączenia międzydzielnicowe, komunikujące rowerowo południowe dzielnice Gdańska: Jasień, Ujeścisko czy okolice ulicy Jabłoniowej. Wyczekiwanymi połączeniami są również trasy wzdłuż ulicy Budowlanych i Kartuskiej, włączające dzielnicę Kokoszki do sieci tras rowerowych.
Opinie (125)
-
2020-02-06 07:47
zwijanie ścieżek (1)
a napiszcie coś o likwidowanych ścieżkach rowerowych. W Gdańsku wzdłuż ulicy Wielkopolskiej była ścieżka rowerowa, którą dzieci jeździły do szkoły podstawowej SP 86. W zeszłym roku ścieżka została oznakowana jako droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem dla rowerów, a w tym roku pojawił się znak zakaz jazdy dla rowerów. W ten sposób rodzice są zmuszani wozić dzieci samochodami do szkoły.
- 22 0
-
2020-02-06 15:33
ogólnie to i tak większość tras nadaje się tylko do likwidacji lub gruntownej przebudowy
co ciekawe te nowe też.
- 2 1
-
2020-02-06 07:52
Nom (1)
A w Gdyni nic
- 3 1
-
2020-02-06 08:33
Zabrakło farby
- 1 1
-
2020-02-06 07:53
(2)
Kiedy ścieżka rowerowa na ul. Długie Ogrody?!!!!! Tym bardziej, że ma być tam strefa płatnego parkingu.
- 2 5
-
2020-02-06 08:48
A po co tam?
Ta ulica to prawie jak parking wygląda, więc wszystko się wlecze i spokojnie można po jezdni jechać zamiast meandrować wśród pieszych i ryzykować kolizje ze ślepymi kierowcami.- 4 1
-
2020-02-06 17:27
Strefa 30
- 2 0
-
2020-02-06 07:54
Jestem rowerzystą, i wcale nie potrzebuje żadnych nowych sciezek (1)
Jezeli chcą ułatwic nam życie, to niech zrobią krótszy czas czekania na zielone światła, i niech zaadaptują drogi bus pasy, aby jeszcze bardzeij zakorkowac drogi dla aut, wiec by sie ludzie przeniesli do busów, i wtedy by tak nie smierdziało tymi wszystkimi pasatami i oktawiami, i bezpieczniej bedzie. A reszta to juz kultura kierowców, ale na to miasto nic nie poradzi - tylko edukacja w szkole
- 4 14
-
2020-02-06 15:35
dokładnie "ściezki" to jakiś polski i**ot*zm utrudniający jedynie poruszanie się rowerem
albo drogi dla rowerów albo pasy dla rowerów, a nie jakieś tam chodnikowe cuda esy floresy.
- 3 2
-
2020-02-06 08:02
Ścierzki są dla lamusów
Co się bojom jeździć ulicom.
- 2 8
-
2020-02-06 08:03
Opinia wyróżniona
Gdańsk (4)
Szkoda że w Gdańsku z Jasienia w kierunku centrum Gdańska nie zrobią normalnej trasy rowerowej wzdłuż kartuskiej do Łostowickiej.
Smiesznie wyglada fragment (200m)trasy rowerowej przecinajacej aleje Nowej Bulońskiej(Adamowicza).
Od strony Wiszące Ogrody jedna trasa konczy sie tuż przed Jasieniem koło przychodni, dalej nawet nie ma porzadnego chodnika czy pobocza by można było bezpiecznie jezdzić rowerem.- 37 1
-
2020-02-06 08:27
Popieram
Jasien jest odciety od swiata a 9,5 mln idzie na oswietlenie stadionu.
- 6 1
-
2020-02-06 09:34
Popieram i nie raz to pisałam na trojmiasto.pl, że jasień jest wiecznie omijany jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, jeśli ktoś chce dojechać z jasienia lub dalej z wiszacych, czy kokoszek, karczemek zmuszony jest jechać zatłoczonymi i niebezpiecznymi ulicami przecinanymi to tu to tam fragmentami ścieżek urywajacymi się po 100 m
- 10 0
-
2020-02-07 10:42
bez tytułu .
To jest prawda . Jazda rowerem po ulicy Kartuskiej na odcinku od przychodni do ul . Łostowickiej to jest tylko dla kamikadze .
- 2 1
-
2020-02-09 21:42
DDR przy Kartuskiej to priorytet
To jest kpina że przy Kartuskiej lub Armii Krajowej nie ma drogi dla rowerów.
- 2 0
-
2020-02-06 08:19
Kwota (1)
50 mln na ścieżki rowerowe i 10 mln na drogi?!
48 mln na teatr... Kolejna podwyżka za parkowanie (2 w ciągu ostatnich 12 miesięcy!) i wzrost ceny biletów na komunikację.
Kto w tym powalonym mieście układa budżet?- 3 10
-
2020-02-08 20:50
skąd wziąłeś informacje o 10 mln na drogi? na ich utrzymanie przypuszczalnie wydaje się duużo więcej
produktywność nakładów na działania przyczyniające się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy rowerem jest wyższa niż produktywność nakładów na jakiekolwiek inne elementy infrastruktury miejskiej. Im więcej przejazdów rowerowych w mieście, tym lepsza jakość życia wszystkich mieszkańców.
- 2 0
-
2020-02-06 08:26
kiedy taki artykuł o Gdyni??? (1)
- 1 0
-
2020-02-06 08:36
Proszę bardzo: "Farby brak"
- 1 1
-
2020-02-06 08:29
(1)
Jedna rzecz pomogłaby mi jako rowerzyście. Kontrole prędkości samochodów na ulicach Gdańska. Strach jeździć teraz.
- 15 0
-
2020-02-07 07:22
i miernik odległosci od wyprzedzanego roweru i kontrole wymuszeń pierwszeństwa
- 5 0
-
2020-02-06 08:34
ilustracja do artykułu ze hoho.
szkoda ze nie jest to 2000 kolumbijskich pesos.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.