rowery

Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Sprawdź, jakie inwestycje rowerowe planuje Gdańsk w tym roku.
Sprawdź, jakie inwestycje rowerowe planuje Gdańsk w tym roku. blasbike/123rf.com

Rowerzystów na drogach coraz więcej - nie tylko w Gdańsku. Tydzień temu sprawdziliśmy, jakie inwestycje rowerowe planowane są na 2020 rok w Sopocie. Tym razem, aby dowiedzieć się, co w tym sektorze planuje Gdańsk, pytaliśmy pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, co takiego miasto planuje w tym roku.

Czy uważasz, że infrastruktura rowerowa w Gdańsku dobrze się rozwija?

zdecydowanie tak 27%
jest w porządku, choć mogłoby być nieco lepiej 35%
średnio - ta kwestia pozostawia jeszcze sporo do życzenia 24%
jest beznadziejnie, wiele pracy należy temu poświęcić 10%
nie mam zdania 4%
zakończona Łącznie głosów: 462

Pięć głównych projektów wartych prawie 50 mln złotych oraz sześć tras rowerowych realizowanych w ramach inwestycji drogowych - takie plany rysuje Gdańsk na rok bieżący. Poniżej przedstawiamy każdy z projektów. Już dziś wiemy, które z dróg rowerowych powstaną niedługo, a które z istniejących zostaną zmodernizowane.

Nowe trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych



Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska - 30 mln 20 tys. 280 zł. Zadania planowane do realizacji:
  • trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie, III etap (0,4 km);
  • droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km);
  • droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej, strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km);
  • droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego, odcinek od al. Grunwaldzkiej do dworca PKP Wrzeszcz (0,3 km);
  • trasa rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej, strona wschodnia (0,5 km);
  • trasa rowerowa wzdłuż ulicy Nowatorów od ulicy Budowlanych do ulicy Kartuskiej (1,1 km), rozpoczęcie realizacji;
  • trasa rowerowa wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko od ul. Podwale Grodzkie do ul. Elżbietańskiej (0,4 km), rozpoczęcie realizacji;
  • trasa rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych od ul. Jesiennej do ul. Nowatorów (1,5 km);
  • pasy rowerowe w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk-Osowa (0,1 km).


Drogi dla rowerów o "większym znaczeniu"



Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-9 Wiślana Trasa Rowerowa - 9 mln 899 tys. 471 zł. Zadania planowane do realizacji:


Więcej szlaków rowerowych w TPK



Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami - 3 mln 847 tys. 184 zł. Zadania planowane do realizacji:
  • trasa turystyczna o nawierzchni szutrowej, częściowo asfaltowej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem; rozpoczęcie realizacji.


Budżet Obywatelski i kilka nowych dróg rowerowych



Budżet Obywatelski - 1 mln 619 tys. 600 zł. Zadania planowane do realizacji:


Nie tylko infrastruktura, lecz także bezpieczeństwo



Rozwój Komunikacji Rowerowej - 1 mln zł. Planowane zadania:
  • realizacja kolejnych zadań programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerowym.

Mandat dla rowerzysty - za co i ile?



Kilkanaście kilometrów nowych tras rowerowych w ramach inwestycji drogowych



Ponadto w ramach inwestycji drogowych zostaną zrealizowane następujące trasy rowerowe:


- Wśród realizowanych i planowanych inwestycji należy wyróżnić dwie: drogę rowerową wzdłuż alei Adamowicza oraz drogę wzdłuż linii tramwajowej w ulicy Nowej Warszawskiej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To bardzo ważne połączenia międzydzielnicowe, komunikujące rowerowo południowe dzielnice Gdańska: Jasień, Ujeścisko czy okolice ulicy Jabłoniowej. Wyczekiwanymi połączeniami są również trasy wzdłuż ulicy Budowlanych i Kartuskiej, włączające dzielnicę Kokoszki do sieci tras rowerowych.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (123)

Wszystkie opinie

  • Bezsensowne wydawanie pieniędzy. (4)

    Ja mój rower wożę autobusem i nie potrzebuję dróg rowerowych.

    • 20 69

    • To prawda. Przejdźmy od słów do czynów.

      • 0 1

    • marne prowo

      • 3 1

    • Niech nie malują śliskich pasów!!

      Bardzo proszę, by pasy na drogach rowerowych nie były wykonane ze śliskiej farby. W tym tygodniu, jadąc Jaśkową Doliną, na "zebrze" tylne koło "uciekło" i poleciałem z hukiem. Pas był śliski jak lód. A dużej prędkości nie miałem.
      A ponoć pasy mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa...

      • 6 1

    • A auto furmanką?

      • 1 0

  • ścieżki (6)

    Jako pieszy uważam, że ścieżki rowerowe są niezbędne, ale należy usunąć z nich ruch rowerowy, bo coraz ciężej się po nich spaceruje i zatacza

    • 32 14

    • Poniekąd masz rację - ścieżki pieszo-rowerowe to jeden z głupszych wymysłów.

      • 9 3

    • dziadowska prowokacja (1)

      • 3 3

      • Żadna prowokacja, to prawda.

        • 3 3

    • w każdym normalnym kraju infrastruktura rowerowa jest częścią jezdni. (1)

      czemu w Polsce jest na odwrót? Czemu u nas trasy rowerowe to zwykłe chodniki?
      Wiadomo, u nas najważniejszy jest kierowca. "Ścieżki" nie buduje się dla rowerzystów czy pieszych tylko dla kierowców. Mają wtedy całą jezdnie tylko dla siebie.

      • 6 1

      • w wielu miastach Europy

        podstawową częścią infrastruktury, z której korzystają rowerzyści w mieście są strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów. Kolejną częścią tej infrastruktury są tzw. ulice rowerowe, na których kierowcy mają obowiązek jechać tak, by nie przeszkadzać innym użytkownikom. Następnie tworzone są strefy uspokojonego ( i zredukowanego ) ruchu samochodów. W Gdańsku wiele tras przy głównych arteriach tworzone są kosztem szerokich chodników jako drogi dla rowerów i pieszych. Głównym wyzwaniem jest likwidacja wielu miejsc do parkowania samochodów gdzie można tworzyć wygodne dwukierunkowe drogi dla rowerów, takie jak w wielu miastach Niderlandów. W Gdańsku miejscem, na które warto zwrócić uwagę to odcinek wzdłuż Wałów Jagiellońskich od Huciska do placu przed kościołem św. Elżbiety - tam warto zlikwidować miejsca do parkowania samochodów prostopadle do osi jezdni.

        • 0 1

    • No jak jest przestrzeń o szerokości 3m i tą szerokość dzieli się na 1m chodnika i 2m różowych esów floresów jak np. na opata to

      co się dziwić.

      Ważne że jezdnia jest szeroka. piesi i rowerzyści niech się męczą na wspólnym chodniczku pieszo-rowerowym

      • 5 1

  • Zlikwidować zielone strzałki, kierowcy w ogóle się na nich nie zatrzymują... (5)

    ...kilka razy mając zielone jadąc rowerem zostałem prawie potrącony przez d...la, który za nic ma obowiązek zatrzymania się przed zieloną strzałką...

    • 74 20

    • (4)

      Najlepsza akcja... Skrzyżowanie, przejście dla pieszych, brak przejazdy dla rowerów. Samochód zatrzymuje się na zielonej strzałce. Patrzy że nikogo nie ma, rusza. Nagle niewiadomo skąd koleś w obcisłym wyskakuje jadąc 30 na godzine.

      • 6 13

      • (1)

        zlikwidować strzałki i po problemie

        • 16 2

        • Jako kierowca przyznaję rację. Tam gdzie drogi rowerowe nie powinno być strzałek. To bardzo niebezpieczne.

          • 9 0

      • Kiedy jedziesz na strzałce, rowerzyści jadący równolegle mają czerwone (1)

        A jeżeli jadącego prostopadle rowera nie jesteś w stanie zobaczyć, to sorry, przestań jeździć.

        Pomijając już abstrakcję "zatrzymuję się na zielonej strzałce"... Jak ja to robię, ludzie za mną trąbią...

        • 8 1

        • roweru

          • 0 0

  • Za Budowlanych plus.

    Brak ścieżki na Kołobrzeskiej - nadal minus (Grunwaldzka-Chłopska). Tam jest pełno miejsca na wydzielenie ścieżki.
    Tylko nie "projektujcie" jej na skraju jezdni - jak na JP2. Bo to jest bardzo słaby pomysł.

    Ze dwa małe tunele dla pieszych i rowerów pod torami SKM, między Zaspą i Oliwą - to jest ciekawy pomysł, który się pojawił w sieci.

    Alchemia potrafiła na Przymorzu. Miasto Gdańsk na to nie wpadło :(

    • 40 4

  • Trochę brakuje połączenia z młodym miastem

    Wiadukty nad torami to tak sobie...
    A przy Jana z Kolna też słabo.

    • 10 2

  • Szkoda kasy lepiej wydać ją na coś innego i tak będą się ładować do autobusu/tramwaju

    • 5 23

  • (9)

    Myśliwska!!!
    To jest skandal, że nie ma tam jeszcze pożądnego DDR! I mówię to jako mieszkaniec, rowerzysta, pasażer komunikacji miejskiej, pieszy i kierowaca!

    • 19 11

    • Henryczku szanowny, Myśliwska to strefa tempo 30 (4)

      więc możesz spokojnie śmigać bądź wlec się na rowerze po ulicy. A że twoi sąsiedzi mylą strefę z ograniczeniem do 30km/h ze strefą 30 mil na godzinę albo i lepiej? zapukaj im do drzwi i zapytaj dlaczego.

      • 18 4

      • (2)

        Bosz... co za i**otyczny komentarz! Co z tego, że jest strefa tempo 30! U nas na drodze panuą zwyczaje i zachowanie żywcem wyjęte z serialu Wikingowie, a jazda z dzieckiem powyżej 11 roku życia po ulicy, w strefie tempo 30 to sport ekstremalny!

        • 11 6

        • Dobrze prawisz Henryk!
          Myśliwska od dawna jest skrótem dla osób jadących z obwodnicy do centrum, a skrót wiadomo jest po to, żeby zaoszczędzić czas, więc tym 30 na znaku to się za wiele osób nie przejmuje. A ten post zaczynający się od słów Henryczku szanowny pisał naiwny marzyciel żyjący w idealnym świecie, gdzie kierofczyki szanują innych na drodze, chodniku, trawniku, w lesie...

          • 6 1

        • jedziesz środkiem pasa i problemu nie ma. Ja tam często bywam rowerem i nie podzielam twoich obaw. jest bezpieczniej niż na większości chodnikowych "ścieżek"

          • 2 1

      • go_no a nie strefa tempo 30

        • 3 1

    • (3)

      A ja jako rowerzysta mówię nie.

      Jeżeli nie pamiętasz, to kiedyś wzdłuż Myśliwskiej była "ścieżka" i to była porażka na całej linii.
      Obecnie jest niezły kompromis, bo jak ktoś jeździ szybko, to spokojnie po jezdni może. Dla jeżdżących tempem spacerowym masz dopuszczony ruch po chodniku od północnej strony.

      Gdzie ewentualnie przydałaby się ingerencja, to pasy rowerowe na podjazdach, czyli:
      -w stronę Bulońskiej od Myśliwskie Wzgórze do Morenowe Wzgórze
      -od przystanku Zacna 2 do zjazdu na osiedle Alfa Park
      -jeszcze ewentualnie przed rondem (Jasieńska)

      Inna kwestia, że kierowcy notorycznie przekraczają tutaj prędkość.

      • 7 3

      • (2)

        No właśnie @zkz...
        Inna kwestia, że kierowcy notorycznie!
        Dlatego rozwiązaniem jest porządny DDR odseparowany od ulicy i chodnika! Miejsca jest dosyć!

        • 4 4

        • (1)

          Nie ma tam miejsca na taką inwestycję, a na pewno nie na całej długości. No chyba że chcesz to zrobić kosztem chodników.
          Poza tym separacja nie rozwiąże problemu, a wręcz doda nowych wynikających ze "ślepoty" kierowców skręcających i wyjeżdżających.

          • 4 3

          • zkz - przy części od ostoi myśliwskiej do Bulońskiej w kierunku bulońskiej można po prostu prawy pas przeznaczyć na rowerery, chociaż w kierunku nowej bulońskiej. Samochody niech jadą nową wołkowyską. Da się wiele, tylko trzeba myśleć i mieć chęci.

            • 2 0

  • Największa inwestycja w budyniowie

    Przewóz rowerów w komunikacji miejskiej !!!! daje do myślenia co ......

    • 7 12

  • (1)

    Nie ma ścieżki prowadzącej od Przymorza w kierunku dworca SKM - Kołobrzeska -brak, Bora Komorowskiego - brak ,Krzywoustego - brak. Dopiero na Żabiance na Pomorskiej. Na Czarnym Dworze miedzy dawnym pasem startowym a Hallera postawiono znak "droga do remontu",który to znak stoi kilka lat i sprawa załatwiona. A dziury tam jak w serze szwajcarskim. Ale centrum jest ważniejsze

    • 18 1

    • No centrum to raczej rowerem również nie przejezdne. No chyba że preferujesz jazdę chodnikiem

      • 0 1

  • Dlaczego nie ma w planach kładki nad obwodnica dla rowerzystów ? (2)

    Dlaczego nie ma w planach kladki nad obwodnica dla rowerzystów ?
    Obecnie trzeba jeździć spacerową gdzie jest bardzo duży ruch i niestety często kierowcy nie zachowują wymaganego odstępu 1m.

    • 39 1

    • (1)

      Bo to było w tych pięknych czasach, kiedy wszyscy pragnęli mieć samochody i żeby jeździć autem na drugą stronę ulicy. Tam nawet nie ma chodnika i z osowy do marketu trzeba jeździć autobusem albo autem.
      Takie myślenie jest niestety do dziś - patrz wiadukt nad Jana z Kolna.

      • 13 0

      • To raczej miasto to promuje samochody nie budując infry dla pieszych d**ile

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »