• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fat Bike, czyli monstrum wśród rowerów

Krzysztof Kochanowicz
10 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery typu PLUS

Fat Bike, kolejny gadżet, czy faktyczny trend? Pomysł roweru o grubaśnych kołach z oponami 26x3,8" o dziwo wcale nie jest nowy. Powstał już kilkanaście lat temu, od niedawna jednak coraz częściej mówi się o produkcji seryjnej. Po co komu jednak taki rower? Z pewnością nie jest to rower dla przeciętnego użytkownika. FatBike jest dla wymagających, szukających dodatkowych wrażeń. Można nim przebrnąć przez sypkie i grząskie podłoża, sunąć po piachu, śniegu i przez bagna!



Historia FatBike

Pierwsze monstrualne rowery służyły ekstremalistom walczącym na trasach niewiarygodnych wyścigów wytrzymałościowych, takich jak Alaska Ultra Sport, Iditasport, Iditarod Trail Race, Great Divide, które przekraczały nawet tysiąc mil. W 2005 roku, wśród wyczynowców pojawiło się również i polskie nazwisko. Jakub Postrzygacz na rowerze typu FatBike pokonał jeden z najtrudniejszych szlaków na ziemi - Canning Stock Route. Wiedzie on przez bezludne i surowe obszary Australii Zachodniej. O ekstremalnej trudności szlaku niech świadczy to, iż przecina on trzy pustynie i wspina się na ponad 900 piaszczystych wydm. 2000 km dobrze przygotowany konwój samochodów pokonuje w 2 tygodnie. Panu Jakubowi zajęło to 33 dni. Więcej o wyprawie na stronie Podróżnika.

FatBike już nie tylko na zamówienie

Ramy "grubych rowerów" do niedawna były dostępne jedynie na zamówienie. Firma Salsa postanowiła jednak złamać tę zasadę i jako pierwsza zaoferowała seryjnego fatbika. Mukluk to indiańskie kozaki z futra, i choć prawdopodobnie nie będzie to taki hit, jak koła 29", to idea bardzo terenowego roweru, oferującego amortyzację bez ruchomych części oraz przyczepność traktora może w nieodległej przyszłości wyznaczyć nowe kierunki rozwoju.

Sercem "grubego roweru" jest rama. Może ona być stalowa, jak i składać się z innych wytrzymałych komponentów. Wszystko jednak w dużej mierze zależy od ceny. Specjalna konstrukcja ramy posiada doskonałe zdolności tłumienia drgań, zaś widelec pozwala na zastosowanie ogromnych opon. Rama FatBika waży ok 4,5 kg, a mimo to jest wytrzymała na wszystkie specyficzne warunki na naszej planecie. Hamulce tarczowe są mocowane w standardzie międzynarodowym. Kolory standardowe oraz na specjalne życzenie. Średnica koła różni się od naszego europejskiego i wynosi 29". Grubość opony wynosi od 3,5-3,7 (najszersze opony dostępne na rynku). Przy takich rozmiarach kół i szerokości opony FatBike pokonuje bez problemu teren niedostępny dla zwykłego roweru MTB. Dzięki możliwości obniżenia ciśnienia w kołach rower jest bardzo stabilny oraz posiada dużą amortyzację.

  • FatBike, to świetny rower na cztery pory roku, jak w Polsce ;)
  • Przejedziesz nim po grząskim piasku, kamieniach, a nawet przez bagno.
  • Zastanawiasz się nad wyborem roweru? Może FatBike przypadnie Ci do gustu?
  • Potężny, ale pojedzie tam gdzie byś nie zaszedł
  • Kilkuset kilometrowe wyprawy przez pustynię, plażę a nawet lodowce cały czas modne są za oceanem, a Ty dokąd wybierasz się na urlop?
  • Tyle jest typów rowerów, że ciężko wybrać.
  • Jakub Postrzygacz na wyprawie przez Canning Stock Route.


Z wielkością roweru związana jest także jego waga.
W zależności jakie komponenty dobierzemy, rower może ważyć między 28 a 38 kg.
Cena też jest niemała: od ok. 2200 USD.

Dla wielu posiadaczy mają one jednak o wiele większą wartość. Jedno jest pewne, FatBike ma spore zalety jeśli chodzi o ekstremalne doznania. Jak obrazuje powyższy film oraz zdjęcia można nim przemierzyć bardzo wymagający teren, gdzie zwykły rower górski nie dałby rady.

Źródło informacji: Fat-Bike.com

Chcesz przetestować FatBika? Umów się na jazdę testową w Salonie Wysepka

Miejsca

Zobacz także

Opinie (49) 1 zablokowana

  • (1)

    O widzę że i na takim rowerze można nawet z skawami jechać. Ciekawe to cudo. Napewno można nim przejchać plażą z Górek Zachodnich aż do Gdyni

    • 2 1

    • Jak by się miało taki sprzęt to nie straszne nie odśnieżone zimą ścieżki rowerowe

      • 2 1

  • taa... kolejny 'niemajnstrimowy' nurt ...

    niecierpliwie czekam na powrót monocykli do łask

    • 4 0

  • Trasy narciarskie

    Na podobnych rowerach widziałem kiedyś w Szczyrku gości, którzy zjeżdżali trasami ze Skrzycznego po trasach narciarskich, pewnie mieli kolce, ale na tych kapciach robili świetne skręty i trawersy.

    • 4 0

  • ...a tu na tym filmie szału ni ma, wszędzie na zwykłym MTB wprawny jeździec sobie poradzi, Flash nawet na ostrym kole.

    • 7 0

  • 2200 usd za takiego śmiecia?

    • 5 4

  • Ale po co się tak męczyć? (2)

    Rowerem to się fajnie jeździ jak waży te 11-12 kg. A tu sama rama waży 4,5 kg a cały rower od 28 do 38! Kiedyś miałem stalowego Unibika który ważył 18 kg. I to już była masakra pod górę.

    • 9 6

    • błąd...

      Żaden Fat Bike nie waży 28 do 38kg...
      ad.1 Ramy są z cieniowanego aluminium, a widelce z włókna węglowego (karbon). Dla ciekawostki w modelu Specialized FatBoy PRO są nawet karbonowe obręcze kół.
      ad.2 waga waha się w granicach 8(najlżejsze) do ok 15-16kg wersja z przednim amortyzatorem, nie wiem ile waży fat w wersji z pełną amortyzacją przód i tył

      • 1 0

    • Autor się nie zna, źle przepisał

      4,5 kilograma waży "frameset" czyli rama wraz z widelcem i sterami. Tak się sprzedaje nietypowe ramy, do których widelec musi być specjalnie wykonany. A waga roweru na 100% musiala być w funtach.

      • 0 0

  • Pan redaktor letko przesadził z wagą roweru

    Pan redaktor lekko przesadził z wagą roweru.Dołożył do wagi 10 - 20 kg.Prawdopodibnie przepisał artykuł z amerykańskiej prasy gdzie wagę podają w funtach.Gratulacje.

    • 8 0

  • Proponuje by pan piszący ten artykuł zapoznał sie z przelicznikiem Lbs /Kg a najlepiej by spróbował podnieść w realu FATA .... przede wszystkim sercem sa opony o średnicy 26/4.8 lub 26/4,6 waga waha sie w zależności od wersji z amorem czy bez od 15 kg do nawet 9 kg
    ja osobiście upalam Fatboy 14 kg wagi
    a jak wygląda jazda polecam opis na FB

    https://www.facebook.com/BodyGeometryFitStudio?fref=ts

    • 5 0

  • Fat bikes so coooooolllll

    U nas w polsce jak zwykle zabobon.

    są ludzie co kupują samochody powyżej 500.000 pln i fajnie.
    smieszą mnie wypowiedzi rowerowych purystów.
    po co? Szpan itd.
    to tak samo jak z zespołem marylin manson.
    facet na w d*pie zakazy i robi $$$.
    tak samo będzie z fat bikes :)
    ja w to wchodzę i na fulu.
    a to co inni myślą i zadroszczą to do babci na helu hehehheh.

    • 2 1

  • W oryginale musiały być funty a nie kg.

    Waga roweru podana w artykule prawdopodobnie przepisana z błędem z amerykańskiego źródła - w funtach by się te wagi zgadzały.
    Na zdrowy rozum - te rowery są wykonane z najdroższych komponentów, taki rower z kołami 2,5" waży do 13 kg. Do tego dodajmy kilka procent na poszerzenie ramy i osi suportu oraz osi piast i pomnóżmy wagę opon oraz obręczy nawet dwa razy - to i tak dużo na wyrost. Dobra opona 2" do 29-tki to jakieś 800g, obręcz - 600g.
    Nie ma prawa wyjść więcej niż 4kg różnicy ponad wagę zwykłego twentyninera.
    Druga sprawa - dla kogo ten sprzęt? Zawodnicy śmigają wyścigowo po takich ścieżkach, na których zwykły amator by się od razu zabił. Ale dla zwykłego amatora klasyczny "góral" i tak jeszcze ma za słabe możliwości wycieczkowej jazdy na przełaj w dowolnym terenie. Jeżeli ruszy masowa produkcja - to ta forma roweru może być tańsza i bardziej użyteczna dla amatora wycieczek terenowych niż kosztowne enduro. Podkreślam, że chodzi mi o jazdę turystyczną a nie wyścig. 2" to grubość "w pół drogi" - ani nie dociera do podłoża ani nie jedzie po powierzchni śniegu. Jedno bym jeszcze zmienił - te rowery mają nadal za wszelką cenę geometrię wyścigową. Ja wolałbym większy rozstaw osi i bardziej pochyloną oś sterów. Od lat marzę o czymś takim - geometria Ukrainy czy Urala, rama klasy wykonania średnich stalowych Marinów czy Authorów i takie wlaśnie koła. Tyle lat bawię się z pasją rowerami, że wiem, czego chcę.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum