rowery

stat

Fat Bike, czyli monstrum wśród rowerów


Fat Bike, kolejny gadżet, czy faktyczny trend? Pomysł roweru o grubaśnych kołach z oponami 26x3,8" o dziwo wcale nie jest nowy. Powstał już kilkanaście lat temu, od niedawna jednak coraz częściej mówi się o produkcji seryjnej. Po co komu jednak taki rower? Z pewnością nie jest to rower dla przeciętnego użytkownika. FatBike jest dla wymagających, szukających dodatkowych wrażeń. Można nim przebrnąć przez sypkie i grząskie podłoża, sunąć po piachu, śniegu i przez bagna!



Historia FatBike

Pierwsze monstrualne rowery służyły ekstremalistom walczącym na trasach niewiarygodnych wyścigów wytrzymałościowych, takich jak Alaska Ultra Sport, Iditasport, Iditarod Trail Race, Great Divide, które przekraczały nawet tysiąc mil. W 2005 roku, wśród wyczynowców pojawiło się również i polskie nazwisko. Jakub Postrzygacz na rowerze typu FatBike pokonał jeden z najtrudniejszych szlaków na ziemi - Canning Stock Route. Wiedzie on przez bezludne i surowe obszary Australii Zachodniej. O ekstremalnej trudności szlaku niech świadczy to, iż przecina on trzy pustynie i wspina się na ponad 900 piaszczystych wydm. 2000 km dobrze przygotowany konwój samochodów pokonuje w 2 tygodnie. Panu Jakubowi zajęło to 33 dni. Więcej o wyprawie na stronie Podróżnika.

FatBike już nie tylko na zamówienie

Ramy "grubych rowerów" do niedawna były dostępne jedynie na zamówienie. Firma Salsa postanowiła jednak złamać tę zasadę i jako pierwsza zaoferowała seryjnego fatbika. Mukluk to indiańskie kozaki z futra, i choć prawdopodobnie nie będzie to taki hit, jak koła 29", to idea bardzo terenowego roweru, oferującego amortyzację bez ruchomych części oraz przyczepność traktora może w nieodległej przyszłości wyznaczyć nowe kierunki rozwoju.

Sercem "grubego roweru" jest rama. Może ona być stalowa, jak i składać się z innych wytrzymałych komponentów. Wszystko jednak w dużej mierze zależy od ceny. Specjalna konstrukcja ramy posiada doskonałe zdolności tłumienia drgań, zaś widelec pozwala na zastosowanie ogromnych opon. Rama FatBika waży ok 4,5 kg, a mimo to jest wytrzymała na wszystkie specyficzne warunki na naszej planecie. Hamulce tarczowe są mocowane w standardzie międzynarodowym. Kolory standardowe oraz na specjalne życzenie. Średnica koła różni się od naszego europejskiego i wynosi 29". Grubość opony wynosi od 3,5-3,7 (najszersze opony dostępne na rynku). Przy takich rozmiarach kół i szerokości opony FatBike pokonuje bez problemu teren niedostępny dla zwykłego roweru MTB. Dzięki możliwości obniżenia ciśnienia w kołach rower jest bardzo stabilny oraz posiada dużą amortyzację.



Z wielkością roweru związana jest także jego waga.
W zależności jakie komponenty dobierzemy, rower może ważyć między 28 a 38 kg.
Cena też jest niemała: od ok. 2200 USD.

Dla wielu posiadaczy mają one jednak o wiele większą wartość. Jedno jest pewne, FatBike ma spore zalety jeśli chodzi o ekstremalne doznania. Jak obrazuje powyższy film oraz zdjęcia można nim przemierzyć bardzo wymagający teren, gdzie zwykły rower górski nie dałby rady.

Źródło informacji: Fat-Bike.com

Chcesz przetestować FatBika? Umów się na jazdę testową w Salonie Wysepka
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (49)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »