rowery

stat

Ekspert radzi: jak dopasować rower do siebie

fot. Łukasz Szczęsny [VeloLAB]

Każdy z nas chciałby jeździć na rowerze wygodnie, efektywnie, z jak największą mocą, jak najmniejszym oporem i bez kontuzji przeciążeniowych. Jest wiele sposobów, aby to uzyskać, z których najważniejszym jest odpowiedni dobór sprzętu, trening i ... właśnie bike fitting, czyli dopasowanie pozycji na rowerze. Bez znalezienia optymalnej pozycji, osiągnięcie wyżej wymienionych celów nie będzie możliwe, nawet jeśli mamy nieograniczony budżet na zakup sprzętu.



Bike fitting całkowicie obnaża kolarza. Bezczelnie wyłapuje słabości i nazywa je po imieniu. Ale diagnoza problemów to jedno, a inną sprawą jest to, co z tym fantem zrobimy. No i po co będziemy dłubać przy ustawieniu pozycji? Odpowiedź na to ostatnie pytanie jest prozaiczna - chcemy zwiększyć komfort i poprawić efektywność pracy kolarza o 1, 2 a może i 10 proc.

Dzisiejszą "ofiarą" w studio VeloLAB był Bartosz Banach, zawodnik który przez niemal 16 lat swojej kolarskiej kariery dał się poznać z najlepszej strony, zostając jednym z czołowych zawodników polskiego peletonu.

Kolarstwo. Płynne pociągnięcia nogami w równej kadencji rytmicznie bujają rowerem. Górne partie ciała próbują utrzymać ten taniec w ryzach. Kwintesencja symetrii. Wydaje się więc, że równie symetryczny powinien być jeździec. Czy tak jest? Nie do końca. Każdy z nas jest trochę asymetryczny - np. jedną kończynę ma dłuższą niż jej "vis-a-vis" po drugiej stronie ciała. Jak jest w przypadku Bartka? Czas na ocenę anatomiczną, która da nam pełniejszy obraz. Zakładam biały kitel. Bartosz na baczność!

1. Od razu w oczy rzuca się prawy bark, który jest wyraźnie niżej niż lewy, ale to żadne zaskoczenie, gdyż jak każdy szanujący się kolarz, Bartosz też miał pogruchotany obojczyk.

2. Marsz w miejscu z zamkniętymi oczami, pomaga w diagnostyce napięć karku. Mięśnie te jak błędnik informują o ułożeniu ciała w przestrzeni. Od asymetrii napięć mięśni podpotylicznych ciało badanego obraca się w prawo lub w lewo. U Bartka zastrzeżeń brak, można przejść dalej.

3. Kolejne testy dotyczą kości miednicy. Trzy różne testy na funkcjonalną długość kończyn powinny wystarczyć, aby wyjaśnić opadającą prawą część miednicy. Niczym Sherlock Holmes używam dedukcji i stawiam diagnozę: w przypadku Bartka winne całemu zamieszaniu jest wysklepienie prawego stawu skokowego i w efekcie pozorne skrócenie piszczeli. Wyjścia są dwa: albo szybka operacja i korekty, albo po prostu kliny i lepsze wkładki w butach.

4. Następnie sprawdzamy elastyczność kolarza. Mógłbym w tym momencie zarzucić Was wyliczeniami, cyferkami i kątami zgięcia w poszczególnych stawach, ale nie będę sadystą. Powyższa powtórka z anatomii wystarczy. Podsumowując ten etap napiszę tylko, że Bartosz z gimnastyki z pewnością dostałby pięć. Doszliśmy do wspólnego wniosku, że gorsza elastyczność tylnych mięśni uda nie zagra z mocno uniesionym siodłem, co dawało by gorsze efekty podczas prostowania nogi. Dzięki dokładnym pomiarom ustaliliśmy natomiast minimum, do którego możemy zejść z pozycją tułowia. Wydłużona sylwetka na rowerze pozwala delikatnie obniżyć pozycję tułowia, pamiętając oczywiście o optymalnej pracy stawu biodrowego. Wyliczenia pozwoliły ustabilizować pozycję na rowerze, Bartosz teraz będzie mniej się "bujał" przez co zyska z pewnością "kilka watów".

5. Kolejne do odhaczenia są testy dynamiczne. Wstępne pomiary zasygnalizowały mi, iż jedna z jego kończyn jest o około 10 proc. silniejsza. Dla potwierdzenia wykonamy test w fotelu izokinetycznym, 30 powtórzeń do maksymalnego wyprostu pokazały czarno na białym czystą siłę. Potwierdziło się wcześniejsze ustalenie o różnicy w sile obu nóg, ale test pokazał też, że mięśnie Bartosza ledwo się podmęczyły, chociaż ludziom pracującym piętro niżej tynk sypał się na głowę.

fot. Łukasz Szczęsny [VeloLAB]


Koniec badań w "sterylnym fartuchu", czas na rower! Bartek siada na szosę, ja naklejam markery na stawy biodrowe, kolana i stopy, ustawiam na kokpicie 200 wat. Kolarz rozpoczyna pracę na rowerze podłączonym do trenażera, a obraz jego sylwetka jest analizowany na komputerze. Analiza pokazuje różnicę dwóch stopni w pracy obu kończyn. Kwintesencja ustawień trwa kilka godzin, gdy seria zmian ustawień, precyzyjnych pytań o odczucia kończy się stwierdzeniem Idealnie! Zostały jeszcze buty do koronnej dyscypliny Bartosza czyli MTB. Biorę do ręki buty mistrza i co!? Bartek sam odczuwał potrzebę korekt i w butach MTB zastosował samorobne kliny z puszek. Wymieniam kliny i podklejam wkładki kilkoma warstwami sztywnej taśmy. Po co takie zabiegi? Pozwala to na uniesienie brzegu przyśrodkowego stopy korygując tym samym mechanikę pracy stawu kolanowego, w którym kolano mniej schodzi do środka jak i biodrowego co pozwala na wyrównanie pracy miednicy.

Podsumowując, badanie Bartka było przyjemnością. Wiedział dokładnie o co chodzi i po co wprowadzane są zmiany. Szybko dochodziliśmy do porozumienia.
Z bikefittingu korzystają też mniej zaawansowane w kolarstwo osoby, które nieświadomie mają rowery źle ustawione. Pozycja może być dla nich niekorzystna i niestety może to grozić kontuzją.

Po tygodniowym okresie "jazdy próbnej" Bartosz przejechał 10 godzin na rowerze szosowym i 5 godzin na rowerze górskim. Podczas pierwszych godzin odczuwał dyskomfort, ale przyzwyczaił się do pozycji, stała się dla niego normalna i przy tej pozycji zostanie. Czy podniesie to jego poziom sportowy? Na pewno pozwoli wygenerować więcej siły przy większym komforcie pracy, a na takim poziomie nawet 1 proc. ma znaczenie!

Łukasz Szczęsny, prowadzący powyższe badania jest fizjoterapeutą, certyfikowanym terapeutą manualnym, pracuje ze sportowcami kadry olimpijskiej. Poza tematem bike fittingu Łukasz jest autorem pracy badawczej o skuteczności terapii dysbalansu mięśniowego u kolarzy górskich i zawodowo ustawia pozycje kolarzy na rowerach. Jest założycielem firmy VeloLAB, która mieści się w gdańskim oddziale renomowanej kliniki medycyny sportowej Rehasport Clinic.


Publikację udostępnił nam Portal Banach Brothers

opracował:
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (28)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »