rowery

Dziś Światowy Dzień Roweru. To jedyny prawdziwie eko środek transportu

Światowy Dzień Roweru to święto stosunkowo młode, jednak z wielkim potencjałem na rozwój.
Światowy Dzień Roweru to święto stosunkowo młode, jednak z wielkim potencjałem na rozwój. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl

Światowy Dzień Roweru to święto bardzo młode. Zostało ustanowione zaledwie trzy lata temu. Co ciekawe, jego pomysłodawcą był Polak, profesor Leszek Sibilski, socjolog pracujący w Stanach Zjednoczonych jako wykładowca akademicki. Dzięki jego oddolnej kampanii, prowadzonej już od roku 2016, 12 kwietnia 2018 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przegłosowało inicjatywę i ustanowiło 3 czerwca światowym świętem rowerowym.



Jakim środkiem transportu najczęściej podróżujesz po mieście?

autem 31%
środkami transportu publicznego 13%
rowerem 43%
pieszo 13%
zakończona Łącznie głosów: 236
Celem ustanowionego święta ma być podnoszenie globalnej świadomości korzyści używania roweru zarówno jako środka transportu, jak i rekreacji. Deklaracja ONZ zachęca tym samym kraje członkowskie do celebrowania tej okazji i rozwijania transportu rowerowego nie tylko od święta, lecz także na co dzień. W tekście rezolucji możemy przeczytać m.in., że rower wspomaga zrównoważoną konsumpcję i produkcję i ma dobry wpływ nie tylko na zdrowie użytkowników, lecz także na spowolnienie negatywnych zmian klimatu.

Wiele europejskich miast wprowadza znaczne usprawnienia dla rowerzystów.
Wiele europejskich miast wprowadza znaczne usprawnienia dla rowerzystów. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Pomysłodawca inicjatywy Leszek Sibilski przed rozpoczęciem profesury uprawiał kolarstwo wyczynowo. Jego praca na rzecz popularyzacji kolarstwa rozpoczęła się od napisania publikacji dla Banku Światowego - "Cycling is Everyone's Business" ("Kolarstwo jest sprawą każdego"), która stała się artykułem roku w 2015. Jak wskazuje Sibilski, kolarstwo naprawdę jest sprawą każdego z nas: Pierre de Coubertin, inicjator nowożytnych igrzysk olimpijskich, był wielkim fanem roweru, a ten sam środek transportu przyczynił się wyraźnie do rozwoju emancypacji kobiet w Stanach Zjednoczonych.

Mniejsza produkcja, większy popyt na rowery. Nawet o 20 proc.



Tylko rower jest eko?



Jak zauważono, nawet przyspieszenie procesu zastępowania aut spalinowych samochodami w pełni elektrycznymi nie wystarczy, by wyraźnie pomóc klimatowi. Po części wynika to z faktu, iż nawet samochody elektryczne nie są całkowicie zeroemisyjne. Rozwiązaniem mogłoby okazać się przejście (nomen omen) na "aktywne przemieszczanie się", czyli na transport rowerowy, e-rowerowy i pieszy.

Badacze z Uniwersytetu w Oksfordzie prowadzili badania, podczas których przez dwa lata obserwowali ok. 4 tys. osób żyjących w Londynie, Antwerpii, Barcelonie, Wiedniu, Orebro, Rzymie i Zurichu pod kątem zostawianego przez nich śladu węglowego. Obliczyli, że osoby, które wybierały rower jako swój codzienny środek transportu, produkowały o 84 proc. mniej związków węgla niż te, które podróżowały inaczej.

Biorąc pod uwagę cały "cykl życia" każdego z możliwych wyborów środków transportu, łącznie z wyprodukowaniem go, wyliczono, że wybór roweru jest ponad 30 razy bardziej ekologiczny niż wybór samochodu spalinowego i około 10 razy bardziej niż samochodu elektrycznego.

Brakuje rowerów w sklepach?



Pod względem ekologii rower nie ma sobie równych.
Pod względem ekologii rower nie ma sobie równych. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Lubimy rower coraz bardziej



Jak widać, rower przynosi zarówno korzyści ekonomiczne, jak i zdrowotne. O zaletach roweru przekonaliśmy się wszyscy podczas pandemii, gdy w całej Europie rowery zaczęły zyskiwać na popularności. Idąc za ciosem, wiele krajów wprowadza kolejne udogodnienia dla rowerzystów i przekonuje niezdecydowanych na wiele różnych sposobów. Dla przykładu, celem Wielkiej Brytanii jest to, aby w 2041 r. co najmniej 80 proc. osób dojeżdżało do pracy rowerem, ewentualnie pieszo lub transportem publicznym. Paryż chce sprawić, żeby każda ulica miasta stała się przyjazna transportowi rowerowemu. O innych pomysłach europejskich krajów pisaliśmy już wcześniej w oddzielnym artykule.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (73)

  • u nas nie ma warunków do jazdy rowerem na co dzien

    Dopóki uprzywilejowane będą samochody i ich kierowcy to lepiej nie będzie. Taka prawda

    • 20 20

  • Ja dzisiaj o 6.45 na rower wskoczyłem i z Wrzeszcza do Brzeźna na molo

    • 10 6

  • Mam inne zdanie

    Zawsze może być lepiej, ale na dziś, jeśli tylko się chce, można spokojnie jeździć rowerem po Gdańsku.

    • 18 1

  • brawo Zbys!

    • 4 2

  • przez 3/4 roku jedynie garstka mieszkancow korzysta z infrastruktury, ktora kosztuje setki milionow zlotych z publicznych pieniedzy i komplikuje zycie wszystkim innym uzytkownikom drog. Pozdrawiam.

    • 21 60

  • No można..... rekreacyjnie co najwyżej.

    ale nikt z samochodu na rower się nie przesiądzie żeby po wąskim chodniku jechać slalomem pomiędzy pieszymi.
    weź tak dojeżdżaj do pracy czy gdzie indziej jak obok 6 pasów dla samochodów jest.
    Kluczowy jest czas przejazdu!

    • 10 5

  • Ta garstka to kilkadziesiąt tysięcy rowerzystów.

    przy tak beznadziejnej infrastrukturę to bardzo dużo.

    • 21 10

  • W takim dniu - a dzisiaj spotkałam grupę turystów na rowerach, chcących się przeprawić promem z Nowego Portu na Westerplatte. Byli bardzo niemile zdziwieni, że to koniec ich wycieczki, bo promu brak!

    • 14 9

  • Prawdziwie eko? A produkcja rowerów też taka eko?

    Prawdziwie eko to jedynie własne nogi, najlepiej bez butów :)

    • 15 13

  • Czyżby internet do nich nie dotarł? Prom nie przestał przecież kursować wczoraj. lecz dość dawno temu.

    A może zmyśliłeś to spotkanie?

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »