Droga rowerowa a kontrapas. Odpowiadamy na wątpliwości czytelnika
Czy pasy, po którym poruszają się rowerzyści na gdańskiej Przeróbce w stronę Stogów są nieudaną inwestycją? Z takim pytaniem zwrócił się do nas czytelnik portalu, pan Paweł, z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego pasy rowerowe na ulicach Bajki i Siennej wyglądają w tak osobliwy sposób.
- Czy te pasy malował jakiś pijany artysta? - pisze do nas pan Paweł, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. - W jednym miejscu pas ma pół metra, a w drugim półtora szerokości. Dodatkowo jest grafika na asfalcie, która sugeruje, że pas jest tylko do jazdy w jednym kierunku wyjazdowym z wyspy Przeróbka/Stogi. I faktycznie, jako mieszkaniec Stogów, jadąc do domu widuje osoby, które jadą rowerem ulicą po prawej stronie w stronę Stogów, pomimo ścieżki po lewej. Dodam, że są to ulice jednokierunkowe praktycznie na całej długości i zwężenie ich pasem jednokierunkowym to jakiś absurd.
- Myślę, że zarówno rowerzyści, jak i kierowcy chętnie by się dowiedzieli, jak należy korzystać z tej ścieżki - kontynuuje nasz Czytelnik. - Dlaczego wygląda ona tak, a nie inaczej. Osobiście często widzę rowerzystów jadących prawą stroną jezdni, mimo iż po lewej mają ścieżkę rowerową. Pomijając fakt, iż jest to na pewno mniej bezpieczne, to kierowca omijając takiego rowerzystę siłą rzeczy musi wjechać na pas po lewej stronie, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej
Błąd w realizacji? Nie, kontrapas!
Choć szerokość pasów rowerowych na Stogach wygląda dość osobliwie, okazuje się, że taki sposób realizacji ma swoje logiczne uzasadnienie. Co więcej, przedstawiciele urzędu miejskiego w Gdańsku zapowiadają, że oznakowanie kontrapasu będzie niebawem lepiej widoczne.
Wiele wątpliwości pana Pawła dotyczyło jednak jednokierunkowego poruszania się rowerzystów. W świetle przepisów jest to jednak zupełnie poprawne i uzasadnione, ponieważ pasy na gdańskiej Przeróbce są kontrapasami rowerowymi. Co to oznacza?
- Na jednokierunkowych odcinkach ulic Bajki i Siennej został wyznaczony kontrapas rowerowy. Kontrapas rowerowy nie jest drogą (ścieżką) rowerową. Jest to jednokierunkowy pas w jezdni przeznaczony do ruchu rowerów i hulajnóg elektrycznych w kierunku przeciwnym niż obowiązujący na ulicy jednokierunkowej. - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - W tym konkretnym przypadku kontrapasem można jechać od strony Stogów w kierunku centrum. Jeżeli jedziemy rowerem lub hulajnogą elektryczną z Centrum lub Przeróbki w kierunku Stogów, należy korzystać z jezdni na zasadach ogólnych. Możliwość korzystania z jezdni przez użytkowników rowerów nie wymaga żadnego dodatkowego oznakowania, wynika to wprost z przepisów Prawa o ruchu drogowym. Nieco inaczej jest w przypadku użytkowników hulajnóg elektrycznych, którzy powinni korzystać z jezdni, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Szerokość kontrapasa wyznaczonego na ulicach Bajki i Siennej wynosi od 1,5 do 2 m i jest uzależniona od szerokości jezdni. W bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych zastosowano dodatkowo prefabrykowane wyspy segregujące ruch pojazdów, których zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych. Linie poziome wyznaczające kontrapas są dostosowane do lokalizacji wysp segregujących w taki sposób, by jadący wzdłuż linii nie wjechał na wyspę. Na ulicy Siennej, na terenie dzielnicy Stogi, kontrapas został wyznaczony już kilka lat wcześniej i ze względu na poprowadzony tą ulicą objazd podczas przebudowy linii tramwajowej, oznakowanie to uległo wytarciu. Wymaga ono odświeżenia, które przeprowadzi Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Kontrapas a droga dla rowerów
Warto raz jeszcze podkreślić to, o czym wspomniał pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej w zacytowanej wyżej wypowiedzi. Kontrapas rowerowy to nie to samo co droga dla rowerów, zatem rządzi się nieco innymi prawami. To wskazówka zarówno dla rowerzystów, którzy niekiedy poruszają się kontrapasem "pod prąd" w stosunku do wyznaczonego kierunku jazdy (czyli też "pod prąd", ale w stosunku do samochodów), jak i dla kierowców aut, którzy niekiedy dziwią się widokowi rowerzysty jadącego w kierunku przeciwnym niż wyznaczony dla nich samych. Droga dla rowerów jest z zasady drogą dwukierunkową, jest ona również poprowadzona w inny sposób niż poprzez wyznaczenie pasa w jezdni.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-04 09:14
mysle ze autor powinien wybrac sie na jakis kurs (2)
bo to są jednak podstawy. .nie wstyd ci?....
tam jest wszystko dobrze wyznaczone i jeździ się po tym super rowerem. milion razyblepsze rozwiązanie niż pasek na chodniku czy współdzielony chodnik na całej szerokości- 84 13
-
2022-09-05 10:39
Taki kurs nazywa się prawo jazdy
- 3 0
-
2022-09-05 10:24
bo Stogi to za du pie jest
takie pasy są od paru lat w innych miejscach, ale na peryferia docierają dopiero ostatnio,
a ktoś kto już nie uczy się praw, bo już se kupił prawko sto lat temu, może nie wiedzieć
ale analfabetyzm jest uleczalny. trzeba czasu. ja tam lubię kontrapasy.- 4 1
-
2022-09-05 09:03
Łomatko jakich "wspaniałych" kierowców mamy, od lat są robione takie rozwiązania a ten zaskoczony
Dla samochodów ulica jest jednokierunkowa, dla rowerów dwukierunkowa. Rowery jeżdżą zawsze przy prawej krawędzi jezdni - albo razem z samochodami, albo kontrapasem. Jazda rowerem w kierunku "samochodowym" po lewej stronie jest poważnym błędem i powoduje ryzyko czołówki rowerowej albo niespodziewanego zajechania drogi samochodowi.
- 21 0
-
2022-09-04 15:36
(6)
Problemem są nadal kierowcy. Kierowcy, którzy nie znają podstawowych przepisów. Nie brakuje takich, którzy parkują na tym kontrpasie (kilku już wyleczyłem zgłaszając służbom). Teraz się zacznie zastawianie w okolicach podstawówki. To samo przy stoczni, auta wystają na ten kontrpas.
- 32 10
-
2022-09-04 21:02
ale na to jest prosty sposób. wysatrczy dobrze zabezpieczyć pobocze/chodnik
pas ruchu dla rowerów 1.5m plus pas dla samochodów poniżej 2.5m. i już nie zaparkuje po zablokowałby również pas kierowcom.
- 1 0
-
2022-09-04 20:06
(1)
Problemem też są rowerzyści, którzy nie znają przepisów ruchu drogowego, bo tego nikt od nich nie wymaga.
- 0 4
-
2022-09-04 20:20
a sprawcami ponad 90% wypadków kończących się śmiercią lub ciężkimi obrażeniami
są kierowcy, którzy może i znają przepisy ruchu drogowego, ale ich nie stosują: nagminnie lekceważą limity prędkości. Skądinąd 80% rowerzystów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy. Lepiej zajmij się prawdziwymi przyczynami braku bezpieczeństwa na naszych drogach niż trollowaniem stygmatyzującym rowerzystów.
- 4 0
-
2022-09-04 19:11
Problemem są ludzie. (1)
Kierowcy, rowerzyści, piesi i projektanci "infrastruktury rowerowej" z farby i pędzla.
Zamiast wydzielić fizycznie z jezdni lub chodnika to bawią się malowanki, bo taniej a można się chwalić kilometrami.- 4 5
-
2022-09-05 09:08
A po co wydzielać fizycznie jak ruch tam jest niewielki, a prędkość ograniczona do 30? Piesi na chodnik, pojazdy na jezdnię - taki podział w zupełności wystarczy.
- 5 0
-
2022-09-04 18:59
oo donosiciel, jakie to mile
- 1 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.