• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar

Michał Brancewicz
24 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (79)
Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń. Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń.

Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.



Masz przerobiony rower/hulajnogę elektryczną?

Elektryczne rowery, hulajnogi, skutery - dzisiaj napotkamy je wszędzie. Część z nich stanowi flotę firm oferujących wynajem, ale coraz więcej z nas kupuje taki sprzęt na własny użytek.

Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.

Sklepy rowerowe w Trójmieście



- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.

W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.

20:47 20 LISTOPADA 22

Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)

Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.


Przyczyny pożarów baterii



Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.

- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.

Baterie złożone z części od laptopa



Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.

Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.

- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.

Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli



Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?

- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (79)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum