• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • Tak właśnie Budimeks zamknal prawą stronę ulicy mieszkańcy Zaroślaka muszą chodzić do pętli tramwajowej bo tunel przy Toruńskiej zamknął Forum kto NATO pozwolił urzędnicy zróbcie coś dla obywatela zbliżają się wybory będziemy pamiętać że nie dbacie o mieszkańcach koszmar!!!!!!!!!!!!!?????????

    P

    • 1 1

  • Koszmar zamknięto druga stronę przejścia dla pieszych muszę chodzić w tym syfie

    • 1 1

  • Do poprawki (7)

    Rakoczego do poprawki MTM już dostal wytyczne że przed wyborami ma to być poprawione Informacja potwierdzona

    • 7 2

    • (5)

      Zniszczył Robyg, a poprawiać będzie miasto na koszt podatnika? ;)

      • 3 4

      • (2)

        jak Radio Erewań,,,Robyg nie niszczy, a buduje. Nie ścieżki rowerowe, a mieszkania, Ten temat już był wielokrotnie wałkowany i wyjaśniany,, już się to robi nudne,

        • 1 0

        • (1)

          Jurek ty się na Radio Erewan nie powołuj bo to żałosne. JAk się nie znasz to nie zabieraj głosu i nie mów nieprawdy. Bo zamydlanie oczu jest doskonałe dla jednej partii. Nawet na retrasmisji z festiwalu filmowego tego dokonali

          • 0 0

          • Prawda jest taka że nikt tu nic nie zniszczył. Pewnie po zakończeniu budowy wszystko wróci do normy. No niestety ale tak

            • 0 1

      • ile razy można wałkować ten temat? sama jeżdżę właściwie codziennie rowerem, i cenie sobie ścieżki rowerowe w Gd, ale wiem że w dżungli nie mieszkamy, sporo się buduje i remontuje, wiec trzeba być gotowe na takie kompromis, a przejechać śmiało można:)

        • 1 0

      • Ciekawe jak zniszczył? jeśli rozjeździł przez budowę to na pewno będzie to naprawiane po zakończeniu budowy. Na zdrowy rozum tak musi być i nie ma co hejtować

        • 0 1

    • A po wyborach...?

      • 0 1

  • Wszystko wiadomo robyg (3)

    Wszystko wiadomo robyg

    • 7 6

    • A kto ma dużo akcji robygu? (1)

      Adam Pawłowicz

      • 3 3

      • nie ma, tylko miał, każdy mógł kupić akcje na giełdzie, nawet Ty, wielka mi sensacja...

        • 1 1

    • Zwykła kampania wyborcza ha ha ha zmieńcie już płytę bo się znudziła ha ha

      • 0 2

  • (31)

    Aż się niedobrze robi od tego rowerowego ujadania pedałowych roszczeniowców!

    • 100 185

    • Obsesja (18)

      Sam lubię jeździć na rowerze i często to robię. Chciałbym jak najwięcej ścieżek rowerowych, ale widzę, że zaczyna się jakaś psychoza. Zabiorą kilka metrów ścieżki i wielka afera. Groźby, że dotacje zabiorą... Panowie w lajkrach, nie myślcie tylko o sobie i zdejmijcie te damskie ciuszki albo przykryjcie je dresami albo czymś. Powoli zaczynacie mieć wyżej brodę od nosa tylko dlatego, że "Wy uprawiacie sport". Ale zrozumcie- innych to g*wn* obchodzi. Jak mijam niektórych to czują się panami nie tylko na ścieżce, ale też chodniku, nie mówiąc już o ulicy. "Ja jestem sportowiec i kierowcy uważajcie na mnie- świętą krowę."

      • 24 42

      • (14)

        Wyobraź sobie, co by było, jakby zabrali tej samej długości odcinek jezdni w tym miejscu...

        • 31 6

        • Odcinki jezdni zabierają bez przerwy (9)

          A to kontrapas zrobią, na którym potem psa z kulawą nogą nie ma, a to buspas wymalują na odcinku gdzie nigdy nie było korków, itd, itp

          • 7 9

          • Ojoj, jaka szkoda (8)

            W końcu wezmą przykład z Londynu i wprowadzą opłatę za wjazd do centrum.

            Tam już ludzie nie mają kompleksów, że sąsiad pomyśli, że nie stać ich na samochód za 3 średnie krajowe...

            • 6 3

            • Ale czaisz (7)

              Że ktoś może jeździć samochodem, bo jest to najszybszy / najwygodniejszy dla niego sposób dojazdu na miejsce, czy twój kurzy móżdżek tego nie ogarnia?

              • 6 6

              • Jeżeli przy tych korkach samochód to dalej najszybszy środek (5)

                To coś jest nie tak z Twoją kondycją :)

                • 3 3

              • (4)

                Coś jest nie tak z moją kondycją? Dam ci przykład osoby, które ma w d*pie te wasze jednoślady i wyjaśnię dlaczego. Chorowałem na zapalenie mięśnia sercowego. Każdy wysiłek znacznie mnie męczy i jest ryzykowny dla zdrowia. Rozumiem tępy d**ilu, że Twoim zdaniem mam zapi***lać rowerem po morenowych wzgórzach, bo banda ped**arzy opanowała miasto, zamiast bezpiecznie dla zdrowia jeździć samochodem?

                • 3 4

              • liczba chorób wynikających z siedzącego (w samochodzie) trybu życia (3)

                przekracza wyobraźnię.

                Bezpiecznie dla zdrowia jeździć samochodem?
                Dawno nie czytałem śmieszniejszego tekstu.

                • 2 5

              • Widac, ze niewiele czytasz. (1)

                Zycze duzo zdrowia - szczegolnie drog oddechowych po "zdrowym trybie na rowerze" wsrod smrodzacych samochodow.

                • 4 3

              • tia, powietrze wewnątrz samochodu jest bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz

                życzę zdrowia przy oddychaniu!

                • 1 1

              • Skoro ciebie to tak śmieszy, to widać, że czytanie ze zrozumieniem jest trudną sztuką.

                • 2 1

              • Ale to nie jest zaleta auta, tylko wada źle działającej komunikacji publicznej - choćby braku buspasów. Gdyby działała dobrze, to szybciej powinno się nią jechać, a nie autem.

                • 2 2

        • (3)

          Dwa pasy dla aut, plus jeden praw oskręt nowo wybudowany, kosztem ddr. A czemu prawo skręt nie powstał na jednym z tych dwóch istniejących pasów? Tutaj sytuacja była jasna - albo zabieramy rowerzystom, albo kierowcom. Rowerowa stolica Polski wybrała zabranie terenu rowerzystom.

          • 4 1

          • Bardzo słusznie (2)

            Można było zabrać teren 40% dojeżdżających do pracy albo 5%. Tym razem o dziwo ktoś dokonał przytomnego wyboru.

            • 4 5

            • Statystyki ad anus? (1)

              Najwięcej ludzi dalej dojeżdża komunikacją, więc buspasy na każdej drodze?

              • 2 2

              • WTEM!

                "Struktura sposobów przemieszczania się mieszkańców Gdańska w 2016 r.: samochodem osobowym  – 41,2%; transportem zbiorowym  – 32,1%; pieszo – 20,8%; rowerem – 5,9%."

                To z oficjalnego raportu UM na temat mobilności jakby co.

                • 2 1

      • (2)

        Chłopie jeżeli się zmusza ludzi do korzystania z pseudo infrastruktury to niech ona będzie normalna i funkcjonalna nie jakieś pseudo zwężenia punkty kolizji itd

        • 4 3

        • Czyli jeśli jezdnia jest dziurawa (90% gdańskich dróg) (1)

          to mam prawo jeździć samochodem po chodniku?

          • 3 2

          • Jeżeli będzie ślepa to masz prawo jechać inną.

            Nikt nie narzeka na nawierzchnię DDRów, chodzi o to, że nie da się nimi przejechać z punktu a do punktu b.

            • 3 2

    • (4)

      Najbardziej ujadający na brak lub likwidację ścieżek rowerowych i tak z nich nie korzystają, tylko cisną szosą wzdłóż ścieżek. Pewnie leginsy za bardzo uciskają lub siodełka za głęboko w d... weszły.

      • 9 15

      • (2)

        Nic dziwnego że tak robią bo chcą gdzieś dojechać? To takie dziwne?

        • 7 1

        • To prawda (1)

          Od barbera do kafejki na sojowe latte tylko rowerem!

          • 2 5

          • Ale dlaczego rowerem

            Przecież mnie stać na piękne wozidło za 20000zł. Co z tego, że ma 300Mm cofnięte z 800, przegląd przechodzi jak dam w łapę.
            A na piechotę nigdzie nie pójdę, bo jeszcze pomyślą że mnie nie stać...

            Co prawda nie mam pieniędzy na utrzymanie samochodu w sprawnym stanie, ale tego sąsiad nie widzi...

            • 1 1

      • niezwykla madrosc bije z twojego wpisu

        • 4 1

    • To już od dawna przestał być portal regionalny (3)

      To tuba propagandowa kalesoniarzy.

      • 2 5

      • A Ty dalej zazdrościsz? (2)

        Serio nie masz nawet tych 5000 na rower?

        • 3 1

        • (1)

          Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

          • 1 6

          • Pani w przedszkolu byłaby dumna z takiego pojazdu

            Dorośnij w końcu i przestań się bawić samochodzikami :)

            • 2 1

    • Janusz z brzuchem i wąsem zaszczekał

      • 13 5

    • Sam jedtes pedałowiec i grubas ! (1)

      Przestrzeń publiczna powinna sie poszerzać,a nie zmniejszać .Ebać was

      • 32 14

      • Im więcej ścieżek rowerowych i funkcjonalnych chodników tym mniej inwalidów w przyszłości. W krajach skandynawskich masy ludzi biegają i jeżdżą na rowerach. Jesteśmy inni? Ruch aut w obecnych czasach jest nie tylko konieczny ale i niezbędny lecz nie za wszelka cenę. Powinno sie powiększać ilość chodników i ścieżek a nie zmniejszać. Równie dobrze można gadać że drogi dla samochodów tez niepotrzebne bo jeszcze kilkaset lat takich nie było a ludzie jakoś żyli.

        • 40 8

  • Jeszcze na słowaka zlikwidowano ddr zeby pas rozbiegowy dla kierowcow zrobic (26)

    Teraz jest tylko waski wspolny chodniczek dla pieszych i rowerzystow.

    Wazne ze kierowcy maja tam szerokich 7 pasów. zrównowazony rozwoj po gdansku to sie nazywa.

    • 84 29

    • Czas zacząć pobierać opłaty od przejazdu ścieżką rowerową (22)

      jak zaczniesz płacić za przejazd ścieżką rowerową, to przestaniesz narzekać..

      • 11 24

      • To czemu nie płacić za chodniki i jezdnie? (13)

        Jak kapitalizm, to pełną gębą...

        • 12 9

        • Prawda (12)

          Za jezdnie i chodniki płacą właściciele samochodów (w opłacie paliwowej i za parkowanie)

          • 7 11

          • Opłata paliwowa idzie na autostrady i drogi szybkiego ruchu. (10)

            Kierowcy nie płacą na chodniki i jezdnie w mieście ani grosza więcej, niż nieposiadający samochodu.

            Za to wymagania mają, jakby sami sponsorowali cały budżet miasta...

            • 10 5

            • I tu się bardzo mylisz. (5)

              Kierowcy płacą na rozwój infrastruktury drogowej m.in. przez parkometry, stałe opłaty parkingowe dla mieszkańców w strefach płatnego parkowania i różnorakie opłaty wjazdowe. Ponadto nie wszystkie inwestycje drogowe w mieście są inwestycjami miejskimi. I te- czy to się komuś podoba, czy nie- finansowane są właśnie z opłaty paliwowej. Ciekawe co powiedzieli by cykliści, gdyby za każde przypięcie roweru w miejscu do tego przeznaczonym musieli wnosić opłatę, a poza takim miejscem blokowano by koło w rowerze. A może to jest sposób na pozyskanie środków na budowę ścieżek rowerowych?

              • 3 8

              • Daj rowerzystom 1/100 infrastruktury danej kierowcom (3)

                Weź za to 1/100 podatków. Raj na ziemi.

                Jak na razie, podatków jest praktycznie tyle samo, a wszystkie inwestycje pod kierowców...

                • 7 2

              • (2)

                Wystarczy że rowerzyści dostają Infrastrukturę po kolei. Na razie lepszy popyt jest na rozbieranie linii kolejowych by rowerzyści mieli gdzie jeździć.

                • 3 2

              • Rozbieranie linii po których od 20 lat nie przejechał żaden pociąg (1)

                A do reaktywacji i tak się nie nadają, bo tory trzeba by położyć od nowa...

                • 2 1

              • wyobraź sobie że do Kartuz też nie jeździł pociąg przez ok 20 lat. Wiesz że gdy budowano PKM położono tory od nowa? widać jak się chce to można. Teraz są plany puszczenia pociągu do Kokoszek - zgadnij kiedy ostatni pociąg pasażerski tam się pojawił

                • 2 1

              • Człowieku, odstaw co bierzesz

                Koszt "infrastruktury" rowerowej to promil kosztów infrastruktury drogowej. Można powiedzieć, że miasto zarabia na tych co jeżdżą rowerami, bo o tyle procent zmniejsza się wykorzystanie drogiej infry drogowej, co prowadzi do mniejszych kosztów po stronie miasta. To miasto powinno dopłacać każdemu rowerzyście żeby jeździł rowerem, bo miasto ma w tym interes i to nie tylko pieniężny, ale i społeczny, bo mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejsza zajętość powierzchni ziemi przez rowerzystów niż kierowców. Rozumiesz k**wa?

                • 10 2

            • Półprawda (1)

              Subwencja wyrównująca rezerwuje część dochodów z akcyzy do redystrybucji między jednostki samorządu terytorialnego (jako rekompensata za zniesienie podatku drogowego). Ale rozumiem, że w ************ fanzinach o tym nie piszą...

              • 0 3

              • Zgodnie z Twoją filozofią

                Wypad z mojej drogi, bo piję więcej piwa od Ciebie.
                Akcyza z używek jest wyższa, niż z paliwa.

                • 5 2

            • (1)

              A skąd ty wiesz z czego i na co idą pieniądze. Gościu nie masz żadnych podstaw merytorycznych by pisać takie brednie to stul dziób.

              • 2 11

              • Masz rację geniuszu, wiesz lepiej :)

                Aż się nie chce gadać z takimi pacanami...

                • 5 1

          • Przestań z tymi opłatami paliwowymi patafianie bo niedobrze się robi od czytania po raz enty tych bredni

            • 9 5

      • Kierowcy zaczną płacić za korzystanie z jezdni i chodników to ja też zacznę za "ścieżki" (5)

        • 7 7

        • To szykuj kasę, bo w Gdańsku kierowcy już płacą. (4)

          • 3 9

          • (2)

            Za co? Za parkowanie między 9 a 17, które i tak można ominąć parkując na chodniku, trawniku czy w innym genialnym miejscu?

            • 7 3

            • Nie można ominąć (1)

              W całej strefie jest zakaz parkowania poza wyznaczonymi miejscami.
              Szkoda tylko, że nikt go nie egzekwuje...

              • 4 2

              • Czyli można.

                • 7 0

          • Pierwsze słyszę.

            • 1 1

      • (1)

        Skąd wy sie moto pajace bierzecie...

        • 12 10

        • z ropy

          • 7 2

    • Tak jak w wielu miejscach kontrpasy są teraz parkingami (2)

      • 27 3

      • I co z tego? (1)

        Przynajmniej są jakoś wykorzystywane, a nie tylko wiatr na nich piach zamiata.

        • 3 12

        • Standardowa procedura:

          Widzisz takiego geniusza, nie omijasz go, bo nie wolno, tylko rower na plecy i przechodzisz po dachu.

          • 5 2

  • Odbiorą w grudniu popołudniu. (2)

    • 30 9

    • Dokładnie tak będzie (1)

      i jeszcze to: "Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. (...) Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ."

      Czyli jeszcze nie ma projektu inwestycji, ale została ona już fizycznie wykonana. Co zatem chce uzgadniać GZDiZ i na jakiej pozycji będzie stał w tych "uzgodnieniach", skoro już przebudowa została wykonana?

      • 2 0

      • Palą głupa

        Co mieszkańców obchodzi kiedy będzie projekt, skoro ścieżka już została zlikwidowana.

        • 0 0

  • ależ to jest typowy numer (1)

    robimy infrę, by wydoić dojną łunię, po to ona jest, naiwna.
    a za chwilę przerabiamy ją niwecząc sens tej infry, bo
    pekunia to nie jest omlet

    w Oliwie zrobiono pas dla rowerów na Wita
    chwalono sie tym, pokazywano te różowate szlaczki wycieczkom z
    urzędów miejskich, np. w czasie kongresów mobilności
    (pamiętacie jak zmokliście, panowie Lisowski i Kitliński?)

    a teraz srrru, trochę pasa pomaziano białą farbą
    i jest nowa dojna strefa parkingowa
    stoooją fury.. czasem

    drogi (sic!) urzędzie miejski, skoro tak was rajcuje dochód z parkowania
    na pasie dla rowerów, skoro tak cienko u was z kasą
    to czemu nie zalegalizujecie i opodatkujecie prostytucji?

    na stulecie niepodległości - filia Rozi w każdej dzielni
    dochod jak ta lala. oraz postawcie dystryburptor trawki na każdym rogu.
    co tam trawki, co się będzieci rozdrabniać, koka z rana jak śmietana...
    forsa płynęła by jak the best niagara, taki górnopłuk do kibla
    którym jesteście :-(

    • 1 4

    • Mówisz że stoją fury?

      I że czasem? A, to spoko. To i tak częściej niż jeździli tam rowerzyści.

      • 0 4

  • (2)

    Na Chłopskiej jest dobra ścieżka rowerowa po drugiej stronie.Ciągnie się od Rzeczypospolitej/Ko łobrzeska ( a może nawet dalej) do Pomorskiej, no ale to ciągle za mało dla rowerzystów! A co maja piesi zrobić? Ciagle spychani gdzieś do kąta i to często ci najstarsi, bo to oni głównie chodzą bo nie mają samochodów.

    • 8 8

    • no właśnie taka dobra że wolą chodnik.

      • 1 0

    • No i słusznie.
      skoro są dwie jezdnie po dwa pasy, dwa torowiska w obie strony i dwa chodniki z obu stron to dlaczego droga dla rowerów ma być tylko jedna? Zwłaszcza jak przedostanie się z jednej na drugą stronę jest tam bardzo utrudnione.

      • 4 3

  • Bo ten, tego... ponizej kto rzadzi w kolejnosci: (16)

    Najpierw:
    1. Deweloper
    2. Pan z walizka
    3. Pawelek
    4. UE
    5. KOD
    6. Urzednicy
    7. ...
    101. Mieszkancy

    • 170 38

    • I na tym polega demokracja (5)

      Lekkie zaburzenie powyższej kolejnosci i wściekle ujadanie demokratycznych obrońców.

      Nie dajcie sobie robic wody z mózgu...

      • 15 15

      • Jakby była demokracja (2)

        To potrzeby najmniejszej grupy podróżujących przez miasto byłyby na samym końcu, tymczasem w kalesoniarzy ładuje się duże pieniądze, co jest równie skuteczne jak pchanie ich psu w ****.

        • 4 5

        • Pakuje się nieproporcjonalnie małe w porównaniu do ich ilości. (1)

          Ile to miliardów rocznie idzie na drogi?

          • 3 1

          • Za mało

            • 1 0

      • Demokracja to despotyzm większości

        • 4 2

      • Kolejność była inna jak nie mieliśmy demokracji?

        Tak samo pierwszy sekretarz partii był na czubki, jak i dzisiaj,

        • 17 2

    • Szczera prawda. I nic tu dodac ani ujac (4)

      • 32 6

      • Ja bym jeszcze dodał jedną rzecz (2)

        Cały czas widzę w Gdańsku, że coś się robi - nową drogę, ścieżkę, chodnik - a potem za chwilę rozpierniczają to maszyny budowlane deweloperów albo miasto nagle przeprowadza przebudowę dopiero zrobionej części. Jednym słowem pierwotnie zainwestowane pieniądze często idą w piach.

        • 20 4

        • Idac tym tokiem rozumowania (1)

          to nic bys nigdy nie wybudowal bo za chwile moze ktos cos gdzies wybuduje

          • 5 5

          • Bardziej chodzi o to, żeby nie rozpierniczać...

            • 7 2

      • Chcesz zapłakać później to wybierz PiSiora, albo Wałęse

        • 5 17

    • (3)

      o kosciele zapomniales!

      • 15 10

      • Co kosciol moze w Gdansku? (2)

        Nie zauwazylem by cos zalatwil

        • 9 16

        • sa sprytni, wieki doswiadczenia

          • 5 1

        • Mało wiesz, w nogach śpisz.

          • 7 3

    • a powinni rządzic

      Tajni Współpracownicy PIS

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum