• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą zbadać dlaczego jeździmy na rowerze

Kamil Gołębiowski
16 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Trzy drogi rowerowe wzdłuż jednej ulicy
Naukowcy: Agnieszka Ważna i Tomasz Bieliński, chcą dowiedzieć się dlaczego jeździmy na rowerach. 


Naukowcy: Agnieszka Ważna i Tomasz Bieliński, chcą dowiedzieć się dlaczego jeździmy na rowerach.

Dwoje naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego chce zbadać wpływ różnych czynników na to, czy i jak często poruszamy się rowerem. Aby badania były miarodajne, naukowcy potrzebują przepytać próbkę minimum tysiąca osób, dlatego zwrócili się do nas z prośbą o pomoc. Dla biorących pełen udział w ankiecie przewidziane są nagrody w formie bonów do sieci sklepów z książkami.



Na rowerze jeżdżę najczęściej:

- Jesteśmy zespołem dwojga naukowców z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Regularnie czytamy artykuły dotyczące problemów transportowych, w tym ruchu rowerowego w Trójmieście i oboje jesteśmy aktywnymi rowerzystami trójmiejskimi. Znając plany dotyczące Mevo naszym celem naukowym jest zbadanie, jak jego realizacja wpłynie na sposób przemieszczania się mieszkańców Trójmiasta i okolic. Dlatego stworzyliśmy ankietę, w której chcemy zapytać o sprawy związane z podróżami miejskimi - mówi Agnieszka Ważna, członek zespołu badawczego.
Przejdź do ankiety.

Drugim członkiem zespołu jest Tomasz Bieliński.

Naukowcy chcą przebadać wszystkich mieszkańców Trójmiasta i okolic, choć wnioski dotyczyć będą osób podróżujących na rowerze, nawet tych, którzy robią to rzadko. Celem pracy jest stwierdzenie, co należy poprawić, aby zarówno piesi, rowerzyści, jak i kierowcy samochodów czuli się w ruchu ulicznym bezpiecznie i komfortowo.

Pytania będą dotyczyć między innymi spraw dotyczących przeszkód, jakie napotykają ankietowani oraz postaw innych uczestników ruchu. Badaczy szczególnie interesują sprawy dotyczące poczucia bezpieczeństwa. Uczestnicy mogą wypowiedzieć się także w kwestii tego, jak często rowerzyści korzystają z dróg rowerowych, ulic, czy chodników, ale również z możliwości przewożenia rowerów środkami transportu miejskiego.

Analiza będzie dotyczyła także tego, w jakim celu mieszkańcy korzystają z rowerów i dokąd na nich jeżdżą, ponieważ właśnie to może niedługo ulec zmianom.

Nasze badanie ponowimy już po wprowadzeniu systemu roweru metropolitalnego Mevo, tak aby móc stwierdzić jakie zmiany nastąpiły dzięki tej inwestycji. Mamy nadzieję, że będą one podobne do tych, jakie mieliśmy szanse obserwować w innych państwach oraz że uda nam się w Trójmieście uniknąć problemów, jakie wystąpiły w wielu miastach na świecie - wyjaśniają naukowcy.
Chińczycy mają długą tradycję roweryzacji indywidualnej, jednak miejskie wypożyczanie okazały się dla nich wyzwaniem. Spore ilości uszkodzonych lub porzuconych rowerów musiały zostać usunięte z ulic. Chińczycy mają długą tradycję roweryzacji indywidualnej, jednak miejskie wypożyczanie okazały się dla nich wyzwaniem. Spore ilości uszkodzonych lub porzuconych rowerów musiały zostać usunięte z ulic.
Inspiracją do badań stały się zmiany, jakie nastąpiły w Chinach po rewolucji związanej z wprowadzeniem tam ogromnych systemów rowerów miejskich bez stacji dokujących. W wielu miastach systemy wypożyczalni rowerów stały się jednak ofiarą swojego początkowego sukcesu, gdy okazało się, że rowerów jest zbyt dużo, a klienci zastawiają jednośladami place i chodniki ku irytacji pozostałych mieszkańców, w szczególności pieszych. Niektóre miasta zdecydowały się na radykalny krok usunięcia nadmiaru jednośladów ze swoich ulic, również nie wszystkie wypożyczalnie przetrwały konkurencję.

Wielokrotne podróże Tomasza do Chin umożliwiły mu śledzenie zmian, jakie następują tam w wyniku upowszechniania się współdzielonych rowerów. W chińskich miastach rozwiązany został tak zwany "problem ostatniej mili", gdy mieszkańcy zaczęli powszechnie używać rowerów, aby dojechać do przystanków autobusowych czy metra. Jako autorka badania pracuję na UG w katedrze bezpośrednio związanej z ekonomiką transportu, więc ten temat jest mi bliski również osobiście. Jesteśmy otwarci na dyskusję, chętnie podzielimy się też naszą wiedzą - opowiadają naukowcy.
Naukowcy mają nadzieję, że uda im się badania prowadzić cyklicznie, aby monitorować jakie zmiany następują w rozwoju naszej aglomeracji miejskiej. Aby ich badanie było statystycznie istotne muszą przeprowadzić je i powtórzyć na grupie ponad tysiąca osób. Dlatego też w trakcie badania chcą zbierać adresy email uczestników, aby móc ponowić ankietę już po wprowadzeniu systemu Mevo.

Potrzebujemy opinii jak najszerszego grona mieszkańców obszaru metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, ze szczególnym uwzględnieniem gmin, w których planowany jest rower metropolitalny. Chętnie podzielimy się wynikami naszego badania, gdy uda nam się je opublikować - mówią Agnieszka Ważna i Tomasz Bieliński.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • bo kułka sie krencom.

    • 26 5

  • a źródło zdjęcia lotniczego nie podane :-)

    ale zdjęcie parkingu piękne, a te barwy jak żywe...
    brak tylko zapachu Chin, nie do przekazania :-)

    te żółte po prawej to oczywiście Ofo
    a te blękitne to chyba Bluegogo,
    czyli zdjęcie jest stare, sprzed upadku tego giganta

    Jestem ciekaw, czy p. Tomasz Bieliński ma podobne wrażenie
    do mojego, źe wszystkie te rowery są za male. Ja potrzebowalbym
    sztycy ze 20cm dłuższej, niż się dało wysunać...

    Natomiast zazdroszczę Chińczykom kierowców... nigdzie w Europie
    nie czułem sie tak bezpiecznie na jezdni jak tam

    • 11 3

  • Ale problem wymyslili (12)

    Bo nie stać nas na porządny samochód?

    • 32 42

    • wlaśnie w tym jest problem, że każdego stać na samochód,
      dzieci i starców też

      myśl, Forrest, myśl

      • 22 14

    • (6)

      Zapomniales dodać ze masz v8 i kilkaset koni...
      Jak kazdy tu
      To nic ze wiekszosc szrotow, ktore widzę na ulicach jest tansza niż moj rower

      • 14 8

      • (5)

        R4 2.3L z Turbo 258KM :)

        • 3 6

        • (4)

          R4 2.3L z Turbo 258KM dla każdego
          i parking za friko dla każdego
          i stacja na ropę dla każdego
          i każdemu osobny pas wielopasmowej wąchockiej autostrady

          R4 2.3L z Turbo 258KM wszystkich krajów, łączcie się,
          sajedziniajtjeś, junajt, fereinikt ojś!!

          • 8 5

          • (3)

            Nawet największy, najmniej wart "szrot" jest lepszą alernatywą od roweru za miliardy.
            Załóż te swoje rajtuzy i idź pobaw się z kolegami w "który turdefrans ma większy autyzm".

            • 10 18

            • (1)

              Chyba tata ubieral rajtuzy i brzydko się z toba bawił...
              Kmiocie

              • 9 6

              • To już bez rajtuz też autyzm macie?

                • 2 4

            • nie. mój rower kosztował mnie ze 300 złotych. może 350
              serio

              i jeździ nieźle. a w godzinach szczytu na pewno szybciej niż
              twoj traktor ursus R4 2.3L

              bezszelestnie i bez smrodu. na pewno nikogo nigdy nim nie zabiję

              • 8 3

    • (1)

      Dlaczego wychodzisz z założenia że każdy musi mieć samochód? A jak ktoś porusza się innym środkiem transportu to dlatego że nie może z jakiegoś powodu samochodem?

      • 11 4

      • Nie męcz go pytaniami. On właśnie wstał z kolan. Głosuje na PiS i jest bogaty bo stać go na samochód.

        • 6 2

    • Samochód?

      Posiadam auto lecz wolę korzystać z roweru na codzień mieszkając we Wrzeszczu.

      • 13 7

    • stać, nie stać

      wielu ludzi mieszkających w centrum, w miejscu dobrze skomunikowanym rezygnuje z posiadania własnego samochodu. Znam kilka osób, które już nie posiadają, bo nie chcą, a zapewniam, że stać ich na furę dla każdego członka rodziny. Ja sam od dłuższego czasu noszę się z takim zamiarem i wyszło mi, że do moich potrzeb będzie taniej auta nie posiadać, a zwyczajnie wynajmować.
      Sam posiadam też swoje 2 rowery warte teraz z 12-15 tys. gdybym chciał sprzedać od ręki.
      Są tacy, co zbierają puszki do wózka, a inni do wora na rowerze, tylko co to ma wspólnego z kolarstwem lub najzwyklejszym jeżdżeniem na rowerze?

      • 11 8

  • Pytanie powinno byc dlaczego pomimo tak slabej infrastruktury jezdzimy? (3)

    • 32 3

    • jakiej słabej? (2)

      Walnij się w łeb ! W żadnym mieście nie ma tylu ścieżek co w 3M.

      • 1 6

      • dla mnie jazda "śieżkami" nie ma sensu

        omijam infrastrukturę rowerową inną niż pasy DR.
        Niestety pojawia się po drodze coraz więcej tego dobra, stąd też w tych obszarach poruszam się samochodem. Szkoda czasu, roweru, stresu, ryzyka.
        Do dziś np. nie ma zrozumienia, że wyznaczona trasa roweru powinna być tak samo płaska jak jezdnia.

        • 2 2

      • Oj... Ktoś tu dawno poza 3miasto nie wyjeżdżał..

        • 1 1

  • (4)

    Rower to nowotwór.

    • 25 36

    • samochód to przyczyna wielu nowotworów (2)

      nienawiść do inaczej myślących jeszcze większej ilości problemów zdrowotnych

      • 16 9

      • (1)

        Nie przyczynia się. Badania, które wykazały wpływ spalin diesla na zwiększoną zachorowalność na raka to fałszerstwo przeprowadzone przez zielonych i zostały one obalone.

        • 11 15

        • samochód wpływa na zdrowie nie tylko w wyniku emisji spalin

          ale w wyniku tworzenia warunków do rozwoju chorób cywilizacyjnych związanych z siedzącym trybem życia: choroby układu krążenia i cukrzyca typu 2 są na ich czele.

          Miasto tworzone z myślą o samochodach jest wylęgarnią osób dożywających starości w warunkach braku możliwości samodzielnego funkcjonowania (udary mózgu etc. etc.)

          • 13 5

    • masz rację

      Rak jąder murowany.

      • 1 2

  • (6)

    Ankieta w internecie - podstawowe narzędzie badawcze naukowca z UG :D

    • 37 3

    • Teraz większość wybiera formę ankiety, żeby zrobić badania do pracy dyplomowej (5)

      A potem słupki, tabelki. Cośtam skopiowane z internetu. Tydzień potu i gotowe. Tylko wartość pracy - żadna.

      • 10 4

      • (4)

        To że się w taki sposób robi licencjat powiedzmy rozumiem.

        Ale te badania prowadzą doktor z magistrem :/

        • 13 2

        • (3)

          Taki poziom akademicki w Polsce... Nie ważne czy polibuda, akademia, czy uniwerek, poziom wszędzie ten sam. Ilość nad jakość.

          • 9 2

          • Na szczęście nie każda praca naukowa to kretynizmy z pogranicza socjologii (2)

            są też dziedziny prawdziwej wiedzy, choć pewna banda oszołomów ostatnio próbuje rozmaitych przewartościowań

            • 5 5

            • Szkoda tylko, że nie wiesz o czym mówisz (1)

              Tutaj badania robi Ekonomiczny (ekonomika transportu).

              Akurat na socjologii bardzo dużo uwagi przykłada się do metodologii badań, przeprowadzania i opracowywania wyników. Żaden socjolog nie odważy się wyciągać wniosków na podstawie ankiet z internetu, bo to nie jest miarodajne narzędzie badawcze (totalny brak kontroli nad przebiegiem badania).

              • 8 1

              • idz spac bo nie wstaniej na zmiana do maka, pani mgr to Socjo.

                • 0 3

  • Z takimi naukowcami lada moment dogodzimy w rozwoju Niemc... znaczy sie Nazistów.

    • 21 10

  • Niech nie zapomna opatentowac tego odkrycia. (1)

    Naukowcy z calego swiata probowali odkryc "dlaczego ludzie jezdza na rowerach" nikomu sie nie udalo. Podobno podczas wojny naukowcy z IG Farben porzucili prace nad odkryciem aluminium dla tego projektu.Nie udalo im sie. Dobrze ze UG ma takich wybitnych uczonych.

    • 25 4

    • lubię jak siodełko

      Trze moje wargi

      • 3 1

  • W Chinach wolne Ofo można znaleźć co 5 metrów

    W Polsce taka skala inwestycji nie jest możliwa do osiągnięcia.Chociażby przez to że w Chinach każdy ma podłączoną płatność przez we chata (łatwe, szybkie i przyjemne- każdy to ma i ułatwia życie). U nas trzeba podłączać karty, płacić kaucje... Więcej zachodu niż to warte.

    • 13 2

  • nonsens (2)

    Wnioskuję o badania dlaczego chodzimy, sikamy, robimy kupę, jemy i w ogóle dlaczego żyjemy. nonsens

    • 31 7

    • Ja czytam takich idiotow jak ty to jestem za aborcją

      • 2 6

    • W twoim przypadku to proste i nie trzeba nic badać

      Ty akurat właśnie po to żyjesz!

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum