• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje rowerów w sklepach?

Joanna Skutkiewicz
1 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sklep Velomania złożył już zamówienia na... pierwszy kwartał 2022 roku. Sklep Velomania złożył już zamówienia na... pierwszy kwartał 2022 roku.

Już od zeszłego roku dochodzą nas słuchy, że brakuje rowerów. Wszędzie: nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce i nie tylko w sklepach, bo także... w fabrykach producentów. Czy rzeczywiście trzeba aż tak mocno "polować" na zakup jednośladu? Postanowiliśmy zapytać o to właścicieli sklepów rowerowych.



Czy miałe(a)ś problem z zakupem roweru w ostatnim czasie?

Choć dziś pierwszy kwietnia, to wcale nie żart: wygląda na to, że wszyscy przesiedli się na rowery. Jeśli przymierzamy się do zakupu jednośladu, będziemy mieć prawdziwe szczęście, jeśli uda nam się dostać go w sklepie od ręki. A jeśli trafi się model, którego nie ma nawet u producenta... będziemy musieli poczekać długo. Wyjątkowo długo.

- Dbanie o zatowarowanie sklepu rowerowego do łatwych zadań nie należy - przyznaje Dariusz Trybocki ze sklepu Velomania. - Szczególnie w czasach globalnej pandemii, która bardzo znacząco wpłynęła na dostępność oraz ceny rowerów i komponentów. Dokładnie rok temu stabilnie funkcjonująca branża najpierw odnotowała spadek obrotów, by od hucznego otwarcia lasów regularnie notować rekordy sprzedaży. Boom na rowery trwa nadal i tyczy się to zarówno sprzedaży stacjonarnej, internetowej, jak i serwisu. O to, czy w sklepie nie zabraknie towaru musimy zadbać często z ponad rocznym wyprzedzeniem. Tyle bowiem trwa cały proces produkcji, na który składa się zamówienie komponentów, zmontowanie oraz wysyłka rowerów z Azji. Już teraz w przypadku wielu marek musieliśmy zamówić w sumie kilka tysięcy rowerów, których dostawa planowana jest na... pierwszy kwartał 2022. Obecnie, aby być pewnym, że dostaniemy wymarzony rower, jak tylko pojawi się on na rynku, najlepiej złożyć na niego zamówienie i wpłacić zaliczkę lub zadatek.
- Nasz asortyment to głównie marki premium i rowery z wyższej półki - dodaje Trybocki. - Bardzo często budujemy też rowery na zamówienie lub ulepszamy ich fabryczną specyfikację. Coraz częściej nasi klienci korzystają też z usługi door-to-door w ramach której zapewniamy transport pod same drzwi. W naszym sklepie w Gdyni rowerów nie brakuje i praktycznie codziennie otrzymujemy regularne dostawy. Zadbaliśmy również o to, aby nasz serwis działał sprawnie i miał bardzo duży zapas części zamiennych, takich jak choćby kasety i łańcuchy. Bez tych kluczowych i najczęściej wymienianych komponentów musielibyśmy odsyłać klientów z kwitkiem.
  • Sklep Velomania złożył już zamówienia na... pierwszy kwartał 2022 roku.
  • Sklep Velomania złożył już zamówienia na... pierwszy kwartał 2022 roku.

Wszyscy na rowery



Wiele sklepów rowerowych w Trójmieście zawczasu zauważyło tendencję i wyposażyło się w dużą liczbę towaru. Do lokali wciąż dochodzą zamówienia, niektóre z dużymi opóźnieniami. "Winnymi" są nie tylko fabryki rowerów, lecz także - a może przede wszystkim - ogromny boom na rowery, który daje się zauważyć już od zeszłego roku.

Tu kupisz rower i wypijesz dobrą kawę



- Największe zainteresowanie klienci wykazują w tym roku rowerami krossowymi i gravelowymi - mówi Mariusz KrzywielRowerowego Przymorza. - Tak jak w zeszłych latach dużą popularnością cieszyły się rowery górskie, tak 2021 zdecydowanie należy do graveli. Co ciekawe, rok temu ceną graniczną za rower do rekreacyjnych przejażdżek była kwota 2 tys. zł, tak teraz poszło to zdecydowanie w górę, do 3 tys. zł. I podobnie jak pewnie w każdym innym sklepie rowerowym, tak i u nas jeszcze nie wszystkie zamówienia zostały zrealizowane przez producentów.
  • Trzeba mieć sporo szczęścia, żeby dostać jednoślad od ręki.
  • Trzeba mieć sporo szczęścia, żeby dostać jednoślad od ręki.

- Z mojego punktu widzenia sytuacja branży rowerowej jest oczywiście nowa i "dynamiczna", ale daleki jestem od narzekania i liczenia spadków, bo spadków nie odnotowywaliśmy - mówi Łukasz Derheld ze sklepów dre rowery. - Mieszkańcy Trójmiasta chętnie zaopatrują się w nowe rowery, widząc w nich bezpieczny sposób na uprawianie sportu i rekreacji oraz zapewniające dystans społeczny środki lokomocji.
- Lockdowny i kwarantanny azjatyckich fabryk na pewno wpłynęły na kłopoty związane z dostępnością rowerów i komponentów, jednak według mnie najważniejszą przyczyną braku rowerów był po prostu... mocno zwiększony popyt - dodaje. - Niektórzy producenci odnotowywali wzrosty od 30 do 50%, porównując 2019 i 2020. Takiego "przyspieszenia" nie osiągnie żadna fabryka i żaden dystrybutor. Obserwując sytuację już w maju 2020 zdecydowaliśmy się zamawiać bardzo duże ilości rowerów, które sukcesywnie do nas docierają. To właśnie od tych wczesnych i dość odważnych zamówień zależy aktualna dostępność rowerów w sklepie. Oczywiście są kolory czy rozmiary danego modelu, na które jeszcze czekamy. Czekają też nasi klienci. Znajdą się też modele, których zamówiliśmy za mało i uzupełnią się dopiero pod koniec lata. Nie da się trafić ze wszystkim i wszystkiego przewidzieć, ale jeśli chodzi o segment 2500 zł-6000 zł, to stany magazynowe mamy całkiem dobre. Przynajmniej w momencie, gdy to piszę, bo jak wspomniałem, jest dynamicznie.

Co przyniesie rowerowy 2021?



Średnia półka najbardziej oblegana



Jak łatwo się domyślić, rowerzyści nie będą mieli problemu z zakupieniem sprzętu, którego na ścieżkach widać najmniej: rowerów czasowych i szosowych z górnej półki, zaawansowanych "elektryków" czy rowerów mtb za kilkadziesiąt tys. złotych. Znacznie inaczej wygląda sprawa z rowerami za kilka tysięcy.

- Najgorzej rzecz się ma z rowerami ze średniej półki i dziecięcymi - przyznaje Michał DomańskiEpicentrum. - Drogie i wyspecjalizowane rowery w mniejszym lub większym stopniu są dostępne lub będą w dalszej części sezonu. Z naszej perspektywy, jeśli danego roweru sklep nie miał w preorderze (zamówieniu wstępnym - przyp. red), to raczej w tym roku nie ma na niego szans, bo większość dystrybutorów ma puste magazyny. Niestety w tym sezonie kto pierwszy, ten lepszy. Ilości są bardzo ograniczone, a terminy dostaw bardzo odległe i często nieznane.
  • W sklepach rowerowych w Trójmieście zamówienia są składane nawet na 2022 rok.
  • Czy brakuje rowerów? Jak łatwo zobaczyć po asortymencie w sklepach rowerowych, raczej nie. Nie znaczy to jednak, że dostaniemy swój wymarzony jednoślad od ręki.
  • Czy brakuje rowerów? Jak łatwo zobaczyć po asortymencie w sklepach rowerowych, raczej nie. Nie znaczy to jednak, że dostaniemy swój wymarzony jednoślad od ręki.

Z dużym wyprzedzeniem



Jak przyznają właściciele sklepów, popyt jest ogromny, a zamówienia od producentów idą powoli lub wręcz stoją. Trzeba uzbroić się w cierpliwość lub pójść na kompromis ze swoimi oczekiwaniami, zrezygnować z wymarzonego koloru lub zdecydować się na podobny model ulubionego roweru.

- Rowerów jeszcze trochę mamy, ale zwykle o tej porze roku magazyn pękał w szwach, a obecnie w magazynie prawie pusto i mamy właściwie tylko to, co w sklepie - mówi Piotr Tysarczyk ze sklepu Tysar. - Sytuacja jest niewesoła, bo o ile w kwietniu mamy jeszcze obiecane jakieś dostawy, to raczej zostaną one wchłonięte, kwiecień i maj to w końcu największa sprzedaż, jeśli chodzi o rowery. Dostajemy właściwie tylko to, co zamówiliśmy jeszcze w sierpniu i wrześniu zeszłego roku, a na domówienia od producentów w tym roku raczej nie ma już szans. Jeden z naszych głównych dostawców wręcz obciął nam zamówienie, które złożyliśmy jesienią o 30% z racji braku dostępności części i niemożności zapewnienia pełnej dostępności rowerów dla wszystkich odbiorców.

- Nie robimy żadnych rezerwacji na rowery, bo może się okazać, że i tak nie dostaniemy danego modelu i nie będziemy mogli dotrzymać słowa - przyznaje. - Bywa, że dostawa kilku rowerów rozchodzi się w ciągu jednego dnia, bo taki jest na nie popyt. Jeśli chodzi o szanse na dostępność roweru od ręki, to trzeba mieć duże szczęście i śledzić strony sklepów, żeby wręcz "upolować" wymarzony model.
Jeszcze na początku zeszłego roku nikt nie przewidziałby, że spotka nas taka klęska urodzaju, jednak nie było to jedyne zaskoczenie zeszłego roku. Co przyniesie 2021 i kolejny rok? Tego jeszcze nie wiemy, ale życzymy wszystkim, żeby mogli spędzić go na siodle swojego jednośladu.

Miejsca

Opinie (142) 8 zablokowanych

  • Dofinansowanie (12)

    Cieszy to bardzo. W ogóle państwo powinno dofinansowywać zarówno prowadzenie działalności związanej ze sprzedażą rowerów, jak i obywatelom pomagać w zakupie jednośladu. W końcu w interesie państwa jest, aby jak najwięcej ludzi jeździło rowerem. Dlatego uważam, że sklepów rowerowych powinno być co najmniej po dwa w każdej dzielnicy miasta.

    • 23 49

    • Najlepiej państwo powinno rozdawać rowery, koniecznie w dwóch wersjach... (1)

      • 18 1

      • W trzech wersjach , męski ,damski i bezpłciowy ..

        • 12 0

    • Wszystko za darmo i z dopłatami :D

      Hahaha co za ameby w tej Polsce. Wszystko państwo niech da. Z takim podejściem to już możemy zacząć orać ten kraj i podzielić po kawałku dla każdego sąsiada.

      • 21 1

    • Bzdura - vat na rowery jest 23%. Ogólnie jest to dość duża lichwa. U Żydów płaciło się dziesięcinę

      czyli 10%. Tak jest w USA gdzie nie ma VATu tylko obrotowy od 3-11% w zależności od stanu.
      I to jest konkurencja wewnętrzna, a nie jak w UE.
      Zerżnąć VAT na wszystko 10% i będzie cacy.

      • 8 0

    • (5)

      Nie. Państwo powinno rozdawać rowery i płacić 100 przepraszam 200 zł. za każdy dzień jeżdżenia na nich.

      • 7 0

      • Niech będzie pińcet.

        • 4 0

      • Postuluję 400 zł

        żebym do pracy nie musiał chodzić ani dojeżdżać na rowerze.

        • 2 0

      • niby żart, ale prawda jest taka, że kwota by się (2)

        bardzo szybko zwróciła. Szkody wynikające ze skutków wypadków, zostały obliczone na ok 60 miliardów rocznie, a to "tylko" z samych wypadków. Ciężko policzyć skutki zdrowotne (np. brak ruchu) z jeżdżenia samochodem, kiedy sytuacja pozwala na inne środki, w tym piechotę dla samego użytkownika, a gdzie szkody wyrządzone osobom postronnym, takie jak smog z opon i spalin. To są fakty, które ten rząd zbiera i publikuje.

        • 4 4

        • Chyba się ramą od roweru w łeb uderzyłeś! (1)

          • 4 5

          • nie wystrzeliła ci poduszka powietrzna?

            • 4 1

    • Państwo w wydaniu obecnego rządu niech niczego nie tyka, to jakoś będzie działało. Jak oni się czegoś dotkną to obracają to w szit

      • 5 1

    • Chyba się mylisz. Wątpię żeby państwo było aż tak zainteresowane. Wtedy ludzi będę mniej chorować (skutek-mniej kupowanie leków i wizyt do lekarza), mniej jeździć samochodami (kupują mniej paliwa) itp. Nie, państwu to niewygodne.

      • 2 1

  • Rowerzyści współczuję, czemu? Przykład z życia. Chciałem kupić sobie dobry odtwarzacz płyt audio cd. Ze względu na sytuację pogorszenia globalnego łańcucha dostaw i uszczuplone dostawy, co za tym idzie wyczerpanie się tego modelu w magazynach większych sieciowek, mniejsze sklepy które mają ten egzemplarz na stanie- momentalnie narzuciły sobie od tak 50 procent większą marże na ten sprzet... Karty graficzne to samo..

    • 9 2

  • Te ponad 15 tys. zł znikają na pniu. Takie czasy, że trudniej wyremontować stary

    • 6 3

  • Brak części, zerwane łańcuchy dostaw + "pazerność plus" = droższe rowery i części (3)

    Centrum Gdańska - przegląd podstawowy = 180 zł

    • 11 1

    • Jeśli nie jesteś laseczką

      To nie rozumiem jaki jest sens oddawania a do podstawowego przeglądu roweru do serwisu ? Trzy godziny po pracy i rower gotowy do sezonu .

      • 8 2

    • (1)

      To jesz do Jelitkowa przy ścieżce rowerowej facio prowadzi naprawy rowerów ,przegląd 50 zł !

      • 3 0

      • ja robię przegląd za 5 zł. (przeglądam sięw lakierze.)

        • 6 0

  • wziąłem kredyt na rower (1)

    czekam na odbiór już 3 lata... straszne

    • 5 4

    • Masz problem z odbiorem kredytu?

      Czy ze złożeniem logicznie brzmiącego zdania?

      • 2 1

  • door-to-door (3)

    "Door to door" to 10 liter, "pod drzwi" to 8 liter. Nie rozumiem dlaczego na siłę wciskają angielskie oznaczenia? Jest się bardziej światowy ? fejsbukowy? Czy w Angliczy czy Amerykanie także używają polskich określeń (oprócz przekleństw)? Ludzie "myślta trchu"

    • 35 5

    • (1)

      bo "pod drzwi' się pewnie źle kojarzy. Za PRLu pod drzwi to przynoszono mleko. Świeże. W butelce.

      • 4 3

      • i to się akurat dobrze kojarzyło.

        • 5 0

    • Ponieważ....

      Odpowiednikiem "door to door" jest "od drzwi do drzwi" a to już 14 liter ;P

      • 3 1

  • Brakuje rowerów, laptopów, brakuje wszystkiego, a w sklepach pełne półki we wszystkich przedziałach cenowych. (1)

    • 23 8

    • samochodów w salonach i komisach nie brakuje

      • 1 1

  • Ahahahha. Prima aprilis !

    • 9 3

  • Heheh, nikt nie skumał, że to prima aprillis :) (1)

    • 13 14

    • tyle, że ten artykuł to nie żart.

      • 11 1

  • Stop (2)

    To zacząć produkować w Polsce, zamiast u tych skosnych manipulatorow

    • 9 4

    • To otwieraj fabrykę.

      Zobaczymy czy zarobisz.

      • 8 0

    • to produkuj. Ale ramę musisz kupić na Tajwanie, a osprzęt z Japonii albo USA.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum