rowery

stat

Bieganie jako uzupełnienie treningów kolarza?

fot. MTB News

Zbliża się sezon zimowy, co dla kolarzy oznacza zmiany w treningu i wprowadzenie alternatywnych form ruchu. Najczęściej wybierane jest bieganie, co nieraz staje się przyczyną stanów bólowych.



Specyfika ruchu na rowerze, przy profesjonalnym treningu, powoduje charakterystyczny rozwój mięśni, niekoniecznie tych samych, które są używane podczas biegu. I tak "kolarska łydka", mimo tego, że silna i wytrzymała, to pozbawiona jest wspomagania ze strony mięśni długich zginaczy palców, niezbędnych do prawidłowej propulsji (przetoczenia stopy od uniesienia pięty do oderwania palucha), czyli wybicia, czego przecież nie ma podczas akcji pedałowania. Może to grozić nie tylko powstawaniu przeciążeń w obrębie stawu skokowego oraz otaczających tkanek miękkich, jak ścięgna, więzadła itp., ale też na wyższych piętrach układu mięśniowo-szkieletowego. Związane to jest z brakiem odpowiedniej amortyzacji, a to już krok do nadmiernego obciążenia stawów. Kolarze bardzo często narzekają na bóle stóp, a jeszcze bardziej - stawów kolanowych. Wiąże się to z pracą stawów w odmiennych warunkach. Podczas jazdy na rowerze stawy nie są jakby obciążane "grawitacją" i związanymi z nią przyspieszeniami czy siłami hamującymi. Przez to mięśnie u osób trenujących kolarstwo nie pracują ekscentrycznie. To znaczy, że mięsień jedynie podczas pracy się skraca i następnie rozluźnia. W trakcie biegu natomiast w fazie kontaktu pięty z podłożem wiele mięśni musi kontrolować swoją długość i siłę skurczu, aby zamortyzować lądowanie.

Zmiana treningu rowerowego na biegowy to zmiana pracy koncentrycznej w odciążeniu na koncentryczno-ekscentryczną w obciążeniu. Biorąc pod uwagę świetną wydolność zawodników-kolarzy, często nie zdają sobie oni sprawy z przeciążeń, do jakich dochodzi w układzie kostno-mięśniowym podczas biegu, skoro "nie ma zadyszki, a nogi nie bolą". Dlatego należałoby zwrócić szczególną uwagę na stopniowe zwiększanie obciążeń treningowych podczas biegania, nie tylko patrząc przez pryzmat wydłużania trasy biegowej, ale też przez prędkość biegu, siłę odbicia, podłoże, a nawet odpowiedni dobór obuwia z amortyzacją. Jeśli problemy z adaptacją do treningu biegowego w okresie roztrenowania występowały już wcześniej u kolarza, warto rozważyć wizytę u trenera personalnego lub fizjoterapeuty, który pokaże kilka ćwiczeń przygotowujących do biegania, czy też poprawi technikę biegu.

Kilku prostych wskazówek:
udzielili nam gdańscy fizjoterapeuci: Natalia Reke i Łukasz Szczęsny z  Rehasport Clinic .

- Jeśli zaczynają boleć kostki lub ścięgno Achillesa, zacznij od ćwiczeń skocznościowych, na przykład wskakiwanie obunóż na schody w górę! Lub skoki na jednej nodze z obrotem o 90 stopni i z zatrzymaniem po wylądowaniu w równowadze.
- Jeśli bolą cię mięśnie czworogłowe i po biegu czujesz, jakby były zbite jak kotlety schabowe, to zacznij od zeskakiwania obunóż ze schodów (unikaj zbiegania z górki - lepiej schodzić szybkim krokiem).
- Jeśli czujesz ból kolan, najlepiej zacząć od wizyty u fizjoterapeuty, aby zdiagnozować problem i otrzymać celne wskazówki do twojego problemu, a nie zgadywać dlaczego boli - szkoda twojego czasu.
- Pamiętaj o dużej ilości chodzenia zanim zaczniesz biegać. 20 minut szybkiego marszu może być świetną rozgrzewką przed dalszym biegiem.
- Rozciągaj mięśnie czworogłowe i łydki po każdym biegu.
- Pamiętaj, że kolarze mają kondycję układu krążeniowo-oddechowego taką, że mogliby przebiec maraton w 3 godziny, ale ich mięśnie nie wytrzymają takiego obciążenia bez adaptacji.
- Twoja cierpliwość dla własnego ciała jest kluczowa w progresywnym treningu biegowym. Daj czas swoim mięśniom zrób 12 treningów marszowych i skocznościowych na schodach zanim zaczniesz biegać!


Jak podkreślił natomiast Michał Zajączkowski z  Biegosfery "...coraz popularniejszym sposobem treningu ogólnorozwojowego w środowisku rowerowym staje się bieganie. Tylko w listopadzie tego roku dobieraliśmy buty kilkunastu kolarzom. I tu pojawia się kwestia doboru butów biegowych. Specjaliści z Biegosfery wykonują video-analizę kroku biegowego, która pozwala zidentyfikować profil stopy. Ustalają, czy stopa pronuje, czy przetacza się neutralnie, czy może supinuje. Dopiero w oparciu o taką informację można dobrać buty do biegania. Prawidłowy dobór oznacza, że bieganie będzie czystą przyjemnością, a do tego zredukujemy do minimum ryzyko kontuzji.

Materiał pochodzi ze strony MTB News.pl
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (9)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »