• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Burdel na przystanku (1)

    Och jak wspaniale, cudownie i pięknie. I skoro przejdzie przejście planowane jest przez środek węzła przystankowego to na pewno nie będzie bałaganu jak tramwaj będzie musiał stanąć bo czerwone. Część ludzi wypuści bo już stoi, a ludzie czekający z przodu będą biec bo przecież tramwaj stoi, i będą się zderzać jak jest przy G. Bałtyckiej. Niby nie problem, ale ja tam nie lubię jak ktoś po mnie depcze bo leci na tramwaj/drugą stronę.
    Na tym przystanku i tak jest źle zorganizowany postój tramwajów. Nie wiadomo, czy ten, który jest z tyłu zatrzyma się i otworzy drzwi umożliwiając przesiadkę/wyjście/wejście, czy podjedzie do przodu najpierw, a i tak mam wrażenie, że zależy to od motorniczego, bo ten sam numer tramwaju różnie zachowywał się w różne dni. Dodajmy do tego przejście w połowie i burdel gotowy.

    • 14 2

    • Dlatego przejście nie powinno być w połowie, tylko na drugim końcu (względem tunelu)

      • 2 0

  • Zróbcie porządny podjazd dla wózków, niepełnosprawnych i rowerów i żadne przejście naziemne nie będzie potrzebne. Pod dworcem likwidujecie podziemny, a na Toruńskiej dopiero naziemny na rzecz podziemnego. Gdzie tu logika?

    • 10 10

  • Na co wydaje się nasze wspólne pieniądze z budżetu tego miasta??? Na kolejne koncepcje i kolejne i kolejne. A ja podrzucę Wam moja koncepcję za darmo, po to by zaoszczędzić czasu i kasy na przyszłość zamknijmy w ogóle do wyboru ruch pieszy a może ruch kołowy w tym lub kolejnym miejscu. Nie po to budowano 50 lat temu przejścia podziemne by było szybciej i dla pieszych i dla kierowców, by było bezpieczniej i ekonomiczniej. Ale przecież coś trzeba robić by sper.... by potem dojść do kolejnych wniosków ze wcześniej było jednak lepiej.

    • 7 6

  • Adamowicz obudzil się na 5minut przed wyborami. Po wyborach znowu zapadnie w dluuuugi sen zimowy-będzie śnił o delegacjach do egzotycznych miast i nowych mieszkaniach pod wynajem

    • 8 1

  • a gdyby tak juz (2)

    przy robieniu modernizacji na przystanek tramwajowy przeniesc przystanek autobusowy, porzyteczne by bylo

    • 4 1

    • (1)

      ciekawe, ale miejsca troche za mało

      • 1 0

      • miejsca by wystarczyło. W ogóle w całym ciągu Podwala powinne busy i tramwaje jeździć po jednym 'torze' tak jak na morenie.

        • 0 1

  • oj ciężcy debile już sobie wyobrażam babcię jak zdaży przejść 8 pasów plus dwa torowiska tramwajowe w czasie jednej trwającej 15 sekund zmiany świateł już to DEBILE widzę

    • 9 3

  • obywatel

    Zamiast stopować ruch = więcej spalin, niech puszczą go na -1 w końcu mamy XXI w. i nawet w Korei Północnej są takie rozwiązania.

    • 6 2

  • Prawda (2)

    jest taka, że jeśli ruch samochodowy nie zostanie wyprowadzony jakimś tunelem pod obecną ulicą, to to rozwiązanie nie ma sensu. Wystarczy spojrzeć na koncepcję i widać, że problemem będzie nie tylko to, że będą większe korki, że bezpieczeństwo pieszych się obniży (przejścia naziemne nigdy nie są bezpieczniejsze od bezkolizyjnych np. tunelowych, z definicji), ale też tramwaje będą jeździły jeszcze dłużej, bo dostaną dodatkowe światła przed przystankami, biorąc pod uwagę potężny ruch na tych przystankach, nie zdziwię się jak dojdzie do wielu wypadków z udziałem pieszych i tramwajów., bo tam już teraz jest tak mało miejsca, że w końcu ktoś wpadnie pod tramwaj. I potem będzie tylko płacz. To jest kretyński pomysł, który niczego de facto nie wniesie. Jedynie może osoby starsze mogą zyskać na tym, że nie będą musiały zasuwać po schodach. To jest dla mnie jedyny argument za taką zmianą.

    • 14 4

    • osoby starsze jak zobaczą że na środku szerokiego przejścia mają już czerwone a kolejne zielone będzie za 2 minuty też to oleją

      • 5 1

    • Miasto powinno być projektowane zgodnie z zasadą 8-80

      Powinno zapewniać poczucie bezpieczeństwa zarówno samodzielnie poruszającym się 8 latkom jak i osobom w wieku 80+.

      Tunel takiego poczucia bezpieczeństwa w jesienne wieczory nie zapewni.

      • 1 1

  • nie mogę się doczekać (5)

    upierdliwe jest to, że żeby dojść na dworzec z Głównego Miasta z wielką walizą, to albo muszę iść na przejście już przy Hucisku, albo targać ją po schodach. Tylko mi nie mówcie o windach, do których trzeba nadkładać drogi i które często nie działają.

    To przejście to będzie duży krok do przodu w poprawie komfortu dla pieszych i rowerzystów.

    Korki i tak są, światła i tak są (przy Hotelu Central), więc przestańcie płaczki marudzić. Nie wszystko tylko dla samochodów w tym mieście!

    • 16 14

    • (4)

      za jednym zamachem cepie nie przejdziesz a spróbuj być na jezdni kiedy będziesz miał czerwone postępowy lamusie

      • 1 5

      • no i co się stanie? (3)

        jak będę? ruszysz z kopyta i mnie rozjedziesz? a kodeks drogowy znasz? jak pieszy jest na przejściu, nawet, jak masz zielone, to masz mu umożliwić jego bezpieczne opuszczenie, ale ty, durniu, byś pewnie jeszcze trąbił. wracaj do Ornety.

        • 4 2

        • No pewnie ze TAK! (1)

          Nie ma nic gorszego niż piesza kutwa co na przejściu zachowuje się jak święta krowa w Indiach tylko i wyłącznie ze złośliwości

          • 2 3

          • nie ma nic gorszego niż miszczowie kierownicy nie przestrzegający elementarnych zasad bezpieczeństwa

            potrafią nie zmieścić się na jezdni i skosić osoby czekające na przystankach

            potrafią wjechać w strefę pieszą zapominając, który pedał gazu a który hamulca

            potrafią wjechać nawet na schody prowadzące do tunelu dla pieszych.

            • 1 0

        • a wiesz że nie wchodzi się na jezdnię jak nie zdąży się jej opuścić na zielonym cepie?

          • 2 3

  • ciesze sie!

    fajnie to wygląda, podoba mi się!

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum