• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bądź widoczny na drodze!

Krzysztof Kochanowicz
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Zadbaj o własne bezpieczeństwo... Zadbaj o własne bezpieczeństwo...

No cóż, to już definitywny koniec lata a nadchodząca jesień i zima, poza swoimi urokami, potrafią srodze doświadczać miłośników "cyklizmu", choć dla prawdziwych zwolenników tej formy przemieszczania - to zaledwie drobne utrudnienia natury technicznej. Tak czy inaczej nadeszła pora aby kilka zdań poświęcić tematowi oświetlenia naszych dwukołowych bolidów, tym bardziej, że dzień co raz krótszy, a po zapadnięciu zmroku warto widzieć gdzie i po czym jedziemy, no i... czy w ogóle we właściwym kierunku.



Nie ma zapewne nic odkrywczego w stwierdzeniu, że właściwe oświetlenie ułatwia nam jazdę, a przede wszystkim spowoduje, że będziemy widoczni dla innych użytkowników dróg, a co za tym idzie, w prosty sposób możemy skutecznie zwiększyć nasze, indywidualne bezpieczeńskwo.

Ten oczywisty dla większości fakt, bywa niestety (z jakiś niezrozumiałych dla mnie powodów) niedostrzegany przez zaskakująco dużą grupę rowerzystów! Jestem przekonany, ze większość z czytających te słowa miała prawdopodobnie wątpliwą okazję spotkania z takim, czy innym "batmanem polskich szos", mknącym nieoświetlonym rowerem "na oślep", w sobie tylko znanym kierunku. Brrrr... zgroza i koszmar, szczególnie dla kierowców samochodów, którym nagle i w najmniej spodziewanym momencie ukaże się taka zjawa. Tym bardziej, że szanse potencjalnych rywali są z góry rozstrzygnięte.

Dodam z pokorą, że sam nie jestem bez skazy i również mam na koncie podobne "występy". Choć obecnie, na samą myśl o tego typu wyczynach skóra mi cierpnie, zwłaszcza gdy sobie uświadomię, że: rodzina, praca, kredyt...

W tej sytuacji, warto zadać proste pytanie: - skoro lampki rowerowe kosztują dosłownie kilka złotych, a potencjalnie mogą zwiększać nasze bezpieczeństwo, ratując przed kontuzją oraz skutkami i kosztami jej leczenia /nie liczcie zbytnio na odszkodowania/, lub nawet życie - to dlaczego ich nie stosować?!

Osobiście jestem zdania, że czerwona lampka diodowa powinna stać się podstawowym wyposażeniem każdego rowerzysty. Migające czerwone światło stanowi bowiem jednoznaczny i czytelny sygnał ostrzegawczy, sygnalizujący obecność rowerzysty na słabo lub nieoświetlonej drodze. Natomiast noszona w kieszeni albo przyczepiona do plecaka lub elementów garderoby, może służyć jako latarka awaryjna i nieocenione źródło światła w wielu prozaicznych sytuacji: na przykład marszu poboczem drogi, nocnej wędrówki po szlaku a nawet zjazdów narciarskich w warunkach złej widoczności. Swego rodzaju ciekawostką a jednocześnie zaletą czerwonego światła jest ta jego właściwość, że skuteczne, choć niezbyt jasno oświetla przedmioty i otoczenie, bez efektu ograniczającego zdolność widzenia w mroku.
... bądź widoczny! ... bądź widoczny!

No dobrze, fragment dydaktyczny mamy już za sobą, teraz pora na fakty:

Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego i rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 01.04.1999 w sprawie obowiązkowego wyposażenia pojazdów (Dz. Ustaw 1999 nr 44, poz. 432, rozdz. 4 par. 52.1, obecnie zmienione, jako Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31.12.2002, Dz. Ustaw 2003 nr 32 poz. 262, paragraf 53.1 - patrz tutaj) rower musi mieć światło barwy białej (lub żółtej selektywnej) z przodu a z tyłu - światło odblaskowe oraz światło pozycyjne, oba barwy czerwonej. Tylne światło pozycyjne może być migające. Dzięki takiemu zapisowi rozporządzenia w sprawie obowiązkowego wyposażenia pojazdów zalegalizowano popularne tylne bateryjne lampki diodowe o dużej sprawności.

Światła pozycyjne roweru (przednie i tylne) oraz jego oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu tylne światło odblaskowe muszą być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 metrów. Uwaga: zgodnie z ww. rozporządzeniem oświetlenie roweru musi znajdować się co najmniej 35 cm powyżej poziomu jezdni ale nie wyżej niż 90 cm. Jak z tego wynika, "czołówki" czy lampki mocowane do kasku, plecaka lub ramienia są nieprzepisowe. Z pewnością jednak jako dodatkowe oświetlenie przydają się np.: podczas rowerowych imprez na orientację, czy na szlaku, kiedy to oznakowań szukamy chociażby w ciemnym lesie.

Na pytanie, czy rowerzyści muszą używać - podobnie jak kierujący pojazdami silnikowymi - oświetlenia w ciągu dnia, jednoznacznie odpowiada art. 51, ustęp 6 Prawa o Ruchu Drogowym w połączeniu z przywołanym powyżej rozporządzeniem. Rowerzyści nie muszą używać świateł w ciągu dnia, bo rowery nie są wyposażone w światła mijania, drogowe ani do jazdy dziennej. "Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 czyli jazda po zmierzchu i w tunelu - przyp. MH zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.

Warto zatem zapamiętać, że dostosowanie się do przepisów i zasad prawidłowego oświetlenia roweru - poza własnym bezpieczeństwem - pozwala również na unikniecie zapłacenia ewentualnego mandatu z powodu braku, lub nieprzepisowego wyposażenie roweru.

A teraz kilka informacji prezentujących najbardziej typowe rozwiązania oraz sposoby oświetlenia roweru i kierującego nim rowerzysty:

ŹRÓDŁA ZASILANIA

1) ogniwa wymienne /baterie lub akumulatory/

Póki co najpopularniejsze są ogniwa wymienne, czyli baterie i akumulatory. Póki co najpopularniejsze są ogniwa wymienne, czyli baterie i akumulatory.
Akumulatory lub baterie to uniwersalne, tanie i skuteczne źródło zasilania. Są obecnie stosowane w większości dostępnych na rynku lampek i reflektorków rowerowych, dostosowanych do wszystkich typów rowerów /sportowe, turystyczne, rekreacyjne/. Są lekkie, łatwe w obsłudze i demontażu, nie wymagają przy tym kłopotliwego okablowania. Nie są też uzależnione od tempa jazdy, zapewniając ciągłość świecenia nawet w czasie postoju.

Przez pewien czas wadą oświetlenia zasilanego ogniwami wymiennymi była szybka utrata pojemności, szczególnie w niskich temperaturach. Wynikało to z faktu, że stosowane żarówki halogenowe i pochodne (drogie ale bardzo jasne reflektory wykorzystujące technologię HID), oraz tradycyjne żarówki o mniejszej sile światła, charakteryzowały się sporym "apatytem". Jednak klasyczne oświetlenie roweru wykorzystujące tradycyjne żarówki oraz światło halogenowe przechodzi już pomału przechodzi do historii. Podobnie zresztą jak stosowane wcześniej akumulatorki Ni-Cd charakteryzujące się względnie niewielką pojemnością i wymagające przestrzegania zasad dotyczących ich ładowania i obsługi.

Obecnie, powszechnie stosowane akumulatorki niklowo-wodorkowe (NiMH) charakteryzują się znacznie większymi pojemnościami, a ich żywotność jest obliczana na ok. 1000 cykli ładowania i rozładowania co przy ograniczonym tzw. "efekcie pamięciowym" /redukcja pojemności spowodowana niewłaściwą eksploatacją/ gwarantuje przyzwoite i stabilne walory eksploatacyjne.

Osobiście używam wyłącznie oświetlenia rowerowego zasilanego standardowymi ogniwami wymiennymi /AA, AAA/, co najmniej z kilku powodów: niskiej ceny, niewielkich gabarytów i ciężaru, powszechnej dostępności oraz łatwej "odnawialności" - czyli możliwości szybkiego ładowania. Preferuję akumulatorki ograniczając stosowanie baterii alkalicznych jedynie do sytuacji awaryjnych. Powodem unikania baterii alkalicznych jest ta ich przypadłość, że czasami ulegają uszkodzeniu i następuje wyciek elektrolitu. Ten niepożądany efekt, może spowodować trwałe uszkodzenia obwodów /korozja/, a w przypadku sprzętu o bardziej zaawansowanych rozwiązaniach technicznych - zniszczenie układu elektronicznego.

Przy okazji tematu wymiennych ogniw zasilających: baterii i akumulatorków, apeluję o pozostawianie już wyeksploatowanych w punktach lub pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia tego typu odpadów /sklepy i stoiska z elektroniką, oznaczone pojemniki w mieście i osiedlach/, których na szczęście jest co raz więcej.

To może drobny jednak wcale nie symboliczny i nieobojętny sposób na ograniczenie postępującego procesu degradacji środowiska. Co dla sympatyków rowerowej aktywności nie powinno być obojętne.


2) mechaniczne /prądnica - DYNAMO/

Coraz modniejsze są prądnice wewnątrz piasty koła, zamiast dynama. Coraz modniejsze są prądnice wewnątrz piasty koła, zamiast dynama.
Zalety stosowania mechanicznych źródeł zasilania /prądnic/ wynikają z wad ogniw wymiennych, zasilających niewielkie i łatwe do zdemontowania lampki rowerowe. Pozwalają bowiem na uniezależnienie się od ryzyka braku zasilania spowodowanego wyczerpaniem się akumulatorków lub baterii, albo utraty stosunkowo łatwo demontowanych lampek.

Dla turystów długodystansowych odbywających lub planujących podróże w odległe zakątki świata, własna przewoźna "elektrownia" jest jedynym rozsądnym wyborem. Trzeba jednak pamiętać, że ten rodzaj zasilania ma kilka istotnych wad: prądnice rowerowe są relatywnie ciężkie, a wykorzystując część pracy wykonywanej przez rowerzystę stawiają opór podczas jazdy. Ponadto instalacja elektryczna bywa podatna na uszkodzenia, a w konsekwencji zawodna. Zdarza się również, że w warunkach złej pogody /śnieg, deszcz/ może nastąpić obniżenie sprawności niektórych modeli prądnic, ponieważ elementy napędowe będą się ślizgać po oponie lub obręczy koła.

Za najbardziej uważane są prądnice instalowane w piastach kół. Stawiają minimalny opór, działają niezależnie od warunków pogodowych i dają bardzo stabilny prąd. Dodatkową zaletą jest wygodne włączanie i wyłączanie świateł przełącznikiem, instalowanym na kierownicy roweru. Ich wada, to stosunkowo wysoka cena oraz konieczność zakupu lub modyfikacji koła. Jednak, uzyskana w ten sposób jakość i niezawodność, przemawia za wyborem tego właśnie rozwiązania. Bez względu na wybór modelu prądnicy należy pamiętać o jej okresowej kontroli i konserwowaniu elementów instalacji elektrycznej, takich jak: styki, kable, szczelność obudów.

Modele tańsze lub starszej generacji nie posiadają rozwiązań "magazynujących" prąd na czas krótkich postojów. Należy zatem pamiętać, że po zatrzymaniu - rower wraz z rowerzystą - pogrążą się w ciemności.


ŹRÓDŁA ŚWIATŁA

1) diody LED /lampki diodowe/:
Lampki diodowe LED /Light Emitting Diodes/ to źródła światła pozbawione tradycyjnych wad "żarowych" poprzedników. Emitują intensywne światło ciągłe lub przerywane, zużywając przy tym niewielkie ilości energii elektrycznej. Są tanie, bardzo małe i lekkie. Jeden komplet akumulatorów lub baterii pozwala na pracę do 50-100 godzin /niekiedy i więcej/. Należy jednak pamiętać, że wraz z upływem czasu i wyczerpywania się pojemności źródła zasilania intensywność światła słabnie.
Bez wątpienia technologia LED podlega nieustannemu rozwojowi technologicznemu i systematycznemu doskonaleniu sprawności przenośnych i mobilnych elementów oświetleniowych, w tym lampek i reflektorów rowerowych.

Opracowanie technologii produkcji czerwonych diod LED spowodowało, że już od połowy lat 90-tych stanowią podstawowy rodzaj tylnego oświetlenia rowerowego.
Z czasem zdołano również opracować technologię diod emitujących białe światło, umożliwiające przednie oświetlenie roweru. Dostępne już powszechnie lampy diodowe nowej generacji świecą ostrym, białym światłem o błękitnawym odcieniu, porównywalnym lub nawet silniejszym od tradycyjnego halogenowego. Niektóre z nich emitują światło o natężeniu 1500 kandeli, jednak pojawiły się już ostatnio reflektory dające strumień światła o natężeniu 50 luksów.

Zwracam uwagę, że dostępne jeszcze, tanie lampki diodowe pierwszej generacji: żółte lub zielone, nie spełniają norm i przepisów określających parametry przednich świateł pozycyjnych dla rowerów. Zielonych nie dopuszczają polskie przepisy, żółte pomimo, że dopuszczalne przepisami mogą być niewidoczne z wymaganej przepisami odległości 150m. Podkreślenia wymaga również fakt, że ani jedne, ani drugie nie wystarczają na oświetlenie drogi przed rowerem, gwarantujące kierującemu skuteczność i bezpieczeństwo.
Przykładowy komplet lampek rowerowych (przednia i tylna). Przykładowy komplet lampek rowerowych (przednia i tylna).


UWAGA: Polskie przepisy dopuszczają stosowanie migającego oświetlenia wyłącznie z tyłu roweru. Dlatego, warto mieć na uwadze, że policjant może zakwestionować stosowanie pulsującego światła przedniego. Z drugiej jednak strony warto się kierować maksymalnym zapewnieniem własnego bezpieczeństwa, tym bardziej, że miganie ultra jasnej błękitno-białej diody wyraźnie eksponuje rowerzystę na tle znacznie silniejszych przednich świateł samochodowych, poprawiając jego widoczność. Rowerzysta stoi zatem przed trudnym wyborem: własne bezpieczeństwo albo przestrzeganie przepisów. Migająca przednia dioda jako drugie światło przednie też nie jest rozwiązaniem ponieważ zgodnie z rozporządzeniem rower powinien być wyposażony tylko w jedno światło przednie. Pewną szansę na rozwiązanie tej łamigłówki daje fakt, że częstotliwość migania niektórych lampek jest tak wysoka, że właściwie można mówić o tym, że dają światło ciągłe.

Istotną zaletą większości lamp diodowych, wynikającą z niewielkich gabarytów i małego ciężaru, jest wielowariantowość ich mocowania. Większość z nich posiada w komplecie złączki i adaptery umożliwiające mocowanie na elementach roweru /sztyca, kierownica, widelec/, odzieży lub elementach wyposażenia /plecak, kask, torebki podsiodłowe, bagażnik/. Ta uniwersalność sprawia, że małe lampki diodowe mogą być również wykorzystywane podczas innych form aktywności, jak np.: jazda na rolkach, turystyka, narciarstwo, itd...

2) oświetlenie pasywne /światła, paski i elementy odblaskowe/

Tradycyjne, najprostsze odblaski rowerowe (tylne czerwone i boczne pomarańczowe na szprychy koła). Tradycyjne, najprostsze odblaski rowerowe (tylne czerwone i boczne pomarańczowe na szprychy koła).


W niektórych sytuacjach oświetlenie rowerowe może nie do końca spełniać swojej roli, a najsilniejszy nawet reflektor rowerowy może "zginąć" w powodzi wielu, znacznie mocniejszych świateł samochodowych. Warto wobec tego pomyśleć o wykorzystaniu tej "obcej mocy" i jak księżyc, zacząć świecić światłem odbitym. W pewnych warunkach, światła odblaskowe roweru - mogą być widoczne w świetle reflektorów samochodowych ze znacznie większej odległości - niż czerwone światło pozycyjne /diodowe/. Dlatego warto pomyśleć o zainstalowaniu na rowerze, również świateł odblaskowych pamiętając, że: im większa powierzchnia odblaskowa, tym większa jego wielkość kątowa i tym lepiej będzie widoczne. Fenomenalne pod tym względem możliwości, dają najróżniejsze odblaskowe taśmy, opaski, kamizelki, folie samoprzylepne oraz elementy umieszczane na odzieży lub kaskach, powodujące, że rowerzysta rozbłyska niczym meteor, choć w świetle dziennym prezentuje się całkiem normalnie /tę uwagę kieruję do estetów/.

Takie właśnie elementy odblaskowe umieszczone np.: na przedramieniu rowerzysty spowodują, że kierowcy samochodów nawet w najciemniejszą noc z odległości spostrzegą, sygnalizowany zamiar skrętu.
Dostępne są również elementy instalowane na stałych elementach roweru, jak: opony z odblaskowymi obwódkami, światełka mocowane na szprychach, a nawet ...świecące kapturki wentyli. Wszystko zależy od wyobraźni, gustu i indywidualnych preferencji. Choć wydaje się, że tym przypadku obowiązuje zasada: - " im więcej, tym lepiej"

Żółty kapturek ;)
Dobrą widoczność w słabym świetle gwarantuje nie tylko użycie odpowiednich reflektorów, światełek i elementów odblaskowych. Równie istotnym elementem może być odpowiedni dobór kolorów. Proszę pamiętać, że kolorem najlepiej widocznym w nocy, szarówce czy deszczu zalewającym szyby samochodu jest: kolor JASKRAWOŻÓŁTY! /nie czerwony czy pomarańczowy - choć ten drugi jest dobrze widoczny na tle śniegu czy we mgle/. Wiedząc o tym, warto przy wyborze przeciwdeszczowej kurtki czy peleryny, wybrać właśnie jaskrawożółtą, a najlepiej jeśli będzie jeszcze wyposażona w błyszczące elementy odblaskowe.

Odblaski pod innymi postaciami: szelki, kamizelki i taśmy. Odblaski pod innymi postaciami: szelki, kamizelki i taśmy.


Kończąc pozostaje mi już tylko wyrazić nadzieję, że przedstawione powyżej informacje i uwagi przyczynią się do tego, że na naszych drogach pojawi się jeszcze więcej właściwie "rozświetlonych" i ubranych rowerzystów. Wierzę też, że zmniejszy to, margines ryzyka i wzmoże uwagę oraz czujność innych użytkowników dróg, zwłaszcza tych zmotoryzowanych. A przede wszystkim liczę na to że "świecąc" przykładem oświecą również wspomnianych już "Batmanów", zaszczepiając w nich odrobinę refleksji nad własnym rozsądkiem i bezpieczeństwem.

ZDJĘCIA:
>>> Cyril Almeras / Photographe

Opinie (58) 5 zablokowanych

  • Zakładajcie jaskrawe kamizelki z paskami odblaskowymi

    Kierowca samochodu bedzie Was widział , szczegolnie za miastem gdzie na drogach brak oświetlenia i brak dróg z poboczem utwardzonym.

    • 0 0

  • Rower

    Codziennie dojeżdżam z Gdańska trasą na Kościerzynę i to co widzę, to szok: zarówno rowerzysci jak i piesi sami pchaja sie pod kola! Szok! A powinni chodzić, ,jeździć w kamizelkach odblaskowych!,sama widziałam wypadek przed świetami jak rowerzyste potracil samochod a teraz palą się tam świeczki... Jak nie zadbacie sami o siebie to juz sama nie wiem... Powinno być wiecej akcji policyjnych nie na samochody tylko właśnie na pieszych i rowerzystow - solidnie karać mandatami! W końcu to tacy sami użytkownicy dróg!

    • 0 0

  • Zadbanie o własne bezpieczeństwo na drodze...

    przez użytkowników pieszych czy rowerzystów nie zależy od policji i kar, które w ich kierunku bedą stosować. Tego należy uczyć od młodych lat, jaką ważną rzeczą jest "być widocznym". W państwach skandynawskich np: gdzie również zmrok zapada dość szybko, szczególnie teraz, problemu z tym nie ma. Nie mówię o fakcie, że jest tam znacznie więcej ścieżek rowerowych czy szlaków, jednak przedstawiam fakty w miejscach gdy rowerzaysta czy pieszy korzysta z tej samej drogi co samochód. Rowery Skandynawów niezależnie od tego czy to rower z górnej pólki czy totalny złom zawsze posiada przynajmniej doblask tylni i boczny (na szprychach); poza tym masę innych odplasków noszą czy to na plecakach, kurtkach, czapkach czy rękawiczkach. I tu podejście ich leży w mentalności tych ludzi i ich wzajemnej tolerancji na drodze. Zanim my Polacy do tego dojrzejemy, miną jeszcze (niestety) lata.

    Zatem jeśli chcecie pouczać innych zmiencie do nich nastawienie, własną dumę i złość schowajcie w kieszeń!

    • 0 0

  • dobry artykuł na poczatek!!

    bo w Polsce wiecej buraków na rowerach co widac terż na forum trójmiasto niz gdzie kolwiek indziej. Ja jako fachoweic ide dalej i proponuje zkorzystac z doswiadczenia w Niemczech
    Tam sa najlepsze przepisy dotyczace rowerów jest tez wiecej rozumnych i wogle rowerzystów w kraju. Niemcy to praktycznie niedoscigniony wzór nietylko dla Polski ale i na swiecie .Najlepsze firmy sa własnie niemieckie!
    Kazdy rower jest wyposarzony standartowo w dynamo w piascie którego koszt jest naprawde niewielki!!!

    Lampki rowerowe: -przepisy niemieckie wymagaja by sie świeciły około 5minut po zatrzymaniu i takie sa w standartowym właśnie wyposarzeniu. To najlepsze i jedyne dobre rozwiązanie na dodatek nie jest kosztowne!

    Inna sprawa ze w dziadoskiej Polsce jest wszystko drozsze niz gdzie indziej w UE; czysty wyzysk!
    Sprzedaja głównie byle jakie dziadoskie mrygajace lapmki przednie od których mozna oczo plasu dostac!

    Biale swiatlo lampek diodowych bardzo kiepsko oswietla droge. Czlowiek najlepiej odbiera swiatło żółte, które jest zblizone do swiatła dziennego!

    Poniewaz wiecej baranów nie ma w ogóle zadnych siateł lepiej by mieli takie byle jakie niz zadne.Ale kto ma troche rozumu to wie co jest najlepsze.

    • 0 0

  • akumulatorki (1)

    Dobry artykuł, chociaż jest w nim trochę błędów językowych. Oprócz tego zabrakło mi w nim poruszenia sprawy akumulatorków. Owszem, nowe są pojemniejsze i sprawniejsze, ale mówiono mi, że dają napięcie 1,2V zamiast 1,5V, czyli lampki nimi zasialne świecą słabiej. Czyżby najnowsze akumulatorki były pozbawione tej wady?

    • 0 0

    • to zależy bardziej od lampki

      te nowsze mają w środku trochę elektroniki (zasilacz impulsowy), która powoduje, że lampka świeci z stałą jasnością aż do całkowitego wyczerpania akumulatorów.

      • 0 0

  • A dlaczego nie jeżdżą tak inni przez okrągły rok?

    To jest przeciwko konstytucyjnemu prawu; równość obywateli wobec prawa. Skoro kierowcy płacą za paliwo zużywane do oświetlania w dzień pojazdów, tak samo rowerzyści powinni się zaopatrywać w lampy naftowe i skarb państwa znowu na plusie by był....

    • 0 0

  • Nie czytałem artykułu,ale (1)

    co do tematu:jako kierowca stwierdzam,że większość osób /piesi,rowerzyści/ poruszających się po zmroku jest ubrana na czarno lub szaro , bez odblasków.Masakra na własne zamówienie.

    • 0 0

    • Drajwer, to Ty chyba kanałami jeździsz?

      Większość moich znajomych - rowerzystów, oraz tych których mijam w drodze do pracy rowerem, ubrana jest w odzieź właśnie z odblaskami. A to czy jadą w kórtce żółtej czy czarnej większej roli nie odgrywa, jeśli posiada tzw. "odblaski zamaskowane". Osobiście np: mam szarą bluzę, która pod wpływem padania światła cała "świeci". Dzieje sie tak za sprawą niemalże niewidocznych za dnia odblasków wtopionych w materiał windstopperowy.

      • 0 0

  • Czy na drugim zdjęciu (1)

    jest człowiek zwany 'Qniem'?

    • 0 0

    • Niestety nie ;)

      Zdjęcia pochodzą z prywatnej galerii mojego francuskiego znajomego, któryem specjalnie nie zależało na ujawnianiu swoich danych osobowych.

      • 0 0

  • bla bla bla (1)

    Miło być widocznym....to wiemy wszyscy.
    Mandacik za brak oświetlenia...też sprawa oczywista.
    Ale może by tak napisać coś mniej oczywistego. Na przykład przetestować tanie lampi na przód (do 100zł), takie co umożliwiałyby jazdę w nocy po lesie albo nie oświetlonej drodze?.
    Bo chyba każde dziecko po zreformowanej edukacji wie, że odblaski dużo dają i że migające światełko równa się bezpieczeństwo, wiec proszę zaskoczcie nas czymś:D

    • 1 0

    • Żeby testować, trzeba mieć co ...

      Widzisz kolego, gdybyśmy chcieli kopiować artykuły z innych stron, byśmy ich mieli na pęczki. Jednak pisząc własne i chcąc testować sprzęty musimy liczyc na sponsorów. Chyba, że skupić się na własnym sprzęcie, jednak tu zapewne przetestowalibyśmy jedynie firmy Sigma oraz Cateye i pewnie nie byłyby to lampki do 100 zł! Dlatego chcąc napisać artykuł pt: "Test przedniego oświetlenia do 100 zł" musielibyśmy takim dysponować, albo poprosić inną redakcję o udostępnienie nam własnego.

      • 0 0

  • Lampki na baterie to zabawki. Tylko porządna lampa na dynamo da.. (2)

    .. opdowiednio silny i odpowiednio ukształtowany snop światła. Snop światła w takich lampach ma kształt rozszerzającego się trapezu, a dodatkowo niewielka część strumienia skierowana jest leko do góry żeby oświetlać drogowskazy. Polecam dynama w piaście, pracują bezgłośnie, stawiają praktycznie niewyczuwalny opór i są odporne na warunki atmosferyczne (np. nie ślizgają się w jeździe po śniegu).

    • 1 0

    • 100% racji!!! Zenek (1)

      Fajnie ze sa tacy co to zauważyli. Zagranicą stosuja takie oswietlenie prawie wszyscy, bo głównie tak wyposarzone rowery sprzedaja! Ludzie tam mysla normalnie i jest to dla nich oczywiste ze rower musi miec oświetlenie. Oświetlenie na dynamo w piascie to nowość tylko w Polsce. Zagranicą stosowane od 10 lat, jak nie więcej.

      Ma same zalety w zaleznosci od modelu lampki jaka sobie kupisz albo bedzie miał rower właczaja sie samoczynnie po zmierzchu a swiatła nie gasną po zatrzymaniu bo mają wbudowany kondensator!

      Świecą dalej lepiej i mocniej niz wszelkie pseudo diodowe badziewie nawet za 100zł. Nie musisz brać kilkudziesieciu bateri na zapas i oszczedzasz środowisko!
      Człowiek pedałujac wytwarza tak duzo energii, że na oswietlenie wykorzystuje zaledwie kilka procent!

      Niestety w Polsce sprzedaja głównie górale róznej masci bez oswietlenia ! Co daje doskonałe pole do zarabiania cwaniakom sprzedajcym pseudo lampki, a że Polacy do rozumnych sie nie zaliczają kupują je chętnie. Sam mam znajomych gdzie kazdy miał przynajmniej 5 lampek; wydał kupe kasy i nadal jest niezadowolony.
      A dynamo załatwia wszystkie problemy!

      • 0 0

      • a teraz ochłoń i pomyśl trochę

        jest taki parametr jak wydajność źródła światła. Mówi ile lumenów (mocy świetlnej) produkuje dana żarówka/świetlówka/dioda... z jednego wata mocy dostarczonej. A tą moc musisz wypracować własnymi mięśniami przy korzystaniu z dynama. Kilka liczb (wydajność lm/W) do przemyślenia:

        - żarówka zwykła: 14 lm/W
        - żarówka halogenowa: 20 lm/W
        - świetlówka zwykła: ~65 lm/W
        - świetlówka nowej generacji: ~90 lm/W
        - markowe białe diody LED oświetleniowe: 100lm/W

        więc nie jedź po lampkach LED, bo nie masz racji. Tylko trzeba mieć wiedzę co się kupuje.

        W sieci jest mnóstwo fajnych stron na te tematy. W Polsce warto np. odwiedzić swiatelka.pl. Dużo wiedzy i z zacięciem rowerowym.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum