• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus dla rowerzystów zniknął do marca

Kamil Gołębiowski
25 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano gdańszczanom czekającym na możliwość przejazdu autobusem przez tunel pod Martwą Wisłą. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej, autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 również nie wpuścił rowerzystów do środka. Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano gdańszczanom czekającym na możliwość przejazdu autobusem przez tunel pod Martwą Wisłą. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej, autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 również nie wpuścił rowerzystów do środka.

- Mieszkańcy, w tym rowerzyści, zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych - obiecywał w ubiegłym roku zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. Tymczasem w poniedziałek zawieszono na pół roku funkcjonowanie przyjaznej dla rowerzystów linii kursującej tunelem pod Martwą Wisłą. Z dwóch dotychczasowych linii pozostała już tylko jedna.



Czy przewoziła(e)ś rower autobusem kursującym tunelem pod Martwą Wisłą?

Nieprzyjemna niespodzianka przytrafiła się w poniedziałek rano pasażerom czekającym na autobus jadący przez tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Nie dość, że właśnie tego dnia zawieszone zostało kursowanie specjalnej autobusowej linii 258, to kierowca autobusu 158 nie wpuścił rowerzystów do środka.

Autobus zniknął z dnia na dzień

- Linia 258 dla rowerów pod tunelem została zawieszona?!?! Pomóżcie mi, do kogo mogę to zgłosić? 4 rowerzystów stoi i nie wiemy, co teraz zrobić. Jechać tunelem? Autobus 158 nas nie wpuścił. Dwóch już odpuściło i pojechali, z czego jeden w kierunku tunelu! Jak odjeżdżaliśmy, to stał jeden rowerzysta, którego autobus też nie wpuścił. Nie wiem, jak sobie ostatecznie poradził, ale ok. 7:30 ja ostatecznie zadzwoniłam po kolegę, który specjalnie po mnie przyjechał i wziął rower na pakę. Niestety i tak spóźniłam się do pracy - pisała na gorąco w serwisie społecznościowym Marta.
Kursowanie autobusów linii 258 zostało zawieszone i przywrócone zostanie dopiero w marcu. Kursowanie autobusów linii 258 zostało zawieszone i przywrócone zostanie dopiero w marcu.
Faktycznie, trójmiejscy rowerzyści zostali zaskoczeni nagłą likwidacją linii, która powstała po to, by nie dopuścić do tak niebezpiecznych sytuacji, jak przejazd rowerem tunelem pod Wisłą.

- Tak ciężko jednemu z oficerów było "wrzucić" ten artykuł np. tutaj lub na inne podstrony dla rowerowców? W i po maju grzejecie się w blasku wykręcanych przez nas kilometrów, a w takich podbramkowych sytuacjach zostawiacie nas na lodzie... Zapamiętamy - zżymał się Łukasz Franczak.
Rowerzyści mieli pretensje, że w dobie emaili, SMS-ów, messengerów, telefonów i portali społecznościowych, nie powinno być problemem, aby tak istotną zmianę zapowiedziano wcześniej, a nie informowano o niej po fakcie.

Zwłaszcza dla mieszkańców Nowego Portu likwidacja promu wciąż jest uciążliwa, odcinając dzielnicę od Portu Północnego. To nie ułatwia jej rewitalizacji. Zwłaszcza dla mieszkańców Nowego Portu likwidacja promu wciąż jest uciążliwa, odcinając dzielnicę od Portu Północnego. To nie ułatwia jej rewitalizacji.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz tak tłumaczy decyzję o zawieszeniu kursowania "rowerowej" linii 258:

- Bywały dni, że na jednym kursie podróżował tylko jeden pasażer przewożący rower, a w skali dnia przeważały kursy puste. O ile w typowy dzień powszedni wiosenny, w skali całego dnia przewożonych było przeciętnie około 13 rowerów, o tyle zimą średnio przewożono przeciętnie 4-5 rowerów. Dlatego podjęliśmy decyzję o przesunięciu pracy przewozowej z tej linii na inne, oblegane linie autobusowe, zwiększając tam liczbę połączeń. Autobusy "rowerowe" z większą liczbą miejsc dla rowerów zostały włączone do obsługi drugiej linii tunelowej, tj. 158. Ponadto, zwiększeniu ulegnie liczba kursów na linii 158, tak, aby więcej rowerzystów mogło skorzystać z przeprawy tunelowej. Linia autobusowa 258 ponownie zacznie funkcjonować wiosną przyszłego roku, kiedy naturalnie wzrośnie liczba rowerzystów, chcących z niej skorzystać.
Rowerzystów to nie przekonało.

- Rozumiem, że może się nie opłacać, jak w ciągu dnia autobus jeździ pusty, ale rano bardzo dużo osób korzystało z tego środka transportu. Zawsze też o tej 7 rano, gdy podjeżdżał autobus, to wsiadali do niego rowerzyści. Teraz zostaje jazda naokoło, a rano nie zawsze jest na to czas. W zeszłym roku we wrześniu, pamiętam, że mało było rowerzystów w tym autobusie, ale w tym roku dużo więcej, więc nie powinno się przywoływać ubiegłorocznych statystyk - przekonuje Marta.
Autobus przez cały dzień, ale w kratkę

Obecnie w dni robocze między godz. 6 a godz. 8 rano autobus linii 158, kursujący przez tunel od ul. Zimnej na Stogach w kierunku Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz, jeździ co 20 minut. Podobna częstotliwość utrzymana jest między 14 i 18. Przez resztę dnia autobus kursuje 1-2 razy na godzinę. Od teraz do wiosny na tej linii będą realizowane dwa dodatkowe kursy w porannym szczycie. Zmiany wejdą w życie w ciągu kilku najbliższych dni.

Zobacz rozkład jazdy linii 158

Linia 258 z przyczepką rowerową została wprowadzona, gdyż zwykłe autobusy nie wystarczały, by pokryć rosnące zapotrzebowanie przejazdowe ze strony rowerzystów. To niestety przykładowy efekt budowy infrastruktury, która nie uwzględnia zmieniających się priorytetów mobilności mieszkańców Trójmiasta, podróżujących dziś znacznie częściej, niż kiedyś, rowerem. Linia 258 z przyczepką rowerową została wprowadzona, gdyż zwykłe autobusy nie wystarczały, by pokryć rosnące zapotrzebowanie przejazdowe ze strony rowerzystów. To niestety przykładowy efekt budowy infrastruktury, która nie uwzględnia zmieniających się priorytetów mobilności mieszkańców Trójmiasta, podróżujących dziś znacznie częściej, niż kiedyś, rowerem.
- We flocie pojazdów obsługujących linię 158 wykorzystywane mają być odtąd autobusy z wewnętrznymi wieszakami na rowery, które pozwalają na jednorazowe przewiezienie ośmiu jednośladów - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku. - Jeśli chodzi o kursowanie autobusu linii 158 w popołudniowych godzinach szczytu, póki co dodatkowe kursy nie są przewidywane. Wynika to z mniejszego zainteresowania "rowerowych" pasażerów powrotem z pracy na pokładzie autobusu. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco i w razie potrzeby również o tej porze zwiększymy liczbę kursów.
Linia 258 zostanie przywrócona w marcu.

Komentarz

Tunele i mosty buduje się na kilkadziesiąt lub nawet sto kilkadziesiąt lat. W fazie planowania jest czas na to, żeby opracować normalny przejazd dla rowerzystów, budując dla nich i dla pieszych osobną nitkę, umożliwiając im korzystanie z tunelu serwisowego, bądź wprowadzając inne rozwiązanie. Zamiast myśleć przyszłościowo i od razu tworzyć spójną rowerową ramę komunikacyjną miasta, nieudolnie próbujemy coś sztukować. W Gdańsku mamy w ostatnim czasie cały szereg inwestycji opracowywanych wyłącznie lub głównie dla zmotoryzowanych i to błędne, nieaktualne już podejście do tworzenia miasta, mści się każdego dnia w postaci hałasu, ruchu, korków i na koniec w formie długich kolejek do aptek i lekarzy. Oprócz tunelu możemy wymienić choćby wiadukt na ul. Popiełuszki bez wytyczonych pasów rowerowych i chodnika. To nowoczesność na miarę lat 50. ubiegłego wieku.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • (2)

    Uruchomić na trasie Stadion - Westerplatte!!

    • 26 8

    • oto GDANSK własnie

      • 3 3

    • I kto będzie jeździł na takiej trasie???

      • 1 1

  • Jednym słowem ten cały gdański tunel to BUBEL (10)

    W Europie, tej cywilizowanej oczywiście takie tunele nie mają miejsca. W Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech projektuje się tunele nie tylko z myślą o zmotoryzowanych, ale także rowerzystach i pieszych. Często pod kątem pieszych i rowerzystów tworzy się dodatkowe przejścia, kładki, jak i tunele, ale zanim w naszym kraju zapali się nad głową rządzących taka żarówka, pewnie dawno zdążymy wyprowadzić się na Marsa ;-/

    • 82 26

    • bubel to masz pewnie

      na drugie co ?

      • 4 19

    • Rowerowa stolica. (3)

      taaa

      • 14 0

      • Temu zaściankowi do stolicy rowerowej jeszcze daleko (2)

        To że w centrum miasta, wzdłuż głównej osi i nad morzem są świetne drogi rowerowe nic nie znaczy, Wystarczy udać się w inne dzielnice i zobaczyć, że niczym wioski odcięte są od miasta, np: taka Osowa. Choć prowadzone były konsultacje, gdzie mają powstać drogi rowerowe, takowe nigdy nie powstały. Nie ma też sensownego połączenia tej dzielnicy z miastem. Chwaszczyno natomiast pociągnęło szeroki pas rowerowo-pieszy wzdłuż ruchliwej ul.Oliwskiej, do granic Gdańska, ale co z tego jak na zaściankowej Osowej nadal musimy kontynuować jazdę niebezpieczną szosą.

        • 12 2

        • (1)

          wymień chociaż jedną świetną drogę rowerową w centrum?

          • 2 0

          • 3 maja od huciska do opery

            • 2 0

    • Wystarczy wziąć kajak na rower i się przez Wisłę przeprawić, dla tak wysportowanych ludzi, to nie powinien być problem.

      • 2 3

    • Wyprzedziłes mnie Krzysztof i nie mam teraz co dopisac :) (2)

      • 5 0

      • Dodałbym że w krajach mniej cywilizowanych też są tunele z myślą o pieszych i rowerzystach (1)

        Podczas moich wypraw zarówno pieszych jak i rowerowych miałem okazję pokonywać na rowerze nawet 10 km tunel, a z buta 3 km. Światło zapalało się w nim automatycznie wraz z ruchem. Takie tunele są np: w Chorwacji, Czarnogórze, Gruzji! Polska to kraj chaosu budowlanego!

        • 5 0

        • A w takim

          A w takim Wietnamie czy Indiach rower to podstawa transportu

          • 0 0

    • Bo ta stolica rowerowa Polski, to wielka ściema

      Tak naprawdę wiele rozwiązań, to nie ułatwienia komunikacyjne dla rowerzystów, a zwykłe turystyczne DDR'y, gdzie ciągle trzeba zwalniać, zatrzymywać się na skrzyżowaniach wykonanych pod samochody. Nie ma mowy o szybkim dojeździe do pracy rowerem, no chyba, że komuś życie nie miłe. Mi już polski mistrz kierownicy raz rękę złamał potrącając na super gdańskiej ścieżce rowerowej, więc więcej nie będę ryzykował.
      To co robi Gdańsk, to taki z lekka bur.. komunikacyjny, gdzie niby promuje się komunikację miejską i rowery, a inwestycje i tak są dla samochodów.Po co np. planuje się Drogę Zielona za 2 mld, gdy za taką kwotę można by zbudować DDR'y łączące górny taras z dolnym, wykonać bus pasy i odnowić tabor autobusowy?

      • 4 2

  • (5)

    Urzędnik zawsze wie lepiej. To niech przypną tą przyczepkę za grubą kasę do 158. Pewnie za trudne.

    • 46 10

    • (1)

      Jakby miasto w okolicy sprzedało teren pod osiedle to od razu by autobus jeździł.

      • 20 2

      • Ale czy to właśnie nie jest idea autobusu?

        • 2 0

    • Za drogie . Homologacja kosztuje

      • 2 0

    • Masz rower możesz się bujnąć dookoła... (1)

      • 8 13

      • Masz samochód możesz bujnąć się do okoła

        • 15 4

  • skandal!

    Budyń oddawaj busa!

    • 41 13

  • Ale k**wa trudne. Wynająć busa, który będzie jeździł wyłącznie wówczas, gdy pojawią się rowerzyści. (6)

    Jeden bus wystarczy, bo gdy będzie stał sobie w brzydką pogodę na przystanku A, rowerzysta naciśnie przycisk na przystanku B i poczeka te 3 minuty.

    • 51 9

    • Człowieku. U nas to by musieli dodatkowy wydział w Urzędzie Miejskim do tego stworzyć, kilka lat badań, potem dwa przetargi z za drogimi ofertami i może coś by z tego wyszło. Nie da rady.

      • 40 1

    • Ale kto ma wynająć? Zrzeszenie rowerzystów gdańskich to ok. (4)

      • 6 6

      • a może projektant tunelu? (3)

        rozumiem, że na etapie projektowania policzono, że taniej będzie zorganizować specjalne linie autobusowe dla pieszych/rowerzystów przez tunel niż zbudować nitkę dla nich w tunelu. Czy może tego nie policzono?

        • 10 3

        • (2)

          "Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,450 mld złotych", czyli uważasz, że 700 baniek za nitkę dla rowerzystów to dobra cena? Pieszych pomijam, bo mając autobus do dyspozycji, nikt o zdrowych zmyłach nie będzie pokonywał takiego dystansu i różnicy wysokości.

          • 2 7

          • (1)

            No widzisz. Wydano półtorej bańki z podatków wszystkich mieszkańców miasta na tunel, z którego mogą korzystać tylko zmotoryzowani a przy okazji zlikwidowano jedyną alternatywę w postaci promu, z której mogli korzystać niezmotoryzowani.
            Nie uważasz, że coś tu jest nie tak?

            • 5 0

            • polska

              Jestem PEWNY na 100%, że popełniono przestępstwo, tylko nie wiem jakie, grubej niegospodarności, czy korupcji, czy obu na raz. Oraz, że to tak bardzo widać, że fakt, że jeszczenie ktoś za to nie siedzi w więzieniu świadczy dowodnie, że sprawcy dalej kontrolują naszą rzeczywistość.

              Tylko, że z tej mojej wiedzy NIC nie wynika. Nie zawlekę nikogo z tym do sądu, bo w naszym karykaturalnym sądzie tylko będą mieli ubaw. Nie podpalę, ani nie zabiję za to nikogo w odwecie, bo to grzech, nie będę sobie brudził rąk padliną.

              Nie ma wyjścia, sytuacja jest typowa, beznadziejna.

              • 0 0

  • (17)

    oj tam oj tam:) masz rower to pedaluj a nie do autobusu! zreszta juz po sezonie!

    • 44 62

    • Sęk w tym że w tunelu jest zakaz ruchu dla rowerów (15)

      ...i gdyby nie ten fakt, dawno jeździłbym rowerem przez tunel, jak w innych cywilizowanych krajach Europy.

      • 31 6

      • (2)

        zawsze mozna nad tunelem

        • 8 11

        • prom tez zabrali

          • 13 0

        • Rowerem wodnym?

          • 6 0

      • To wyprowadź się (1)

        do "cywilizowanych" krajów jak tobie słoju nie pasuje. Tylko nie zapomnij o rajstopach

        • 8 32

        • Kowboju. Stringi cię uciskają?

          • 3 1

      • A co dookoła to za daleko... (3)

        To jak jeździłeś jak tunelu nie było

        • 8 8

        • Gurom tylko rze promó tesz ni ma

          • 4 0

        • Pływał prom, gamoniu

          • 8 1

        • jak ci powiem żebyś sobie zaparkował gdzieś dalej i przeszedł 300 metrów to się zaplujesz ze złości.

          ale rowerem można cisnąc na około kawał drogi... widzicie tylko koniec własnego nosa.

          • 16 3

      • (5)

        w cywilizowanych krajach Europy nie rozbiera się linii kolejowych po to by rowerzyści mieli gdzie jeździć

        • 7 5

        • (2)

          a właśnie że tak

          • 3 1

          • (1)

            W Szwajcarii masz wąskotorówkę w górach i nikt nie myśli aby ją rozebrać. Na Pomorzu duża część została rozebrana aby zrobić rowerzystom ścieżki. Znasz może jakieś linie kolejowe w Holandii lub w Skandynawii rozebrane dla rowerzystów?

            • 2 2

            • PKP-PLK zwijały nieużywane tory

              Ścieżki na dawnych torach to nie był powód ich rozbiórki, tylko alibi - jedyny sposób, żeby infrastruktura, którą budowali nasi ojcowie nie zarosła. Rowerzyści nie mają z tym nic wspólnego.

              • 4 1

        • (1)

          chyba cie poniosło. Jak by były potrzebne to by ich nie rozebrali, a że nasyp wykorzystano, a nie go zlikwidowano całkowicie to chyba dobrze. Niech służy chociaż rowerzystom jak pociągów i tak nie ma sensu tam puszczać.

          • 3 1

          • one były potrzebne ale nie chciano ich remontować. Tym samym poszło się na łatwiznę zakładając że lepiej rozebrać i wybudować ścieżkę rowerową.
            Przy ilości aut w miastach każda linia kolejowa ma sens

            • 1 1

    • masz nogi, to chodź pieszo, a nie samochodem jeździsz ;)

      • 1 1

  • Jeszcze rok i zniknie na zawsze. (4)

    zresztą i tak to bezsens.
    nikt nie będzie kupował miesięcznego żeby jeden przystanek sobie przejechać... z rowerem.
    gdyby bus był za darmo zainteresowanie by było ale przecież chodzi o to by doprowadzić do likwidacji linii. wiadoma sprawa.

    • 37 7

    • (3)

      Co to znaczy za darmo? Nic nie jest za darmo misiu.

      • 6 3

      • wiec pokazuje i objasniam (2)

        za darmo znaczy w tym sensie że bez biletu.

        • 5 1

        • (1)

          W sensie bez biletu czyli bezpłatnie dla ciebie. Tylko ktoś inny za to zapłaci? Boże co za pasożyt.

          • 1 4

          • jak za wszystko. za jezdnie i parkingi(poza strefą) w miescie też nie płacisz, a korzystasz. Wiec jesteś nie mniejszym pasożytem od innych

            • 5 1

  • Trzeba będzie (3)

    Jeździć rowerem tunelem...na pewno będzie bezpieczniej

    • 33 7

    • (1)

      To proponuję 1 tys zł mandatu i zatrzymanie roweru. O wróć, takie okrutne propozycje można kierować tylko w stronę kierowców.

      • 2 7

      • pod warunkiem że parkowanie nieprzepisowe na chodniku/trawniku będzie kierowce kosztować nie mniej niż 10tys

        • 8 0

    • Trzeba będzie

      Trzeba będzie się zasadzić i taki rowerek docisnąć do barierki / oczywiście niechcący /

      • 0 1

  • (1)

    Ja to rozumiem tak - Gdańsk jest wrogiem mieszkańców

    Gdańsk zwalcza ruch samochodowy i zwalcza ruch rowerowy.

    • 28 8

    • g*wno rozumiesz

      • 4 7

  • po autobus masz rower (2)

    to pedałuj

    • 24 26

    • też jestem zdania że w tunelu powinna być droga dla rowerów nie żaden autobus

      • 26 4

    • pamiętasz jaki jest raban jak tunel jest zamknięty z powodu awarii albo kolizji albo prac konserwacyjnych?

      kto krzyczy najbardziej? państwo co pupy do foteli samochodowych ma przyrośnięte!
      już niedługo staniecie w tych korkach na amen ale prędzej zadusicie nas spalinami!
      prom na szczęście niedługo wróci

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum