Apel czytelnika: wyjdźcie z mroku i noście odblaski
Niewidoczny pieszy na przejściu.
Robi się coraz szybciej ciemno, a po przestawieniu zegarków na czas zimowy zmiana będzie diametralna. Dlatego nasz czytelnik apeluje do pieszych i rowerzystów, by nie zapominali o odblaskach oraz obowiązkowym oświetleniu. Oto list pana Bartka.
W związku z tym, że coraz szybciej robi się ciemno, ale wciąż jest dość ciepło, więc wiele osób nadal porusza się z wyłączeniem samochodu czy komunikacji publicznej - problem staje się poważny.
Zero oświetlenia, zero odblasków
Nie ma wieczoru, podczas którego nie minąłbym kilku czy nawet kilkunastu osób poruszających się po drogach dla rowerów bez oświetlenia lub chociaż odblasków. Tanie lampki rowerowe można kupić już nawet za 20 zł, odblask to często dosłownie kilka złotych. Trudno mi uwierzyć, że ludzi nie stać na zakup takich rzeczy.
Sam posiadam w swoim rowerze kilkanaście odblasków, a także trzy lampki rowerowe: przednią, tylną oraz latarkę - czołówkę. Dzięki temu wiem, że jestem dobrze widoczny po zmroku.
Odblask to nie ujma na honorze
Problem dotyczy również pieszych na drogach wspólnych, gdzie jest dopuszczony ruch rowerowy. Posiadanie odblasku to nie jest żadna ujma na honorze, dzięki temu dbamy o bezpieczeństwo własne oraz innych ludzi.
Miasta mogłyby stworzyć cykliczną akcję pod hasłem np. "Wyjście z mroku", polegającą na rozdawaniu odblasków w różnej postaci osobom np. spacerującym bulwarem nadmorskim czy w pobliżu gorzej widocznych ścieżek rowerowych, osobom na hulajnogach, łyżworolkach, w końcu też rowerzystom, którzy dość lekko podchodzą do obowiązku posiadania odblasków.
Po ciemku biegnie ulicą (21 opinii)
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2022-10-22 20:37
Uwazam że kierowcy nawołujący do noszenia odblasków (63)
To ta sama grupa która, niby zatroskana o ekologię, proponuje usuwanie przejść dla pieszych :) Logika ta sama: wszyscy mają wkoło nas skakać, aby nam było wygodniej, aby rozwiązać problem, który my tworzymy. Odpowiadam - cmoknijcie się w łokieć, to wy macie uważać. Jak nie widzicie już pieszych, to czas oddać prawo jazdy.
- 120 376
-
2022-10-22 20:44
(27)
Masz racje, w końcu piesi maja pierwszeństwo i są nieśmiertelni. Niech wszyscy cmokną ich w łokieć, a nie zmuszają do uważania.
- 77 30
-
2022-10-22 21:16
Kot (20)
Odwracasz kota ogonem. Kierowcy chcą, żeby ludzie nosili odblaski, żeby dalej mogli gnać. Łamanie ograniczenia prędkości na ulicach miasta, czy wsi to standard. A w terenie zabudowanym odblasków się nie nosi. Praktycznie wszędzie, gdzie pieszy może się pojawić na jezdni (bo np nie ma chodnika) ograniczenie jest do 30kmh. Jak przy takiej prędkości można nie zauważyć człowieka na drodze? Otóż można, jak się jedzie szybciej...
- 45 98
-
2022-10-22 21:56
Wierz mi że jak się człowiek odpowiednio ubierze to w mroku zlewa się z okolicą (4)
I nawet jak 10 km/h będziesz jechał to nie zauważasz bo będziesz myślał że widzisz otoczenie a nie człowieka. Więc albo odblaski albo oświetlone przejścia.
- 79 24
-
2022-10-23 11:30
przypuszczalnie nawet w strefie zamieszkania nie zdarza ci się jeździć z prędkością 10 km/h
Gdybyś miał(a) doświadczenie w jeździe bez lekceważenia limitów prędkości (do 20 km/h w strefie zamieszkania, do 30 km/h w strefie Tempo 30) do byś nie wypisywał(a) takich dyrdymałów. Samochód jadący z prędkością 20 km/h można zatrzymać praktycznie w miejscu, przy prędkościach do 30 km/h samochód z zapalonymi światłami umożliwia zauważenie każdego
Gdybyś miał(a) doświadczenie w jeździe bez lekceważenia limitów prędkości (do 20 km/h w strefie zamieszkania, do 30 km/h w strefie Tempo 30) do byś nie wypisywał(a) takich dyrdymałów. Samochód jadący z prędkością 20 km/h można zatrzymać praktycznie w miejscu, przy prędkościach do 30 km/h samochód z zapalonymi światłami umożliwia zauważenie każdego ruchomego obiektu w zasięgu dostrzegalnym przez przednią szybą samochodu i zatrzymanie się tak, by pieszego przepuścić. Dużo ważniejsze jest promowanie przestrzegania (nie lekceważenia) limitów prędkości niż promowanie noszenia odblasków przez pieszych na terenie zabudowanym.
- 11 27
-
2022-10-23 13:03
(2)
Jestem za obowiazkowymi badaniami IQ przy testach na prawko. To, co wypisuja niektorzy kierowcy polscy, dyskwalifikuje ich jako prowadzacych pojazd mechaniczny. Skoro nie widzisz - domagaj sie od zarzadcow drog ich oswietlania, a nie bialych kurtek od pieszych! Poki sa nieoswietlone, nie jezdzij po zmroku, jezeli nie widzisz, a jak chcesz jezdzic, hamuj prewencyjnie przed kazdym przejsciem!
- 19 17
-
2022-10-24 11:10
Nie wydaje Ci się, że do tego służa jezdnie - (1)
żeby po nich jeździć?
- 5 1
-
2022-10-24 17:57
napisz jeszcze, że ziemia przeznaczona jest dla ziemniaków
jezdnie w strefie zamieszkania służą nie tylko do jeżdżenia. Przejścia dla pieszych przez jezdnie służą także do chodzenia. Na jezdniach jeżdżą nie tylko samochody, ale także inne pojazdy, np. motocykle i rowery. Po poboczach jezdni chodzą piesi i jeżdżą rowerzyści.
- 0 2
-
2022-10-22 22:51
(12)
Pojedź kiedyś autem w ulewie pod światła samochodów z przeciwka na ulicy bez latarni i zobacz pieszego ubranego na czarno młotku nie masz pojęcia o czym mówisz
- 92 19
-
2022-10-22 23:03
To jedz wolniej (11)
Czy nie możesz?
- 30 64
-
2022-10-22 23:13
(5)
Nawet jak będzie jechał 5km na godzinę to może nie zauważyć. Widać że nigdy samochodu nie prowadziłeś a myślisz że wiesz wszystko.
- 71 28
-
2022-10-22 23:48
(4)
Ja prowadze codziennie. Szczerze? Nie mam tego typu problemow. Ale jestem frajerka i dostosowuje predkosc do warunkow. Gdybym w okreslonych warunkach przy niskiej predkosci nie widziala ludzi, nigdy nie usiadlabym za kierownica.
- 28 55
-
2022-10-23 00:18
Do czasu
- 25 13
-
2022-10-23 08:09
(2)
Jakbys jeździła codziennie, to byś takich głupot nie pisała.
- 42 20
-
2022-10-23 08:40
(1)
Gdybys nie mial kurzej slepoty, nie zwalalbys na pieszych i ich ubranie.
- 19 35
-
2022-10-23 09:32
Chcesz to się maskuj i narażaj na potrącenie po zmroku. Nie moja strata.
- 24 16
-
2022-10-23 10:05
(4)
Mamy jechać w tempie idącego człowieka id..to ? Może niech tzw piesi zaczną się stosować do przepisów które także ich dotyczą
- 20 12
-
2022-10-23 12:53
(3)
Tak, masz jechac w tempie idacego czlowieka. Ja bym tak zrobila, gdybym siedzac za kolkiem nic nie widziala. Tak naprawde osoby zglaszajace niedowidzenie po zmierzchu maja powazny problem okulistyczny, o ktorym nie wiedza. Radze sie udac do specjalisty. Ale nie chcecie, to nie idzcie, widocznie wolicie siedziec i swiadomosc, ze zabiliscie czlowieka.
- 13 19
-
2022-10-23 13:42
Ten zabity będzie na pewno zadowolony, ze miał racje i pierwszeństwo.
- 15 6
-
2022-10-23 17:31
nikt tak jeździć nie będzie pierdoło saska bo całe miasto stanie w wielkim korku
- 8 3
-
2022-10-24 12:51
To nie jest problem niewidzenia po zmroku
Ja mam "psychotesty" co 3 lata, w tym badania olśnienia, stereoskopowe i inne. Nie ma żadnego problemu dostrzec pieszego w nocy, nawet bez odblasków - grunt to mieć światła.
Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy jadą pojazdy z naprzeciwka, szczególnie z mocnym ledowymi światłami, szczególnie w poranną lub popołudniową szarugę, gdy kontrast nieba jest najmniejszy.- 3 0
-
2022-10-24 12:10
widać, że nie prowadzisz samochodu
i nie masz pojęcia jak nieraz na oświetlonej drodze możesz być niezauważony
- 1 2
-
2022-10-26 09:32
jak jedziesz w zabudowanym 100 to nawet czyjś odblask Ci nie pomoże, a równie dobrze możesz jechać i 50 i stuknąć nieoznakowanego pieszego, chcesz zobaczyć jak wygląda potrącenie przy 50km/h? zadzwoń do mnie to się umówimy i przetestujemy
- 0 1
-
2022-10-23 01:37
(4)
W normalnych krajach takich jak np Holandii, przy przejściu dla pieszych to auto ma pierszeństwo. A u nas cały czas robi się z kierowców dojne krowy do wyciągania kasy. Komu łatwiej się zatrzymać? Jednej babie na przejściu czy 15 samochodom?
- 20 30
-
2022-10-23 02:07
Absolutnie odwrotnie! W kazdym cywilizowanym kraju pieszy jest swiety.
- 27 18
-
2022-10-23 08:14
Serio?
Z jakiego domku kempingowego ty wylazles?
- 22 4
-
2022-10-23 11:13
No to musi być trolowanie
albo komentator nigdy nie przekraczał zachodniej granicy - o holenderskiej to już w ogóle nie mówiąc
- 16 1
-
2022-10-23 20:15
Ty chyba w Holandii po Gorzowem byłeś.
- 3 1
-
2022-10-23 13:00
Wlasnie dlatego, ze piesi sa smiertelni, a ty za kolkiem jestem potencjalnym morderca, masz obowiazek zatrzymac sie przed przejsciem, na ktorym lub obok ktorego ktos jest. Jesli nie widzisz, czy tak jest faktycznie - tym bardziej masz taki obowiazek, durna istoto!!!
- 7 3
-
2022-10-22 21:19
same mądrości (6)
Ależ ty gł.pi jesteś.. Nie chcesz nie noś... ale jak trafi cię, na pasach to - przez twoją głupotę jakiś Pan/Pani za kierownicą nie dosyć, że będą mieli do końca życia traumę, stracą prawko i trafią za kraty... Ty będziesz (nadal) głupi i oby nie martwy ale inni.... Obyś ty nie potrącił kogoś!
Odblaski są ok. Noszę ja ,żona i dwójka moich córek.
Zanim wydasz z siebie takie wypociny to pomyśl...no chyba, że cię to za bardzo boli...- 51 20
-
2022-10-22 21:46
ty własnie buraczku popisałes sie swoja igłupotą i ja potwierdziłes i jak kogos potracisz buraczki to bedzie twoja wina (5)
nikogo wiecej
- 15 44
-
2022-10-22 22:53
(4)
Przecież to że ty widzisz samochody cymbale nie oznacza że kierowcy są w stanie ciebie zauważyć zwłaszcza kołku kiedy z przeciwka świeca im po oczach inne pojazdy
- 36 12
-
2022-10-22 23:06
Tak sobie czytam waszą dyskusję (3)
i zaczynam się zastanawiać, czy kierowca potrafi sklecić wypowiedź bez wyzwisk.
- 15 26
-
2022-10-22 23:49
Polski nie, zachodni tak. Roznia sie jeszcze tym, ze tylko ten pierwszy ma problem z pieszymi.
- 16 11
-
2022-10-23 00:22
(1)
Poczytaj sobie dyskusję z rowerzystami nt. braku pierwszeństwa na przejazdach przed wjazdem roweru na przejazd, albo o nakazie jazdy ddr i cpr. Zobaczysz tam grupę jeszcze bardziej wulgarną niż kierowcy - rowerzystów, na których roszczeniowość narzekają nawet leśnicy.
- 9 16
-
2022-10-23 05:19
Taaa, i rybacy dalekomorscy też.
- 13 4
-
2022-10-22 21:40
widać (2)
że masz niskie IQ i za kierownicą nigdy nie siedziałeś. Mam nadzieję, że kiedyś w ciebie ktoś wjedzie.
- 11 16
-
2022-10-22 22:24
Ja jestem kierowcą i zarówno
cieszę się z przejść naziemnych, jak i umiem zachować szczególną ostrożność. Przestań zrzucać na innych odpowiedzialność, która na Tobie ciąży.
Zaś życzenia, żeby ktoś w niego wjechał pokazuje jak bardzo złą osobą jesteś. "Mam nadzieję, że odbiorą Ci dziecko", parafrazując Ciebie.- 21 14
-
2022-10-23 05:20
Nie mów tak, to okrutne.
Przecież ten biedak który wjedzie w cymbała będzie miał straszliwe kłopoty!
- 3 15
-
2022-10-22 21:45
Masz całkowita racje bo rozwiazanie jest proste jesli nie masz widocznosci masz obowiazek zwolnic!!
To takie typowe ze buraczki zrzucają wine i odpowiedzialność na pieszych !
- 20 19
-
2022-10-22 21:47
a ja uważam, że ty jesteś głupszy niż ustawa przewiduje...
- 4 8
-
2022-10-22 22:27
Kierowca (3)
Zapraszam za kierownicę, najlepiej jak wracasz z pracy, zmęczony, jest ciemno, mokro na drodze po deszczu, lub też sucho, jak kto woli. Z na przeciwka jedzie auto, którego światła cię lekko oślepiają, a pobocze idzie pieszy, którego nie widzisz aż do momentu dojechania do niego na kilkanaście metrów... Na reakcje może być za późno... Jako kierowca,
Zapraszam za kierownicę, najlepiej jak wracasz z pracy, zmęczony, jest ciemno, mokro na drodze po deszczu, lub też sucho, jak kto woli. Z na przeciwka jedzie auto, którego światła cię lekko oślepiają, a pobocze idzie pieszy, którego nie widzisz aż do momentu dojechania do niego na kilkanaście metrów... Na reakcje może być za późno... Jako kierowca, pieszy, rowerzysta, motocyklista wiem po kilkudziesieciu latach różnego doświadczenia, że na bezpieczeństwo składa się wiele czynników. Zasada ograniczonego zaufania i nie pchamy się pod koła bo mamy pierszeństwo, bo kierowca przecież nas widzi itp... Myślmy i dbajmy o siebie! Pozdrawiam!
- 36 15
-
2022-10-22 23:51
Dyskusja nie dotyczy pobocza! Na poboczu jest obowiazek odblasku!!!
- 9 9
-
2022-10-23 01:31
Jak jesteś na tyle zmęczony że nie ogarniasz otoczenia - zamów kur** taksówkę. Tak samo jak przy alkoholu, jak masz problem z szybką reakcją nue powinieneś jechać
- 22 23
-
2022-10-23 12:28
Ja np. jak nie jestem w stanie jechać autem to nie jadę
A nie każę wszystkim przebierać się w światełka.Ale ty musisz jechać prawda? To że możesz komuś zrobić krzywdę to poświęcenie na które jesteś gotów.
- 13 7
-
2022-10-22 23:30
(9)
Niestety, ale poza Twoją opinią jest jeszcze fizyka. Niezależnie, jak kierowca by się starał, nie jest w stanie zauważyć z daleka osoby ubranej na czarno w mroku, nawet jakby jechał poniżej dopuszczalnej prędkości, a jak już go zauważy, to często nie jest w stanie wyhamować. Obejrzyj sobie filmy w necie, jak widać dziecko ubrane na czarno na przejściu i jak na kolorowo.
- 28 14
-
2022-10-23 02:13
(8)
I jaki z tego wniosek geniuszu? Dziecko ma byc ubrane jak do komunii czy moze raczej jego wysokosc kierowca ma sie przed kazdym przejsciem prewencyjnie zatrzymac skoro jest slepy po ciemku??? Zapamietajcie polskie jelopy za kolkiem: pieszy jest na przejsciu u siebie, wy przejezdzacie przez nie jedynie grzecznosciowo! Waszym obowiazkiem jest pokonac przejscie w sposob gwarantujacy kazdemu pieszemu bezpieczenstwo!
- 19 22
-
2022-10-23 08:12
(2)
Jelopie zapamiętaj raz na zawsze: pieszy na przejściu NIE jest u siebie bo przejście jest częścią jezdni a jezdnia należy do samochodów!
- 13 16
-
2022-10-23 11:15
Ciekawa teoria, której przeczą już pojęcia podstawowe na samym początku PoRD
- 9 0
-
2022-10-23 12:15
Zachowujecie się jak dzieci. Nikt z was nie jest u siebie
Jezdnia, chodnik i przejście są częścią drogi. A droga nie jest waszą prywatną własnością. Stosujcie przepisy i uważajcie na siebie i innych. Tylko tyle.
- 7 0
-
2022-10-23 08:13
(4)
Wniosek z tego taki, że będąc paniskiem na przejściu to ty w razie wypadku wylądujesz na cmentarzu jelopie.
- 8 14
-
2022-10-23 08:45
(3)
Oj tak jelopie. A kobieta w krotkiej kiecce prosi sie o gwalt. Troszke was, jelopy, ustawodawca wychowal tym obowiazkiem zatrzymania sie przed przejsciem, do ktorego podchodzi pieszy, ale jest jeszcze wiele do zrobienia, zeby wolski kierofca sie ucywilizowal.
- 14 9
-
2022-10-23 09:04
(2)
Oczywiście jelopie, ustawa opanujesz prawa fizyki. Powodzenia.
- 2 12
-
2022-10-23 10:40
(1)
w polsce obowiązuje inna fizyka niż w reszcie świata
pewnie dlatego mamy inne nagrody Nobla z fizyki (za polski ład) niż reszta świata- 11 2
-
2022-10-23 17:17
Fizyka obowiązuje ta sama, niestety kultura inna
- 2 0
-
2022-10-22 23:44
Popieram w 100%. Moze jeszcze mam chodzic w kasku, skoro na mojej drodze dopuszczony jest ruch rowerowy i ktos mnie moze nie zauwazyc?! Nie widzisz pieszych po zmroku? Mam prosciutkie rozwiazanie: kup okulary, jezdzij wolniutko albo zejdz z roweru!
- 12 17
-
2022-10-23 08:38
Ale założenie takiego odblasku nie przyniesie ci ujmy a zdrowie czy życie może uratować .
- 5 11
-
2022-10-23 09:41
Nie rozumiem marudzenia
Odblask to zwiększone bezpieczeństwo. Wie to nawet dziecko. Jest to oczywista prawda oraz fakt niezaprzeczalny.
- 5 12
-
2022-10-23 10:40
Popieram. Jak Cię zmiecie ciężarówka z pasów nocą, to pamiętaj wytłumaczyć kierowcy, że miałeś pierszeństwo :)
- 5 11
-
2022-10-23 11:03
Dokładnie
Lepiej bym tego nie określił.
- 1 0
-
2022-10-23 11:18
(3)
pierdo lety możesz sobie opowiadać dopóki Cie ktoś nie dybnie na przejściu, życie jest najważniejsze! a w krajach o ucywilizowanym ruchu drogowym jak Norwegia czy Niderlandy odblaski to norma! nikt o zdrowych zmysłach bez nich nie wychodzi na spacer, odblaski mogą być różne, brelok na plecaku, elementy obuwia kurtki, lepiej schować swoją dumę w kieszeń i żyć niż być pseudointelektualistą w grobie
- 4 9
-
2022-10-23 12:57
(2)
Nie ma takiego kraju jak Niderlandy, nieuku! Polskie nazwy krajow ustala Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej. Nie rząd Holandii! :D
- 4 3
-
2022-10-23 17:33
a co to zmienia?W krajach zachodnich pieszych się szanuje bo piesi szanują kierujących pojazdami i za rozsądne jest ubieranie odzieży zawierającej elementy odblaskowe
- 2 1
-
2022-10-26 09:33
nie interesuje mnie jak Polacy mówią na Niderlandy, Niderlandy były są i będą
- 1 0
-
2022-10-23 09:05
(7)
Ja również mam apel do kierowców: nastawiajcie światła prawidło, bo często oślepiacie pieszych oraz rowerzystów, a przede wszystkim zwalniajcie na przejściach dla pieszych.
- 113 23
-
2022-10-23 09:25
(3)
Akurat ten problem, szczególnie źle ustawionych świateł, dotyczy głównie rowerzystów i hulajnóg. Każda hulajnoga na minuty i co drugi -trzeci rower oślepiają strasznie.
- 16 5
-
2022-10-23 12:06
Tak (2)
Hulajnogi na minuty to nie wiem co tam mają zamontowane, ale strasznie daje po oczach
- 6 1
-
2022-10-23 12:17
Są takie mocne lampy
- 1 0
-
2022-10-24 11:23
Magda za nisko, przez to nie może być skierowane pod kątem w dół
- 0 0
-
2022-10-23 10:15
bartek jest wojciechem -kolejna sciema ;) (1)
" Oto list pana Bartka. "
- 9 2
-
2022-10-23 10:36
I się wydało.
Większość listów od "czytelników" to zapewne twórczość redaktorów portalu.
- 8 2
-
2022-10-23 14:29
pieszy z relefonem przy uchu
- 0 3
-
2022-10-22 23:54
(2)
Na filmiku kierowca z kamerką zatrzymał się przed pasami, więc pozostali dwaj kierowcy dobrze wiedzieli, że ktoś po nich idzie i że też powinni się zatrzymać, a nawet nie zwolnili. Jasne, typka było słabo widać i rozumiem apel o odblaski, ale tu by się przede wszystkim przydał apel do kierowców o nieignorowanie przejść dla pieszych.
- 114 33
-
2022-10-23 01:40
Nie ma domyslac sie
Pewnie tem co się zatrzymał dodatkowo oślepił ich światłami ( Suv) I nawet nie ogarnęli czy stoi czy jedziesz
- 8 14
-
2022-10-24 13:51
Całkowicie przeciwnie
Pieszego nie widać właśnie dla tego że naprzeciwko był inny samochód, a pieszy "przechodzący przez światła reflektorów" jest właściwie niewidoczny. To czy samochód stał przed przejściem czy jechał jest również dość trudne do oceny w takiej sytuacji
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.