rowery

500+... na rower dla Włochów

Włosi wprowadzą dopłatę do zakupu rowerów dla swoich obywateli.
Włosi wprowadzą dopłatę do zakupu rowerów dla swoich obywateli. Ekaterina Belova/123rf.com

500+ dla rowerzystów? Taki projekt w środę 11 maja zatwierdził włoski sejm. Obywatele Włoch dostaną aż do 500 euro dopłaty na zakup roweru, który w czasie po pandemii ma stać się na terenie kraju uprzywilejowanym środkiem transportu.

Czy włoski projekt dotyczący "500+ dla rowerów" to dobry pomysł?

tak 77%
nie 15%
nie mam zdania w tej sprawie 8%
zakończona Łącznie głosów: 596

W dokumencie nazwanym "Decreto Rilancio", usankcjonowanym kilka dni temu, znalazł się zapis dotyczący pomocy finansowej dla osób chcących zakupić rower.

Jakiś czas temu pisaliśmy o działaniach kilku europejskich krajów - Niemiec, Czech, Węgier i Finlandii - które szybciej niż inne zezwoliły na jazdę rowerem w trakcie pandemii i przygotowały specjalne udogodnienia dla rowerzystów. W ramach odmrażania gospodarki, także Włochy planują szereg działań, mających na celu popularyzowanie jazdy rowerem jako najlepszego środka transportu po mieście.

Wygląda również na to, że trend popularyzowania jazdy rowerem nadchodzi także do Polski:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



60% dopłaty dla Włochów



W artykule 205 włoskiego dekretu znalazł się zapis o gwarantowanej dopłacie do zakupu roweru, która może wynieść aż 500 euro. Rząd zamierza zwrócić 60% kwoty wydanej na rower pomiędzy 4 maja a 31 grudnia 2020 roku w maksymalnej wysokości 500 euro. Bonus ten przysługuje mieszkańcom miast 50-tysięcznych i większych, niezależnie od tego, ile zarabiają.

Łącznie rząd ma zamiar wydać na ten cel 125 milionów euro. Włochy są największym w Europie i jednocześnie drugim najpotężniejszym na świecie producentem rowerów.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Zamysł dobry, ale u nas by go spieniężono na passatab5/czy z drugiej mańki na karnet na openra. Nie dawac. Zresztą zaraz wylęgną się roszczeniowi Janusze i Janusze byznesu

    • 29 14

    • To jest kolejny dowod na to, ze zasilki sa nieefektywne w ogolnym rozrachunku. Ja, pomimo, ze jestem przeciwny rozdawnictwu, sam bym wzial taki zasilek i kupil opony do samochodu...

      Gdybym mial dzieci to bralbym 500+ (chociaz sa pewnie bardziej potrzebujacy ode mnie) bo i tak mi panstwo zabiera wiec chociaz sobie odbiore to co mi ukradli - ulomnosc socjalizmu.

      • 9 6

  • Brawo Włosi! Może starówka nie taka jak w Gdyni ale zawsze... Czy są tam rowery Mevo ? (3)

    • 13 18

    • Kup sobie rower i przestań jęczeć o tym mevo

      • 7 2

    • jaka starówka?

      • 2 1

    • w sporej części dużych włoskich miast są systemy roweru miejskiego

      • 1 0

  • Znając Włochów wnioski o dotacje złożą nawet ci, którzy polegli za Garibaldiego.

    • 35 4

  • Ech Wlochy Wlochy.... (2)

    Pamietam moje mlode lata, 11 lat przepracowalem zbierając melony ma wloskiej plantatione. Do pracy zwykle dojezdzalem rowerem! Taka poranna przejazdzka byla idealna na kaca, ktory czwsto mialem, poniewaz wlasnie podczas pobytu w Italii wpadlem w alkoholizm - coz, wino, kobiety i spiew, coz poradzic shadow and sand, czuway!

    • 15 19

    • Sven- człowiek renesansu :)

      • 10 2

    • 11 lat?

      • 0 2

  • jak widać coraz większa bieda u Włochów i chyba inflacja też szaleje (1)

    u nas za 500 EUR to i starego TDI się kupi, a rowerów ze cztery

    • 15 11

    • Odwrotnie, ze cztery stare tdi i pół dobrego roweru

      • 19 4

  • Ceny rowerów pójdą o 60% w górę. (3)

    Standardowa procedura przy takim rozdawnictwie jak np. gdańskie bony żłobkowe.

    • 42 2

    • byl taki zespoł - zlodzieje rowerów (1)

      • 0 1

      • Film włoski 1948

        Ladri di biciclette

        • 4 0

    • Jest nadprodukcja rowerów. Ceny pójdą w górę bo nie będzie rabatów, które były do tej pory wręcz obowiązkowe.

      • 2 1

  • Nawet mnie ciekawi czy z automatu podniosą ceny rowerów.

    • 17 3

  • No ja tam bym jednak wolał żeby inwestowali w infrastrukturę. uspokajali ruch itd itp (3)

    Rowery nie są takie drogie. Każdego stać.
    Rowery miejskie też wszędzie są i są wygodniejsze w użytkowaniu od prywatnych .... no tak wszędzie są od lat... poza trójmiastem :D

    • 15 5

    • Infrastruktury jest aż nadto.

      Szeroka, gładka, bez poprzecznych krawężników czy szykan, spójna i sięgająca w każdy zakamarek miasta.
      Wystarczy że samochodziarze się posuną.

      • 4 1

    • Rowery nie są takie drogie. Każdego stać.

      kolego ty chyba nie wiesz ile kosztuje "sredniej " klasy rower... ile kosztuje elektryk ...
      p.s wiem rower w auchan mozna kupic za 800 zlotych -samochod tez mozna kupic za 2500.

      • 1 2

    • Też inwestują w drogi i organizacje ,a dotacje sa bardzo dobre.

      • 1 0

  • (9)

    500+? Nazywajmy rzeczy po imieniu - zasilek na rower, na ktory zloza sie wszyscy wlosi pod przymusem.

    Z socjalizmem jest jeden kluczowy problem - Na zmuszanie kogos do czegos traci sie energie i zasoby, w przeciwienstwie do sytuacji gdzie kazdy jest wolny i robi cos dobrowolnie. Socjalizm, zuzywajac zasoby na przymuszanie ludzi do placenia coraz wyzszych podatkow jest zatem skrajnie nieefektywny.

    • 36 8

    • Taaa (5)

      Najbardziej dobrowolne jest takie kształtowanie wspólnych przestrzeni, że bez pancernej puszki strach z niej korzystać...
      To taka wolność jak w dżungli.
      W jednym muszę przyznać rację. Na zmuszanie do używania samochodu traci się sporo energii i zasobów.

      • 8 9

      • (4)

        Nie ma obowiazku posiadania samochodu. Jest obowiazek placenia podatkow. Nie rozumiem argumentu, ktory podales bo jest logicznie pozbawiony sensu.

        • 7 3

        • Pokorzystaj z jezdni rowerem zgodnie z prawem to pogadamy. (3)

          Chodzi mi o to, że kształt infrastruktury, kształt prawa i wynikająca z tych rzeczy 'kultura jazdy' kierowców sprawia że nie ma możliwości bezpiecznego korzystania z tej rzekomej wolności w sposób inny niż samochodem.
          To gdzie ta wolność?

          • 6 6

          • (2)

            Nie korzsystam z jezdni rowerem bo cenie sobie swoje pluca. Korzystam z roweru w lesie. Ksztalt infrastruktury az nadto faworyzuje rowerzystow kosztem innych uczestnikow drog. Zgodnie z prawem rowerzysci nie sa dyskryminowani w zaden sposob. Ba! sa wrecz uprzywilejowani nie placac OC, nie zdajac egzaminu i nie partycypujac w kosztach infrastruktury. Masz wolnosc jezdzenia rowerem wsrod spalin - tu jest twoja wolnosc, o ktora pytales. Nikt ci natomiast nie kaze jezdzic ani rowerem ani samochodem wiec masz tez wolnosc wyboru.

            wolnosc =/= przywilej

            • 6 9

            • Lewitujesz w alternatywnej rzeczywistości . (1)

              Po kolei.
              Powietrze w samochodzie wdychasz to samo co na rowerze. Czasem mniej, czasem więcej ale to samo.
              Zasady projektowania jezdni (szerokość, krzywizny, promienie widzialności, oznakowanie itd.) na pierwszym miejscu stawiają charakterystykę szybkiej jazdy samochodem. Rowerzyści nie są w żaden sposób w tych zasadach uprzywilejowani.
              Kształt tzw. infrastruktury rowerowej to w większości ponury żart i jedynym sensem jej istnienia zazwyczaj jest usunięcie rowerzystów z jezdni a nie żadne przywileje.
              Co do OC to ubezpieczenie jest nieobowiązkowe co jednak nie zwalnia z odpowiedzialności. Co do infrastruktury to ta miejska jest finansowana z podatków od wszystkich mieszkańców (nie tylko zmotoryzowanych) co przy kolosalnej dysproporcji nakładów na różne typy infrastruktury jest kolejnym przykładem uprzywilejowania zmotorozywanych.
              I nie mówimy o tym, że ktoś mi każe jeździć samochodem tylko że stan faktyczny uniemożliwia jeżdżenie rowerem bez ryzyka utraty życia mimo, że formalnie mi wolno.
              Jeżeli to nazywasz wolnością to nie mam pytań i możemy zakończyć tę jałową rozmowę.

              • 8 5

              • Samochody wyposazone sa w filtry kabinowe. Wysilek fizyczny rozszerza naczynia krwionosne. "kolarzuj" dalej w spalinach smialo.

                A jak maja byc projektowane jezdnie? Do wolnego jezdzenia samochodem? Kto tu lewituje w alternatywnej rzeczywistosci?

                Masz pretensje bo boisz sie jezdzic rowerem po ulicach. Mozesz to robic (masz wolnosc) ale to za malo. Dlatego nazywaja was najbardziej roszczeniowa grupa uzytkownikow drog. Nikt was nie lubi bo jestescie pazerni i krnabrni. Uwazacie, ze nalezy wam sie wogole osobna droga i cala infrastruktura z ktorej notabene nikt nie korzysta! Od Listopada do Marca mozna na palcach jednej reki liczyc ludzi jezdzacych rowerem rano do pracy. Raz jeszcze - wolnosc nie rowna sie przywiliej. Mozesz jezdzic rowerem, mozesz nawet poleciec w kosmos na rowerze jezeli ci sie to uda. Idac twoim tokiem rozumowania to ja chce miec wolnosc w kwestii posiadania wielkiego domu z basenem nad morzem! No zrobze tak czlowieku zebym mial bo przeciez w mieszkaniu sie zyc nie da!

                • 7 8

    • (1)

      Już jakiś korwinista szczeka że państwo nie powinno finansować inwestycji z podatków tylko z księżyca heheh srorvin pippke

      • 5 10

      • To nie moja wina, ze brocze po kostki w glebinach twojego intelektu...

        • 10 3

    • Tak samo 'pod przymusem', składasz się na realizacje progrmu zdrovve love, programy integracji romów,

      remont teatru, wynagrodzenia dla 'pilkarzy' arki, czy utrzymanie uchodzców. Ja również uważam, że podatki powinny być niższe i niech ludzie samemu wybiorą za niezrabione pieniądze czy chcą wesprzeć romów, uchodzców, piłkarzy, a może kupić sobie rower. Niech żyje Korwin! : )

      • 3 0

  • rower

    ja bede miala 2 rowery i bedzie 1000 + co miesiac fajnie .

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »