Wydmy Lubiatowskie z siodełka roweru

5 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Zdjęcia nie są w stanie pokazać tego piękna, którym zachwycają się nasze oczy i dusza podczas realizowanych przez nas wyjazdów zarówno rowerowych, pieszych jak i kajakowych. Zdjęcia nie są w stanie pokazać tego piękna, którym zachwycają się nasze oczy i dusza podczas realizowanych przez nas wyjazdów zarówno rowerowych, pieszych jak i kajakowych.

Piękną, słoneczną pogodę uwielbiamy wykorzystywać nie tylko realizując kolejne plany wycieczkowe. Jak sporo innych ludzi, lubimy także wylegiwać się na plaży a w porze obiadowej posilić się regionalnym jadłem. Jako, że wybrzeże przy znanych lokalnych kurortach jest dość mocno zatłoczone, wybraliśmy się tam, gdzie zaznamy większego spokoju. Wydmy Lubiatowskie, które nie raz mieliśmy okazję odwiedzać, leżą dość daleko od trójmiasta i są trudno dostępne, szczególnie jeśli zamierzamy dotrzeć tam samochodem. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest tu właśnie rower.

Trochę o Wydmach Lubiatowskich i okolicach:

Wydma Lubiatowska górująca nad pasmem tutejszych piaskowych wzniesień sięga 35 metrów wysokości i należy do tzw. wydm ruchomych, co oznacza, że co roku w zależności od siły wiatru i panujących warunków atmosferycznych, przesuwa się. Cały obszar tutejszej "pustyni piachu" jest zdecydowanie mniejszy od słynnych wydm Słowińskiego Parku Narodowego, ale przez to też rzadko odwiedzany przez turystów. Najbardziej kameralne plaże rozciągają się między potokami Lubiatówki i Bezimiennej, gdzie najłatwiej dotrzeć pieszo bądź rowerem.

Ciekawostka:

Prócz pięknego obszaru wydm, ciekawostką przyrodniczą jest skrywające się wśród gór piachu "źródełko miłości". Znajduje się ono blisko ujścia tutejszej rzeki Bezimiennej.

>>>Zobacz relację z zeszłego lata i nocy spędzonej na plaży

Trasa naszej wycieczki i wrażenia:

Wcześniejsze wizyty i zapisane ślady gps pozwoliły nam przygotować wariant przebiegu trasy w znacznym stopniu inny od poprzednich. Inny, gdyż wiele dróg występujących na tym obszarze nie występuje na żadnych mapach turystycznych, nawet tych satelitarnych. Niegdyś obszar ten zajmowało wojsko, co wszystko tłumaczy. Od wielu lat, przyroda nadal leczy rany, najgorsze jednak jest to, że przez środek pięknych wydm przechodzą drogi asfaltowe, bądź betonowe płyty, którymi dotrzeć można niemalże w każdy zakątek. Miejmy nadzieję, że gmina nie wpadnie na pomysł, by zrobić z nich parkingi dla turystów.

Ułożona przez nas trasa w zdecydowanej przewadze wiodła drogami gruntowymi, a ukształtowanie terenu było na tyle urozmaicone, że niejednokrotnie przystawaliśmy by podziwiać piękne widoki. Nie był to żaden wyścig, tylko całodzienny wypad turystyczny. Pokonując kolejne kilometry trasy odkrywaliśmy niezbadane przez nas do tej pory obszary kaszubskich połaci leśnych. Część trasy opierała się zarówno o znane mam odcinki szlaków turystycznych jak również o dotąd nieznane nam drogi.

Mniej więcej w połowie trasy zatrzymaliśmy się na pyszną rybę w Białogórze.
Smażalnię Ryb Barakuda polecamy wszystkim smakoszom dań znad morza!

Kliknij na mapę i prześledź szczegóły naszej trasy.
 Ściągnij ślad GPS Kliknij na mapę i prześledź szczegóły naszej trasy.
 Ściągnij ślad GPS

Statystyki wycieczki:

Dystans: 100 km
Czas jazdy z postojami: 10h45min
Mapa i ślad gps naszej trasy

Rodzaj podłoża:

Leśne dukty i drogi gruntowe, miejscami drogi asfaltowe.
Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie crossowy.
Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Nadmorski Park Krajobrazowy" wyd.Eko-Kapio.pl

Nasza trasa:

Nasza niedzielna propozycja miała swój początek i koniec w Wejherowie.
Wysoczyzna Żarnowiecka to region, który potrafi dostarczyć mnóstwa wrażeń i emocji podczas wycieczki rowerowej. Wystarczy ruszyć się kilka, lub nawet kilkanaście kilometrów od aglomeracji miejskich żeby móc delektować się pięknem kaszubskich krajobrazów i malowniczych jezior, pól i lasów. A ukształtowanie terenu z licznymi wzgórzami, daje możliwość takiego ułożenia trasy by nie zabrakło podjazdów i zjazdów.

Liczba górek i wzniesień, jakie mieliśmy do pokonania na zaplanowanej trasie była w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających uczestników wycieczki. Nawierzchnia szlaków jest tu bardzo urozmaicona, w większości poruszaliśmy się jednak drogami gruntowymi. Pomimo wysiłku, jaki włożyliśmy w pokonanie licznych podjazdów, niejednokrotnie udało nam się zachwycić pięknem otaczającej nas przyrody. Wysoczyzna Żarnowiecka to bardzo atrakcyjny rejon dla wycieczek rowerowych, ale i nie tylko. Bardzo dobrym pomysłem na turystykę jest również spojrzenie na ten rejon Kaszub z perspektywy chociażby wędrówek pieszych, których trasy znajdziecie na stronie internetowej Grupy Rowerowej 3miasto

• Zdjęcia nie są w stanie pokazać tego piękna, którym zachwycają się nasze oczy i dusza podczas realizowanych przez nas wyjazdów zarówno rowerowych, pieszych jak i kajakowych.

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz & Piotr Książek

Wypad prowadzili:
Krzysztof Kochanowicz i Piotr Książek

Dziękujemy wszystkim za wspólny wypad i zapraszamy na kolejne nasze wyprawy !

Kolejny wyjazd rowerowy już niedługo, do zobaczenia na szlaku !

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas. Zabierz rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową GR3miasto. Organizujemy nie tylko jednodniowe rajdy rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze nordic walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

• Świetna trasa i wycieczka.

Zorganizowaliście naprawdę przepiękną wycieczkę, brawo!
    Krzysztof, dziękuję za motywację, w szczególności na ostatnich km. Nigdy dotąd nie przejechałam 100 km. Teraz już wiem, że to tylko psychika, która blokuje się na taką liczbę, choć nie wiem czy sama dałabym radę. W takim miłym towarzystwie jest zdecydowanie raźniej.