Wycieczka nad Jeziora Białe i Czarne

12 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Weekendowy wypad rowerowy nad Jezioro Białe z GR3miasto Weekendowy wypad rowerowy nad Jezioro Białe z GR3miasto

Poniższa trasa wycieczki, to nie tylko propozycja na upalne lato, kiedy to marzymy o schłodzeniu ciała w wodzie, czy wylegiwaniu się na plaży. Trasa jest na tyle uniwersalna, że można pokonać ją o dowolnej porze roku, nawet gdy będzie leżał śnieg. Większość dróg, którymi prowadzi, to drogi gruntowe, rzadko uczęszczane przez samochody, dlatego pokonanie trasy sprawia wiele radości. Jeziora Białe i Czarne znajdują się między Kartuzami a Pomieczyńską Hutą.

W okolicach Trójmiasta mamy wiele pięknych jezior. Jedne, z uwagi na występowanie wokół nich rzadkich gatunków roślin i zwierząt, objęte są ścisłą ochroną, inne udostępnione pod wypoczynek i turystykę. W poprzednich edycjach naszego cyklu wycieczek nad wodę w okolicach naszej aglomeracji opisywaliśmy zarówno jeziora znajdujące się na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, jak: Jezioro Borowo, Bieszkowickie, Zawiat oraz te poza jego granicami, m.in.: Jezioro Otomińskie, Tuchomskie, Marchowo i wiele innych. Jedne, z uwagi na łatwość dojazdu i pobliską gastronomię, oblegane są przez tłumy, inne bardziej kameralne, cieszą się spokojem. Po szkolnych wakacjach letnich nad jeziorami ludzi jest zdecydowanie mniej niż w szczycie sezonu, dlatego wykorzystując sprzyjającą pogodę tym razem udaliśmy się nad Jeziora Białe i Czarne.

Jezioro Białe:

To jezioro rynnowe o dość krystalicznej wodzie, przyciągające miłośników nurkowania. Głębokość akwenu sięga 30 metrów, a lustro wody leży tu na 204 m n.p.m. Nieopodal wsi Ucisko znajduje się strzeżone w sezonie letnim kąpielisko z odnowionym pomostem i wygrodzonym miejscem do kąpieli dzieci, w sam raz na rodzinny wypoczynek.

Jezioro Czarne:

Jest nieco mniej przyjazne pod kątem wypoczynku. Nie ma tu żadnego oficjalnego kąpieliska, ani miejsca wypoczynkowego. Wokół jeziora rozciągają się prywatne działki i domki letniskowe. Można tu jednak przyjechać np.: na spacer bądź ryby.

Trasa i nasze wrażenia:

Nad wspomniane jeziora dojechać można na wiele sposobów. Wiele zależy od preferencji, jakimi drogami lubimy jeździć. W związku z faktem, iż nie kręcą nas ruchliwe szosy, jak zwykle trasę naszej wycieczki ułożyliśmy tak, by można było odetchnąć od cywilizacji.

Każde wydostanie się rowerem z Trójmiasta w stronę Pojezierza Kaszubskiego związane jest z przedostaniem się przez liczne wzgórza morenowe okalające naszą aglomerację, a to do łatwych nie należy. Skądkolwiek byśmy się nie wybrali i tak zawsze będziemy mieli pod górkę. Jednak podjazd podjazdowi nie równy. Zawsze wydostając się z cywilizacji szukamy jak najłatwiejszych, a zarazem zagłębionych w przyrodzie tras, tak by od samego początku jazda była przyjemnością. Jednym z takich odcinków jest przedłużenie ul. Kościerskiej w Gdańsku Oliwie. Od granicy z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym droga zagłębia się w lesie i malowniczym wąwozem pnie się ku koronie lasu. Co jakiś czas drogę przecinają szlaki turystyki pieszej, a w oddali słychać szum Prochowego Potoku, który wyłania się nam dopiero w górnej fazie podjazdu pod Owczarnię. Z takimi pięknymi widokami trasa mija dość szybko i już po chwili zupełnie zapominamy o zmęczeniu i pokonanej górce.

Kolejny etap naszej trasy wiedzie po dość równinnym terenie więc jest okazja trochę odsapnąć. Tuż za Owczarnią odbijamy w boczną drogę gruntową, która doprowadza nas do Barniewic i dalej do Tuchomka, gdzie na dobre żegnamy się z cywilizacją. Nie widać już osiedli, przed nami tylko lasy, pola i gdzieś w oddali małe i duże jeziora. Tym oto sposobem docieramy nad pierwszą wielką wodę, czyli Jezioro Tuchomskie, które niejednokrotnie bywało celem naszych wycieczek, zarówno pieszych jak i rowerowych.

Tego dnia jednak nie zamierzaliśmy gościć tu za długo, gdyż naszym celem było Jezioro Białe. Poza tym Jezioro Tuchomskie nie należy do najczystszych. Nad jego brzegiem mieści się wiele domków letniskowych i działek. Tłumnie przyjeżdżają tu także wędkarze, entuzjaści grillowania, dlatego też ciężko nieraz znaleźć zaciszne miejsce na wypoczynek. Chcąc więc znaleźć bardziej zaciszne miejsce, udaliśmy się dalej.

Okrążając Jezioro Tuchomskie udaliśmy się bocznymi drogami do Warzna, a następnie zagłębiliśmy się w pagórkowatym terenie, który dostarczył nam wielu wrażeń. Na naszej trasie nie brakowało szybkich zjazdów jak i mozolnych, dość męczących podjazdów, ale takie właśnie są okolice Pomieczyńskiej Huty. W drodze do celu mieliśmy okazję zobaczyć także inne jeziora: Kamień, Wycztok i Otalżyno, które znamy z poprzednich naszych wypadów.

Nad docelowym Jeziorem Białym zamierzaliśmy zrobić piknik i popluskać się nieco w krystalicznych jego wodach, jednak w chwili dotarcia na miejsce zerwał się dość zimny i porywisty wiatr, który szybko sprowokował zmiany naszych planów. Cóż, nie tym razem, to innym, okazji będzie jeszcze wiele. Nie chcąc się wyziębić, ruszyliśmy więc w drogę powrotną. Żeby nie jechać tą samą drogą odbiliśmy w kierunku Jeziora Czarnego, a następnie wskoczyliśmy na Rowerowy Szlak Błękitny który z powrotem doprowadził nas do rogatek Gdańska.

Podczas naszej wycieczki mieliśmy okazję podążać odcinkami szlaków rowerowych:

-Rowerowy Szlak Błękitny z Gdańska do Sianowa

Czas jazdy z postojami: 4h15min
Prędkość średnia wliczając postoje: 13,5 km/h

Ślad GPS oraz mapa wycieczki

Trasy ułożyliśmy na podstawie mapy "Szwajcaria Kaszubska" 1:30 000 wyd.Eko-Kapio.pl

Rodzaj podłoża:

Drogi gruntowe i leśne dukty, miejscami także asfalty. W drodze powrotnej szutry i drogi asfaltowe. Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie trekkingowy.

Wycieczkę prowadzili wspólnie:
Krzysztof Kochanowicz i Piotr Książek [GR3miasto]

Wycieczkę wspierali:
Maciej Pochylski i Tomasz Kmieć [GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za wspólną wycieczkę i zapraszamy na kolejne nasze wypady !

Kolejna wycieczka już niedługo, do zobaczenia na szlaku !

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas. Zabierz rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

Info:

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

>>> WWW: Grupa Rowerowa 3miasto

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto.
Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami.

Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

• Fajna trasa, w sam raz na weekendowy wypoczynek

Zapowiada się słoneczna niedziela więc ruszę z rodzinką waszym tropem.

• Nie wiedziałem,że tak się nazywają. (1)

Tym bardziej zaskoczony jestem tym,że białe i czarne blisko siebie są też za Skarszewami.

• Białych i Czarnych jest jeszcze sporo

Na samym Pojezierzu Kaszubskim z kilka, ale Białe zwykle faktycznie należą do czystych i chłodnych.

• fajna sprawa (1)

szkoda że w soboty sa wycieczki ,chetnie bym dołączył ale w każdą sobotę pracuje do 17 i niestety nie mam innej możliwości . pozostaje nudny zazwyczaj weekend tym bardziej że nadchodzi jesień i zimno.

• Nie wszystkie wypady organizujemy w soboty...

fakt, zdarza się, ale niedziele także. Poza tym spotykamy się na rowerach bądź pieszych wędrówkach również w środku tygodnia, po pracy. Wszystko zależy od możliwości i chęci, ale żeby nie pominąć żadnej, proponujemy Ci dołączyć do naszego newslettera.

• wielka szkoda (2)

...że dopiero to czytam od dawna myślałem o wypadzie w to miejsce ,byłem tam na zakończenie szkoły podstawowej na początku lat 80tych pod namiotami z kumplami,dołączyły jakieś dziewczyny zapamiętałem Agatę z Warszawy z przyczepy kempingowej...miłe wspomnienia .
    Jak jutro nie będzie zbyt mocno padać prawdopodobnie się wybiorę , sam jestem ciekaw jak rozpoznam te okolice po tych paru latach.
    ,,, a może też ktoś jutro tam się wybierze ,będę przed południem ,
    Krzysiek W

to może gdzieś na trasie się spotkamy :)

• zaliczone

ostatni etap trochę zmieniłem (od Czarnego) ale trasa fajna. No i luśka mnie nie ominęła obok Białego ;)