• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście przyjazne rowerzystom

18 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Gdańskie Śródmieście otwiera się dla rowerzystów. Już wkrótce pojedziemy w obu kierunkach wszystkimi ulicami jednokierunkowymi oraz tymi, które są objęte zakazem ruchu.



Jednym z ważniejszych aspektów udziału Gdańska w światowej konferencji rowerowej Velo-city 2009 w Brukseli było podpisanie Karty Brukselskiej (Charter of Brussels). Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:

- zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
- zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
- opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
- zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
- działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
- podjęcia współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Pierwszym, ale niezwykle istotnym krokiem w drodze do realizacji zobowiązań zapisanych w Karcie Brukselskiej będzie kompleksowe otwarcie Śródmieścia dla ruchu rowerowego. Wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne Miasto, następnie Stare i Dolne Miasto i pojawią się najpóźniej do końca lata br. Następnym krokiem będzie wprowadzenie podobnych udogodnień we Wrzeszczu, Oliwie, a w przyszłości na całym obszarze Gdańska.

W większości przypadków wprowadzenie nowej organizacji ruchu nie będzie wymagało wytyczania specjalnych kontrapasów. Pojawi się za to odpowiednie oznakowanie wyłączające rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści powinni poruszać się tak, jak ma to miejsce na typowych ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.

Podczas konferencji Velo-city miałem okazję przetestować rozwiązania belgijskie. Tamtejszy kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie udostępnianie wszystkich ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Tylko w szczególnych przypadkach można odstąpić od tej zasady i wtedy wymaga to specjalnego oznakowania. Niestety w Polsce sytuacja jest odwrotna.

Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Brawo !!! (1)

    jest różnica jakościowa pomiędzy tym nieudacznikiem - Antonim Szczytem (zwanym szczytem szczytów), a obecnym Oficerem Rowerowym

    Brawo Panie Oficerze !!! Mocno trzymamy kciuki za Pana działania !!!

    • 32 5

    • ja też chcę!

      A czemu tylko śródmieście? W Oliwie też nie da się legalnie jeżdzić rowerem, póki nie wprowadzi się w/opis praw.

      • 4 1

  • Fajnie! teraz potrzebne są MONITOROWANE STOJAKI rowerowe... (5)

    lub takowe parkingi. Super byłoby poruszać się na rowerze jak w A'damie czy Kopenhadze - do kina, na zakupy, na wieczorną imprezę, do centrum... i móc zostawić rower w (miarę) bezpiecznym miejscu. Rowerzyści! zawsze zabezpieczajmy rower 2 zapięciami:
    1. U-lock, którym przyczepiamy rower do stałego elementu architektury miejskiej (balustrada, stojak rowerowy, poręcz itp..)
    2. Zamek ramowy w kształcie podkowy - blokada tylnego koła
    lub łancuch..
    Pozdrawiam Cyklistów!

    • 35 4

    • Temat parkingów rowerowych, czy stojaków nie raz był u nas podejmowany... (4)

      ...jednak nie wiem czy polska mentalność jest do tego przygotowana. Nadal zdażają się przypadki "ściągania ludzi z rowerów", liczne kradzieże zwykłych rowerów, nie wspominając już o górnej półce.
      Osobiście nie zostawiłbym roweru na takim parkingu, chyba żebym kupił jakiś złom. Jednak i to mija się z celem: albo do pracy faktycznie dojeżdżać rowerem, albo nie. Jazda: rower-SKMka-rower na dłuższych trasach czasowo i finansowo wcale tak dobrze nie wychodzi, szczególnie teraz zimą jak i tak wszystkie chodniki (nie wspominając o ścieżkach rowerowych) zawalone są śniegiem, czy gęstą pośniegową breją ;-/

      • 7 2

      • W Niemczech sprawę transportu kolejką podmiejską inaczej rozwiązali (3)

        Na końcu składu jest specjalny wagon bez ścian, z miejscami "dokowania" dla rowerów - siedzi się tam ze swoim rowerem. Wjeżdża się na to i zjeżdża jak się chce - taka "ruchoma" część ścieżek rowerowych.

        • 6 0

        • skmka (2)

          skm ma zawsze na końcu składu przediał rowerowy więc o co halo?

          • 0 3

          • co ty bredzisz jaki przedział tam zawsze stoja wózki i pełno pijaczków trudno sie tam wcisnąc! (1)

            akurat

            • 4 0

            • 3,10

              a przewóz roweru bywa droższy niż wożenie własnej dupy.
              po grzyba SKM inwestuje w te przedziały, skoro ma karną taryfę na przewóz rowerów?

              • 0 0

  • złom nie złom (3)

    złom czy nie złom, dopóki nie będzie można pozostawić roweru pod sklepem/urzędem/szkoła/praca bez chwili obawy o jego obecność nawet po 3 minutach parkowania, to nie ma mowy o rowerze jako środku komunikacji zastępującej samochód czy tramwaj. Niestety, łowców "okazji" nie brakuje.

    • 44 6

    • nie pitol (2)

      dla chcacego nic trudnego

      • 5 5

      • (1)

        To prawda - wystarczy mieć dobre zabezpieczenie i rower o niezachęcającym wyglądzie.

        • 3 1

        • dokładnie sa dobre niemieckie atestowane zapiecia na rower czy motor

          Które zaden z tych złodziejaszków niema szans otwarcia czy rozwalenia ale to polska mentalnosc kupuje taki lanser rowerek za 3tys zł a szkoda mu kilkaset złotych na dobre zabezpieczenie.

          • 1 5

  • Forsa wyrzucona w błoto. Rowerzystów jest jak na lekarstwo (4)

    Kierowców o tysiąckroć więcej. I samochód po tysiąckroć bardziej użyteczny.

    • 4 90

    • tylko nie zapomnij z tym dobrym gustem, za parę lat udać się na odsysanie tłuszczu ;)

      • 20 2

    • Samochody to forsa wyrzucona w błoto.

      Rowerzystów jest kilkadziesiąt razy mniej niż kierowców ale infrastruktura rowerowa kosztuje tysiące razy mniej niż samochodowa.

      • 12 3

    • bo rowerzystów się tu tepi!

      Ścieżek sie nie odśnieża, pozwala się na nich parkować samochodami, nawierzchnię maja do kitu, a w SKM przewóz roweru jest na karnej taryfie, często drożej niż za przewóz pasażera. Znak ścieżki to też zakaz jazdy rowerem po jezdni głównej, a przy TAKICH ścieżkach to często zakaz jazdy w ogóle. A jazda po drodze wraz ze śmierdzielami to ryzyko śmierci lub kalectwa.

      Przestańcie śmierdziele nas tępić to zobaczycie ilu nas jest.

      • 15 1

    • daj się leczyć

      Lekarstwo to tobie by się przydało, bo twoja wizja to beemka z otwartymi oknami i łomotem na pełną parę, jeżdżąca po Długiej, Długim Pobrzeżu

      • 3 0

  • Gdańsk przyjazny rowerzystom (2)

    W zeszłym roku za jazdę rowerem po ulicy Ogarnej która na okres jarmarku stałą się "deptakiem" dostałem mandat gdzie ruchu pieszego nie było praktycznie nie było "inteligentni" pracownicy straży "śmiejskiej" wypisywali hurtowo mandaty użytkownikom rowerów traktująć ich jako maszynkę do zarabianie pieniiążków.
    Mam nadzieję że dzięki temu zaczną się zajmować sprawami do których zostali powołani

    • 43 6

    • to po co się zatrzymałeś?

      • 0 2

    • Placebo nie bądź taki mądry

      Straż miejska wypisując mandat tobie i innym robiła właśnie to, do czego została powołana

      • 0 1

  • Poczekam na efekty.

    Bardzo ładnie, zobaczymy co z tego wyjdzie.

    • 12 2

  • Nie on znowu udaje, że coś ... czyt. coś robi (3)

    • 8 7

    • A Ty co robisz? (2)

      ...od rana siedzisz w ciepłych kapciach, pierdząc w stołek,
      Zrób coś pożytecznego dla siebie i naszej aglomeracji: nie ściągaj tyle prądu, idź pobiegaj, z pewnością lepiej to wpłynie na twój rozwój.
      No to fruuu od tego monitora...

      • 4 3

      • słuchaj madralo jemu placa za to ze pierdzi wstołek i udaje ze cos robi niepracuje charytatywnie! (1)

        A wyniki jego pracy sa marne!!!Poza bajeczkami i bardzo słabymi zapowiedziami rozłozonymi na 20 lat to maja byc wyniki jego pracy za które bierze pieniadze oddawna mówie urzedasy powinni dostawac kase za wyniki podobnie jak piłkarze a nie za pierdzenie wstołki!

        • 1 1

        • Jak jesteś taki mądry, to napisz choć jeden projekt...

          który przejdzie pozytywnie przez kontrolę... powodzenia !
          Z projektami mam do czynienia na co dzień i wiem, że ponad 80 % projektów idzie w kosz. Mówiąc w skrócie dla ludzi nie w temacie, nie jest to takie proste jak zwykłemu szarakowi sie to wydaje.

          • 0 1

  • Super!! (1)

    Teraz już bezkarnie będzie można rozjeżdżać turystów na Długim Targu i pruć po Długiej? I n Długim Nabrzeżu?? Czy to nie przesada. Sam jeżdże rowerem i nei przesiadę się z niego, ale w sezonie to samobójstwo tak dla rowerzysty jak i zagrożenie dla turystów!

    • 14 8

    • To nie przesada. W rowerowych miastach Europy Zachodniej możesz wjechać rowerem na każdy plac, rynek itp.
      Niestety gdańskie ulice, które wymieniłeś, na razie nie zostaną udostępnione rowerzystom.

      • 9 2

  • A w Sopotkowie po Monciaku i tak nie będzie można jeździć!

    z resztą jak ktoś słusznie zauważył - jazda po Długiej czy Długim Pobrzeżu w sezonie - to samobójstwo,
    a jazda "pod prąd" - zależy jak potraktuje cię kierowca

    • 8 7

  • ha ha

    już widzę rowerzystów rozjeżdżanych na tych jednokierunkowych ulicach,najpierw edukacja automobilistów a potem podobne pomysły można wdrażać w życie,niedmniej jednak jako rowerzysta ''jestem za a nawet przeciw'' :)

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum