wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

wiadomości

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Składak nadal na topie

Rower składany charakteryzuje się tym, że piasta (7) osi (8) układu korbowego pedałów jest umocowana stycznie do poziomej części (1) belki nośnej i tylnej tulei (6), a czop widełek (2) przedniego koła (3) jest połączony z tuleją (4) kierownicy (5) przegubowym wspornikiem.

Rower składany charakteryzuje się tym, że piasta (7) osi (8) układu korbowego pedałów jest umocowana stycznie do poziomej części (1) belki nośnej i tylnej tulei (6), a czop widełek (2) przedniego koła (3) jest połączony z tuleją (4) kierownicy (5) przegubowym wspornikiem.

W krajach zachodnich Unii Europejskiej, takich jak Holandia, Dania, czy Niemcy nikogo już nie dziwi widok rowerzysty pomykającego do pracy w garniturze na rowerze, czy wchodzącego do biura z małym złożonym rowerem niczym walizeczka. "Składaki" to temat niby stary, ale nadal modny w szczególności wśród ludzi ceniących swój styl.



W prawdzie ostatnio i w naszym kraju coraz więcej ludzi jeździ już nie na typowym "góralu", a na rowerze miejskim, czy trekkingowym. Zatem być może i nasi rodacy przekonają się podobnie jak sąsiedzi zza miedzy? "Składaki" z roku na rok pojawiają się w ofertach znanych marek rowerów tj.: Dahon, Giant, Author, czy nasz krajowy Arkus (niegdyś Romet).

Słowo "składak" często kojarzy się w Polsce z rowerem złożonym z indywidualnie dobranych części. Pora jednak powrócić do pierwotnego znaczenia, określającego w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych roweryu z zawiasem do składania ramy na pół. Popularność "składaków nowej generacji" w Europie oraz Stanach Zjednoczonych bardzo szybko rośnie bo moda na zdrowy i ekologiczny transport spowodowała, że posiadanie wysokiej klasy składaka jest "trendy".

Dlaczego warto kupić rower składany?

Ponieważ

1) Łatwo się go przechowuje:
Polska, to jeszcze nie Skandynawia, że rower można swobodnie zostawić przed blokiem, czy domem, a co więcej bez zapięcia, dlatego też większość użytkowników swe bicykle przechowuje np.: w mieszkaniu, dodatkowym pomieszczeniu, czy garażu. W przypadku dzielenia jednego pokoju z ... rowerem, może nie jest kłopotliwe, jednak gdy rowerów jest kilka? W takim przypadku sensownym rozwiązaniem jest zakupienie rowerów składanych, których znacznie mniejsze rozmiary pozwalają na dużą oszczędność powierzchni.

Dahon California to jedna z pierwszych firm na rynku rowerowym, która "odkopała" temat składaków.

Dahon California to jedna z pierwszych firm na rynku rowerowym, która "odkopała" temat składaków.



2) Łatwo wychodzi rowerem z mieszkania:
Mieszkając w bloku, często pojawia się problem z transportem windą lub znoszeniem go po schodach. Rower składany ułatwia nam to w znacznym stopniu, wystarczy go "złożyć na pół" by bez trudu wynieść na zewnątrz lub zmieścić w windzie. Łatwiejszy transport umożliwia również specjalna torba, która chroni rower od kurzu w czasie przechowywania i transportu.

3) Z obawy przed kradzieżą, zawsze można go schować:
Chcąc pojechać na drobne zakupy, czy do kawiarni, nie musi być dla nas stresujące z powodu obawy przed kradzieżą naszego bicykla. Zawsze możemy go zabrać ze sobą. Złożenie czy rozłożenie tego pojazdu jest tak szybkie i banalne, że nie zajmie nam więcej niż kilkanaście sekund, dzięki temu będziemy mogli czuć się swobodnie.

4) Nieco dłuższa wycieczka, np.: za miasto:
Rodzinna wycieczka za miasto na tradycyjnych rowerach, zwykle pochłania sporo czasu i trudu. Jeśli dodatkowo nie ma ścieżek rowerowych, bywa, że połowa trasy skupia się na koncentracji nad bezpiecznym wyjazdem z naszej aglomeracji. Z rowerami składanymi natomiast jest na tyle to wygodne, że można i dojechać i wrócić do i z miejsca naszej rekreacji komunikacją miejską.

5) Dojazd do pracy, czyli i rowerem i komunikacją miejską
Polska to nie Skandynawia, że bez obawy można zostawić nasz bicykl przy rowerowym stojaku na dworcu i udać się swobodnie do pracy. Dlatego składak otwiera nam zupełnie nowe możliwości, dzięki którym nasz dojazd do pracy, na uczelnię czy też do szkoły może być znacznie przyjemniejszy. Jadąc z domu rowerem, możemy go złożyć tuż przed wejściem do komunikacji miejskiej, a po wysiadce rozłożyć i kontynuować jazdę aż do celu. Zapewne ani w szkole, ani na uczelni, ani też w pracy nie odmówią nam zostawienia "małej walizeczki z rowerem", w końcu wiele miejsca nie zajmuje.

Znane marki tj.Author czy Giant też w swej ofercie mają "składaki".

Znane marki tj.Author czy Giant też w swej ofercie mają "składaki".



6) Przewożenie samochodem i nie tylko:
Transport roweru tradycyjnego samochodem z pewnością nie jest łatwy. Oczywiście można go swobodnie przewieść mając pojemny bagażnik, ale Ci, którzy go nie mają narażeni są na dodatkowe koszty w postaci bagażnika dachowego lub na tylnią klapę samochodu. Co z kolei dokłada nam pracy w samym zamontowaniu bagażnika, a później i rowerów. Poza tym podczas jazdy cały czas musimy pilnować nasz "garb", ustosunkowując odpowiednią prędkość. Podczas postoju zaś, by nikt nam nie ukradł naszego cennego bagażu. Od wszystkich tych niedogodniści uwalniają nas rowery składane. Wkładamy je do bagażnika, albo tam gdzie jeszcze mamy miejsce i jedziemy, niczym się nie przejmując i nie wydając dodatkowych pieniędzy.

W przypadku podróżowania jachtem lub łodzią rower składany z pewnością przyda się tam gdzie jego miejsce, czyli na lądzie.

7) Urlop, ale niekoniecznie tylko na "dwóch kółkach"

Często podróżując autokarem, pociągiem czy samolotem mamy ochotę zabrać ze sobą rower. Jednak ze względu na jego gabaryty niestety musimy się pogodzić z faktem, iż jest to nie możliwe. Na miejscu natomiast podczas urlopu nie zawsze jest okazja by go wypożyczyć . Tu "na ratunek" znowu przychodzi składak. Przewożony w specjalnej walizce traktowany jest jak zwykły bagaż. Rowerem z pewnością dużo więcej zobaczymy w nieznanym miejscu / mieście. Będziemy mieli dużo więcej swobody niż z rowerem tradycyjnym. Bez problemu możemy wtedy wchodzić do muzeów, kawiarni i sklepów zabierając złożony pojazd ze sobą.

Renesans kultowego składaka

"Składak" przeżył już swój renesans zarówno w Stanach Zjednoczonych, Japonii a także i po części w Europie. Ci, którzy go posiadają, chwalą. Jest podręczny i można go wozić w bagażniku samochodu nawet przez cały sezon. Jeśli chcemy odstawić auto do serwisu wyjmujemy rower i jedziemy na nim do biura. Możemy też szybko przemieszczać się w strefie pieszej lub dojeżdżać z parkingu. Rower składany staje się coraz bardziej popularny nie tylko wśród ludzi biznesu ale i np.: kierowców autokarów, czy ciężarówek. W miejscu długiego postoju "składak" nie tylko pozwala na dojazd do sklepu, ale przede wszystkim pomaga w relaksie i utrzymaniu zdrowia i dobrej kondycji fizycznej.

Na pierwszy rzut oka nowej generacji składak i kultowy "Wigrus" niczym się nie różnią

Na pierwszy rzut oka nowej generacji składak i kultowy "Wigrus" niczym się nie różnią



"Składaki" produkowane są w wielu wersjach i rozmiarach. Od podręcznych na 16 calowych kołach, przez najbardziej uniwersalne na kołach 20 calowych po miejskie i górskie na kołach 26 cali. Ze względu na wszechstronność i wygodę najbardziej popularne są rowery z kołami 20 calowymi. Są lekkie i niewielkich rozmiarów po złożeniu. Średnica kół jest wystarczająca do jazdy w terenie a przerzutka pozwala na dostosowanie szybkości. Największy podziw wzbudzają jednak możliwością jazdy w wygodnej wyprostowanej pozycji, co w większości obecnie używanych rowerów jest niemożliwe.

Tekst opracowany m.in. na podstawie artykułu firmy Dahon, czołowego producenta rowerów składanych na świecie.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 30)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.