• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowa alternatywa dla ul. Spacerowej

Krzysztof Kochanowicz
7 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Gdańskiem Oliwą a Owczarnią

Przez kilka ostatnich tygodni z zaciekawieniem obserwowaliśmy prace leśne na drodze równoległej do ul. Spacerowej w Gdańsku. Niestety... pięknie utwardzony i poszerzony leśny dukt nie będzie kontynuacją drogi rowerowej wiodącej z Oliwy do Osowy.



Nowo powstała droga leśna ma charakter dojazdowy, ale tylko dla Służb Leśnych. Oczywiście wykorzystywać ją mogą także entuzjaści turystyki rowerowej i pieszych wędrówek, poruszający się między Oliwą a Owczarnią lub Osową. Z pewnością to także świetna alternatywa dla cyklistów, którzy nie przepadają za dość ruchliwą ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska.

Leśna droga łączy Leśniczówkę Renuszewo zobacz na mapie Gdańska z wybudowaniami Owczarni zobacz na mapie Gdańska. Utwardzony i poszerzony leśny dukt liczy w sumie 4,7 km i rozpoczyna się niemalże przy końcu drogi rowerowej wiodącej wzdłuż ul. Spacerowej. Tuż przed wybudowaniami droga odbija pod kątem dziewięćdziesięciu stopni w lewo, przecina Rynarzewski Potok i kieruje się ku granicy Ogrodu Zoologicznego. U stóp Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego ponownie odbijamy, tym razem w prawo, i trasę kontynuujemy wzdłuż granicy lasu i szumiącego po prawej stronie potoku. Z oddali, zza drzew widać ruchliwą ul. Spacerową, ale tu jest zdecydowanie spokojniej. Droga powoli pnie się ku Owczarni krzyżując się ze szlakami turystyki pieszej. Po 1200 metrach z oznakowanym kolorem czarnym Szlakiem Wzgórz Szymbarskich, a półtora kilometra dalej z oznakowanym na żółto Szlakiem Trójmiejskim. Od tzw. Kamieniska, opisywana droga leśna, na 500-metrowym odcinku wiedzie w towarzystwie żółtego szlaku, a po osiągnięciu wierzchołka odbija mocno w lewo i kieruje się do wcześniej wspomnianego celu. Na najbliższej krzyżówce można jednak odbić w prawo i na skróty dojechać do drogi wiodącej wzdłuż obwodnicy Trójmiasta.

Kliknij na mapę by zobaczyć detale trasy Kliknij na mapę by zobaczyć detale trasy


Opisana trasa może stanowić także świetną alternatywę dla tych, którzy chcą wydostać się z Trójmiasta w kierunku Kaszub. Lubiana i często wykorzystywana wcześniej droga leśna wiodąca od końca ul. Kościerskiej w górę Doliny Ewy, wzdłuż Prochowego Potoku, w ostatnim czasie została bardzo zaniedbana. Prowadzone przez leśników prace związane z wycinką drzew spowodowały, że wiodący tędy szlak nie zachęca do marszruty.

Opinie (81) 4 zablokowane

  • Właśnie się zastanawiałem skąd - dokąd ów trasa prowadzi! (2)

    Dziękuję za sprawozdanie i tak szczegółowy opis!
    Szkoda, że dyrekcja Zoo zamknęła bramę w Dolinie Leśnego Młyna, bo wtedy można by było udać się bezpośrednio do Oliwy nigdzue już nie krążąc. Może Pan Kitliński, nasz kochany reprezentant do spraw rowerowych coś w tym temacie wskóra??? Byłoby miło gdyby w końcu pomyślano o rowerzystach zjeżdżających do większej aglomeracji z peryferii miasta.

    • 38 4

    • (1)

      Dawniej moja ulubiona trasa na biegówki, a teraz tam płot, kłódki, w środku jakieś mieszkania i zadaszona imprezownia dla "krewnych i znajomych królika".
      Ostatni raz widziałem obie bramy otwarte za pobytu niemieckich piłkarzy...

      • 13 1

      • Bo czego nie robi się u nas dla gości z zagramanicy ;-/

        • 5 1

  • Testowałem

    W ostatnią sobotę również testowałem tę drogę na rowerze crossowym. Nawierzchnia żwirowa na razie bardzo dobrze się trzyma i dobrze się po niej jedzie. Ostatnie przewyższenie, tuż przed skrętem w lewo do Owczarni, jak dla mnie dość strome. Dla osoby takiej jak ja, która szuka w miarę wygodnego dojazdu do/z pracy, jest to jedyny mankament tej trasy. Tak więc wg mnie ciągle najlepszą trasą na tym odcinku jest ul. Bytowska i Droga Węglowa - w miarę łagodny i mało męczący podjazd na całej długości. Odcinek od Kołobrzeskiej w Oliwie do Barniewickiej w Osowej (13 km) zajmuje mi nie więcej jak 40min.
    Pozdrawiam

    • 25 1

  • (1)

    Testowałem 27 października, z tym, że pod koniec, 1km przed Owczarnią zwątpiłem i nie skręciłem w lewo, ale pojechałem prosto, a potem w prawo do obwodnicy. Generalnie jak dla roweru trekingowego (bez amortyzatora, bo jestem purystą), droga tak na granicy. W dół raczej będę nadal jechał Spacerową aż do Renuszewa, bo szybciej, w górę Kościerska jest krótsza i mimo piasku i kamieni - gładsza niż ta nowa droga.
    Raczej oczekiwałbym jakiejś ewentualności dla roweru szosowego (lub hybrydy na cienkich kołach). Bytowska jest zepsuta przez "remont" i nadaje sie wyłacznie do podjazdu do góry (bo prędkości są takie że da sie przejechać przez te przełomy, a w dół to trzeb by całość na hamulcu jechać). Reja jest akuratna dla dowolnego typu rowerów (nieszosowym można z Gołębiewa pojechać za stacją Benzynową prosto na wiadukt), ale Reja łączy Sopot z Osową a nie Gdańsk.
    Tak, że szału nie ma.

    • 4 4

    • Jeszcze uwaga do ostatniego akapitu

      Wyjazd w kierunku Kaszub przez Osowę wymaga sporej determinacji na każdym z wyjazdów:
      - Kielnieńską po dziurach, a potem za Chwaszczynem wbrew przepisom
      - Przez Barniewice - z fragmentem po płytach meba na Planetarnej
      - Przez Klukowo - za rondem w Owczarni ryzyko utraty dętki na płytach przy Biedronce
      - Nowym Światem i przez Borowiec - tylko na grubych oponach, więcej czasu na wyjazd niż na samą wycieczkę.

      Generalnie wyjazd i powrót nie są komfortowe. Najładniejsza droga jest przez Barniewice, ale te płyty meba...
      Za to dalej - bajka. Mieszkanie w Osowej daje tuż za domem taką mnogość tras po pięknych Kaszubach, że nawet dziury w drogach nie odbierają radości.

      • 9 0

  • z tego co wiem bo też testowalem (6)

    za Realem nie jest zbyt ciekawie - chyba jeszcze tam nic nie zrobili
    jeżdżę codziennie kościerska i będę jeździł nawet jak wzdłuż spacerowej zrobią wyciąg dla rowerów
    będę walczył o uskutecznienie na kościerskiej drogi rowerowej.
    Codziennie mijam na kościerskiej kilkanaście osób zwróciłem się droga mailowa do pana Kitlińskiego w sprawie badan o natężeniu ruchu kościerska vs spacerowa ale przez rok nie dostałem odpowiedzi .Z badan wynikało ze spacerową jeździ więcej rowerów niestety ja w to nie wierze bo wydze co się dzieje na kościerskiej w sezonie jak i poza nim. Zastanawiam się kiedy i w jakiej formie były przeprowadzone te badania.
    Jak pisałem będę wjeżdżał ul kościerska cała zimę chyba ze spadnie śnieg po pas 
    Ale jest też plus za który dziękuję wieszaki na rowery w autobusach linii 169

    • 8 6

    • To jest zwykły urzedas to nie ma co sie dziwic ze nie odpowiada. Jak kazdy ma w du...pie mieszkańców miasta (4)

      Wieszaki w autobusie najbardziej poroniony pomysł z możliwych robią co chcą! Urzędasy mieszkańców miasta olewają to tym bardziej rowerzystów.

      • 1 9

      • może rozwiń swoją "myśl" (2)

        czemu wieszaki są poronionym pomysłem?

        • 3 0

        • (1)

          jak lubisz dźwigać sztangi, to pakuj sterydy i sztangę, a nie rower
          nawet w SKM zdarza się że rower spadnie...
          powinny być składane krzesła,jak w tramwajach Pesy
          albo jak w nowych SKMkach a nie wieszaki dla kulturystów

          • 0 3

          • Spokojnie

            Pamiętaj, że naród powoli mentalnie się rozwija. Na razie to jeden wielki postęp, że w tak konserwatywnym społeczeństwie jak post-chłopskopańszczyźniane społeczeństwo polskie, zainstalowano wieszaki na rowery. Czy wyobrażasz sobie, aby np. w Rosji albo na BY lub UA były takie wieszaki? Nie mówię reszcie świata, gdzie rower jest synonimem dziadostwa, tak jak u niektórych polskich internautów (ale oni są na poziomie tych ludzi).
            Na razie są wieszaki dla kulturystów, ale za parę lat będą normalne miejsca dla rowerów. Urzędnicy polscy i polskie społeczeństwo musi do tego dojrzeć. Spokojnie. Parę wzorów z Zachodu dla ślepych naśladowców-mentalnych wazeliniarzy i będzie dobrze. Oczywiście na stronach internetowych piana wściekłości zacofańców konserwatystów, w większości fanatyków samochodów, będzie się wylewać z monitorów. Korwin będzie znowu popularny na necie. Ale to wszystko. Nie przełoży się to na real. A wieszaki normalnego rozmiaru zaczną rządzić. Trzeba tylko do tego dojrzeć, a właściwie muszą dojrzeć polscy urzędnicy.
            Jak przyjdzie do wyboru to postęp zwycięży

            • 4 0

      • c d ....

        Nie rozumiem kwestii targania roweru w kierunku wieszaków, maxymalnie zrobisz to 2 razy zakładając rower lub zdejmując . to rozwiązanie funkcjonuje od wielu lat w pociągach tzw szynobusach i się sprawdza. Poza tym nie wierze by Twój rower ważył więcej niż Ty i żebyś miał problem z jego podniesieniem na koło. Kazde rozwiązanie ma jakiś plus i minus dobrze ze robią cokolwiek i z tego powinniśmy się cieszyć Ja się cieszę choć będę bardzo rzadko korzystał.

        • 4 0

    • Kościerska rules

      Także według mnie Kościerska jest optymalna. Przydałoby się ją trochę wyrównać i wydrenować lepiej.

      W zeszłą zimę dojeżdżałem po śladzie traktora z zoo (jechał ok. 6). Zobaczymy jak będzie w tym roku :)

      • 3 1

  • Wyglada to jak trakt węglowy (1)

    ostatnio jechałem jakoś lasem na przełaj i wyłoniła mi się ta droga właśnie i tam pisało trakt węglowy.
    Chyba,ze to tylko podobne

    • 1 1

    • To nie Trakt Węglowy !

      Trakt Węglowy jest nieco dalej w kierunku Doliny Zajączkowskiego Potoku.

      • 2 0

  • Ludziska nie narzekajta! Bierzta co mata! Piknom muzyczkę kółka grają po takich żwirach i kamlotach. Dusza się raduje jak się pomyka rowerkiem po takich lesiech.
    Cieszta się że po piachu nie jedziecie :)

    • 13 2

  • co z tego,z e jest droga w lesie, jak obcisle majtasy na kolarzowkach i tak "smigaja" po Spacerowej (13)

    przyblokowujac auta, ktore i tak ledwo ciagna....

    • 16 43

    • (2)

      ...bo droga jest z myślą o leśnikach ;) a nie turystach pieszych i rowerowych. Na kolarzówce oponę po 100 metrach na kamieniach łatać będą. Ja trekingowym rowerem przy odrobinie szczęścia (trochę grubsze opony) może z raz albo dwa razy przejadę zanim przebije. Właściwie brakuje nam w trójmieście takiej jednej drogi "wzdłuż"...takiej "autostrady"...może kiedyśwyleją takie "asfalty"...A teraz w imieniu tych co skorzystają bardzo się cieszę...

      • 18 2

      • Bzdura. (1)

        Jeżdżę właśnie kolarzówką po tego rodzaju drogach na przełaj. Ludzie po prostu nie wiedzieć czemu zadurzeni są jakimiś mylnymi wyobrażeniami. Zrobiłem w tym sezonie 3200 km i ani razu gumy nie złapałem. Opony kolażowe są zwykle znacznie bardziej odporne niż wszelakie inne.

        • 1 0

        • może i odporne

          ale ja - ważąc 80 kg, na rowerze ważącym 10 i z oponami 37mm zakopuję się w piasku i błotku. Jechałem dzisiaj Spacerową w górę korzystając ze średniotwardego pobocza - nikt nie miał problemu z wyprzedzeniem mnie. W dół jechałem "po linii" - też się dało. Oczywicie dołożenie po obu stronach 50 cm utwardzonego asfaltu rozwiązałoby sprawę w zupełności i w najlepszy sposób - ale tego chyba nie dożyjemy.

          • 4 0

    • Przesada

      Jak można przyblokowywać coś co ledwo ciągnie? :)
      Jeżdżę często samochodem Spacerową i jakoś nie miałem problemów z wyminięciem rowerzystów.

      • 22 3

    • Ja jeżdziłem Spacerową rowerem (6)

      gdy ty jeszcze łaziłeś w pieluchach, więc wypraszam sobie. Typek z ciebie typu: Indianie i bizony mi przeszkadzają więc wystrzelać ich. Pełna arogancja.

      • 21 4

      • nie rozstrzelac - pognac do lasu!! (4)

        W końcu są tacy ekologyczny,wiec lepiej niech nie wdychają co2 z rur wydechowych

        • 2 19

        • Nie ja wytwarzam co2 z rur wydechowych, ale ty (2)

          więc mnie się nie czepiaj, tylko siebie.

          • 16 1

          • ty moze idz, sex pouprawiaj. w lesie pelno chetnych za pare groszy, to ci ten jad tez wyplynie (1)

            na oba pedaly naraz....

            p.s. zwazywszy na ton twoich wypiwiedzi- to juz TYLKO JAD moze ci wyplywac ;))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

            • 0 1

            • ehhehehe anty-nie ciepie arogantow

              I kto tu jadem zionie?

              • 1 0

        • CO2 nie jest niezdrowe przy wdychaniu.

          Mimo, że jest to podstawowy produkt spalania węglowodorów, ma on znaczenie tylko jako globalna emisja i jako gaz cieplarniany. Przy samej rurze istotne dla zdrowia jest Co, NOx i sadze. ilość CO2 z rur nie szkodzi bezpośredni człowiekowi na ulicy.

          • 0 0

      • Młody, ja jeździłem rowerem Spacerową, gdy jeszcze obwodnicy nie było, a po obwodnicy też się śmigało, gdy jeszcze było wolno :)

        • 0 0

    • Drogi tylko dla samochodów? (1)

      Kiedy kierowcy wreszcie zrozumieją, że drogi nie są tylko do ich użytku. Pieszy, rowerzysta to równoprawni użytkownicy, jeżeli nie ma chodnika czy ścieżki rowerowej. Wystarczy trochę kultury i miejsce znajdzie się dla wszystkich

      • 21 1

      • Nie w Polsce

        • 8 1

  • A ja myślałem... (3)

    ... że w końcu odkorkują spacerową i ciągną drugą nitkę, jednokierunkową. Dla kierowców byłoby to dobre rozwiązanie ale cóż... Polska - druga Holandia? Gdańsk bardziej dla rowerów... OK

    • 11 12

    • chcesz odkorkować Spacerową

      to przestań jeździć samochodem. proste

      • 16 2

    • Na jak długo? (1)

      To samo było ze Słowackiego - zbudujcie 2-pasmówkę i problem korków zniknie.
      A dziś lament na forach, że czas dojazdu się wydłużył!
      Nie mogę pojąć, jak wiele osób nie może zrozumieć, że budowa/modernizacja dróg nic nie daje.

      • 9 1

      • dlaczego nic nie daje?

        powinny być robione inwestycje ale głównie po to żeby wywalić ruch tranzytowy z miasta bo ciągle dużo ciężarówek widać, ostatnio zjechał jeden TIR z obwodnicy południowej na trakt św. wojciecha i jechałem za nim aż do wrzeszcza (ja skręciłem a on dalej grunwaldzką w kierunku sopotu). Dlaczego nie jechał dalej obwodnicą to niewiem ale może złe oznakowanie jest?

        • 2 1

  • Dlaczego są szlabany (2)

    nie mogę przez to korków ominąć

    • 9 16

    • no i całe szczęście, że są...

      • 8 1

    • możesz, wystarczy przeciąć kłódkę lub przyczepić linę do szlabanu, pociągnąć samochodem i się rozpadnie. Nie wiem co pierwsze ci się rozpadnie ale zawsze warto spróbować.

      • 2 1

  • (4)

    dlaczego wycinają tyle drzew?

    • 16 4

    • Proponuję zapoznać się z zasadami prowadzenia gospodarki leśnej (3)

      A wszystko będzie jasne

      • 1 6

      • Z zasadami? Chyba dziurą w kieszeni dyrekcji Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego ;))) (2)

        • 11 1

        • zasady prowadzenia SIĘ gospodarki leśnej

          handel drewnem polega na rozpirzaniu dróg leśnych
          że wyglądają jak poligon w Drawsku po manewrach
          Bratnia Pomoc 1974

          Z.U.L.e rżną co im się uda sprzedać, czym im sie uda wywieźć
          Borodziej (zbudowany za państwowa forse OZLP, fundusz ochrony środowiska) wynajmowany za forsę byle komu, ogrodzony płotem

          te zasady to prosty rabunek, jak w Amazonii

          • 10 0

        • dziurę w kieszeni to mają LP

          a nie dyrekcja Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, która chyba nie wiele może

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum