• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe standardy infrastruktury rowerowej w Gdyni

Krzysztof Kochanowicz
30 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że w dniu 10 lipca 2012 r. Prezydent Miasta Pan Wojciech Szczurek podpisał zarządzenie o wprowadzeniu do stosowania standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Gdyni. Dokument ten zawiera szczegółowe wytyczne dla projektowania i wykonywania elementów infrastruktury rowerowej. Obowiązują one zarówno projektantów, jak i uzgadniających projekty.



Dokument pt.: "Aktualizacja i integracja standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie" powstał na mocy porozumienia pomiędzy przedstawicielami naszych miast z 2006 r. Jego głównym celem było stworzenie spójnych na terenie całego Trójmiasta wytycznych, umożliwiających tworzenie wysokiej jakości, jednolitego systemu komunikacji rowerowej na wszystkich etapach jego powstawania, począwszy od planowania, poprzez projektowanie i budowę oraz utrzymanie. Analogiczny dokument został wprowadzony 2 maja br. w Gdańsku.

Źródło: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

opracował:

Opinie (20) 2 zablokowane

  • pożyjemy zaobaczymy...

    na razie to tylko gesty...

    • 8 0

  • (3)

    Idę na rower sprawdzic stan ścieżek rowerowych w Gdyni. Zaraz, zaraz, jakich ścieżek?

    • 16 1

    • Ścieżki to masz w lesie, w mieście są drogi dla rowerów... (2)

      ...oczywiście mówię o Gdańsku, bo w Gdyni nadal są te na ś... i śledzie w herbie ;)

      • 0 0

      • Ścieżki to masz formalnie i tu i tu (1)

        Zajrzyj sobie do przepisów określających warunki technicznych, jakimi powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ;-P. Niektórzy lubią termin DDR, inni ścieżki. Nie ma co przykładać do tego zbędnej ideologii.

        A że w Gdyni ścieżki rzeczywiście łatwiej znaleźć w lesie, to już inna sprawa ;-).

        • 1 0

        • Drodi rowerowe, a nie ścieżki

          Będąc daleki od jakiegoś niewolnictwa terminologicznego jednak wolę, aby używano terminu "drogi rowerowe" zamiast niefortunnych, moim zdaniem, "ścieżek".
          Po pierwsze, określone w stosownym rozporządzeniu warunki techniczne (tam: ścieżki) odnoszą się tylko do etapu projektowania i budowy, natomiast właściwy ruch po drogach, w tym rowerowych ustala ustawa o zasadach ruchu drogowego (tam: drogi).
          Po drugie, pojęcie "ścieżki" potocznie deprecjonuje ją pod względem znaczenia dla ruchu drogowego i sugeruje możliwość nie stosowania się na niej do obowiązujących zasad obowiązujących na drogach.
          Po trzecie, termin "ścieżki rowerowe" w warunkach technicznych powinien zostać zamieniony na "drogi rowerowe", ponieważ niestety niejako sugeruje lekceważące podejście do sprawy tworzenia dróg rowerowych, co dosyć powszechnie widać w realnych kiepskich dokonaniach projektowo-wykonawczych, nierzadko wbrew wymogom ustalonym w rozporządzeniu.
          Dlatego uważam za słuszną uwagę dotyczącą obecności ścieżek w lesie, a nie w miastach.

          • 4 0

  • Kroki milowe ku lepszej przyszłości obywateli

    No, teraz, jak już podpisał, to będzie się w Gdyni działo! - Za rok pojawią się projekty na miarę naszych możliwości w sławnych już kontenerach gdyńskich w centrum miasta

    • 9 0

  • Trochę to trwało, ale się udało ;-] (1)

    A tak nawiasem mówiąc to zdjęcie nad artykułem już nieaktualne. Ktoś zdjął znak końca ścieżki, więc w tę stronę panuje tzw. cudowna nieoznaczoność ;-].

    No, ale w tej okolicy (w stronę Klifu) ma coś się zmieniać niedługo, to może już według standardów...

    • 4 1

    • poza dodaniem z****nych przycisków na przejazdach prowadzących do nikąd np na przystanek po drugiej stronie Klifu gdzie chodnik jest tak wąski że rowerzyści narażają pieszych na niebezpieczeństwo

      • 3 0

  • Jak zobaczę to uwierzę

    Niestety drogi rowerowe w Gdyni to porażka -w centrum nie ma nic

    • 8 1

  • Jakby pomysleli, to zrobiliby sciezke z Sopotu do Gdyni (3)

    a nie, ze konczy sie w Sopocie sciezka i dalej plaza.

    • 2 5

    • Wygodna ścieżka jest wzdłuż Al. Zwycięstwa (2)

      Plaże w Kolibkach, klif i lasek gejowski należy zostawić w spokoju. Jest to ostatnia perła natury w centrum Trójmiasta nie opanowana przez przyrodożerczych deweloperów.

      • 2 2

      • Tylko wygodna ścieżka kończy się właśnie w Gdyni (1)

        No przepraszam, przy Klifie (jakiś kilometr za granicą Gdyni). Potem masz jednokierunkową, która urywa się jeszcze przy Klifie i potem jest coś czego nie ma, czyli wąski chodnik z czymś co miało być ścieżką, po jakiś 500m masz znowu jakieś 500m ścieżki, która kończy się na chodniku, a ostatnio jest jeszcze blokowana przez dewelopera... I to w zasadzie tyle, a nie jesteś jeszcze w połowie dystansu do centrum.

        Jak na razie trzeba się uczyć szorstkiej ;-) przyjaźni z kierowcami innych pojazdów.

        • 3 0

        • Nux

          Piszę o małym klifie Kolibkowskim, a nie Orłowskim, zaraz za granicą Sopotu. Po drugie Jako rowerzysta rozumiem rowerzystów, ale również rozumiem znaczenie przyrodnicze tego terenu. Wyjątkowego bądź co bądź. Zresztą obszar ów zgłoszony jest do wpisu do Natury 2000 więc i tak będzie trudno.

          • 1 0

  • A gdzie Golem? A gdzie Matematyk, do tego kierowca? A gdzie Halewicz?

    Tu mowa o infrastrukturze rowerowej, o rowerach, a oni siedzą cicho? Przecież włos jeży się na głowie. Tyle zła się dzieje wobec nich, a oni milczą? Co się dzieje?

    • 6 1

  • "Prezydent Miasta Pan Wojciech Szczurek podpisał zarządzenie o wprowadzeniu"^"..przedstawicielami naszych miast z 2006 r." (4)

    Zaraz, zaraz mamy drugą połowę 2012 roku a nie 2006 r. i należałoby podnieść zdecydowanie standardy w Gdyni o czym nieustannie piszę. I uważam, że po remoncie jezdni i /ciągów komunikacyjnych w tym Tristar - powinna być taka ścieżka przyjazną dla ludzi przestrzenią publiczną. Należy wykonać szerokie ścieżki rowerowe z zielenią odgradzającą tam gdzie tylko to możliwe. Te nie powinny być na poziomie chodnika, tylko na poziomie jezdni, ich powierzchnia powinna być pokryta kolorem ją wyróżniającym w Gdyni bezwzględnie NIEBIESKIM. W Londynie wprowadza się obecnie w ten sposób ścieżki rowerowe biegnące wzdłuż i w poprzek miasta w kolorze jasnoniebieskim, dlaczego nie w Gdyni? Czy ciągle musimy wlec się za murzynami? Z najnowszych badań wynika, że po wprowadzeniu szerokich, niebieskich wygodnych, umożliwiających szybką jazdę ścieżek dużo więcej londyńczyków używa roweru na co dzień, jeżdżąc nim do pracy a nawet widać to na spotach reklamowych Letnich Igrzysk Olimpijskich. Jest to korzystne zarówno ze względów zdrowotnych, jak i ekologicznych - mniej spalin, choć osobiście wole leśne ścieżki lub parkowe, ale jest to jakaś alternatywa. Tak aby na pozostałym obszarze ulicy posadzone były dodatkowe rzędy drzew i krzewów oraz wykonać zielone place publiczne czy nawet postawioną zieleń w dużych donicach czy innych ciekawych elementach ja łódki itd.
    Dobrym rozwiązaniem są utworzone kładki dla rowerów w miejscach zróżnicowania terenów. Można by na np.ul.Morskiej wykorzystać bunkier na dodatkową infrastrukturę rowerową a przy okazji mini muzeum w podziemnych pomieszczeniach> parkingów, barów, wypożyczalni, itd pod zielenią i zielonymi placami, takie rozwiązanie dodałoby "życia rowerowego". W efekcie zagospodarowano by w sposób pożyteczny istniejące bunkry a użytkownicy ulic i ścieżek rowerowych chętnie by tam zaglądali łącząc historie z ciągami rowerowymi, zielenią.

    Panie Prezydencie dlaczego Gdynia ma się cofać? Pokażmy, że możemy naprawdę coś wspaniałego, pożytecznego i niewielkim kosztem wygospodarować. Nawet przyjmowanie tych obecnych standardów to dreptanie w miejscu a właściwie to tylko poprawność.

    • 4 2

    • Widać, że robisz postępy w samodzielnym myśleniu - teraz pora na robienie postępów w jeżdżeniu na rowerze. : )

      • 5 2

    • populistyczny bełkot (1)

      Zupełnie jakbym czytał propagandową ulotkę, wydaną tuż przed jakimiś wyborami przez nieznającego tematu polityka.

      Najpierw niby sensownie o typowo komunikacyjnych drogach rowerowych (tylko czemu koniecznie w innym kolorze niż reszta aglomeracji?) jednak potem, że osobiście woli rekreacyjne ścieżki w lesie a miejskie traktuje jako ich alternatywę. Następnie, kompletnie już nie na temat, jakieś wtrącenie o miejskiej zieleni i zakończenie o infrastrukturze rowerowej w bunkrach.

      Łatwo z tego wywnioskować, że autor w rzeczywistości nie rozumie po co i dla kogo trzeba budować drogi rowerowe w centrum miasta.

      Oczywiście tak samo jak populistyczny polityk, również Bezstronny nie pisze jak znaleźć środki na rozwiązania., których wprowadzenia żąda.

      • 3 1

      • Widzisz, ścieżki rowerowe to nie samotna wyspa

        już nie wspomnę o różnym charakterze takiej jazdy - nie tylko transportowym. A bardzo ważnym także rekreacyjnym, rehabilitacyjnym, sportowym,... i nie zamierzam ich pomijać. Gdynia jest miastem niepowtarzalnym, więc poprzez ścieżki może przyciągnąć także turystów rowerowych.
        Tak samo finanse na nie + infrastruktura powinny być proporcjonalną konstrukcją finansową. Oczywiście w przeważającym względzie komunikacyjnym bo mówimy o jeździe"Rowerem do Przodu" , ale nie eliminujmy także tych co jeżdżą "do tyłu";))

        Dlatego jestem zdania, że GDYŃSKI PROJEKT ROWEROWY musi być W I E L K I i niepowtarzalny gdzie indziej, oczywiście wymaga on zachodu. Powinna być zagospodarowany(tam gdzie tylko możliwe) jak największą ilością zieleni, i to jak najbardziej zróżnicowanej, nie tylko szpalerami drzew, ale również krzewami i wysokimi trawami, kwietnikami - doskonale to rozumie Pani MAura, tak by stworzyć prawdziwie piękną, miejską zieleń nakłaniającą do jazdy bicyklem zamiast jałowej, miejskiej pustyni oglądanej zazwyczaj. Ulica park mogłaby być zalążkiem odnowy centrum miasta w duchu zrównoważonego rozwoju i nawiązania do Zielonej Gdyni .

        W związku, że Gdynia nie ma takiego zadeklarowanego parku, a w Kolibach jest w trakcje przygotowywania, Kamionka mały jak i Kiloński, więc marzy mi się nowy rodzaj park przy śnieżkowego w centrum miasta podziwianego w czasie jazdy. Park taki można zaprojektować z prawdziwego zdarzenia,że przy szybkości 20 km/h będą układały się nam odpowiednie dekoracje, wzory,... , zamiast proponowanych banalnych statecznych "odpoczywalni", proponuje dynamiczne parki przynoszące zdrowie aktywnym chcącym zadbać profilaktycznie o kondycje. Oczywiście taki park, mógłby być w wydzielonych miejscach na początku, trochę jak układające się reklamy w historyjkę produktu na amerykańskich autostradach, nie musiałbym wykluczać terenów nadmorskich a wręcz wprzęgnąć go w idee aktywności ruchowej dla zdrowia, jeżeli powstałyby on wyłącznie od strony morza, czy od tej strony lasu - uwzględniające wysokości ze względu na zacienianie na północ wiatry i jeszcze inne czynniki.

        Skoro mamy dwóch kompetentnych ludzi w tym jednego na etacie to oni powinni wokół siebie zebrać ludzi nie tylko kompetentnych, ale i z wizją i kreatywnych, którzy stworzą coś niepowtarzalnego dla nas wszystkich.

        O finansowaniu kiedyś tu pisałem jak i innych nowinkach i nowacjach w tym zakresie.

        • 1 3

    • Przeciez Szcurek jest przeciwny

      budowie sciezek rowerowych w Gdyni.

      • 1 2

  • W Gdyni sa specjalisci

    od budowy urywanych sciezek rowerowych

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum