• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przepisy dla rowerzystów tuż, tuż

25 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W co powinien być wyposażony rower by spełniać zasady poruszania się po drogach publicznych w Polsce? W co powinien być wyposażony rower by spełniać zasady poruszania się po drogach publicznych w Polsce?

Ministerstwo Transportu, Gospodarki Morskiej i Budownictwa przesłało do konsultacji projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Sporo zmian w dokumencie będzie dotyczyło rowerzystów, jednak już dziś wiadomo, że w rozporządzeniu jest wiele niedociągnięć! Niestety, oprócz sensownych propozycji projekt w niedopuszczalny sposób wpływa na rynek, jest sprzeczny z konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym jak również może przyczynić się do pogorszenia bezpieczeństwa samych cyklistów.



Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia to dokument, który mówi o tym jak musi być wyposażony pojazd poruszający się po drogach publicznych w Polsce. Jakie musi mieć światła, ile i gdzie, ile hamulców oraz jakie inne urządzenia musi posiadać. Jest to więc dla każdego rowerzysty dokument istotny. Mając rower niezgodny z rozporządzeniem, można narazić się na mandat lub zostać uznanym winnym ewentualnego zdarzenia drogowego.

Stare rozporządzenie i jego wady:

Dotychczas, każdy rowerzysta biorący udział w ruchu drogowym musiał być wyposażony w co najmniej jeden hamulec, nieprzeraźliwy sygnał dźwiękowy (np. dzwonek) oraz odpowiednie oświetlenie, tzn. ciągłe, białe światło z przodu roweru oraz czerwone z tyłu (dopuszczalne było pulsacyjne).

Stare rozporządzenie ma jednak sporo wad, chociażby z uwagi na oświetlenie. Obecny zapis wymaga posiadania z przodu roweru stałego światła białego. Od kilku lat, na rynku rowerowym sprzedaje się w większości o wiele wydajniejsze, oszczędne i co najważniejsze lepiej widoczne dla innych uczestników ruchu lampki o trybie pulsacyjnym.
Innym kwestią był zapis ograniczający rowerzystę w miejscu montażu świateł. Otóż według przepisów lampka powinna być mocowana nie niżej niż 35 cm i nie wyżej niż 90 cm nad poziomem drogi, co sprawia, że znaczna część rowerów, z lampkami montowanymi na kierownicy nie spełnia wymogów rozporządzenia. Tak samo jak osoby używające tzw. "czołówek" czyli lampek montowanych na kaskach.

W dodatku od czasu zmiany Prawa o Ruchu Drogowym polskie prawo wprowadziło definicję wózka rowerowego i umożliwiło przewóz dzieci w przyczepkach rowerowych. Konieczne stało się więc wyszczególnienie w co pojazdy te winne być wyposażone.

Nowe rozporządzenie i jego zalety:

Nowa wersja dokumentu, opracowywana właśnie przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zawiera szereg pozytywnych zmian.

Po pierwsze likwiduje lukę prawną, która jakby nie patrzeć pozwalała właścicielom rowerów szerszych niż 90cm (w myśl nowego prawa to nie rowery, lecz wózki rowerowe) jeździć bez jakiegokolwiek oświetlenia, hamulców, czy odblasków. W nowym dokumencie wózek rowerowy będzie musiał być wyposażony w co najmniej jedno światło przednie, tylne oraz odblask - analogicznie jak w przypadku roweru.

Korzyści pojawiają się także dla jeżdżących rowerami. Po pierwsze dokument dopuszcza posiadanie migającej lampki przedniej, co powinno zdecydowanie poprawić widoczność cyklistów, którzy do tej pory na tle o wiele silniejszych reflektorów aut bywali czasem niezauważeni.
Po drugie, w ciągu dnia i przy dobrej widoczności rowerzysta może lampki zostawić w domu, lub włożyć do sakwy. Tym samym polskie prawo dogania rzeczywistość - większość obecnie dostępnych na rynku lampek rowerowych posiada możliwość szybkiego demontażu z roweru, w celu zapobieżenia kradzieży. Teraz nie trzeba ich będzie montować za każdym razem, a tylko wtedy, gdy faktycznie są niezbędne (w nocy lub przy ograniczonej widoczności).

Co więcej nowy dokument określa również, że przyczepka rowerowa powinna być wyposażona w światło czerwone z tyłu oraz odblaskowe barwy czerwone i jeśli jest ona szersza niż rower, to potrzebuje również światła przedniego.

Nowe rozporządzenie i jego wady:

Niestety projekt nowego rozporządzenia ma też kilka przykrych wad.
Pierwszą jest to, że rozporządzenie nie wprowadza wcześniej już zgłaszanych zmian. Dopuszcza ono tylko żółte odblaski na szprychy i tylko w liczbie po jednej sztuce na koło. Inne kolory i ilość odblasków na koło, odblaski na ramie roweru, opony z odblaskowymi paskami, czy inne elementy poprawiające widoczność rowerzysty z boku: jak chociażby ledowe nakładki na wentyle, wciąż nie są dopuszczone do stosowania. Tym samym rozporządzenie pomija najczęstszy rodzaj zdarzeń z udziałem rowerów - zderzenia boczne (60% zdarzeń z udziałem cyklisty). Z punktu widzenia bezpieczeństwa cyklisty, im więcej odblasków widocznych z boku na rowerze, tym lepiej!

Niestety, poprawy nie doczekał się również zapis ograniczający wysokość montażu lampek w rowerze. Sprawia to, że posiadacze rowerów trekingowych, górskich z amortyzatorami i miejskich oraz miłośnicy "czołówek", wciąż nie będą się mieścić w ramach przepisów. I to pomimo tego, że ich rowery są doskonale oświetlone, widoczne i nie stwarzają żadnego zagrożenia.

Wiele kontrowersji budzi też zapis nakazujący by od roku 2013 wszystkie rowery wprowadzane na rynek wyposażone były w dwa hamulce. Obecnie część rowerów miejskich oraz tzw. ostre koła ma tylko jeden hamulec i nie specjalnie potrzebuje ich więcej. Nowy zapis oznacza zniknięcie z rynku tych rowerów. Co więcej, w rowerach z dwoma hamulcami często wiele osób i tak używa wyłącznie hamulca tylnego, bojąc się wyrzucenia przez kierownicę lub poślizgu przedniego koła podczas hamowania. Nie ma więc żadnej gwarancji, że zapis ów poprawi bezpieczeństwo na drogach. Istnieje za to zagrożenie, że przepis ów będzie niezgodny z prawodawstwem europejskim i jako taki i tak nie będzie obowiązywał. Nie wiadomo też jak Policja miałaby udowadniać właścicielowi, że jego rower został wprowadzony na rynek w 2013 roku, ani co z rowerami nie wprowadzonymi na rynek (rowery składane lub budowane samodzielnie).

Brakiem wyczucia ministerstwo wykazało się też przy określaniu warunków dla przyczepek rowerowych. Zapisy mówiące o tym, że dyszel przyczepki powinien posiadać zabezpieczenie przed wypięciem (dodatkowy łańcuszek) do spółki z drugim wymagającym by przyczepka nie przewracała się wraz z rowerem są niemożliwe do spełnienia przez żadną przyczepkę jednośladową oferowaną na rynku. Jeżeli zapis wejdzie w życie w tym zapisie, z rynku w Polsce znikną przyczepki transportowe "Extrawheel" oraz "Bob" jak również kilka innych uznanych na całym świecie produktów. Dojdzie do paradoksu - chwalone na całym świecie polskie przyczepki Extrawheel będą zakazane w kraju ich pochodzenia, choć są legalne i uznawane za bardzo bezpieczne za granicą.

Rozporządzenie wciąż jest w trakcie opracowywania i poszczególne jego zapisy wciąż mogą ulec zmianie. Mamy nadzieję, że ministerstwo jeszcze naprawi swoje błędy i wykorzysta uwagi zgłoszone między innymi przez rowerzystów z Miast dla Rowerów.

Zapoznaj się ze szczegółami projektu

Zapoznaj się z  Wiedeńską Konwencją o Ruchu Drogowym

Materiał pochodzi z portali:
-Polska na Rowery
-Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów

Opinie (172) ponad 20 zablokowanych

  • W Polsce jak cos wymyślą, to nie wiadomo, czy sie śmiać, czy płakać ! (2)

    Tak to jest jak zabierają się do tego niewłaściwe osoby, które w ogóle nie mają pojęcia co to jest "rower". Albo wszystkie rodzaje rowerów wsypują do jednego worka i stąd ten cały burdel!

    • 53 5

    • dorzuccie w przepisach

      wozenie gasmicy zamiast bidonu, bedzie bezpieczniej jak sie komus zelówki zapalą

      • 5 2

    • a trojkąt, a apteczkę ?

      nie zapomnijcie o chlapaczach i atestowanej tylnej wycieraczce ;-P

      • 4 2

  • Dlaczego Policja nie reaguje na migające światła rowerzystów?! (12)

    Wg polskiego kodeksu ruchu drogowego takie światła z przodu roweru nadal są zabronione!

    • 26 80

    • A ty niepodpisany z Milicji jesteś?? (1)

      W czym ci to przeszkadza?

      • 16 10

      • Lepiej, żeby takie miał niż żadnych !

        Moim zdaniem po prostu wcześniejsze prawo nie było dostosowane do realiów. W sklepach od wielu lat zamiast halogenów sprzedają światła ledowe, a nie wszystki maja i funkcię świecenia ciągłego i przerywaną.

        • 7 4

    • (1)

      Do mnie się niedawno przyczepił jakiś policmajster jak przejeżdżałem obok komisariatu na orunii górnej ze mam migajace światło. Przypaliłem głupa że nie wiedziałem że nie może migać i że takie światło kupiłem w legalnie działającym sklepie rowerowym i dalej policmajster nie ciągnął tematu.

      • 15 4

      • Przypaliłem głupa że nie wiedziałem że nie może migać

        Wcale nie przypaliłeś. Jesteś nim skoro wiedziałeś.

        • 12 11

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • wg kodeksu hi-tlera można było legalnie strzelać do ludzi i

      ii zbrodniarka UBecka i żydowska Zwolińska karała na śmierć dziesiątki ludzi. I zgodnie z "kodeksem" ACTA też będzie można ścigać ludzi.

      • 1 3

    • Zgadzam się, kierowca widzący takie światełko właściwie nie wie co to jedzie (2)

      Nie każdy skojarzy je od razu z rowerzystą. Dodatkowo, dużo trudniej wyczuć odległość od takiego migającego punktu.

      • 4 5

      • tak tak a jak światełko jest ciągłe to w ogóle się nie obejrzy ponieważ jego jasność jest znacznie mniejsza i ginie w gąszczu świateł samochodowych ślepota ma problem ze wszystkim dlatego przy wymyślaniu takich przepisów nie powinno się pytać o zdanie niedzielnych kierowców

        • 6 2

      • I o to waśnie chodzi. Żeby przez chwilę skupił swój wzrok na tym światełku i na rowerzyście. Palącego sie ciąle małego swiatełka w potoku innych swiateł na ulicy nawet nie zauważy.

        • 8 6

    • Migające (2)

      Sam jestem rowerzystą i jednocześnie przecwinikiem swiateł migających z przodu. One, w moim odczuciu jako jadącego z naprzeciwka rowerzysty lub kierowcy auta, działają dezorientująco. Drażniąco wpływają na gałkę oczną. Zawsze gdy widzę ostro migające światło, podświadomie zadaję sobie pytanie "co to, u licha?".

      Poza tym moment, w którym lampka jest na sekundę wyłączona, to także chwila, w której rowerzysta pokonuje, czasem z dużą prędkością, pewną większą lub mniejszą odległość, pokonuje ją w danej sekundzie NIEWIDOCZNY.

      • 12 5

      • jaka sekunda wiesz z jaką częstotliwością to potrafi migać nie sekunda a milisekunda jak coś

        • 2 6

      • dokładnie, tez jeżdżę na rowerze i migające światło z przodu to jest masakra, zwłaszcza jak jedziesz np. nieoświetlonym parkiem naprzeciwko Ciebie jedzie taki oszczędny z migającym światłem i jeszcze ma ustawione że świeci po oczach, normalnie wszystko widać wtedy :|.

        • 11 1

  • ciągłe światło białe z przodu roweru

    • 19 16

  • Jeszcze mi każą miec daną ilość odblasków na kole!!! (9)

    To już jest paranoja.
    Orwell by tego nie wymyslił.
    I jeszcze wymóg jest niebezpieczny!
    Precz z komuną!!!
    Precz z PełO!!!

    • 45 19

    • Rowerzysta musi być widoczny (5)

      Zrozumiesz to pajacu, jak wjedzie ci ktoś w du...ę !!

      • 10 15

      • Bo faktycznie, odblaski boczne zabezpieczają przed wjechaniem w du..ę...

        I co znaczy musi?

        • 9 2

      • (3)

        mam dwa odblaski na każdym kole w rowerze z 2003 roku nie wiem jakim cudem nagle komuś to przeszkadza.Miałem tez opony z białymi paskami na ściankach bocznych-rewelacyjne rozwiązanie nie wiem dlaczego do pisania ustaw dla rowerzystów bierze się idiotów którzy nie mają rozeznania w tym co jest dostępne na rynku

        • 5 0

        • to nie idioci gamoniu (2)

          to parlamentarzysci, ktorych posrednio wybrałes w legalnych wyborach

          • 4 3

          • to urzędnicy, którzy są nadopiekuńczy

            i którym się wydaje, że jak rowerzyści znikną z jezdni to się poprawi bezpieczeńśtwo

            • 3 0

          • nie baranie to są idioci na których ja nie głosowałem ponieważ na idiotów z PO nie zagłosuję nigdy i co w związku z tym czy bycie wybranym w wyborach uprawnia kogoś do wprowadzania sprzecznych z logiką bubli prawnych?Co różni koło wyposażone w jeden odblask od koła wyposażonego w dwa odblaski czy dwa odblaski sprawiają że jest mniej bezpiecznie?A o oponach z paskami odblaskowymi władzunia nie słyszała więc ich nie będzie tak jak ktoś kupi taki rower to dostanie mandat tak ciołku?Prawo trzeba stanowić z głową

            • 3 4

    • paranoja owszem :) (2)

      Ja jak się okazuje będę musiała ze swojego roweru zdemontować, bo mam za dużo ;)

      • 4 1

      • (1)

        No właśnie, ja też będę musiała zdemontować odblaski na ramie rowerowej, które nałożyłam z myślą, że będę lepiej widoczna i poprawi to moje bezpieczeństwo. A buty z odblaskami, jadąc na rowerze mogę mieć, czy też nie wolno?

        • 6 1

        • buty tylko

          z zołtymi odblaskami, czerwone sa zakazane

          • 1 1

  • (1)

    tak czy owak bajzel na całego

    • 15 1

    • "nieprzeraźliwy sygnał dźwiękowy"

      no ja uzywam: "Z DROGIIII KUR&%§ !!!!!!!!!!!!!!!" (rowerowej)

      • 7 1

  • OC? (10)

    A kiedy rowerzyści będą zobowiązani do wykupienia ubezpieczenia OC?
    Rowerzysta wjeżdża mi w auto - ze swojej winy i kto płaci?

    • 33 31

    • Spokojnie...

      Sporo moich znajomych rowerzystów - zwłaszcza tych systematycznie poruszających się na rowerze posiada OC. Też często jeżdzę rowerem i dlatego mam OC - dla swojego bezpieczeństwa finansowego - aby nie płacić za naprawę z własnej kieszeni.

      • 8 3

    • Zapewne już niedługo w Tuskmenistanie zamordyzm (1)

      postępuje błyskawicznie... A jak pchający taczkę "wjeżdża mi w auto"
      to kto płaci? Luka prawna... Albo matka z wózkiem jeszcze większa luka...

      • 13 3

      • Wiem, ale...

        To nie jest tak bezwzględnie, że nie mam OC i już płacę. Są rozwiązania. Ty ich nie znasz, inni je znają. Z tej wiedzy żyje całkiem dobrze, całkiem duża grupa ludzi, bo: WIEDZA KOSZTUJE.

        • 3 3

    • odpowiem ci na to pytanie (1)

      rowerzysta

      • 5 1

      • Chyba że ma OC.

        Jak ma OC to ubezpieczyciel - sprawdzałem, działa.

        • 6 1

    • i dlatego OC powinno byc na OSOBE (2)

      a nie na poszczegolne pojazdy. Masz samochod placisz tyle, masz samochod i rower placisz o tyle wiecej. i bylo by po sprawie...

      • 7 4

      • (1)

        zapomniałeś o deskorolce! a nie pomyślałeś, że skala zniszczeń jakie zrobi ci rower na samochodzie jest na tyle niewielka, że każdy komornik jest w stanie wyegzekwować ewentualny wyrok sądowy? chcesz to kup OC na rower, wrotki, taczkę czy cokolwiek masz ochotę, ale nie narzucaj tego innym! ludzie, wiecie czemu w tym kraju jest tak źle? bo wam się marzy nakładanie opłat, przepisów regulujących dopuszczalny kolor i długość kupy zrobionej w kiblu i w ogóle regulujące wszystko co tylko możliwe...lubicie być trzymani za mordę! dlaczego? bo debilowi jest łatwiej jak ma wszystko w przepisach, wówczas nie musi sam myśleć i podejmować decyzji! rzygać się chce jak się czyta takie artykuły i komentarze pod nimi o ilości hamulców, kolorze odblasków i innych pierdołach! gdzie się podział zdrowy rozsądek??

        • 13 5

        • racja!

          I ten jeden komentarz wystarczył mi za wszystkie pozostałe! Zapomnieli chyba jeszcze

          • 3 3

    • sprawca płaci

      • 1 1

    • jak to kto?

      rowerzysta! z własnej kieszeni jak nie ma OC

      • 5 1

  • Ba pewnie

    A pijanym się upiecze?Niech ich sprawdzają!!!

    • 8 1

  • Pozdrowienia dla idioty na rowerze poruszającego się codzień przed 7.00 Armii Krajowej (4)

    Oczywiście bez jakiegokolwiek oświetlenia i kamizelki odblaskowej. Na tej drodze nie wolno poruszać się rowerem. mało tego w pobliżu jest ścieżka rowerowa!
    Pół biedy jak kretyna zdmuchnie jakis litwin cieżarówka i nawet wycieraczek nie włączy gorzej jak typa zdzieli matka wioząca dzieci do szkoły jakąś osobową renówką czy dacią.

    • 49 8

    • debil....

      • 8 3

    • skoro rowarzysta ma mieć kamizelkę odblaskową

      to samochody powinny być malowane na piż....ce kolory

      • 12 5

    • (1)

      Ciekawe gdzie jest ta ścieżka. Bo między Chełmem a Centrum jej nie ma mądralo. Z resztą na Armii Krajowej powinny wreszcie być pasy ruchu dla rowerów. Bo podjazdu Cienistą mam seredcznie dość. Dobrze że chociaż w końcu na Kartuskiej zrobili

      • 8 3

      • tak tak i jeszcze pasy dla matek z wózkami i emerytów

        • 3 2

  • Pijanych kretynów na rowerach bez oświetlenia powinno się utylizować w jakimś zakładzie zamkniętym na białorusi.

    Tragedia. Najgorsze sa stare pijane dziady bez oświetlenia i bez kamizelki odblaskowej ubrane na brązowo lub czarno (oni zawsze w takich barwach ochronnych).
    Człowiek jedzie swoim renault megane czy żona śmiga skodą octawią TSI a tu taka pokraka się wyłania w śnieżycy i mgle metr od auta i na nic nie ma czasu! A później wieź pijanego dziada do lekarza i lusterko wymieniaj.

    • 13 27

  • (16)

    Ja rozumiem, że autor artykułu jest zakochany w rowerach i ma to szczęście, że może uprawiać swego rodzaju rowerową (słuszną w jego mniemaniu) propagandę z racji bycia redaktorem portalu. Nawet nie jestem o to zły, ma taką możliwość, to niech to robi. Ale nie można z tego powodu bezkrytycznie udowadniać, że rower to coś ponad wszystkiego rodzaju pojazdy i żeby przede wszystkim oddawał charakter (w domyśle niczym nieskrępowany) właściciela.
    Rower to przede wszystkim pojazd jak każdy inny, biorący udział w ruchu drogowym. "miłośnicy czołówek" widać są częścią roweru, skoro ich oświetlenie powinno być zgodne z przepisami. Samochód czy motocykl obojętnie szybki czy wolny musi mieć hamulec na wszystkie koła - dlaczego w przypadku roweru ma być inaczej. Przypominam, że przepisy dotyczące wymienionych przeze mnie pojazdów tez ewoluowały w trakcie ich rozwoju. A rower choć jest konstrukcją starszą, to właśnie w obecnym okresie staje się pojazdem coraz szybszym (konstrukcyjnie). Wyjaśnienie że "ostre koła" czy rowerki dziecinna nie spełniają tego warunku jest bezsensowny - zarówno jeden jak i drugi nie powinny znaleźć się w ruchu drogowym (gdzie to wyposażenie jest niezbędne). Ostry bo moim zdaniem jest po prostu głupim pomysłów nawiedzony "niezatrzymujących się i naprawdę wolnych" drogowych anarchistów, a dziecinny bo dziecko do lat 10 nawet pod opieką nie może wyjechać na drogę. A dla starszych wszystkie mają dwa hamulce. Stwierdzenie, że "często wiele osób i tak używa wyłącznie hamulca tylnego, bojąc się wyrzucenia przez kierownicę lub poślizgu przedniego koła podczas hamowania" to stwierdzenie o żenującym poziomie edukacji w zakresie prowadzenia pojazdu jakim jest rower a nie przesłanka do dopuszczenia stosowania jednego hamulca (dla nieznających tematu prawdziwy "ostry" nie ma ich wcale). W każdym rozporządzeniu o warunkach pojazdów mówi się o " wprowadzanych na rynek" dlatego, że trudno znaleźć lepsze określenie. Podam bliższy memu sercu przykład motocykli i samochodów. Tam również istnieje wiele konstrukcji budowanych od podstaw (samochody terenowe czy choppery) ale muszą być one wykonane z homologowanych części, które decydują o bezpieczeństwie i muszą spełniać warunki określone dla wszystkich pojazdów "wprowadzanych na rynek". Różnica jest taka, że te pojazdy się dodatkowo rejestruje (co moim zdaniem powinno też dotyczyć rowerów - ale bez tablic, po prostu nr na ramie i większe bezpieczeństwo w przypadku kradzieży i w ogóle jej udowodnienia).
    Oczywiście, rozporządzenie ma wiele obiektywnych błędów przytoczonych przez autora, jednak przy jego krytyce pamiętajmy, że rower to pojazd biorący udział w ruchu drogowym wszystkich - nie tylko jego miłośników.

    • 42 35

    • Ja bym także homologował taczki, to jakaś luka prawna (1)

      że pchający taczki jeszcze nie mają tablic rejestracyjnych... prawa pchania,
      badań okresowych i nie są zobligowani do wożenia gaśnicy

      • 13 13

      • Często Cię taczki mijają?

        A szybko jeżdżą?

        • 16 4

    • Musisz uważać, bo autor Ciebie zablokuje! (1)

      Nie znosi krytyki swoich artykułów.
      Jest dobrym przykładem dlaczego powinniśmy protestować przeciw ACTA.

      • 11 6

      • Nie znosi krytyki swoich artykułów

        ale ten artykuł nie jest jego !!!!

        prawa AUTORSKIE ma:
        Ministerstwo Transportu, Gospodarki Morskiej i Budownictwa

        • 5 1

    • ja pieszych tez bym homologowal (1)

      numerek na czolo i jazda :D

      • 10 4

      • i swiatełko odblaskowe na czoło :)

        • 2 1

    • Nareszcie ktoś znający przepisy (1)

      W pełni popieram stanowisko. W artykule aż razi wrzucenie do jednego worka wszystkich rowerów. Aż drżałem z obawy, że autor rozczuli się nad brakiem zezwolenia na przyłączenie wstążek do kierownic rowerków dziecięcych. Nie widzę przeszkód, aby autor artykułu jeździł drogami leśnymi z lampką na czole, ale już nie chciałbym go spotkać na skrzyżowaniu równorzędnym dwóch ulic w Gdańsku.
      Moim zdaniem projektowane rozporządzenie jest bardzo dalekie od ideału i bardzo potrzebna jest publiczna nad nim debata. Tylko jak to ma wyglądać? Głosy o czołówkach, ostrym kole, taczkach(???), wózkach dziecięcych (???) itp. zamulają temat
      Tak na marginesie: - w latach 70-tych - takimi rowerami zawodnicy Lechii, w ramach treningu zimowego - jeździli po ośnieżonych drogach, ale teraz tak jeździ się tylko na torach.
      Mnie też się podobają lampki montowane w Danii przy osiach kół, też skłaniałbym się za migającymi białymi lampkami z przodu. Przeciwny byłbym wprowadzeniu kamizelek odblaskowych z uwagi na ich nieprzepuszczalność, ale byłbym za odblaskowymi szelkami. Kaski rowerowe to też temat - rzeka, ale w Słowacji się przyjęły, a u nas pewnie byłyby dyskusje, czy złomiarz pchający wózek z kołami rowerowymi też musi mieć kask. A budowlaniec z taczką?
      Nie widzę szans na publiczną rozmowę w tym temacie z ludźmi naprawdę kochającymi rowery. Tym bardziej,. że ci deklarujący miłość do rowerów nie odróżniają drogi publicznej od podwórka, zamkniętego placu zabaw czy drogi leśnej.
      WIARA UMIERA OSTATNIA

      • 9 8

      • odblaskowe szelki ???

        • 3 3

    • Drogi Miśku, pytanko- ilu rowerzystów w ubiegłym roku jadąc na rowerze zabiło człowieka?

      Rzygać mi się, jak patrzę na te wszystkie rozporządzenia. Niedługo będą decydować czym i jak trzeba d*p.ę podetrzeć.

      PRECZ Z KOMUNĄ!

      Z poważaniem,

      • 16 11

    • (2)

      idąc tym tokiem rozumowania...pieszy także niedługo powinien będzie mieć atest na podeszwy a kobiety w butach na obcasie będą musiały chodzić w odległości min 2 m od jezdni....... no proszę Was osoba nie mająca dwóch hamulców w rowerku a tylko jeden nie zabije nikogo oprócz ewentualnie siebie ........a jeśli boisz się że ktoś taki wyjedzie (lub wyjdzie) na ulicę to po prostu nogę z gazu .Bzdurne jest porównywanie motorów,samochodów do rowerów. Zasadniczą różnicą jest to ,że rower nie posiada silnika i trzeba mieć mięśnie a mięśnie to trudniej kupić po prostu trzeba je wypracować .......bo kurcze niedługo co poniektórzy będą chcieli aby nakaz był montowania :)

      a może rower tak nie ewoluuje ...bo jego założenia podstawowe przeszły w motor lub samochód....... w myśl zasady ,że najpierw wymyślono koło

      • 9 2

      • .Bzdurne jest porównywanie motorów,samochodów do rowerów. (1)

        Niekoniecznie bo rowerzyści są uczestnikami ruchu i powinni znać przepisy ruchu, stosować się do nich i myśleć nie tylko o sobie.

        • 8 2

        • tak jak i piesi , kierowcy autobusów, tirów itp itd to co napisałeś dotyczy ludzi, bo w każdym/lub na każdym pojeździe znajdzie się ktoś kto ich nie zna ....a mi chodzi o zasięg rażenia roweru czyli jaki może uczynić szkody w porównaniu do samochodu....to mniej więcej jakbyś chciał zrównoważyć samochód osobowy i Ti-y wtedy by się lament podniósł kierowców samochodów heheeh:) Trzeba się pogodzić z tym ,że nie jest się samym na świecie:) i trzeba być czujnym:)

          • 4 4

    • ... (1)

      bzdury kolego

      "Samochód czy motocykl obojętnie szybki czy wolny musi mieć hamulec na wszystkie koła - dlaczego w przypadku roweru ma być inaczej."

      rower wazy sto razy mniej i jezdzi dziesiec razy wolniej - dlatego

      90% rowerzystow przedniego hamulca poprostu nie potrzebuje, nie mowie tu o baranach na ostrym, ale o towarzystwie na rowerach z tesco czy skladakach
      zima hamowanie przodem jest malo bezpieczne, latem najczesciej niepotrzebne, byle jeden sensowny hamulec byl

      stosujac twoje podejscie - samoloty czasem uzywaja otwieranych z tylu spadochronow do hamowania, czemu nie wprowadzic tego dla samochodow i rowerow? bo nie ma takiej potrzeby

      dwa - rejestracja rowerow? teraz byle smartfon jest drozszy, wiec moze tez rejestrowac? w normalnych krajach - czemu nie, ale w Polsce? wprowadzi sie dodatkowe oplaty i armie urzednikow, a i tak nic to nie zmieni w kwestii wykrywalnosci kradziezy

      • 0 2

      • jedna zasada - korzystając z drogi trzeba myśleć

        wypraszam sobie tych "baranów na ostrym"
        w czym Ci to przeszkadza??
        ja osobiście polecam każdemu spróbować.
        rowerzysta jeżdżący na ostrym kole najczęściej jest dużo lepiej zorientowany (od innego rowerzysty) co do swoich możliwości. może płynnie regulować i dostosować prędkość roweru do warunków i sytuacji na drodze.
        hamulce w rowerze zimą nie działają tak samo jak wiosną!
        hamujesz czasem silnikiem jadąc samochodem...? :p

        • 2 0

    • próbowałeś kiedyś na OSTRYM jechać?

      w czym Ci przeszkadza to, że ktoś jeździ na OSTRYM KOLE? taki rower doskonale sprawdza się w warunkach zimowych, gdy hamulce szczękowe nie zatrzymują roweru jadącego po lodzie (albo po prostu wprowadzają rower w poślizg, co jest niebezpieczne)...
      jadąc samochodem hamujesz silnikiem, prawda (mam nadzieję)?
      jazda na ostrym umożliwia zwalnianie tempa i hamowanie bez użycia hamulców, daje możliwość płynnej regulacji prędkości.
      nie jest to prosta technika i nie każę innym tak jeździć, ale też Ty nie zakazuj innym...

      PS: do ostrego można sobie zawsze zamontować hamulec na przednie (a nawet na oba koła) - dla większego bezpieczeństwa

      • 1 0

    • odpowiedź

      Różnica jest taka że rowerzysty nie chroni tona blachy jak rower wjedzie w auto to co najwyżej zarysuje lakier a gdy będzie odwrotnie to rowerzysta zginie albo zostanie kaleką ale co tam ważniejszy jest twój lakier Miśku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum