Największy na świecie Koń Trojański

10 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat)

Kaszubski Koń Trojański we wsi Oskowo

W jednej z kaszubskich wsi - Oskowo, znajduje się największy na świecie Koń Trojański. Mierzy on 16,35 m wysokości, 15,60 m długości, 6,25 m szerokości i waży 5 ton, a do jego budowy wykorzystano 56 metrów sześciennych drewna. Konstrukcja nośna została wykonana z drzewa modrzewiowego, pozostałe elementy ze świerku. Ciekawostką jest fakt, że łączna waga wkrętów, łączników i śrub wykorzystanych w konstrukcji to aż 900 kg! Dzięki schodom postawionym obok budowla stanowi wieżę widokową na okoliczne pola i lasy. Rekonstrukcję obozu legionów rzymskich odwiedziliśmy podczas jednej z wycieczek rowerowych przez Kaszuby.

Kaszuby to rejon, który zaskakuje za każdym razem kiedy realizujemy kolejne wypady nie tylko rowerowe, ale także i wędrówki piesze. Niezliczona sieć dróg, szlaków, duktów i potencjalnych wariantów tras zachęca nie tylko do wypadów na dwóch kółkach, ale także innych form turystyki i rekreacji. Odległość trójmiasta od leśnych, kaszubskich krajobrazów jest dodatkową zachętą do aktywnego spędzania wolnego czasu. Opcji wyjazdu z naszej aglomeracji też jest sporo. Można udać się oczywiście o własnych siłach, albo np.: skorzystać z transportu SKM lub Kolei Regionalnej.

Tym razem wybraliśmy się w mniej znany rejon Północnych Kaszub. Skrywa się tu wiele ciekawostek, o których nie piszą przewodniki. Tutejsze kształtowanie terenu z licznymi dość stromymi wzgórzami, sprawia wrażenie jakbyśmy byli w górach. Liczba wzniesień, jakie mieliśmy do pokonania na zaplanowanej trasie była w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających uczestników wycieczki. Nawierzchnia szlaków jest tu bardzo urozmaicona. W większości poruszaliśmy się jednak drogami gruntowymi. Pomimo wysiłku, jaki włożyliśmy w pokonanie licznych podjazdów, niejednokrotnie udało nam się zachwycić pięknem otaczającej nas przyrody. Kaszuby to bardzo atrakcyjny rejon dla wycieczek rowerowych, ale i nie tylko. Bardzo dobrym pomysłem na turystykę jest również spojrzenie na ten rejon z perspektywy wędrówek pieszych a także kajaka, których trasy znajdziecie na stronie internetowej Grupy Rowerowej GR3miasto.

Jedną z ciekawostek na naszej trasie był 700-letni Dąb Świętopełka:

Dąb Świętopełka zakiełkował w lasach kasztelanii białogardzkiej, za czasów namiestnika pomorskiego i księcia gdańskiego Świętopełka II. Nikt nie przypuszczał jednak, że to niepozorne wtedy jeszcze drzewo, przetrwa pomorską zawieruchę dziejową i będzie cieszyć ludzkie oko nawet w XXI wieku. Na pamiątkę lokalnego władcy z czasów szacowanych początków drzewa dąb otrzymał imię Świętopełk. Wiek dębu w zależności od źródła, szacuje się na ok. 630-700 lat. Obecnie Świętopełk mieści się w pierwszej dziesiątce najstarszych polskich drzew, liczy 22 metry wysokości i 770 cm w obwodzie.

Do pomnikowego dębu prowadzi szlak rowerowy, który rozpoczyna się w Lęborku

Wcześniejsze analizowanie mapy w połączeniu z wykorzystaniem urządzeń do nawigacji turystycznej pozwoliło przygotować nam bardzo ciekawą i urozmaiconą wycieczkę. Ułożona przez nas trasa w zdecydowanej przewadze wiodła drogami gruntowymi, a ukształtowanie terenu niekiedy zmuszało nas do większego wysiłku. Rekompensatą były jednak leśne i polne przysmaki, którymi posilaliśmy się podczas jazdy.

Nie był to żaden wyścig, tylko wycieczka turystyczna, więc mieliśmy dużo czasu na delektowanie się jazdą. Pokonując kolejne kilometry trasy odkrywaliśmy niezbadane przez nas do tej pory obszary kaszubskich połaci leśnych. Część trasy opierała się zarówno o znane mam odcinki szlaków turystycznych jak również o dotąd nieznane nam drogi.

• Przemierzyliśmy górzyste rejony ziem kaszubskich podziwiając malownicze lasy i przepiękne jeziora. Zobaczyliśmy także rekonstrukcję obozu legionistów rzymskich z największym na świecie Koniem Trojańskim.

GALERIA ZDJĘĆ ; fot. Krzysztof Kochanowicz & Piotr Książek

Statystyki naszej wycieczki:

Dystans: 95 km
Czas jazdy z postojami: 10 godzin
Mapa i ślad gps naszej wycieczki

Rodzaj podłoża:

Leśne dukty i drogi gruntowe, miejscami drogi asfaltowe.
Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie crossowy.

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Kaszubski Park Krajobrazowy" wyd.Eko-Kapio.pl

Wypad prowadzili: Krzysztof Kochanowicz i Piotr Książek [GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za wspólną wycieczkę i zapraszamy na kolejne nasze wypady !

Kolejna wycieczka już niedługo, do zobaczenia na szlaku !

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas. Zabierz rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową GR3miasto. Organizujemy nie tylko wypady rowerowe rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze nordic walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto.info@gmail.com

• No no no. (4)

A to nowość, nie widziałem, że mam korzenie wywodzące się ze starożytnej Grecji.

• Czego to nie wymyślą na tych Kaszubach :) (3)

...żeby przyciągnąć turystę. Ale przydało by się tu więcej porządnych ośrodków wypoczynkowych, gdzie można by było przyjechać na urlop lub wakacje z dziećmi. Te które istnieją pamiętają dawne czasy, nikt w nie, nie inwestuje, a sprzętu na wypożyczenie lepiej nie tykać, bo rozsypuje się przy podstawowym użytkowaniu.

To dlatego,że sa to dawne ośrodki zakladowe a wlascicielami stali się towarzysze.W wielu wypadkach sprawa gruntów jest nieunormowana i dlatego nie oplaca sie ta, inwestowac

• Skoro nie ma gdzie się zatrzymać, najlepiej podróżować z namiotem (1)

i spać gdzie popadnie, najlepiej w głuchej ciszy, a takich miejsc w tych rejonach nadal nie brakuje. Ostatnio odkrywaliśmy przecudne rejony Gór Trzebiatowskich w Gminie Przywidz, polecam z uwagi na przepiękne krajobrazy i brak przemysłu!

• Góry Trzebiatowskie?

To raczej koło Opoczna niedaleko Łodzi. Ale nie szkodzi.

Ależ cudne.

• Ale on, ten koń, nie ma ogona

• Byłem w oryginalnym w Turcji. (12)

Ale wam powiem, że Kaszubi i Ślązacy to jedyny polski naród, który trzyma ze sobą - reszta by się pozabijali.. A sąsiad sąsiadowi by tego konia ukradł (szczególnie wschodnia granica - Białystok, Suwałki).

• to w Turcji mają oryginał?? (5)

chyba konserwują go Vidaronem bo inaczej nie przetrzymał by tyle lat

• kaszub to wredny człowiek, który jest skłonny sprzedać Polskę za grosze albo w ramach lennictwa do niemiec (4)

kaszubi za niemca tęsknili do czegoś inne, do Polski. Kiedy po 123 latach zaborów, biedna Polska częściowo wróciła na kaszuby, kaszubi zatęsknili za niemieckim porządkiem, kiedy po 1939 roku rzesza zagarneła tereny pomorza to znowu kaszubi poczuli się zle, znowu zatęsknili za Polską. Po roku 1945 znowu kaszubi poczuli się żle i zaczeli tęsknić i wyjeżdzać do niemiec. Takim to nie dogodzisz.

• na czym polegało to tęsknienie za zieleńszą trawą u sąsiada?

Jakieś fakty?

Kaszubi są stosunkowo małą społecznością, spokojną i bezkonfliktową, która stara się dobrze ułożyć z każdą władzą, ale jednak w sercu zawsze bliżej Polska - dlatego język kaszubski (inaczej staropomorski) tak dobrze się zachował szczególnie u starszego pokolenia (mimo narzucanego niemieckiego). Macie możliwość posłuchania na żywo języka, którym posługiwali się Pomorzanie kilkaset lat tamu a kpicie sobie z tych ludzi. Jako młode pokolenie Kaszubów już raczej nie znamy tego języka, bardziej odpowiada nam polski (który wykształcił się przecież między innymi ze staropomorskiego).

• Miałem Kaszubkę lokatorkę (1)

nie, dziękuje

• Kaszubi mają czarne podniebienia

i rządzą w instytucie socjologii, bądź filozofii UG - nie pamiętam.

Ten instytut to można jeszcze przeboleć, ale czarne podniebienia!

Nie, dziękuję.

• Co Ty pleciesz w tamtych rejonach naszego kraju mieszkają najżyczliwsi mieszkańcy naszego kraju! (2)

Całe Podlasie to najpiękniejszy i najsympatyczniejszy region naszego kraju. Tak życzliwych i gościnnych rodaków na pewno nie spotkasz ani na zachodzie, ani na południu. Na północy jest nieźle, ale nie tak jak tam. Ludzie tam potrafią się bawić przez kilka dni, a nie to co u nas, popiją sobie trochę i padają jak muchy ;)
      PozdRower dla Wschodu

• ale Konia na wschodzie nie mają !!! (1)

• A kto by chciał stawiać taki kicz ?

Moim zdaniem ten cały koń, to okaz totalnego kiczu. Co z tego, że jest on największy na świecie i został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. Dla mnie taka księga to zapis totalnych idiotyzmów, do których i ten koń należy. Rozumiem, gdyby ów rekonstrukcja faktycznie przedstawiała obóz legionistów rzymskich i znajdowała się jeszcze w atrakcyjnym dla oka otoczeniu, by po wdrapaniu się na szczyt wieży widokowej można było podziwiać piękne kaszubskie widoki... a tu? Tu poza tym koniem mamy totalny kicz oraz właściciela z totalnym brakiem pomysłów na życie. Jednym zdaniem ch* z patatajnią ;-/

• kaszuby i slazaki to nie narod... (2)

Kaszub prowokator....

• podobnie Polacy (1)

mieszanina Słowian, Kaszubów, Ślązaków, Niemców i Żydów.
        ;-)

• czytałem kiedyś badania DNA Polaków

Sprawdzali fragmenty charakterystyczne dla nacji. Jesteśmy mieszaniną tych którzy kiedyś tu mieszkali, oraz przetaczali się przez nasze ziemie. Tak. TAK.
          Typowy Polak ma 1,4 % genów pochodzenia żydowskiego :D

Nie jesteśmy jednak potomkami Jezusa i Marii Magdaleny, ale Mośka albo innej Rachny :)

I Gites. Mieszańce są zdrowe, każdy weterynarz to powie.

• Zaraz zaraz.... Największy na świecie Koń Trojański i rekonstrukcja obozu legionistów rzymskich? (2)

Ktoś, kto to zakładał to na polskim nie uważał, gdy omawiano mitologię najwyraźniej.

• Ojtam, ojtam, najważniejszy jest pomysł (1)

a to że turyści tam nie biegną tak jak do Parku Miniatur czy Gigantów, to już inna bajka.

• Na jeden taki wypad pretekst dobry

Ale żeby bywać tu częściej bądź rekomendować innym, trochę słabo.
        Jak dla mnie brakuje tam atrakcji.

• To jest koń na miarę naszych możliwości. (2)

My tym koniem otwieramy oczy niedowiarkom. Mówimy: to jest nasze, przez nas zrobione i to nie jest nasze ostatnie słowo.

• Ostatnie słowo będzie, jak trzeba będzie rozebrać obiekt na opał (1)

Bo jak na razie to obiekt w ogóle nie jest rentowny, jakoś nie widzę by zatrzymywały się tam tłumy turystów czy autobusy szkolne. Pomysł na obiekt to jedno, ale edukacja to drugie...a tego właścicielowi trochę brakuje.

• I sie zrobi protokol zniszczenia

• Wspomnienie (4)

Byłem tam w ubiegłym roku na festynie.
    Chcieli kupę kasy za samo wejście obok obiektu!
    Ludzie ich olali i chyba nic nie zarobili?

Pomysł nietrafiony.

Ciekawsze jest leśne lotnisko w Siemirowicach (EPCE - współczuję tym, którzy mieszkają na tym odludziu) oraz największe na Pomorzu skupisko gotyckich kurhanów (w okolicznym lesie).

• Mógłbyś rozwinąć nieco tę myśl o kurhanach? (3)

i wskazać gdzie dokładnie się znajdują? Dla takich ciekawostek warto wybrać się przez te przepiękne okolice jeszcze niejeden raz.
      PozdRower

• odpowiedź (1)

Kurhany są w lesie za Siemirowicami.
        Odkryli je Niemcy a Polacy w większości zdewastowali.
        Tak to bywa...
        Ponoć jest ich ponad 70.
        Przykładowe opisy:

• Dzięki

• Dla wygodnych - dojazd SKM, a potem kawałek rowerem i na piechotę pod górę - kurchany są także w okolicy Wejherowa

rezerwat Gałęźna Góra.

Z dworca Wejherowo Główne należy udać się w okolice Kalwarii Wejherowskiej, drogą na Szemud. Jak się kończą zabudowania Wejherowa (ostatnie to chyba leśniczówka), zaczyna się rezerwat. Zaraz za rezerwatem zjechać z asfaltu w drogę leśną, tam po kilkuset metrach jest grób zamordowanego przez niemieckich narodowców prezydenta Wejherowa, po kilkunastu metrach skręcić w prawo, w las i wdrapać się na wysoką górę. To Góra Zamkowa, na niej są kurchany, o ile pamiętam 3 sztuki. Z kurchanów wystaje folia budowlana, którą zostawili archeolodzy, by zabezpieczyć wykop.
        Mroczna to okolica, ale w sam raz na blanta :)

• Rowerzyści (2)

I po takich trasach powinni poruszać się rowerzyści, na uboczu nie przeszkadzając kierowca i pieszym.
    Mówię o tych oszołomach, którzy maja niespełnione marzenia być jak pan Szozda lub Szurkowski i wiele innych polskich sław kolarstwa. Te gwiazdy nie przeszkadzały kierowcom i nie jeździli po chodnikach.. Większy szacunek mam dla rowerzysty w gumofilcach na wsi, bo oni przestrzegają przepisów ruchu drogowego niż do was.

• żenada

A piesi to w ogóle nie powinni wychodzić i przeszkadzać próbując przejść przez pasy co nie? A autobusy to już w ogóle a nauka jazdy to tylko w godzinach 4.30-5.30 w nocy. MIREK GDYNIANIN na prezydenta! Postulat 1: samochody ponad wszystko!
      Jak ograniczonym można być żeby tak się wypowiadać, żenada... moja babcia 90 letnia lepiej spojrzałaby na ten problem. Życzę aby wybudowali ci obwodnicę przed oknem (bo to oczywiście lepsze niż nowa ścieżka rowerowa), nie będziesz widział rowerzystów próbujących przejechać przez miasto.

• zatrzymałeś się na kolarstwie sprzed 30 lat

teraz:
      Kwiatkowski
      Majka
      Gołaś
      Niemiec
      Poljański
      Huzarski (on już bliżej końca kariery)
      Włoszczowska
      Godziek
      i parę innych nazwisk
      i wcale nie chcę być jak oni - jeżdżę, bo lubię

• za encyklopedią:

"koń jaki jest każdy widzi". aktualne.....

• Szczerze

Miejsce w miarę, ale właściciel obleśny, głupie teksty, mierzenie wzrokiem żon gości..., dym papierosowy i brak kultury!!! Nie polecam!